Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärtyneestä suolesta kärsivät

Vierailija
08.12.2023 |

Mikä on auttanut vaivaan? Olisiko maitohappobakteereista mitään hyötyä?

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko käyneet mahatähystyksessä ja ihan lääkäri todennut ärtyneen suolen vai onko lähinnä kotidiagnoosi?

Jatkuva ripulointi hätä voi viitata pahempaan. Näin on. 

Vierailija
42/71 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vältä karrageenia ja valkoista sokeria

Ja noiden lisäksi inuliiniä. 

Inuliini ei sovi itselleni yhtään, pahentaa oireita.

IBS on täysin yksilöllinen vaiva, sillä jokaisella on omanlaisensa

suolisto.

Mikä auttaa toiselle, niin toiselle taas siitä ei ole mitään hyötyä.

Ainakin minulle tuli IBS alussa tosi kalliiksi, kun oli pakko kokeilla

erilaisia ruokia, että mitä vois syödä, ettei pahoja vaivoja olisi.

Mutta kun löytää oman ns. ruokavalionsa, niin IBS:n kanssa

pärjäilee.

Tosin aina pitää olla Imodium pakkaus käsilaukussa, varalta.

Ja toisinaan on pari Imodiumia nielastava valmiiksi illalla,

jotta voi taata sen, ettei aamulla ripulia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielialalääkkeet. Ne on pitäneet vatsan rauhallisena jo monta vuotta. Suolisto on toiset aivot, sanotaan, ja kyllä se pitää monen kohdalla paikkansa. Stressi ja ahdistus aiheuttavat oireita niin sydämeen kuin suolistoon. Sitä kun saa vähemmäksi, vaikka sitten lääkityksen avulla, myös vatsa voi rauhoittua. Ruokavalion rajoittaminen ei pidemmän päälle useimmiten toimi, vaan hankaloittaa vaan elämää. Ahdistuksen väistyminen taas helpottaa elämää niin monin tavoin ja kokonaisvaltaisesti, ettei suolistoa tarvitse edes ajatella enää.

Nimenomaan syömisiä kannattaa miettiä eikä mitään mielialapillereitä.

Kun ei ne syömisrajoitukset kaikille auta. Jos suolisto on sekaisin vaikkapa stressiin liittyvistä syistä, ei ruokavalion muuttaminen a

Ei se aivan suoraan noin mene.  Toisinaan se ripuli vaan

yllättää, vaikka osaa ulkoa oman ruokavalionsa.

Kun se suolisto kuitenkin elää omaa elämäänsä.

Eikä paljoa tarvita, kun jostain ruuasta tulee pahat

ilmavaiva kouristukset vatsaan, etenkin kun syö matkoilla,

jolloin ei niin tarkkaan voi ruoka-annoksia valita. Ei tarvita

muuta, kuin muutama papu ruuassa, niin varsa alkaa kuplia,

mutta ilma ei pääse ulos.

Vierailija
44/71 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaali auttaa!!!!!!! 

Vierailija
45/71 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko käyneet mahatähystyksessä ja ihan lääkäri todennut ärtyneen suolen vai onko lähinnä kotidiagnoosi?

Ärtynyt suoli eli IBS ole sairaus vaan toimintahäiriö. Foodmap-ruokavalio auttaa.

Vierailija
46/71 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvi ja tuoremehu pois. Tosin nyt 25 vuoden päästä uudessa tähystyksessä löytyikin refluksi.

Vierailija
47/71 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pröööts.

Vierailija
48/71 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunis nainen tuli kadulla yhtäkkiä pieremään eteeni. Hän käski minun haistella hänen farkkupeppuaan. No tein työtä käskettyä ja painoin naamani hänen pepulleen. Nainen päästeli pitkiä oikein pahanhajuisia rutisevia pieruja suoraan naamaani. Minä kiltisti imppasin nuo polttavat päästöt. Oli kyllä erikoinen kokemus. Haluaisin kokea sen uudestaan. Tällä naisella oli ibs.

Vierailija
49/71 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipuli, pavut, peruna ja paprika aiheuttavat päiväkausien kivut. Avun saa siitä kun välttelee noita ainesosia. 

Vierailija
50/71 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärtynyt suoli eli IBS ole sairaus vaan toimintahäiriö. Foodmap-ruokavalio auttaa.

Saivartelua. Sillä ei ole mitään väliä nimitetäänkö tätä sairaudeksi vai toimintahäiriöksi. Lopputulema on silti se että ihminen kärsii oireista. 

Vierailija
51/71 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurkku, sipuli, paprika ja palkokasvit minimiin. Vehnän määrää alaspäin muttei kokonaan pois. Näin sain itse lopetettua närästyksen ja somacin syömisen 10vuoden jälkeen.

Vierailija
52/71 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruisleipä melkeen kokonaan pois. Kaali pois. Vi-sibliniä aamu/ilta jugurttiin.

Lomaa välillä, nyt etelän lämmössä ei vatsaa vännä vaikka olutta menee reilusti 

Vierailija
53/71 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saivartelua. Sillä ei ole mitään väliä nimitetäänkö tätä sairaudeksi vai toimintahäiriöksi. Lopputulema on silti se että ihminen kärsii oireista. 

Niin ja diagnosoidahan senkin pitää ammattilaisen koska vakavammatkin jutut oireilee samalla tavalla. Joten kotidiagnoosilla pääsee tuurilla ennenaikaiseen hautaan.

Vierailija
54/71 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse huomannu kans ainooks toimivaks paastoomisen, pysyy painokin kurissa

Vierailija
55/71 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on henkinen vaiva, eli stressi tai vastaava. Tai elimistö käy jotenkin ylikierroksilla. Ei auta ruokavalio. Paitsi että jos syö sellaista mikä myös ärsyttää vatsaa niin se tietysti korostaa tuota ongelmaa.

Vierailija
56/71 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitulisä ja AB-piimä auttaa pitämään vatsan rauhallisena. Yksilöllisiä nämä vaivat on, toisilla toimii jotkut konstit, toisilla toiset. Kokeilemalla löytyy.

Vierailija
57/71 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuttelin jo mauttomaan kaurapuuroon, kai se pitää seuraavaksi totutella mauttomaan ab-jogurttiinkin. Terveellinen elämä on niin mautonta.

Vierailija
58/71 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabetes-lääke Ozempic. Normaali-ihmisille se saattaa tehdä ummetusta. Minulla lopetti vuosia kestäneen ripulin. Lisäksi lääke laihduttaa. Win-win. 

Googlen mukaan lääkettä tutkitaan maailmalla mahdollisena uutena IBS-lääkkeenä. 

Vierailija
59/71 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyö on auttanut minulla tosi paljon. Minulla vaikuttaa paljon se, jos aamulla täytyy lähteä johonkin. Jostain syystä juuri aamu on pahin suolistolleni. Ennen piti käydä aamulla monta kertaa vessassa ja tuli ihan kuraa helposti. Nyt riittää useimmiten 1 kerta aamulla. Päivällä ja illalla lisäksi max. kerran kumpanakin. 

Vierailija
60/71 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyö on auttanut minulla tosi paljon. Minulla vaikuttaa paljon se, jos aamulla täytyy lähteä johonkin. Jostain syystä juuri aamu on pahin suolistolleni. Ennen piti käydä aamulla monta kertaa vessassa ja tuli ihan kuraa helposti. Nyt riittää useimmiten 1 kerta aamulla. Päivällä ja illalla lisäksi max. kerran kumpanakin. 

Lisäyksenä että minulla lääkärin toteama ibs. Ruis aiheuttaa ilmavaivoja, ainakin tietty ruisleipä. Aiemmin tuli myös omenasta, mutta ei enää. Jotkut lisäravinteet mahdollisesti myös helpottaneet, mutta kyse on vähän mutusta, niin en avaa enempää.