Suomen panssarivaunujen tappioprosentti eilisessä paraatissa oli 50% :(
Toinen Leopardi ilmeisesti hyytyi pakkasiin eikä lähtenyt enää käyntiin. Ja tämä siis rauhan aikana kaupunkiolosuhteissa lyhyessä tilaisuudessa.
Miten kävisi oikeassa sodassa maasto-olosuhteissa?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Eikös Venäjälle höhötetty joku vuosi sitten kun Armata hyytyi paraatissa? Kyllä meillä Suomessa, höh höh höö...
Leopardin sammumisen syytä en tiedä, mutta Armatan moottori on päivitetty versio 2 maailmansodan aikaisesta saksalaisesta moottorista jota ryssssät eivät osaa tehdä oikein. Niin epäluotettava ettei sitä suostuta käyttämään Ukrainassa.
Tankit on talviolosuhteissa aivan murheenkryynejä. Edelleen. Tolkuton bensasyöppö ja todella raskas huollolle, toimintavarmuuden ollen silti mitä on.
Tokassa maailmansodassa saksalaiset joutui pitämään tankkeja lähes jatkuvasti käynnissä talvisin ja polttamaan nuotioita niiden alla. Tankki syö tyhjäkäynnilläkin kanisterin tunnissa, eli polttoainetta saa olla täyttämässä jatkuvasti. Lisäksi moottorin elinikä laskee radikaalisti kun noissahan sitä mitataan käyttötunneissa eikä kilometreissä...
Mielestäni tankit on täysin turhia. 1 sinko ja osuma = tilt! Ja 4-5 ukkoa vainaana. Jos nuo 4-5 ukko on maastossa, niin enempi tuhoa saavat aikaan esim omilla kertasingoillaan. Tykistö ja ohjuspattetistot sitten hoitaa o at osuutensa.
Ei yllätä ketään: venäjän trolli syyttelemässä omista ongelmistaan muita maita. "Kyllä noikin katsokaa!"
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tankit on täysin turhia. 1 sinko ja osuma = tilt! Ja 4-5 ukkoa vainaana. Jos nuo 4-5 ukko on maastossa, niin enempi tuhoa saavat aikaan esim omilla kertasingoillaan. Tykistö ja ohjuspattetistot sitten hoitaa o at osuutensa.
Kannattaa soittaa tuosta pääesikuntaan ja pyytää jotain kentsua puhelimeen.
Ihmeellistä miten kukaan ei ole ennemmin tätä tajunnut!
Leopard kuitenkin painaa 55 tonnia ja sen liikutteluun käytettävä tekniikka on loppujen lopuksi aika arkaa. Jos kone yskii, niin tankki jää tasan siihen paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös Venäjälle höhötetty joku vuosi sitten kun Armata hyytyi paraatissa? Kyllä meillä Suomessa, höh höh höö...
Leopardin sammumisen syytä en tiedä, mutta Armatan moottori on päivitetty versio 2 maailmansodan aikaisesta saksalaisesta moottorista jota ryssssät eivät osaa tehdä oikein. Niin epäluotettava ettei sitä suostuta käyttämään Ukrainassa.
Sinä vissiin sen osaat tehdä? Eikun sitten tekemään.
No en todellakaan lähtisi tekemään kun vastustan Venäjän laitonta hyökkäyssotaa. Miksi ihmeessä auttaisin tuollaista paskadiktatuuria?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tankit on täysin turhia. 1 sinko ja osuma = tilt! Ja 4-5 ukkoa vainaana. Jos nuo 4-5 ukko on maastossa, niin enempi tuhoa saavat aikaan esim omilla kertasingoillaan. Tykistö ja ohjuspattetistot sitten hoitaa o at osuutensa.
Kannattaa soittaa tuosta pääesikuntaan ja pyytää jotain kentsua puhelimeen.
Ihmeellistä miten kukaan ei ole ennemmin tätä tajunnut!
Pitääpä tosiaan soitella. Säästävät rutkasti rahaakin tulevaisuudessa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös Venäjälle höhötetty joku vuosi sitten kun Armata hyytyi paraatissa? Kyllä meillä Suomessa, höh höh höö...
Joo, kyllä sitä silloin naurettiin oikein kuorossa...
Kyllä se edelleenkin naurattaa.
Sähköpanssareita odotellessa. Eiku vetykäyttönen olis kätsä.
Eipä ihme, että Saksan Scholz vetkutteli antaa Leopartteja Ukrainalle. Nehän olisvat ruosteisia, toimimattomia laitteita suuri osa. Vaativat puolivuotta korjausta ja päivittämistä. Ukrainan vastahyökkäys epäonnistui kun vaunut tuli liian myöhään ja niistä luultiin liikoja.
Vierailija kirjoitti:
Tankit on talviolosuhteissa aivan murheenkryynejä. Edelleen. Tolkuton bensasyöppö ja todella raskas huollolle, toimintavarmuuden ollen silti mitä on.
Tokassa maailmansodassa saksalaiset joutui pitämään tankkeja lähes jatkuvasti käynnissä talvisin ja polttamaan nuotioita niiden alla. Tankki syö tyhjäkäynnilläkin kanisterin tunnissa, eli polttoainetta saa olla täyttämässä jatkuvasti. Lisäksi moottorin elinikä laskee radikaalisti kun noissahan sitä mitataan käyttötunneissa eikä kilometreissä...
Ei sitä toka maailmansodan aikaan tekniikka ollut mitä se on nykyään. Vanhoissa vehkeissä normaalia, on sitä itsekin nuotiolla esim. vanhaa traktoria aikoinaan käynnistänyt. Täällä Oulussa oli pakkasta n. -20 astetta eilen ja oli näköjään uudemmillakin vehkeillä käynnistys ongelmia. Mutta niinhän se asia on, kun vauva palstan kenraali niin asian sanoo. Eilen oli "oikeat" asiantuntijat asian kertomassa torilla, mutta ehkäpä seuraava paraati on sitten vauva kenraalin pihalla niin voi asian kysyä suoraan panssariprikaatin kouluttajilta.
Oikeassa sodassa maasto-olosuhteissa sitä tankkia olisi alettu käynnistelemään pari tuntia ennen liikkeelle lähtöä. Tarvittaessa olisi keitetty jäähdytysnesteet ja öljyt kamiinan kannella kuumiksi ja viety starttiakku lämpimästä teltasta tai otettu apuvirtaa toisesta tankista. Tätä tietenkään ei voitu tehdä paraatipaikalla keskellä yleisöä sekunneissa, vaan tuntikaupalla pakkasviimassa meren äärellä avoimella paikalla kylmentynyt iso kone ei nyt sitten vaan lähtenytkään kuin palmun alta.
Sotaan ja maastoon nuo vehkeet on suunniteltu eikä urbaaneiksi kauppakasseiksi. Lisäksi raskaan dieselkaluston kanssa pelaaminen on talvisin aina sitä samaa taistelua riippumatta minkä koneen voimanlähde kyseessä on.
Armata syttyi palamaan kun sitä oli ajettu käsijarru päällä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tankit on täysin turhia. 1 sinko ja osuma = tilt! Ja 4-5 ukkoa vainaana. Jos nuo 4-5 ukko on maastossa, niin enempi tuhoa saavat aikaan esim omilla kertasingoillaan. Tykistö ja ohjuspattetistot sitten hoitaa o at osuutensa.
Vähän samoilla linjoilla. Sotapeli on muuttunut. Tankki on helppo maali myös droneille.
no onneksi suomen suksijoukot lähtee käyntiin kaurapuurolla, mikä on hyvä, kun niitä kohta tullaan tarvitsemaan.
Juu, ei kovin rohkaisevaa kun tuo paljon meuhkattu Leopardi ei pääse edes paraatia loppuun. Paaliin nuo joutaa ja amerikkalaista Abramsia tai brittiläistä Challengeria tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös Venäjälle höhötetty joku vuosi sitten kun Armata hyytyi paraatissa? Kyllä meillä Suomessa, höh höh höö...
Leopardin sammumisen syytä en tiedä, mutta Armatan moottori on päivitetty versio 2 maailmansodan aikaisesta saksalaisesta moottorista jota ryssssät eivät osaa tehdä oikein. Niin epäluotettava ettei sitä suostuta käyttämään Ukrainassa.
Ei Arnatan moottorissa mitään ratkaisevaa vikaa ole. Se on paljolti samaa tyyppiä kuin T-90:ssä mitä Venäjä on käyttänyt vuosikymmenet. Sen sijaan Armatan tähtäys- ja pimeänäkölaitteet on ihan paskat eikä ne saa niitä kuntoon kun Venäjän puolijohdeteollisuus on mitä on eikä ulkomaisia komponentteja saa käyttää. Rahaakaan kehitystyöhön ei ole kun sitä ei saa myydä ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Oikeassa sodassa maasto-olosuhteissa sitä tankkia olisi alettu käynnistelemään pari tuntia ennen liikkeelle lähtöä. Tarvittaessa olisi keitetty jäähdytysnesteet ja öljyt kamiinan kannella kuumiksi ja viety starttiakku lämpimästä teltasta tai otettu apuvirtaa toisesta tankista. Tätä tietenkään ei voitu tehdä paraatipaikalla keskellä yleisöä sekunneissa, vaan tuntikaupalla pakkasviimassa meren äärellä avoimella paikalla kylmentynyt iso kone ei nyt sitten vaan lähtenytkään kuin palmun alta.
Sotaan ja maastoon nuo vehkeet on suunniteltu eikä urbaaneiksi kauppakasseiksi. Lisäksi raskaan dieselkaluston kanssa pelaaminen on talvisin aina sitä samaa taistelua riippumatta minkä koneen voimanlähde kyseessä on.
Jonnet ei osaa käynnistää.