Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko se oikeasti totta että Suomessa ei saa TÖITÄ??

Vierailija
07.12.2023 |

Niin siis sitä mietin että onko se pelkkää liiottelua kun kuulee toisinaan että:

"ei sua oteta töihin kun ei ole aikaisempaa työhistoriaa"

"30vuotias on liian vanha hakemaan duunia, kyllä ne nuoremmat hakijat vie ne työpaikat"

Kuinka yleensä suhtaudutaan ihmiseen joka yrittää tosissaan saada töitä, vaikkakin vasta kolmekymppisenä, jos ei ole aikaisemmin ollut vakituisessa työpaikassa missään. niin ja kannattaako CV:ssä mainita kesätyöt joissa on ollut useampana vuonna kesätöissä kun oli vielä alaikäinen (koska nuo kesätyöt olivat ainoat työt jotka kuuluvat työhistoriaani)

Tällä hetkellä käyn koulua ja kovasti unelmoin pääseväni töihin, koska olen elämäni parhaassa kunnossa niin fyysisesti kuin psyykkisesti. Mutta silti tuntuu että joka paikassa kuulee tuota että miksi käyt edes koulua kun ei sua kummiskaan oteta töihin kun oot pitkäaikastyötön jne...onko heillä vain tarkoitus masentaa minua sanomalla noin, vai onko asia oikeasti niin että suomessa on jokin tietty suhtautuminen ihmisiin jotka eivät ole vielä ehtineet aloittaa työuraa heti 18vuotiaana?

Kommentit (403)

Vierailija
341/403 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekisikö joku sellaisen palveluksen, että ilman ulinaa, ettei saa töitä, lataisi anonymisoidun CV:nsä vaikka Google Docseihin PDF muodossa, tai Aijaa.comiin tmv tiedoston jako palveluun, niin voisin hyvin vaikka katsoa tämän CV:n läpi.

Minua periaatteessa kiinnostaa vaan ulkonäkö, rakenne, miten tiedot on esitetty. Kaikki nimet, työpaikat ja paljastavat tehtävänkuvat voi piilottaa. Iso osa CV.sä on myös sitä miten kertoo itsestään ja myös miltä dokumentti näyttää.

Jos jo CV on täysin epäkurantti sisällöllisesti ja myös virheellisesti ja vanhanaikaisen näköinen, on työnantajalla/rekrytoijalla perusteltu olettamus, että henkilö työstää enemmänkin vähän sinne päin olevaa dokumentaatiota ja työtulosta. 

Siinä ei auta satojen hakemuksien lähettäminen, vaan pitää aidosti parantaa laatua ja tapaa miten lähestyä rekrytoivaa yritystä.

Lataisiko joku CV dokumentin, niin voin katso

Miten sitten selität sen, että useimmissa hakemissani töissä ei edes pyydetä mitään itsetehtyä CV:tä? Yleensä täytetään hakemus netissä, tai yksinkertaisesti lähetetään vapaamuotoinen hakemus sähköpostitse. Noiden vapaamuotoisten sähköpostien kautta olen aina työhaastatteluihin päässytkin, joten ilmeisesti kirjoitan ne ihan hyvin.

Skippaan paikat joissa pyydetään CV:tä tai jotain naurettavaa esittelyvideota johonkin 4h/vko kassatyöntekijän hommaan. Pitäkää pelleilynne.

Vierailija
342/403 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on juuri noin tuomitsevaa ja vaikeaa. Minulla on useampi tutkinto, eikä kukaan halua ottaa minua töihin. Eivät edes haastattele. Olen lähettänyt kolmessa vuodessa noin 800 hakemusta ympäri Suomea ja kaikkiin mahdollisiin ja mahdottomiin tehtäviin.

Eli onko minun tyydyttävä tähän asemaani, jossa olen työtön loppuelämäni, vaikka motivaatio kova saada töitä.

kuulostaa tosi kummalliselta. sittenhän ihmisten on turha valittaa siitä, että kun on työttömiä, jos ei kerran ketään kiinnosta palkata ihmistä jolla on halua tehdä duunia. tiedän monia ihmisiä jotka eivät haluasi edes tehdä töitä ja silti heillä on työpaikka.

On sinulla vaihtoehto, voit ruveta yrittäjäksi. Se on ainoa konsti saada töitä. Ongelma vaan on Suomess

Jes. Tarkentaisin vielä, että TODELLINEN ONGELMA on, mistä saa maksavia asiakkaita ja tuloja tarpeeksi nopeasti elikkä heti. Starttirahaa myönnetään yhä harvemmille, ja työttömuustuki voi katketa parin kuukauden sisällä yrittämisen aloittelemisesta. Pitäisi siis päästä heti vauhtiin, mikä olisi useimmille menestyneillekin yrityksille ollut alussa aika mahdotonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/403 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voit saada töitä. Työnantajia kiinnostaa paljon sun asenne ja motivaatio ja tietysti se, että teet hommat sovitusti. Kun laitat hakemusta, korosta tekemisen meininkiä ja tietysti sitä koulutuksessa just hankkimaasi osaamista ja valmiutta tarttua työhön kuin työhön ja oppia. Kannattaa hakea alkuun myös lyhyitä keikkatöitä millä voi saada CV:n täytettä ja suosittelijoita jatkoon. Kaikista töistä kun voi oppia jotain uutta mistä on hyötyä myöhemminkin tai tavata ainakin mielenkiintoisia uusia ihmisiä ja saada vähän rahaakin.

Kerroit, että sulla on lapsi. Jos 3-kymppisellä on lapsi ja oot valmistumassa, niin se on ihan luonnollista, ettei ole välttämättä vielä ehtinyt töitä tehdä niin paljoa. Jos sulla on jotain harrastuksia, missä on jotain vastuuta, niin korosta CV:ssä myös niitä. Paljon tsemppiä, kyllä se työ varmasti löytyy. Muistan kuinka sun ikäisenä oli turhauttavaa kun työnhaussa ei aina päässyt eteenpäin, mutta pikkuhiljaa niitä töitä alkoi kuitenkin löytymään (aluksi osa-aikaisuuksia ja määräaikaisia töitä) ja nyt keski-ikäisenä olen ollut jo pitkään hyvässä vakityössä.

Vierailija
344/403 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olette luovia - mitä työttömät monesti ovat, koska luovuuteen usein liittyy päämäärättömyys - niin ruvetkaa kirjoittamaan, piirtämään, säveltämään jne. Enimmäkseen tekniikan harjoittelua vähintään 3 tuntia päivässä. Tehkää itsellenne lukujärjestys. Työttömällä on aikaa. Ainakin pienille tuloille pääsee muutamassa vuodessa, myöhemmin paremmillekin.

LOL, tuo oli hyvä. Minä taidan piirtämisen, graafisen suunnittelun, kirjoittamisen, kääntämisen, vaateompelun ja vielä laulamisenkin. Mistäköhän ne pienet tulot taitaisi tulla? (huom: ei ainakaan yrittäjyydestä, koska niillä pienillä tuloilla pitäisi sitten heti alkaa elää)

Vierailija
345/403 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä jokunen päivä sitten rekryihminen nauroi minulle työtä hakevalle, kun kysyi kokemuksesta kyseiseen tehtävään. Onhan noita vuosia mulla, koska en ole vasta tullut alalle. Kokenetta hakivat, mutta muutenkin oli jotenkin vahingon iloinen kokoajan ja epäkohtelias. Ei ihme, jos ihmiset eivät työlisty. Kenelle tuollainen pitäisi ilmiantaa? Orpolleko?

Vierailija
346/403 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä aloin tekemään niitä hommia missä kirjoitellaan tuhmia yksinäisille miehille. Muuta työtä en saa mt historian takia enkä koulussa pärjää että saisi tutkinnon mikä työllistää. Ylpeä en ole työstäni mutta maksan sentään verot enkä ole työtön 

Mistä tuollaisia töitä ylipäätään saa?

Helposti voisin kirjoitella mitä tahansa höpönhöpöä, kunhan ei tarvitsisi jutella tai kohdata ketään.

Kirjoita googleen cloudworkers tai asiakas palvelu, noilla pääset alkuun 

Vierailija
347/403 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä aloin tekemään niitä hommia missä kirjoitellaan tuhmia yksinäisille miehille. Muuta työtä en saa mt historian takia enkä koulussa pärjää että saisi tutkinnon mikä työllistää. Ylpeä en ole työstäni mutta maksan sentään verot enkä ole työtön 

Helposti voisin kirjoitella mitä tahansa höpönhöpöä, kunhan ei tarvitsisi jutella tai kohdata ketään.

Siis tarkoitin tuon ylemmän kirjoittajan mainitsemia "hommia missä kirjoitellaan tuhmia yksinäisille miehille".

Vierailija
348/403 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tarkoitin tuon ylemmän kirjoittajan mainitsemia "hommia missä kirjoitellaan tuhmia yksinäisille miehille".

Siis nuohan niitä töitä juuri on...?

Vierailija
349/403 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä maassa ole kohta mitään. Sannan hallitus jätti huipputyöllisyyden ja kunnossa okevan talouden. Vanhuslaki odotti käyttöönottoa. 

Ras se oikeistohsllitus otti ohjat niin alkaa konkurssiaalto, kulutus ja talous pysähtyy. Oligarkeille kanavoidaan verorahat jatkossa ja työväestöstä pyritään tekemään orjia.

Jallitus näivettää koko maan, kuihduttaa kulutuksen ja pienyrittäjät.

Vierailija
350/403 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis nuohan niitä töitä juuri on...?

Kiitti! Sori, luin jotenkin ihan väärin.

Aika mielenkiintoista. En tiennyt tuollaisia töitä olevankaan - joskus vuonna keppi ja kivi oli seksipuhelimia, mutta luulin, että nuo chattijutut ovat botteja nykyään.

Vierailija
351/403 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen käynyt vain lukion, mitään tutkintoa ei ole, mutta aina olen töitä saanut. Ja kun mietin, niin tuttavapiirissä/sukulaisissa on vain yksi työtön, hänkin omasta tahdostaan. Että kyllä useimmat niitä töitä kuitenkin onnistuvat saamaan. 

Vierailija
352/403 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlasin noita Cloudworkerseja ja muita. Jäi vähän epäselväksi, minkälaista palkkaa niistä maksetaan?

Vierailija
353/403 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkee kyllä että on työhaluttomuutta. Kun esitetään työtä on ensimmäinen kysymys mikä palkka. Ilmeisesti varaa työttömänä valita mitä tekee! Itse olen ottanut vastaan kaikki työt mitä saanut, palkasta viis. Jos on töissä missä palkka liian vähän niin silloin ymmärtää kun etsii parempaa samalla. Työttömänä en paljoa kyselisi palkan perään vaan tekisin juuri sitä mitä saa

Vierailija
354/403 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmääähän se on töihin mennä jos tekemättä saa enemmän. On vähemmän kulujakin kun ei tarvi maksaa työmatkoja ja työpaikkalounaita.

Vierailija
355/403 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmääähän se on töihin mennä jos tekemättä saa enemmän. On vähemmän kulujakin kun ei tarvi maksaa työmatkoja ja työpaikkalounaita.

Aina raha ei ole kaikki kaikessa. Jo valmiiksi töissä oleva palkataan aina ennemmin kuin työtön, faktaa 

Vierailija
356/403 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkee kyllä että on työhaluttomuutta. Kun esitetään työtä on ensimmäinen kysymys mikä palkka. Ilmeisesti varaa työttömänä valita mitä tekee! Itse olen ottanut vastaan kaikki työt mitä saanut, palkasta viis. Jos on töissä missä palkka liian vähän niin silloin ymmärtää kun etsii parempaa samalla. Työttömänä en paljoa kyselisi palkan perään vaan tekisin juuri sitä mitä saa

No kyllä palkka on hyvin olennainen tieto, vaikka valitsisi ihan pelkkien hanttihommien välillä.

Jos olisi tarjolla kahvilatyöntekijän työtä 11e/h ja ravintola-apulaisen työtä 8e/h, niin kumman mahdat valita? Työssä sinänsä ei ole juurikaan eroa.

En edes yritä hakea mitään alle 10e/h duuneihin enää, koska a) se "työkokemus" on CV:ssä yhtä tyhjän kanssa ja b) noihin kaikista matalapalkkaisimpiin töihin ei pääse keski-ikäisenä yhtään sen helpommin kuin muihinkaan, koska niihin otetaan mieluiten nuoria opiskelijoita. Samalla vaivalla sitä sitten hakee töitä, joissa on inhimillinen (vaikkei siltikään hyvä) palkka.

Vierailija
357/403 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
358/403 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa tästä oivallisen esimerkin. Meidän 18-vuotias, jolla on työkokemusta muutamalta kesältä ja loma-ajoilta, saa jatkuvasti työtarjouksia eri puolilta. Me eli hänen vanhempansa, jotka olemme ikäluokkaa 45-50 vuotta, omaamme korkeakoulututkinnon sekä vuosikymmeniä työkokemusta, emme saa minkäänlaisia töitä. Ei mitään vastausta mistään, ei edes kesätyötä tai harjoittelupaikkaa. Suomessa kukoistaa ikärasismi, ja jos edes mainitset asuneesi ulkomailla, tie on tukossa.

Vierailija
359/403 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt hakea viimeisen 4 vuoden aikana oman alani työtä pikkupaikkakunnalta, enkä ole saanut minkäänlaista vastausta. Ei ole varaa pitää autoa tai alkaa ajamaan hirveän pitkää työmatkaa, se on jo koettu.

Vierailija
360/403 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä erilaiset rekrytointiyritykset ja niiden ammattitaidottomat konsultit, joilla ei ole mitään käsitystä aloista ja positioista joihin hakevat osaajia, ovat osaltaan tehneet työmarkkinoista toimimattomat.

Hain hiljattain paikkaa, johon minulla on todella hyvät taustat, osaaminen ja suositukset sekä hyödyllisiä kontakteja. En päässyt edes haastatteluun. Itseasiassa tämä rekrytointikonsultti ei käynyt katsomassa LinkedIn-profiilianikaan. En tiedä millä kompetenssilla ja asiantuntemuksella juuri hän hoiti kyseistä rekrytointia, sillä hän oli todella nuori, eikä hänellä ollut mitään relevanttia koulutusta saati kokemusta toimialasta saati vastaavista, vaativista tehtävistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi