Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

R-vikaa ei saa korjata, ettei lapselle tule paha mieli

Vierailija
06.12.2023 |

https://www.aamulehti.fi/hyvinvointi/art-2000009994203.html

Onko tässä kyse typeryydestä vai säästämisestä vai puheterapeuttien puutteesta? 

Kommentit (219)

Vierailija
41/219 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

R-kirjaimen voi oppia myös kotikonstein. Pärisyttää vain kunnolla esim "kyrrrrrrrpä".

Vierailija
42/219 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ala-asteella r-vika ja kävin sitä välillä harjoittelemassa koulun jollain kuraattorilla tai mikä hänen titteli silloin olikaan. Mun nimessä on r-kirjain ja joka kerta silloin aikoinaan ärsytti lausua nimeni kun joku sitä kysyi. Onneksi r-vikani saatiin korjattua, olen siitä lähtien osannut lausua sen oikeaoppisesti :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/219 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ärrävikaisya vaan kiusataan jossain vaiheessa elämää ehkä rankastikin ja siinä ei mitkään kivakoulut ja lässyttävät kukkahatut auta. 

Mua ei ole koskaan kiusattu r-viasta. T. Viisikymppinen r-vikainen

Vierailija
44/219 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei puhevika vaan ainutlaatuisuus :D mussutetaan kohta kaikki ku panevatkuurot eikä kukaan tajua mitään

Vierailija
45/219 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus ei toimi, mutta pakko sanoa tälle, joka sanoi, ettei r-vikainen pääsisi näyttelijäksi, vaikka olisi halunnut. 

Olen se, joka kertoi puolisisonsakin kärsivän r-viasta ja olemme molemmat taustalta näyttelijöitä, toinen meistä on käynyt teatterikorkean... Ihmeellisiä ajatuksia on ihmisillä. 

Vierailija
46/219 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina vaan paranee :D :D :D

näillä sitä saadaan pisa-tulokset nousuun :D :D :D

Vierailija
47/219 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olispa joku maa missä olisi pelkästään sellaisia aivot tallella olevia ihmisiä, muuttaisin sinne heti.

Vierailija
48/219 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan oikea syy on puheterapeuttien vähyys. Ei ole resursseja. 

Vierailija
49/219 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

R-vika on kaikkein helpoimmin korjattava puhevika, monesti yksi käynti puheterapeutilla riittää.

Jos lapsi osaa sanoa ällän, niin voi harjoittaa ärrää niin että laittaa kielen juuri siihen ällä asentoon ja sitten surisee tai sorauttaa, ärrähän siitä tulee.

(japanilaisethan usein eivät kuule ärrää, vaan toistavat sen ällänä), ne ovat  niin lähellä toisiaan. Esimerkiksi nimi heljä purosen ääntävät mieluusti herjä puloseksi.

Vierailija
50/219 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli lapsena ässävika. Oikea kunnon sössöässä. Pääsin siitä eroon puheterapian avulla. Ihan hyvä, koska myös ässäviasta kiusattiin. 

Vierailija
51/219 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ärrävikaisya vaan kiusataan jossain vaiheessa elämää ehkä rankastikin ja siinä ei mitkään kivakoulut ja lässyttävät kukkahatut auta. 

Olet takuulla jäänyt pois ryhmistä ja mukavista paikoista vialloisuutesi takia mutta sinähän et sitä tiedä. 

Vierailija
52/219 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on r-vika näin viisikymppisenä.  Eipä se ole elämääni mitenkään haitannut.

Eli ihmiset eivät sano sinulle suoraan että pitävät sinua tyhmänä. 

Ei se r-vikainen tästä kärsi, vaan valitettavasti sinä. Ennakkoluulojesi takia menetät todennäköisesti monta hyvää tilaisuutta oppia. 

Hehe. Kyllä se r-vikainen menettää monta tilaisuutta koska häntä pidetään selän takana naurettavana ja yksinkertaisena ja moniin asioihin sopimattomana. 

