Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naurettavin perustelu huonolle matematiikan osaamiselle on heikko varallisuus ja sosioekonominen tausta

Vierailija
06.12.2023 |

Itselläni lukion pitkä matematiikka päästötodistuksessa kymppi ja olen todella pienituloisen perheen kasvatti. Sitten taas vaikkapa joku Alexander Stubb jolla on täysin päinvastainen tausta on lähes laskutaidoton.

Jos nuoren kiinnostuksen kohteet on ainoastaan rap-musiikki ja merkkitennarit, ei kannata odottaa liikoja oli taustat mitä tahansa

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän sossutuilla elävässä autistisessa perheessä on yksi matemaattinen "nero" ja se ei tarvinnut mitään opetusta missään vaiheessa kun laski ihan omaksi huvikseen matematiikan tehtäviä jo alle esikouluikäisenä. Puhui myös englantia eikä sitäkään ole oikeastaan missään vaiheessa opetettu, se vain alkoi englantia puhuvaksi. Muuten sitten ei mitään oikein älyäkään jos kyse ei ole tekniikasta. Että kyllä se matematiikan osaaminen riippuu ihan matemaattisesta lahjakkuudesta mitä ei voi oppia, se joko on tai ei ole.

Joka aineessa lahjakkuus mahdollistaa sen, että toiset pääsee helpommalla. Mutta niin matematiikassa kuin muissakin aineissa peruskoulutasolla, jokainen oppii asiat ihan perslihaksilla. Eli istuu alas ja harjoittelee eli matematiikan yhteydessä laskee.

Lukion pitkä matematiikka sitten alkaa olla sellaista, että löytyy paljon nuoria, jotka ei siitä L:ää saisi vaikka kuinka olisi niitä perslihaksia.

Vierailija
22/54 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Motivaatiolla on ratkaiseva merkitys. Lapsen kannustaminen ja auttaminen on ilmaista. Olen ap.n kanssa samaa mieltä.

Äidin raskausajan ruokavaliolla on merkitys sikiön aivojen kehitykseen. Yleensä tupakointi, rasvaisen kalan syöminen kolmesti viikossa, kasvirasvojen käyttö, alkoholin käyttö, marjojen ja hedelmien syöminen sekä hemoglobiini vaikuttavat todella paljon sikiön aivojen kehitykseen. Samoin se, että minkälainen siittiö on hedelmöittänyt munasolun. Tupakoijan ja alkoholia juovan siittiö on lähtökohtaisesti aina huonompi kuin tupakoimattoman ja raittiin siittiö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän sossutuilla elävässä autistisessa perheessä on yksi matemaattinen "nero" ja se ei tarvinnut mitään opetusta missään vaiheessa kun laski ihan omaksi huvikseen matematiikan tehtäviä jo alle esikouluikäisenä. Puhui myös englantia eikä sitäkään ole oikeastaan missään vaiheessa opetettu, se vain alkoi englantia puhuvaksi. Muuten sitten ei mitään oikein älyäkään jos kyse ei ole tekniikasta. Että kyllä se matematiikan osaaminen riippuu ihan matemaattisesta lahjakkuudesta mitä ei voi oppia, se joko on tai ei ole.

Ei pidä täysin paikkaansa. Itse olen kaukana nerosta ja sain matikassa paljon tukiopetusta ala-asteella. Yläasteella päätin, että otan lukiossa pitkän matikan. Opettaja sanoi, että suosittelee lyhyttä koska numerot oli parhaimmillaan kaseja. Lukiossa tein kovasti töitä ja suoritin pitkän matikan hyvillä arv

Matematiikka on sellainen pakaralihaksia koetteleva laji. Pitää kerrata ja laskea. Kaikki rakentuu aiemmin opitulle.

Vierailija
24/54 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä täysin paikkaansa. Itse olen kaukana nerosta ja sain matikassa paljon tukiopetusta ala-asteella. Yläasteella päätin, että otan lukiossa pitkän matikan. Opettaja sanoi, että suosittelee lyhyttä koska numerot oli parhaimmillaan kaseja. Lukiossa tein kovasti töitä ja suoritin pitkän matikan hyvillä arvosanoilla. Eli motivaatio ajaa jopa lahjakkuuden ohi

En tehnyt lukiossa töitä, suoritin pitkän matikan hyvillä arvosanoilla. Eli motivaatio ei varsinaisesti aja lahjakkuuden ohi, siinä vaiheessa mennään ohi kun nämä kaksi yhdistyy. Ja ns köyhähkö tausta, koulumatematiikka oli vaan todella helppoa, että ap aivan oikeassa.

