RAKASTAN lentokenttiä ja niihin liittyvää ilmapiiriä!
Kaikki puhdasta ja tiptop. Iloisia ihmisiä siellä täällä matkalla lomalle tai kotiin työreissulta, kaikenkielistä puheensorinaa, hienoja merkkiliikkeitä, lentäjät ja lentoemot kipsuttelee huoliteltuina upeissa univormuissaan, bisnesmiehet ja -naiset näppäilee tärkeinä tietsikoita, ikkunoista voi katsella kun lentokoneet nousee ja laskee, kaikki toimii kellontarkasti jne.
Ilmasto on tärkeä juttu juu, mutta kyllähän lentomatkailussa edelleen vaan on sellainen tietynlainen hohto!
Kommentit (58)
Se on sitä lähdön tunnelmaa, illuusio vapaudesta. Tykkään lentoasemista mutta myös junamatkoista ja -asemista.
Samaa mieltä aiemman kirjoittajan kanssa, tänne on kerääntynyt varmasti Suomen negatiivisemmat ihmiset.
Minä en rakasta, mutta pidän paljon. Lentokentillä on kyllä ihan omanlainen fiilis. Se kun tulee turvatarkastuksesta sinne terminaaliin, jossa ihmisiä menee ja tulee. Joku juoksee ehtiäkseen vaihtolennolle ja kaupoissa hypistellään luksus tuotteita.
Myös nousevien ja laskevien koneiden tuijotteluun ei koskaan kyllästy.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin tykkään niistä nykyään enemmän kuin ennen. Se johtuu pitkälti siitä, että vaurastumisen myötä lennän pääasiassa bisness-luokassa ja kentillä odotan boardingia loungessa. Myös turvatarkastus on yleensä nopeaa priority/fast track-puolella.
Kaikki nämä tekevät koko prosessista mukavampaa.
Ja kun vielä bisnekseen saa viedä enemmän käsimatkatavaroitakin, niin sekin sujuvoittaa matkustamista. Lennän nykyisin kaikki yli 2h lennot bisneksessä.
Mun suosikkikenttä isoista on Singaporen Changi. Kivoja ovat myös sellaiset pienet kentät tropiikissa missä terminaalit on ulkotilaa, eli on pelkät katokset.
Tykkään myös lentokentistä mistä lennetään vesitasoilla, nousut ja lähdöt tuntuvat vieläkin jännittäviltä vaikka niitä on jo monta takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentokentillä on tunnelmaa. Käyn silloin tällöin päiväkahvilla (joskus jopa aamukahvilla) Helsinki-Vantaa kentällä. Ja järkytys monille: Minulla on runsaasti 'omaa elämää'.
Ai että niitä aikoja kun lentoasemalla pääsi kahville sinne ikkunatasanteelle asti, missä roikkuu katosta se vanha lentokone. Nykyään ei enää pääse :(
ap
Joo, muistan tuon katosta roikkuneen vanhan lentokoneen Hki-Vantaalla. Oi niitä aikoja.
Mielestäni parasta lentokentille mennessä on, että mindset muuttuu heti. Tulee sellainen kutkuttava lähdön odotus.
Vierailija kirjoitti:
Joo ja sitten kun hihnalta tulee viimeisenä se sinun matkalaukku, jonka joku v**tumainen työntekijä on paiskonut kolhuille niin hymy hyytyy.
Valtaosa lennoista taitaa ihmisillä on nykyään pelkillä käsimatkatavaroilla, ellei sitten ole pidempi matka kyseessä.
Sitäpaitsi, aina jonkun laukku täytyy olla siellä hihnalla viimeisenä. Samalla tavalla, kun jonkun laukku vastaavasti ensimmäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Lentokentät ovat minustakin kehtovia paikkoja.
Helsinki-Vantaa on suosikkini: lähdössä tai saapumassa niin aina on iloinen olo. 🙂
Minullakin on sieltä lähtiessä aina hyvä olo. Takaisin tullessa ei niinkään.
Ihana trolli, mutta joo. Lentäminen on sellainen viimeinen laillistettu ympäristörikos, verovapaine polttoaineineen ja ilmansaasteineen ja järkyttävine melusaasteineen. En muutenkaan näe, mitä ihanaa olisi hengailla jossain kerosiinin katkuisella lentokentällä.