No edelleen se joka näin tekee menettää enemmän. Luulisi sen nyt olevan kaikille selvä. Saattaa mennä monta hyvää tekijää ohi, jos on näin tyhmä itse. 

Vierailija
53/219 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaus ei toimi, mutta pakko sanoa tälle, joka sanoi, ettei r-vikainen pääsisi näyttelijäksi, vaikka olisi halunnut. 

Olen se, joka kertoi puolisisonsakin kärsivän r-viasta ja olemme molemmat taustalta näyttelijöitä, toinen meistä on käynyt teatterikorkean... Ihmeellisiä ajatuksia on ihmisillä. 

eikä teistä kummastakaan tullu kuuluisaa näyttelijää :D

Vierailija
54/219 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan ranskan uvulaarinen r-äänne alun perin puhevika, mutta 1700-luvulla se yleistyi niin paljon, että se on tänä päivänä ranskan kielen norminmukainen ääntämys.

Vielä ennen 1700-lukua ranskalaiset äänsivät ärrän samalla tavalla kuin me.

Vierailija
55/219 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo! Kaikki uskoo ihan täysillä jee👏🏼

Vierailija
56/219 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on r-vika näin viisikymppisenä.  Eipä se ole elämääni mitenkään haitannut.

Minä olen tavannut työelämässä ihmisen jolle oli haittaa vaikeasta r-viasta. Hän oli töissä firmassa, jonka nimi alkaa ärrällä ja jossa oli 2 ärrää myös nimen keskellä.

Tapasin hänet asiakaspalvelutehtävässä. En millään saanut selvää minkä yrityksen edustaja hän oli. Hän joutui lopulta kirjoittamaan yrityksen nimen. Se oli noloa meille molemmille.

Vierailija
57/219 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

R-vika on kaikkein helpoimmin korjattava puhevika, monesti yksi käynti puheterapeutilla riittää.

Jos lapsi osaa sanoa ällän, niin voi harjoittaa ärrää niin että laittaa kielen juuri siihen ällä asentoon ja sitten surisee tai sorauttaa, ärrähän siitä tulee.

(japanilaisethan usein eivät kuule ärrää, vaan toistavat sen ällänä), ne ovat  niin lähellä toisiaan. Esimerkiksi nimi heljä purosen ääntävät mieluusti herjä puloseksi.

Kun kokeilen sanoa kumpaakin kirjainta niin eihän ne ole yhtään lähellä toisiaan. Kieli on eri asennossa ja eri kohdassa suuta. 

Vierailija
58/219 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet takuulla jäänyt pois ryhmistä ja mukavista paikoista vialloisuutesi takia mutta sinähän et sitä tiedä. 

Sitten olen. Eipä haittaa.

Vierailija
59/219 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 30v+ ja mulla on aina ollut r-vika. Lapsena kävin puheterapeutilla mutta ei mitään apua. En ikinä oppinut. Ei ole vaikuttanut elämääni mitenkään. Ei haittaa. 

Vierailija
60/219 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

R vikaa ei todellakaan pitäisi korjata jonkun kiusaamisen vuoksi, sama hörökorvissa ym. Naurettavaa typistää joku olematon asia isoksi viaksi. 

Kiusaajat on ongelma, ja itsellä ei ole tullut koskaan mieleen että jostain pienestä puhe"viasta"moni olisi hirveän kiinnostuneita tai varsinkaan että se estäisi työtä jollei ole jostain todella räikeästä kyse.

Kiusaamisen vastainen työ on asia erikseen joka on todella oleellista mutta johon ihmisillä tuntuu olevan hyvin vähän taitoa ja osaamista. Aikuisista sekin lähtee, niin kauan kuin aikuiset nokittelee toinen toistaan vaikka työpaikalla, on ihan turha puhua mistään koulukiusaamisesta joka monesti on vain aikuisten toiminnan kopiointia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi