Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärtyneestä suolesta kärsivät

Vierailija
08.12.2023 |

Mikä on auttanut vaivaan? Olisiko maitohappobakteereista mitään hyötyä?

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Beetasalpaaja ja gelsectan-kapselit vähentäneet minulla suoliston oireilua.

Vierailija
62/71 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

VHH on tie kunnolliseen elämään IBS-ihmisellä ja muillakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko käyneet mahatähystyksessä ja ihan lääkäri todennut ärtyneen suolen vai onko lähinnä kotidiagnoosi?

Ärtynyt suoli eli IBS ole sairaus vaan toimintahäiriö. Foodmap-ruokavalio auttaa.

Ei olekaan sairaus. Tutkimuksilla suljetaan pois sairaudet. 

Vierailija
64/71 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä vaikuttaa auttaneen kun lopetin äitimuorin marjamehujen lipittämisen. Tiedä sitten mitä niissä sellaista mikä pistää kuralle.

Vierailija
65/71 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko normaalia että ärtynyt suoli tuntuu lähinnä oikealla kyljellä jossain kylkiluiden alla?

Vierailija
66/71 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko normaalia että ärtynyt suoli tuntuu lähinnä oikealla kyljellä jossain kylkiluiden alla?

Siis joku pelkkä kipu tai kramppi vai? Ei yhtään ribaletta tai ummetusta tai ilmavaivaa muuten?

Vierailija
67/71 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis joku pelkkä kipu tai kramppi vai? Ei yhtään ribaletta tai ummetusta tai ilmavaivaa muuten?

Sellainen tuleva ja menevä paine/jomotus.

Vierailija
68/71 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen tuleva ja menevä paine/jomotus.

Niin ja luonnollisesti voisi se maha paremminkin toimia ja ribaletta ja ummetusta pukkaa vuoron perään.

Vierailija
69/71 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole diagnoosia, mutta samantyyppisiä oireita. Olen saanut apua natriumbutyraatista sekö ketoruokavaliosta.

Vierailija
70/71 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut kuntoutettua mahan Vivomixxillä, Sunwicillä, muilla hapatteilla ja vesikefirillä. (Muilla terveellisillä elintavoilla samalla tietysti myös.) Ensimmäisen kerran kun yritin syödä Vivomixxiä, ei siitä tullut oikein mitään. Mutta kun kokeilin uudelleen myöhemmin, silloin ja näiden muiden kanssa samaan aikaan alkoikin lopulta tulla tuloksia. Oireiden aikaan en pystynyt syömään edes puolikasta puutarhaomenaa ilman että se veti täysin turpiin. Ja lääkärit vaan levittelee käsiään ikäänkuin yhtään mitään ei voisi tehdä tai kokeilla ja tästä ei olisi mitään oikeaa haittaa. Vaikka sekaisin oleva mikrobiomi ja suolisto joka ei pysty sulattamaan suurinta osaa tavallisista ruoka-aineista altistaa about kaikille sairauksille ja siinäkin hetkessä invalidisoi monin tavoin. Nykyään pystyn syömään kaaleja, herneitä, papuja ja vaikka raakaa sipualiakin taas.

Ihmettelen vähän tuota mielialalääkkeiden suosittelua sikäli, että niissähän on yleisesti ottaen paljon pysyviäkin haittoja, eikä ne masennukseenkaan toimi kuin 15%:lla. Voihan niitä toki kokeilla jos niin haluaa, mutta yleisesti näyttö niiden tehosta näyttää aika heikolta ja toimintamekanismi epäselvältä. Itse lähtisin rentoutumisessakin liikkeelle muista keinoista.

Vierailija
71/71 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kärsin tuosta kovasti mutta kun diagnoosi tuli käskin mennä muualle piereskelemään. Nyt olenkin hajuttoman mimmin kanssa ja on paljon mukavampaa.