Se riippuu lentokentästä. Esimerkiksi Singaporen Changi Airport on jo kokemus itsessään, mutta sitten jokin pieni lentokenttä, missä joku kituinen ja ylihintainen kahvila voi helposti pilata fiilikset.
Joo, onhan niissä mukava tunnelma. Ihmiset pääosin leppoisalla fiiliksellä liikkeellä.
Vierailija kirjoitti:
"Kaikki puhdasta ja tiptop"
Suosittelen Nairobin ja Kathmandun lentokenttiä.
Lisätään tuohon vielä Goan lentokenttä peukalonkokoisine torakoineen... Tai Tansania ja oikeestaan kaikki Afrikan kehitysmaiden kentät. Ovat juu tosi puhtaita... ainakin kulahtaneita...
Itse olen lentänyt ekan kerran vasta nelikymppisenä. Ihan ookoo, mutta ei ehkä ihan niin voimakkaita fiiliksiä herättänyt.
Junista ja rautatieasemista olen aina itse tykännyt paljon. Tykkään itse enemmän rosoisista ympäristöistä.
Itsekin tykkään lentokentistä. tosin luulen että suurin osa siitä tykkäämisestä on sitä lähdön tunnelmaa. Lähteminen on matkailussa hienointa. Käyn 5-6 ulkomaan lomamatkaa vuodessa.
Usein tulee kyllä mietittyä että olisi karmeaa olla reissutyössä. Varsinkin lentohenkilökuntaa käy sääliksi. Kuka haluaa elää tuollaisissa sekavissa vuorokausirytmeissä.
Lähtöhallit ei kyllä innosta. Ahtaassa istumista yskivien ihmisten seassa. Käytännössä odotan konetta nykyään aina business loungeissa, samalla saa syötyä jotain.
Suosikki loungeni tähän mennessä oli Puerto Platassa, siellä oli ulko uima-allas jota ei liene kovin monella lentokentällä.
Ei sillä että siinä olisi kiinnostanut mennä uimaan (ja sitten viedä märät uimahousut koneeseen)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisätään tuohon vielä Goan lentokenttä peukalonkokoisine torakoineen... Tai Tansania ja oikeestaan kaikki Afrikan kehitysmaiden kentät. Ovat juu tosi puhtaita... ainakin kulahtaneita...
Afikassa tosin myös hienoja lentokenttiä, esim. Marrakech.
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä lähdön tunnelmaa, illuusio vapaudesta. Tykkään lentoasemista mutta myös junamatkoista ja -asemista.
Samaa mieltä aiemman kirjoittajan kanssa, tänne on kerääntynyt varmasti Suomen negatiivisemmat ihmiset.
TÄMÄ on muuten tosi hyvin sanottu: "illuusio vapaudesta". Sitähän se nimenomaan on! Missään muualla ei ihminen ole samanlaisen kontrollin alaisuudessa kuin lentoasemalla, mutta silti olo on kuin Berliinin muurin ylittäneellä kun turvatarkastus on selvitetty ja international-puoli avautuu silmien edessä aina yhtä upeana ja ihmeellisenä. Vapaus saa siivet selkäänsä, tavallaan ihan kirjaimellisestikin kun boarding viimein alkaa :D
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Goan lentokenttä on sotilaskenttä, jonka sisällä parveilee sotilaita rynkkyineen ja ulkopuolella häiriköivät katukoiralaumat. On tosi leppoisaa matkailua, juu 🙄
Ihana, kun mainitsit Goan! Mää en nähny torakoita, mutta ulkona oli kissan kokoisia rottia! Ja matkalaukut suorastaan riistettiin käsistä, auttajia oli kosolti. Sitten taas Dohan valtava kenttä on supersiisti. Kyllä oon ap:n kans samaa mieltä: lentoasemilla on tunnelmaa.
Ai että niitä aikoja kun lentoasemalla pääsi kahville sinne ikkunatasanteelle asti, missä roikkuu katosta se vanha lentokone. Nykyään ei enää pääse :(
ap