Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

R-vikaa ei saa korjata, ettei lapselle tule paha mieli

Vierailija
06.12.2023 |

https://www.aamulehti.fi/hyvinvointi/art-2000009994203.html

Onko tässä kyse typeryydestä vai säästämisestä vai puheterapeuttien puutteesta? 

Kommentit (219)

Vierailija
1/219 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huolta. Ei niitä enää korjata, kun ei ehditä eikä enää oikein osatakaan. T. Erityisope 

Vierailija
2/219 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksihän lapsia ei laiteta enää tarkkailuluokillekaan, erityiskouluun tai jätetä luokalle, kun tulee paha mieli. Saadaan puhevikaisia lapsia, jotka ei osaa kirjoittaa tai lukeakaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/219 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei huolta. Ei niitä enää korjata, kun ei ehditä eikä enää oikein osatakaan. T. Erityisope 

Mihin teidän työaikanne kuluu? Mitä on tapahtunut? Pakkohan suomalaisen lapsen on oppia puhumaan omaa äidin kieltään, eikö?

Vierailija
4/219 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin teidän työaikanne kuluu? Mitä on tapahtunut? Pakkohan suomalaisen lapsen on oppia puhumaan omaa äidinkieltään, eikö?

Vierailija
5/219 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on r-vika näin viisikymppisenä.  Eipä se ole elämääni mitenkään haitannut.

Vierailija
6/219 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä voi treenauttaa kotonakin. Aloittaa ärrän paikalla käyttää d äänettä. Makkada,, makkada, kadkki, kadkki. Siitä sitten tärisyttämään. Apuna voi käyttää sähköhammasharjaa, vaikka.  Ei kannata olla kotona tumput suorana ärränkään suhteen ja odottaa että joku muu hoitaa.

Vierailija
7/219 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa lehtijutussa niin sanottu. Siinä sanottiin, että puhevikoja ei kannata korjata, jos niistä ei ole mitään haittaa. Ja se on kyllä ihan totta. Eihän hörökorvia tai mansikkaluomiakaan korjata, jollei niistä ole haittaa. 

aikansan kuviteltiin, että puheviat ovat jotenkin sidoksissa hitaampaan älylliseen kehitykseen. Silloin niitä korjattiin siksi, että niiden ajateltiin tekevän ihmisistä tyhmempiä. Nyttemmin tutkimukset ovat osoittaneet tämän kuvitelman huuhaaksi, joten voidaan lakata kiusaamasta lapsia turhalla kuntouttamisella.

Miksi korjata jotain, missä ei ole mitään vikaa.

Vierailija
8/219 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksihän lapsia ei laiteta enää tarkkailuluokillekaan, erityiskouluun tai jätetä luokalle, kun tulee paha mieli. Saadaan puhevikaisia lapsia, jotka ei osaa kirjoittaa tai lukeakaan. 

Tuttiakin lapsi saa syödä vielä 7-vuotiaana, ettei tule paha mieli. Läksyjä ei ole pakko tehdä eikä jälkiään siivota, ettei vain tule paha mieli. Nukkumaanmenoaikakin on väärin, koska siinä tulee paha mieli. 

Vierailija
9/219 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blondi Nelly-tyttö, oikein peruswoke😆

Vierailija
10/219 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa lehtijutussa niin sanottu. Siinä sanottiin, että puhevikoja ei kannata korjata, jos niistä ei ole mitään haittaa. Ja se on kyllä ihan totta. Eihän hörökorvia tai mansikkaluomiakaan korjata, jollei niistä ole haittaa. 

aikansan kuviteltiin, että puheviat ovat jotenkin sidoksissa hitaampaan älylliseen kehitykseen. Silloin niitä korjattiin siksi, että niiden ajateltiin tekevän ihmisistä tyhmempiä. Nyttemmin tutkimukset ovat osoittaneet tämän kuvitelman huuhaaksi, joten voidaan lakata kiusaamasta lapsia turhalla kuntouttamisella.

Todellista huuhaata on kuvitella etteikö r-vikainen aikuinen kärsisi ongelmastaan. 

Vierailija
11/219 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on r-vika näin viisikymppisenä.  Eipä se ole elämääni mitenkään haitannut.

Eli ihmiset eivät sano sinulle suoraan että pitävät sinua tyhmänä. 

Vierailija
12/219 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori vaan mutta kyllä retardeilla lähes aina on ärrävika. 

Vierailija
13/219 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellista huuhaata on kuvitella etteikö r-vikainen aikuinen kärsisi ongelmastaan. 

Mistä ne siis siinä kärsii?

Vierailija
14/219 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ihmiset eivät sano sinulle suoraan että pitävät sinua tyhmänä. 

Ihan sama, minä pitävät. Olihan esim Tarja Halosellakin puhevika.

Vierailija
15/219 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun korvaa lievä r vika kuulostaa söpöltä. Mutta isot ongelmat voisi mun puolesta korjata, miksi ei??? 

Vierailija
16/219 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä voi treenauttaa kotonakin. Aloittaa ärrän paikalla käyttää d äänettä. Makkada,, makkada, kadkki, kadkki. Siitä sitten tärisyttämään. Apuna voi käyttää sähköhammasharjaa, vaikka.  Ei kannata olla kotona tumput suorana ärränkään suhteen ja odottaa että joku muu hoitaa.

Kaikkea kokeiltiin ja vielä yläasteellakin kävin puheterapiassa. Ei vaan tärissyt. Eipä tämä vika ole elämää haitannut.

Vierailija
17/219 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ne siis siinä kärsii?

Mäkin haluaisin tietää mistä mä kärsin? 

T: 40.v nainen, jonka puolisolla on myös r-vika. 

Vierailija
18/219 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai olisiko syy siinä, että ne joilta ei voi korjata, tulee paha mieli. Jos on poikkeava pitää olla enemmän niitä, jotta ne poikkeavat eivät tuntisi itseään poikkeaviksi. 

Kaikkien downien puolesta rikoksia ja törkeitä sellaisia. Olette hyviä ja ihania ihmisiä. Taputus selkään! 

Vierailija
19/219 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli lapsena ärrävika. Se oli jotain mitä häpesin, ja koin olevani jotenkin "viallinen". Kävin säännöllisesti puheterapeutin luona harjoittelemassa ärrää. Ja kyllä se "vika" sitten aikanaan korjaantui. Eihän se nyt mikään suuri "vika" ole, mutta kyllä se aikuisenakin korvaan särähtää, kun joku ei osaakaan sanoa ärrää... 

Vierailija
20/219 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin teidän työaikanne kuluu? Mitä on tapahtunut? Pakkohan suomalaisen lapsen on oppia puhumaan omaa äidin kieltään, eikö?

Mä en ole erityisope, vaan ihan tavallinen luokanope, mutta voin vastata silti. Meidän koulussa on yksi erityisopettaja, jaamme hänet kunnan toisen koulun kanssa. Tämä eo on koulullamme kaksi päivää viikossa. Koulussamme on niin jäätävä määrä tuen tarpeessa olevia lapsia, ettei kahden päivän erityisopettajan läsnäolo auta yhtään mitään. Mun luokan erityislapsi saa erityisopetusta tunnin viikossa, vaikka hän tarvitsisi sitä kaikissa ns. lukuaineissa. 

Oppilailla olisi myös tarvetta puheopetukseen, mutta siitä voi vaan haaveilla näillä resursseilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme