Onko se oikeasti totta että Suomessa ei saa TÖITÄ??
Niin siis sitä mietin että onko se pelkkää liiottelua kun kuulee toisinaan että:
"ei sua oteta töihin kun ei ole aikaisempaa työhistoriaa"
"30vuotias on liian vanha hakemaan duunia, kyllä ne nuoremmat hakijat vie ne työpaikat"
Kuinka yleensä suhtaudutaan ihmiseen joka yrittää tosissaan saada töitä, vaikkakin vasta kolmekymppisenä, jos ei ole aikaisemmin ollut vakituisessa työpaikassa missään. niin ja kannattaako CV:ssä mainita kesätyöt joissa on ollut useampana vuonna kesätöissä kun oli vielä alaikäinen (koska nuo kesätyöt olivat ainoat työt jotka kuuluvat työhistoriaani)
Tällä hetkellä käyn koulua ja kovasti unelmoin pääseväni töihin, koska olen elämäni parhaassa kunnossa niin fyysisesti kuin psyykkisesti. Mutta silti tuntuu että joka paikassa kuulee tuota että miksi käyt edes koulua kun ei sua kummiskaan oteta töihin kun oot pitkäaikastyötön jne...onko heillä vain tarkoitus masentaa minua sanomalla noin, vai onko asia oikeasti niin että suomessa on jokin tietty suhtautuminen ihmisiin jotka eivät ole vielä ehtineet aloittaa työuraa heti 18vuotiaana?
Kommentit (403)
"Eläkkeitä maksetaan 35 miljardia."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f5faeac2-56e0-45b0-a339-e67077d50…
Ja jos jotain saa se on työ jossa joutuu edelleen lähettelemään lappuja kelalle ja te-toinmistoon, vastata näiden puheluihin jne. Tämmöissäkö olosuhteissa kuuluisi perustaa perhe tai osallistua yhteiskuntaan tai edes pitää kunnolla huolta itsestään?
Elintaso suomessa on todella huono.
"Yli 24 prosenttia palkasta menee eläkkeisiin, ja se on enemmän kuin koskaan ennen.
Pääosa eläkkeistä maksetaan nyt työssäkäyvien palkoista, vain viidennes tulee aiemmin maksetuista ja rahastoihin sijoitetuista rahoista."
Siis mitä täältäkin saa lukea ja ministerikin sanoo niin sitä vaan "mennään töihin" ei töitä saa mutta mennään.
Mene nyt täältä 200km päähän töihin. Myy asunto ja muuta työpaikan lähelle. Olet 6kk koeajalla löysässä hirressä, sitten saatkin lähdöt.
Irtisanomista helpotetaan. Koeaikaa pidennetään. Määräaikaisuutta lisätään.
Liian iso riski.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on työkokemusta vaativalta alalta ja ihan hyvät suositukset, mutta olen ollut noin kymmenen vuotta pois työelämästä erityislapsen vuoksi. Nyt kun lapsi alkaa olla jo sen ikäinen että pärjää koulussa paremmin (ei esim ole enää tarvinnut hakea kesken koulupäivän pois, käy erityiskoulua) niin olen hakenut töitä mutta nihkeetä on. Olen hakenut noin kolmeakymmentä paikkaa, päässyt yhteen videohaastatteluun (80 hakijaa, kymmenen videohaastateltiin) mutta en enää jatkoon. Ja se oli siis ainoa haastattelu mihin olen päässyt. Yleensä haetusta paikasta ilmoitetaan että "hyviä hakijoita" on ollut 80 tai 100 ja valitettavasti et nyt tällä kertaa päässyt jatkoon. Avoimia hakemuksia olen laittanut noin parikymmentä, ei mitään tulosta. Alkaa kyllä usko loppumaan. Ottaa päästä kun toitotetaan työntekijäpulasta.
Nyt kun lapsikorotus lähtee työmarkkinatuesta, niin en tiedä miten pärjätään. Säästöt on loppu. Oma tilanne oli s
Suomessa ei arvosteta yhtään mitään läheisen kotihoitoa. Minulla olisi ollut aikaa vuosia olla erään läheisen omaishoitajana mutta sanoivat TE- toimistosta että sitten loppuu työttömyysrahan saaminen. En ole työmarkkinoiden käytettävissä. No nyt hänellä käy ties kuinka monta hoitajaa, siivoojaa, kylvettäjää ja ruuan tuojaa päivittäin. Sama vuorotteluvapaa, se on poistumassa kait. Liian helppoa ja halpaa valtiolle? No eipä se mitään, ilmeisesti veronmaksajilla on liikaa rahaa kun asiat pitää tehdä kalliisti. Ja saanpahan käydä läheiselläni muuten vaan kahvittelemassa näin työttömänä, muut hoitaa hommat.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät nirsoilevat todella usein. Ei olla valmiita ottamaan vastaan kaikenlaista työtä kaikkialta Suomesta.
