Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihaliemi ja pasteija jouluaterian alkuruokana

Vierailija
07.12.2023 |

Hanna Sumari oli juuri Joulukodit-ohjelmassa tekemässä kattausta ja sanoi, että monella on joulun alkuruokana lihaliemi ja pasteija. Ihanko totta, monella? Onko tämä jokin herrasväen juttu? 

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

en oo koskaan kuullutkaan.

Vierailija
2/65 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tiedä tai tunne ketään joka joulunpyhinä lihalientä tai pasteijoita söisi alkuruokana, saati muutenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole monella.

Mutta ihan perus vanha juttu on, ei mitään ihmeellistä.

Vierailija
4/65 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväää!!!

Vierailija
5/65 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaskun ei hk:n sinistä ja ketsuppia:D

Vierailija
6/65 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pasteija? Siis sellainen taikinakuorinen, jossa on liha- tai muu täyte vai tarkoitetaanko maksapateeta tms?

Mutta siis en ole tuollaisesta alkuruoasta kuullut. Maksapateeta/maksapasteijaa on meillä kyllä usein osana joulupöytää, ja syödään yleensä alkupalojen joukossa, siis samalla kun syödään kaloja ja salaatteja jne.

Vierailija
7/65 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi!

Vierailija
8/65 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla ruotsalainen jouluperinne. Tiedän muutamia henkilöitä, joilla tämä on jouluruoan osana, ja heillä on tausta Ruotsissa.

Vierailija
9/65 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo ollu koskaan ja yli 50 joulua olen viettänyt. En myöskään ole moista alkupalaa koskaan syönyt. Sipulikeittp ja lämmin juustoleipä on ehkä lähinnä mitä olen alkupaloiksi saanut.

Vierailija
10/65 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla ruotsalainen jouluperinne. Tiedän muutamia henkilöitä, joilla tämä on jouluruoan osana, ja heillä on tausta Ruotsissa.

Mun äiti vietti lapsuutensa sotalapsena Ruotsissa. Paljon toi vaikutteita sieltä, mutta tuo tapa on mennyt kyllä ohi.

Vierailija
11/65 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihapiirakka ja lihaliemi on kuulunut herrasväen joulupöytään jo ainakin 1800- luvun lopulla

Vierailija
12/65 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheskään kaikilla ei ole alkupaloja. Itsekin tuosta ohjelmasta kuulin tuon alkupalan ensimmäistä kertaa. 

Vierailija
13/65 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalapöytä lienee se tyypillisin alkuruoka.

En ole koskaan kuullutkaan mistään pasteijoista ja lihaliemestä ja niiden syömisestä joulupöydässä tai muualla! Olisiko voinut tarkoittaa venäläisiä belmeneitä? Eri täytteillä olevia taikinapalloja, jotka tyypillisesti kypsennetään lihaliemessä, jossa ne myös nautitaan?

Vierailija
14/65 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä?

Kaikkea sitä onkin. Typerämpää ole kuullut pitkään aikaan.

Ostetaanko tuo pasteija Lidlin pakastealtaasta vai miten? Ja lihaliemi lihaliemikuutioista? 

Ei kiitos.

Vierailija
15/65 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole koskaan moista  kuullutkaan vaikka olen jo 60v. Pasteijoita kyllä paistan jouluksi, mutta että niitä ja lihalientä alkuruuaksi niin enpä usko.

Vierailija
16/65 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle salaatit ja kalat + mäti on alkupalat :) olen kuullut kyllä pasteija-tavasta, mutten ikinä syönyt joulupöydässä.

Vierailija
17/65 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että on vanha juttu. Mulle tulee lapsuusmuisto mieleen, kun olimme vieraisilla isossa maalaistalossa. Siellä oli illanistujaisten tarjoiluna mm lihalientä ja pasteija. Mielestäni se liemi oli kamalaa, mutta söin sen, kun äiti katsoi merkitsevästi. 

Toinen muisto on lasten kesäleiriltä. Joka ilta oli sitä hemmetin lientä! Lisäksi siellä piti juoda teetä, josta en tykännyt yhtään.

Nämä muistot ovat 1968-1970. Liemi oli tosi vahvaa, ei mitään kuutiolitkua. 

Vierailija
18/65 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pasteijat kuuluvat meillä kyllä jouluun, mutta alkuruuaksi otetaan erilaisia kaloja. Tuo lihaliemi juttu on kyllä ihan uusi mulle.

Vierailija
19/65 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikivanha juttu. Kun isoäitini vielä eli ja vietti joulua kanssamme, meilläkin oli koska hänen kodissaan ja lapsuudenkodissaan oli aina ollut. Sittemmin asia karsittiin pois samoin kuin useat kattaukset (ensin alkupala, sitten lipeäkala + muut kalat, sitten avrsinainen ruoka ja lopuksi jälkkäri)

Vierailija
20/65 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi