Naurettavin perustelu huonolle matematiikan osaamiselle on heikko varallisuus ja sosioekonominen tausta
Itselläni lukion pitkä matematiikka päästötodistuksessa kymppi ja olen todella pienituloisen perheen kasvatti. Sitten taas vaikkapa joku Alexander Stubb jolla on täysin päinvastainen tausta on lähes laskutaidoton.
Jos nuoren kiinnostuksen kohteet on ainoastaan rap-musiikki ja merkkitennarit, ei kannata odottaa liikoja oli taustat mitä tahansa
Kommentit (54)
Matemaattinen älykkyys on toinen ja toinen on se kun kukaan ei tue koulunkäyntiä ns. Ongelma perheissä. Päälle vielä ehkäpä koulutuksen vähättelyä ja koulu joka antaa opiskella oman maun mukaan.
Kaikki ovat erilaisia. Poikani on matemaattisesti lahjakas ja siksi pystyi kirjoittamaan lyhyestä L:in. Jos se olisi vain motivaatiosta kiinni, niin kirjoittamatta olisi jäänyt. Tyttärellä on pitkä matikka ja pärjää siellä, mutta joutuu todellakin tekemään töitä sen eteen, mutta motivaatiota on.
Matikan opiskelu vaatii tietynlaista herätystä. Mulle itelle se tuli, kun oli sellanen läksykappale, kun rakennetaan puusta ja pellistä. Niin siinä näki kuinka se on oikeesti hyödyllistä. Mutta luokan opettajilla on matikka usein aika huonoo eikä kasvatustieteen maisterin mun mielestä tarvikaan osata matikkaa sitä varten on aineopettajat. Omalla kohdalla matikka oli just hyvä ajan kulu, kun ei meillä mihinkään harrastuksiin varaa ollut. Ja muutenkin tykkäsin käsitöistä, jotka vaati sellasta matemaattista päättelykykyä. Ja jäännöspaloista tein kaiken laista, kylmässä piharakennuksessa, mutta siellä oli vaarivainaan mm. Peltimankeli, sillä voi tehdä tölkin, joka on aika hyvä integraalilaskennan harjoitus.
Muistaakseni on niin, että ihmisen matikan tajun voi tietää jo siitä, miten ihan pienenä konttaa. Nämä taidot ovat siis ihan oikeesti yhteydessä toisiinsa. No enivei, sitä matikan tajua joko on tai ei, viis säädystä tai varallisuudesta. Se on syntymälahja.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ovat erilaisia. Poikani on matemaattisesti lahjakas ja siksi pystyi kirjoittamaan lyhyestä L:in. Jos se olisi vain motivaatiosta kiinni, niin kirjoittamatta olisi jäänyt. Tyttärellä on pitkä matikka ja pärjää siellä, mutta joutuu todellakin tekemään töitä sen eteen, mutta motivaatiota on.
Pitkä ja lyhyt matematiikka ovat aivan eri aineita. Siskollani oli pitkä matematiikka, (mutta ei ollut niin helppoa kuin minulle) kirjoitti lyhyen. Se oli kuulemma niin helppoa, että mietti kirjoituksissa onko kyseessä kompa, ei ollut. Kuulostaa että väheksyt tyttäresi lahjakkuutta ja yliarvioit poikasi, tyypillistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Motivaatio ajaa lahjakkuuden ohi matemaatikan osaamisessa"
Taitaa olla trolli vai kuvitteleeko joku oikeasti tällaista?
En harrasta trollausta. Tarkoitin vaan, että lapsi voi olla matemaattisesti lahjakas ja saada alakoulussa kymppejä. Jos tuleee murrosiässä motivaation lasku, niin matikasta kyllä tipahtaa pihalle nopeastikin eikä siinä enää se taustalla oleva lahjakkuus riitä. Monesti toki lahjakkuus tukee myös motivaatiota, koska asia tuntuu helpolle ja saa kehujakin. Samoin voi olla matikassa tasoa "normaali", kuten minä, ja silti pärjätä hyvin, jos motivaatio riittää. Tämä vaan vaatii kovasti työtä. Pitkästä matikasta L vaatii yleensä lahjakkuutta ja motivaatiota. Nerot on oma lukunsa.
Et nyt tunnu ymmärtävän. Jos on tarpeeksi lahjakas niin ei tarvitse koulumatematiikan suhteen motivaatiota. Riitti kun istui tunnilla, ei siinä
Juu, olet varmasti oikeassa ettei koulu ole haastava älykkäälle. Varmaan tämä vähän riippuu siitä mitä kukakin pitää lahjakkuutena. Tässä maakunnassa nuoria jotka sai matikasta ja fysiikasta L.n oli alle viisi viime vuonna. En siis pidä kovin yleisenä, että pitkän matikan (tai fysiikan) vetää loisteliaasti lukematta ja lähes kuuntelematta, koska näistä muutamastakin ainakin osa teki töitä arvosanansa eteen. En väitä ettei sinun kaltaisia ole, sillä tiedän toki että niitäkin muutama aina vuosittain Suomessa on ja heille yliopistokin on helppoa. Minusta matemaattista lahjakkuutta edustaa jo arvosanat 9-10 peruskoulussa, mutta suurin osa ei pärjää jos motivaatio häviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä matemaattinen osaaminen on kiinni matemaattisesta älystä. Ap on siis aivan oikeassa.
Antimatemaatikko
Niin on mutta ei rap-musiikin kuuntelu tai merkkilenkkarit kyllä matemaattista älyä laske. Siksi vähän epäilen ap:n omaa älykkyyttä kun tuollaisia kirjoittaa.
Jep, esimerkkinä mieheni, joka on opettanut lukiossa matematiikkaa ja joka on sen verran kiinnostunut rap-musiikista, että tekee sitä itse harrastuksenaan. Löytyy meiltä eteisestä merkkilenkkareitakin. Nykyään voi löytää alesta vaikka Niket 30 eurolla ja nekin ovat määritelmällisesti merkkilenkkarit.
Ap: ihminen on moniulotteinen kokonaisuus kaikkea kummallistakin. Vähemmän lokerointia, enemmän avointa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä matemaattinen osaaminen on kiinni matemaattisesta älystä. Ap on siis aivan oikeassa.
Antimatemaatikko
Niin on mutta ei rap-musiikin kuuntelu tai merkkilenkkarit kyllä matemaattista älyä laske. Siksi vähän epäilen ap:n omaa älykkyyttä kun tuollaisia kirjoittaa.
Jep, esimerkkinä mieheni, joka on opettanut lukiossa matematiikkaa ja joka on sen verran kiinnostunut rap-musiikista, että tekee sitä itse harrastuksenaan. Löytyy meiltä eteisestä merkkilenkkareitakin. Nykyään voi löytää alesta vaikka Niket 30 eurolla ja nekin ovat määritelmällisesti merkkilenkkarit.
Ap: ihminen on moniulotteinen kokonaisuus kaikkea kummallistakin. Vähemmän lokerointia, enemmän avointa mieltä.
Tai pyhimys jonka koko elämä pyörii räp-musiikin ja merkkivaatteiden ympärillä meni heittämällä Mensan pääsykokeesta läpi maximi pisteillä😃
Ihmettelin tuota otsikon mukaista mielipidettä.
Ei kyllä pidä yhtään paikkaansa. Olen itse lama-ajan lapsi, kenelläkään ei ollut rahaa / varaa palkata yksityisopetusta. Vanhemmat kävivät paljon töissä selviytyäkseen laskuista eli heiltäkään apua ei herunut. Silti PISA testeissä pärjättiin.
Syy: koulussa oleva opetus oli paljon parempaa. Kaikki kunnioittivat opettajaa ja luokassa oli rauha opiskella. Lukivaikeuksista kärsivät saivat yksityisopetusta (koulu järjesti) ja heillä oli jopa avustaja tunneilla (näin eivät myöskään häirinneet muita oppilaita). Järjestettiin tasoryhmiä ja hyvät oppilaat opiskelivat esim ala-asteella jo ylä-asteen tai jopa lukion matilantehtäviä. Näin järkevät oppilaat eivät myöskään tylsistyneet.
Nykyään kaikki on päinvastoin. Luokassa saa perseillä ja ei ole oppirauhaa. Ei ole tasoryhmiä, heikosti pärjäävät eivät saa apua ja hyvin pärjäävät joutuvat opiskelemaan samassa tahdissa kuin luokan idiootti. Siinähän turhautuu kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antimatemaatikko
Minä epäilen sinun luetun ymmärtämistä. Paino lauseessa oli sanalla ainoastaan.
Meidän suvussa on melkein kaikki matemaattisesti lahjakkaita sekä isän että äidin puolelta. Mummot oli piikoja, ukit renkejä. Vanhempani siivooja ja varastomies. Yksi serkuistani on johtaja aika korkeassa asemassa. Kumpikin vanhempansa ovat käyneet vain kansakoulun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antimatemaatikko
Minä epäilen sinun luetun ymmärtämistä. Paino lauseessa oli sanalla ainoastaan.
Minä epäilen sinun älykkyyttäsi jos kuvittelet että tältä planeetalta löytyy ihminen jolla ainoastaan 2 mielenkiinnon kohdetta. Pyhimys nyt on aika hyvä esimerkki sellaisesta jonka koko elämä pyörii rap-musiikin ja merkkivaatteiden ympärillä. Sai silti maximi pisteet mensan pääsykokeessa.
Menneen maailman köyhähkön duunariperheen lapsena voin kertoa, että jos vanhemmille jopa kansakoulun matematiikka ja muut opetusaiheet olivat vieraita niin eivät he osanneet niiden oppimisessa yhtään tukeakaan.Kaikki piti osata ja järkeillä itse.
Niinhän sen toki pitääkin olla, mutta lapsesta tuntui koulumaailman opintojen monimutkaisuus entistä pelottavammalta kun kotona oltiin aivan kivi ja keppi tasolla eikä osattu ottaa kantaa oikeastaan mihinkään. Sen sivulla oli tarve saada aikuistuville lapsille mahdollisimman nopeasti jokin ammatti ja työpaikka eikä jäädä opiskelemaan turhia.
Lisänsä toi perheessä vaaniva fyysinen sairaus jonka pahenemista vanhemmat salaa koko ajan pelkäsivät.
Tunnelma oli harvoin seesteinen ja päivästä toiseen mentiin selviytyminen mielessä, huominen oli ainakin kuvitelmissa vain uusi pelkojen päivä.
Tämän kun muistaa niin muistaa myös sen, miten vaikeaa oli keskittyä koulunkäyntiin ja miten arvosanat olivat korkeimmillaan tyydyttävät. Paitsi musiikki, joka kiitettävänä oli sikäli kauhistus, että lapsesta saattaisi tulla jokin taiteilija joka ei tee "oikeaa työtä". Ja tulikin puolittain,50 vuotta olen orkestereissa soitellut päivätyön lisäksi. Tosin olisin halunnut konservatorioon yms. mutta siihen, osin itse aiheutettuun katkeruuteen palaan joskus myöhemmin.
"Oikean työn" määritelmän täyttivät konepajatyö, satamatyö, katutyö, talonmiesten työt, jonkin liikennelaitteen kuljettaja, yleensäkin sellainen johon ainakin silloin pääsi ilman merkittävää koulupohjaa. Siihen aikaan oli myös ammattinimike "sekatyömies".
Olen ollut huomaavinani, että sama määrittely on jossain määrin vieläkin voimassa, tosin mainittuihin ammatteihin vaaditaan nykyään ihan oikea koulutus.
No, asiaan takaisin, kansa-, oppi- ja ammattikoulun (ei lukion, nounou, sellaiseen ei ollut rahaa) jälkeen sainkin oikein putkessa hyviä työpaikkoja jotka innostivat opettelemaan monia koulussa ohimenneitä asioita, matikkaa, fysiikkaa jne.
Pisin mainio työpaikka mekaniikan alalta kestikin 37 vuotta. Siihen lisäksi viisi vuotta eräässä Slushin voittaneessa startupissa erittäin mielenkiintoisessa työssä.
Joten viivan alle jää se, että ainakaan minun kohdallani max keskinkertainen koulumenestys ei merkinnyt elinikäistä tylsää ja menestymätöntä työuraa. Koko soppaan vaadittiin toki omaa mielenkiintoa ja tilaisuuksia ja tietysti onnea.
Joten vaikka kritisoin välillä aika kovasti peleihin hurahtaneita nössönörttejä niin ehkä heistäkin tulee oman elämänsä tyytyväisiä herroja. Yksi esimerkki on ihan lähipiirissä.
Hyvää jatkoa kaikille.
Et nyt tunnu ymmärtävän. Jos on tarpeeksi lahjakas niin ei tarvitse koulumatematiikan suhteen motivaatiota. Riitti kun istui tunnilla, ei siinä mitään tipahda vaikka välillä mietti ihan omiaan, ei edes pitkässä matematiikassa lukiossa. Ilmeisesti tätä on sinun vaikea ymmärtää, jos ei niitä lahjoja ole kyseisessä asiassa. Ihan yhtä helposti sain niitä kymppejä ala-asteella kuin lukiossa, ei kummoista motivaatiota ollut koskaan.