Päin vastoin, rekryt eivät palkkaa työttömiä, kun heillä on asennevammaa.
Kyllä työpaikan vaihdot edelleen onnistuvat, sen tietää kaikki.
"Yle : Irtisanominen on kohta todella helppoa."
Mutta, eikö ole kiva, että eläkkeitä maksetaan 35 miljardia työssäkäyvien palkoista, että he saa shoppailla ja matkustaa.
Ansiosidonnaista maksettiin viime vuonna 1,9 miljardia.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vihataan myös ahkeria työntekijöitä. Itse olen ottanut vastaan kaikki työpaikat mitä olen saanut. Suurin osa pitkiä työsuhteita mutta myös lyhyitä projekteja yms. Myös työtodistuksia on paljon. Niin paljon, että on kauhea työ kirjata kaikki CV:hen. Yhdessä työhaastattelussa setämies joka itse oli ollut 40 vuotta samassa työpaikassa alkoi vittuilla minulle, että sulla on aika paljon näitä työpaikkoja. Hänen mielestä se oli huono asia. Teki mieli haistattaa vitut äijälle ja lähteä menemään haastattelusta. Jätin kuitenkin tekemättä. Olen siis ihan mitätön paska kun olen saanut nämä työpaikat. Ja ne ketä minut on valinnut vasta hölmöjä ovatkin. Ja tästä kaikesta on maksettu ihan oikeaa palkkaakin.
Itse en ole moiseen törmännyt vaan vuokrafirmoissa ovat arvostaneet työkokemustani. Ekan kerran tein "CV": n tänä keväänä. Kirjoitin vuokrafirmalle listan käymistäni kouluista ja työpaikoista. Yksi sivu sähköpostia. Voin kaivaa sen esille postilaatikostani ja lähettää uudestaan tarvittaessa mutta tuskinpa kukaan enää kysyy. Syynä ikä.
Eläkkeitä maksetaan 35 miljardia ja ansiosidonnaista 1,9 miljardia.
Hallitus leikkasi tosta ansiosidonnaisesta työttömiltä joilla on lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Mene nyt täältä 200km päähän töihin. Myy asunto ja muuta työpaikan lähelle. Olet 6kk koeajalla löysässä hirressä, sitten saatkin lähdöt.
Irtisanomista helpotetaan. Koeaikaa pidennetään. Määräaikaisuutta lisätään.
Liian iso riski.
Ja siellä 200 kilsan säteellä ja työpaikan läheisyydessä on ne niiden omatkin työttömät. Meikäläisen 200 kilometrin säteellä on ainakin 150 tuhatta työtöntä. Eipä kannata minnekään muuttaa ainakaan töiden perässä. Niin erikoinen ammatti tai palkka ei ainakaan minulla ole. Ehkä eläkkeellä sitten muutetaan.
Osa-aikatyö aiheuttaa työttömyyttä ja erilaiset yritystuet.
Toisekseen kummastuttaa nämä vuokrayritykset. Yrittäjillä on halua maksaa vuokrayrityksille työntekijästä enemmän kuin suoraan työntekijälle.
Työnantaja jonka esihenkilöt eivät osaa palkata itse suoraan alaisiaan ovat epäpäteviä.
Ammattimies ei kirjoita koeaika työsopimusta, sellaiset on juuri valmistuneille.
Lisäksi eläkeläiset pysykööt eläkkeellä ja etenkin työkyvyttömyys eläkeläiset. Miten ne nyt töitä voivat tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole totta.
Kun tuet poistetaan, ihmiset menevät töihin.
Ja jokaisen työnantajan on otettava jokainen työhön haluava töihin? Ok, siitä vaan kokeilemaan. Voisitko kertoa mikä tai kuka on työnantajasi niin voisin tulla vaikka teille töihin? Mistä näitä järjen jättiläisiä riittää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olette luovia - mitä työttömät monesti ovat, koska luovuuteen usein liittyy päämäärättömyys - niin ruvetkaa kirjoittamaan, piirtämään, säveltämään jne. Enimmäkseen tekniikan harjoittelua vähintään 3 tuntia päivässä. Tehkää itsellenne lukujärjestys. Työttömällä on aikaa. Ainakin pienille tuloille pääsee muutamassa vuodessa, myöhemmin paremmillekin.
LOL, tuo oli hyvä. Minä taidan piirtämisen, graafisen suunnittelun, kirjoittamisen, kääntämisen, vaateompelun ja vielä laulamisenkin. Mistäköhän ne pienet tulot taitaisi tulla? (huom: ei ainakaan yrittäjyydestä, koska niillä pienillä tuloilla pitäisi sitten heti alkaa elää)
Tytärpuoli on todella taiteellinen ja luova persoona. Hän harrastaa musiikkia ja jotain piirtämisjuttuja. Hyviä harrastuksia mutta ei niistä mitään rahaa saa, menoja on vaan. Yrittäjäksi ei todellakaan kannata ryhtyä jos ei ole tarkkaan harkittu yritysidea ja riittävä kassavirta. Olen ollut yrittäjänä aikanaan ja hyvin meni mutta se vaatii paljon ja maksavia asiakkaita pitää olla riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti saa jos hakee myös sellaisia töitä mitkä eivät ole se ykkösvaihtoehto.
Olen hakenut siivoustyötä, koululle, päiväkotiin, kauppaan jne. Mihinkään ei oteta.
Minulla ei ole mitään ykkösvaihtoehtoa, kaikki käy paitsi yötyö. Eipä ole kuulunut tänä keväänä mistään mitään eikä näy työpaikkojakaan. No kyllä se ajelu riittääkin ja kesäloma moniin vuosiin edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppaan, varastoon ja siivoamaan pääsee. Sekä muihin matalapalkkaisiin vuorotöihin.
Jos on terveyspuolen koulutus, niin töitä löytyy kyllä.
Siistit 8-16 toimistotyöt on kortilla.
No ei pääse kauppaan tai siivoamaan eikä mihinkään muuhunkaan matalapalkkatyöhön.
Sama kokemus.
Näiltä kirjoittajilta aina unohtuu se, että matalapalkkatöihin haetaan myös sopivinta hakijaa, ei niihin pystymetsästä ketään repäistä. Jos on yksi reipas ja asiallinen hakija, joka kertoo että haluaisi mielellään oppia siivoamaan, ja kymmenen muuta joilla on jo siivoustöistä kokemusta, niin kumpikohan valitaan? Ei ole kovin suuri mysteeri.
Olen kirjoilla useassa vuokratyöfirmassa ja aina on sanottu että ei kannata tarjota ammattitaidotonta aloittelijaa mihinkään työpaikkaan. Siinä menee vaan maine. Itsestään selvä asia. Jos ei työntekijöitä löydy niin syy on hyvin yksinkertainen. Liian huono palkka.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät nirsoilevat todella usein. Ei olla valmiita ottamaan vastaan kaikenlaista työtä kaikkialta Suomesta.
Voisi sanoa että työnantajat etsivät jotain täydellisyyden perikuvaa eivätkä kelpuuta kuin erinomaisilla taidoilla olevia hakijoita. Nykyään tuntuu ettei niille kelpaa että on oppimishaluinen, jos työ on sellainen että sen pystyisi oppimaan ilman koulutusta tai jos koulutus liippaa läheltä haettavaa työtä.
Haukut työttömiä nirsoiksi. Sitten jos joku ei pääse töihin, niin haukut varmaan työnhakijaa, että teit huonon hakemuksen tai olet niin huono työntekijä ettet pääse töihin. Teille marmattajille ei kelpaa koskaan mikään.
Suomessa vihataan myös ahkeria työntekijöitä. Itse olen ottanut vastaan kaikki työpaikat mitä olen saanut. Suurin osa pitkiä työsuhteita mutta myös lyhyitä projekteja yms. Myös työtodistuksia on paljon. Niin paljon, että on kauhea työ kirjata kaikki CV:hen. Yhdessä työhaastattelussa setämies joka itse oli ollut 40 vuotta samassa työpaikassa alkoi vittuilla minulle, että sulla on aika paljon näitä työpaikkoja. Hänen mielestä se oli huono asia. Teki mieli haistattaa vitut äijälle ja lähteä menemään haastattelusta. Jätin kuitenkin tekemättä. Olen siis ihan mitätön paska kun olen saanut nämä työpaikat. Ja ne ketä minut on valinnut vasta hölmöjä ovatkin. Ja tästä kaikesta on maksettu ihan oikeaa palkkaakin.