Kertoisitko pettämisestä tässä tilanteessa?
Saisit omalta mieheltäsi kuulla, että ystäväpariskuntanne mies-osapuoli pettää vaimoaan. Että tällä miehellä on sivusuhde ja tieto asiasta on täysin varma ja oman miehesi omin silmin todistama. Ja miehesi vannottaisi, että et kerro kenellekään, koska hän ei voi eikä halua pettää ystävänsä luottamusta. Etkä sinä tietenkään haluaisi pettää oman miehesi luottamusta sinuun kertomalla asian eteenpäin, kun se kerran on sinulle luottamuksella kerrottu. Mutta toisaalta tämä ystäväpariskunnan petetty osapuoli, nainen, on sinun hyvä ystäväsi. Mitä tekisit?
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varaudu siihen ettei sinua uskota ja menetät ystävyyden. Kerro siis nimettömästi esim kirjeellä.
Heitä arpaa, kumman menetys on sinulle suurempi, miehesu vai ystäväsi. Toisen menetä, jos kerrot. Toisen menetät, jos et kerro.
Heillä on lapsia ja meillä on lapsia. Eli jos kerron niin luultavimmin rikon kaksi perhettä.
ap
Pettäjä rikkoo, et sinä. Pettäjä toimii väärin, et sinä.
Laita miehesi juttelemaan ystävänsä kanssa pettämisen lopettamisesta tai vaimolleen kertomisesta. Kukaan muu ei ole tehnyt väärin kuin miehesi ystävä.
Ei pettäjä kyllä ap:n perhettä riko. Vähän rajaa nyt näihin pettäjänkin syyttämisiin. Kas kun ei pettäjä ole syyllinen Ukrainan sotaan.
Vierailija kirjoitti:
En tekisi mitään. Ellei kyse ole holtittomasta seksiriippuvuudesta, pettämisen pohjimmainen syy on usein toimimattomassa parisuhteessa. Todennäköisesti toinen ei halua paljoa fyysistä läheisyyttä ja seksiä ja toinen taas haluaa. Jos tilanne on näin, suhde on joka tapauksessa ongelmainen, mutta perhekulissit voidaan pitää pystyssä jollain sivusuhdeviritelmällä.
Sivusuhdeviritelmä perhekulissien ylläpitämiseksi ei ole sama asia kuin pettäminen. Pettäminen on sitä, että toimii epärehellisesti toisen selän takana.
Ehkäpä tämä nainen ei halua mitään kulisseja ja raahata perässään jotain niljakasta ukkoa. Ehkäpä tieto pettämisestä on se viimeinen oljenkorsi, joka tarvitaan siihen, että alkaa tapahtua hyviä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varaudu siihen ettei sinua uskota ja menetät ystävyyden. Kerro siis nimettömästi esim kirjeellä.
Heitä arpaa, kumman menetys on sinulle suurempi, miehesu vai ystäväsi. Toisen menetä, jos kerrot. Toisen menetät, jos et kerro.
Heillä on lapsia ja meillä on lapsia. Eli jos kerron niin luultavimmin rikon kaksi perhettä.
ap
Pettäjä rikkoo, et sinä. Pettäjä toimii väärin, et sinä.
Laita miehesi juttelemaan ystävänsä kanssa pettämisen lopettamisesta tai vaimolleen kertomisesta. Kukaan muu ei ole tehnyt väärin kuin miehesi ystävä.
Ei pettäjä kyllä ap:n perhettä riko. Vähän rajaa nyt näihin pettäjänkin syyttämisiin. Kas
Niin. Itse se mies on ratkaisunsa tehnyt ja rikkonut perheensä. Ei ap ole siihen syypää.
1. Sano miehellesi, että tuon asian kanssa et voi olla ja käske häntä ottamaan puheeksi ystäväparin miehen kanssa. Kertominen kuuluu sille pettäjälle. Jos te tiedätte, niin voi tietää vaikkakuka eikä voi enää vedota siihen, että mistä puoliso ei tiedä ei haittaa.
2. Ota itse ystäväparin miehen kanssa puheeksi.
Itse en kertoisi. Setvikööt pettäjä sotkunsa ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Miehet harvoin ovat yhtä herkkiä tuomitsemaan muiden toimintaa kuin naiset. Minulla on hyvä ystävä, joka pettää/petti naisten kanssa omaa puolisoaan. Kun olin naimisissa (olen nainen, naimisissa miehen kanssa) en pettänyt miestäni enkä olisi koskaan pettänyt miestäni. Eivät kaikki ihmiset halua moralisoida muita ja muiden päätöksiä ja tapaa elää elämäänsä, vaikka itse henkilökohtaisesti tekeekin omat päätökset, jotka ovat hyvin erilaisia.
Onhan sekin yksi tapa elää, täysin itsekeskeisesti. Siinä mielessä olen samaa mieltä, että aivan vieraiden asiat eivät juurikaan minulle kuulu.
Lähipiiriini sensijaan haluan vain ihmisiä, joilla on edes alkeellinen moraali. Pätee puolisoon ja ystäviin. Tämä on sitä elämän laatua, josta en ole valmis tinkimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pidemmälle elämääno elän, sitä vakaammin pitää päätökseno olla kertomatta kenellekään kenenkään pettämisistä. Ei väliksi, vaikka petetty olisi paras ystäväni, siskoni tai äitini.
Mutta tiedän, että jos tämä ystäväni saa joskus jostain kuulla, että minä tiesin, että hänen aviomies pettää häntä, enkä kertonut hänelle, niin tämä ystäväni tulee suuttumaan siitä ikihyviksi.
ap
Tietenkin. Luonnollinen reaktio luottamuksen menetyksestä.
Kuitenkaan huhua en levittäisi. Itseteosta pitää saada kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet harvoin ovat yhtä herkkiä tuomitsemaan muiden toimintaa kuin naiset. Minulla on hyvä ystävä, joka pettää/petti naisten kanssa omaa puolisoaan. Kun olin naimisissa (olen nainen, naimisissa miehen kanssa) en pettänyt miestäni enkä olisi koskaan pettänyt miestäni. Eivät kaikki ihmiset halua moralisoida muita ja muiden päätöksiä ja tapaa elää elämäänsä, vaikka itse henkilökohtaisesti tekeekin omat päätökset, jotka ovat hyvin erilaisia.
Onhan sekin yksi tapa elää, täysin itsekeskeisesti. Siinä mielessä olen samaa mieltä, että aivan vieraiden asiat eivät juurikaan minulle kuulu.
Lähipiiriini sensijaan haluan vain ihmisiä, joilla on edes alkeellinen moraali. Pätee puolisoon ja ystäviin. Tämä on sitä elämän laatua, josta en ole valmis tinkimään.
Lähipiirisi moraali näyttäytyy sinulle sellaisena, millaisena lähipiirisiisi kuuluvat haluavat sen ulospäin näyttäytyvän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pidemmälle elämääno elän, sitä vakaammin pitää päätökseno olla kertomatta kenellekään kenenkään pettämisistä. Ei väliksi, vaikka petetty olisi paras ystäväni, siskoni tai äitini.
Mutta tiedän, että jos tämä ystäväni saa joskus jostain kuulla, että minä tiesin, että hänen aviomies pettää häntä, enkä kertonut hänelle, niin tämä ystäväni tulee suuttumaan siitä ikihyviksi.
ap
Tietenkin. Luonnollinen reaktio luottamuksen menetyksestä.
Kuitenkaan huhua en levittäisi. Itseteosta pitää saada kiinni.
Onko se huhu, jos pettäjä on itse uskoutunut parhaalle ystävälleen, joka on kertonut puolisolleen? Huhu tästä tulee vasta jos alat levittää sitä uusille ihmisille, tai jos puolitutut alkavat bongailla miestä vieraassa naisseurassa. Mikä tapahtuu ennemmin tai myöhemmin. Huhun voisi nyt katkaista palauttamalla ongelman takaisin pettäjälle.
Vai itse teosta? Melkoinen vaatimus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähipiirisi moraali näyttäytyy sinulle sellaisena, millaisena lähipiirisiisi kuuluvat haluavat sen ulospäin näyttäytyvän.
Kuulostaa pettäjän puheelta. Kuvittelet, että voit huijata puolisoasi ja ystäviäsi.
Moraali näkyy vuosikymmenten aikana lukuisissa pienissä ja suurissa valinnoissa. Ei sitä noin vaan feikata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähipiirisi moraali näyt
Tämä on ihan totta. Emme kukaan tiedä mitään siitä, mitä toisten parisuhteissa ja elämässä oikeasti tapahtuu. Toiset vaan valitsevat olla puhumatta asioistaan kenellekään.
"Tämä on ihan totta. Emme kukaan tiedä mitään siitä, mitä toisten parisuhteissa ja elämässä oikeasti tapahtuu. Toiset vaan valitsevat olla puhumatta asioistaan kenellekään."
Kutsutko tätä aidoksi ystävyydeksi? Tai parisuhteeksi? Jos et tiedä mitä puolisollesi tai parhaille ystävillesi kuuluu?
Kammottavaa. Olet varmasti todella yksinäinen.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväsi ei tule ikinä uskomaan, saattaa vaikka suuttua. Älä kerro jos et voi asiaa todistaa.
Mistä ihmeestä sinä tiedät, mitä ystävä uskoo tai ei? Ihan kuin kaikki ihmiset toimisivat ja reagoisivat samalla tavalla. Jos minulle läheinen ihminen tulisi kertomaan asiasta, olisi vaikea kuvitella, miksi hän valehtelisi.
Ystävä saattaa uskoa tai sitten ei. Suuttuu tai ei suutu. Näitä asioita ei voi etukäteen tietää.
Ap:n tehtävä onkin miettiä, mikä on hänelle itselleen paras tapa toimia äärimmäisen vaikeassa tilanteessa. Minäkään en tietäisi mitä tehdä. Mutta sitä kaveripariskunnan miehen naamaa voisi kyllä mistään riippumatta olla vähän vaikea pokalla katsella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varaudu myös siihen, että menetä miehesi, koska hän ei voi enää luottaa sinuun.
En ymmärrä miksi mies kertoi vaimolleen alunperinkään.
Mutta ap:n kerrottava kyllä nimettömästi petetylle.
Vierailija kirjoitti:
"Tämä on ihan totta. Emme kukaan tiedä mitään siitä, mitä toisten parisuhteissa ja elämässä oikeasti tapahtuu. Toiset vaan valitsevat olla puhumatta asioistaan kenellekään."
Kutsutko tätä aidoksi ystävyydeksi? Tai parisuhteeksi? Jos et tiedä mitä puolisollesi tai parhaille ystävillesi kuuluu?
En minä sanonut olevani sellainen, mutta luultavasti tuon yhden oman elämänsä inkvisiittorin lähipiiri on täynnä sellaisia jotka eivät asioistaan puhu. Kyllä sen vaistoaa, onko joku sellainen kenelle voi uskoutua vai ei. Nämä tuomitsijathan eivät ole sellaisia eikä sellaisten kanssa voi mitään aitoja ystävyyssuhteita ollakaan, sillä kaikki me ihmiset teemme joskus asioita jotka eivät välttämättä toisten moraalikäsitykseen istu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Sano sille sittenettä, "haista vitt#...miehesi on sitä harrastanut jo pidemmän aikaa"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä sanonut olevani sellainen, mutta luultavasti tuon yhden oman elämänsä inkvisiittorin lähipiiri on täynnä sellaisia jotka eivät asioistaan puhu. Kyllä sen vaistoaa, onko joku sellainen kenelle voi uskoutua vai ei. Nämä tuomitsijathan eivät ole sellaisia eikä sellaisten kanssa voi mitään aitoja ystävyyssuhteita ollakaan, sillä kaikki me ihmiset teemme joskus asioita jotka eivät välttämättä toisten moraalikäsitykseen istu.
Ai teemmekö? Yleensä ystäviksi valikoituu ihmisiä, joilla on aika samanlaiset arvot. Etenkin jos arvot ovat tärkeitä.
Sanoit, että "emme kukaan tiedä mitään..." Ei kukaan tarkoittaa aika lailla kaikkia ihmisiä. Kun kuitenkin omasta kokemuksesta tiedän, että hyvien ystävien ja puolison asiat tuntee aika perinpohjaisesti, niin oletan että et kuitenkaan tarkoita ihan kaikkia ihmisiä. Ehkä lähinnä puhut omasta kokemuksesta eli itsestäsi. Jos et puhu itsestäsi etkä minusta, kenestä sitten? Ja mitä kommenttisi silloin oikeastaan tarkoittaa?
Lähetä pettäjälle nimetön viesti prepaid-liittymästä, että hänellä on vuorokausi aikaa kertoa itse pettämisestään ennen kuin sinä teet sen todisteiden kera.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai
Minulla on ollut puoliso 20 vuotta ja on hyviä ystäviä, mutta kukaan heistä ei tiedä ihan kaikkea minusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä sanonut olevani sellainen, mutta luultavasti tuon yhden oman elämänsä inkvisiittorin lähipiiri on täynnä sellaisia jotka eivät asioistaan puhu. Kyllä sen vaistoaa, onko joku sellainen kenelle voi uskoutua vai ei. Nämä tuomitsijathan eivät ole sellaisia eikä sellaisten kanssa voi mitään aitoja ystävyyssuhteita ollakaan, sillä kaikki me ihmiset teemme joskus asioita jotka eivät välttämättä toisten moraali
Minulla on ollut puoliso 20 vuotta ja on hyviä ystäviä, mutta kukaan heistä ei tiedä ihan kaikkea minusta.
Ei ollut kyse siitä, tietävätkö läheiset "ihan kaiken" toisesta ihmisestä.
Kyse oli siitä, että tietääkö kukaan millainen moraali läheisillä on. Väite oli lisäksi, että "kaikki me ihmiset teemme joskus asioita, jotka eivät välttämättä toisten moraalikäsitykseen istu."
Emme tee. Ei ole olemassa mitään "me kaikki". Jokainen toimii kuten parhaaksi näkee. Ja hyvin monissa suhteissa tunnetaan lähipiirin arvot hyvin tarkkaan, koska se on tärkeä ja suhteessa keskeinen asia.
Entä jos heillä on avoin suhde? Jokin järjestely, että toisia saa tavata? En sotkeentuisi toisten asioihin.