Vierailija
25/54 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienituloisesta duunariperheestä. Matematiikka sujui peruskoulussa ihan ok ja lukiossa pitkä matematiikka vähän heikommin. Jatko-opinnoissa matematiikka alkoi sujua, kun vasta silloin ymmärsin, miten matematiikkaa tulee opiskella. Sen jälkeen tuli korkeakoulumatematiikasta hyviä arvosanoja ja koulun vaikeimmastakin kurssista toiseksi korkein. Matematiikkaa oppii vain ja ainoastaan harjoittelemalla ja se on lopulta hyvin loogista. Ihan mihin tahansa oppimiseen pitää käyttää aikaa, ajatusta ja keskittymistä.

Vierailija
26/54 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matikka on yksinkertaisesti suunnattoman tylsää.  

Vaikea keksiä yhtä tylsää asiaa maailmassa. 

Vierailija
27/54 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motivaatio ajaa lahjakkuuden ohi matemaatikan osaamisessa"

Taitaa olla trolli vai kuvitteleeko joku oikeasti tällaista?

En harrasta trollausta. Tarkoitin vaan, että lapsi voi olla matemaattisesti lahjakas ja saada alakoulussa kymppejä. Jos tuleee murrosiässä motivaation lasku, niin matikasta kyllä tipahtaa pihalle nopeastikin eikä siinä enää se taustalla oleva lahjakkuus riitä. Monesti toki lahjakkuus tukee myös motivaatiota, koska asia tuntuu helpolle ja saa kehujakin. Samoin voi olla matikassa tasoa "normaali", kuten minä, ja silti pärjätä hyvin, jos motivaatio riittää. Tämä vaan vaatii kovasti työtä. Pitkästä matikasta L vaatii yleensä lahjakkuutta ja motivaatiota. Nerot on oma lukunsa.

Vierailija
28/54 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan tehnyt matikanläksyjä. En siis todellakaan ikinä. Silti kirjoitin M:n lyhyestä. 

Vierailija
29/54 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5/5 Ja ihmiset jotka ovat siitä kiinnostuneita ovat järkyttäviä tylsimyksiä. 

Vierailija
30/54 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on kyseessä vähän sama ilmiö kuin siinä, että slummiutuminen ei aiheudu köyhyydestä vaan slummiuttavista ihmisistä. Köyhyys on yksi seuraus. Samalla tavalla heikko matemaattinen osaaminen on pölöihmisten toiminnan seuraus eikä sitä voi rahalla paikata.

Vierailija
31/54 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se johtuu vaan siitä että ette ymmärrä. Matematiikka on todella kaunista ja koko universumin rakenne perustuu matematiikkaan.

Vierailija
32/54 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Ihan perseestä revitty nää selitykset. 

Vierailija
33/54 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarin artikkelin mukaan tummaihoisia lapsia laitettiin matematiikan erityisopetukseen. Mukana oli myös luokan paras matematiikan osaaja. 

Vierailija
34/54 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matematiikka on super mielenkiintoista. Itse opin laskemaan ennen kuin opin lukemaan. Kukaan ei opettanut minulle kumpaakaan, vaan opin ne vaan tarkastelemalla asioita. 

Vierailija
35/54 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli matikka 10 ja kuuntelin rapmusiikkia. 

Vierailija
36/54 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, kyllä te tyhmät ihmiset olette tylsimyksiä. Elämässänne tai aivoissanne on harvoin mitään mielenkiintoista. Arkea, junttijuttuja, juoruamista ja kadehtimista. 

Vierailija
37/54 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, en ymmärrä miten varallisuus tai kansalaisuus liittyy matikan oppimiseen?? Nehän on vaan kaavoja ja numeroita!

Vierailija
38/54 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on aina ollut matematiikka vaikeaa. Lukiossa kukaan oppilaista ei ymmärtänyt opettajan opetuksesta mitään. Osa laski sitten erilailla laskut kuten opettaja oli opettanut. Kaverini isä auttoi tätä matematiikassa ja hän sitten opetti minulle joitakin asioita jotta pääsin kokeista läpi. Perheeni oli köyhä eivätkä vanhempani auttaneet minua kotiläksyissä (koska eivät osanneet). Nykyään varakas väki  sitten hankkii Suomessakin lapselleen tutorin jotta tie yliopistoon sujuu helpommin. Luokkaerot vain kasvavat. 

Vierailija
39/54 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua on ihan oikeassa. Rap ja merkki lenkkarit pitää kieltää. 

Minua kiinnostivat mopot ja Metallica nuorena ja pärjäsin matematiikassa hyvin. Siispä mopon rassaus ja heavy pakollisiksi koulussa, niin jopa alkaa Pisa-tulokset paranemaan!

Vierailija
40/54 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikan opiskelu on minulle ollut aina vaikeaa ja sanallisia tehtäviä on vaikea hahmottaa. Kieliä pystyn opiskelemaan perslihaksilla mutta matematiikassa tämä ei onnistu koska en ymmärrä oppikirjoista mitään vaikka kuinka pänttään. Varsinkin lukiotasolla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan