Pisan koripallokysymys?
Paikallisessa sanomalehdessä oli seuraavat otsikot Zedlandian koripallojoukkueesta:
Koripallojoukkue voitti mestaruuden!
Voitti jokaisen ottelun tällä kaudella.
Piste-ero oli keskimäärin 19 pistettä tällä kaudella.
Kun otetaan huomioon kauden keskimääräinen piste-ero, onko mahdollista, että joukkue ei koskaan voittanut ottelua 19 pisteellä (oikeassa Pisa-testissä vastaus tulee osata perustella)?
Vastaus "kyllä" tai "ei".
Pitäiskö tässä nyt tietää edes jotain koripallosta, jotta kysymykseen voi vastata? Mä en edes tiedä mikä on piste-ero. Siis ero mihinkä?
Kommentit (26)
Joo pitää tietää, että koripallossa tulee jokaisesta koriin heitetystä pallosta pisteitä.
Se 19 on piste-ero ei pistemäärä. Mutta on mahdollista että voitti 19 pisteellä.
Jollei ymmärrä, mikä on piste-ero, ei ole varmaan kouluttautuminen juuri peruskoulun jälkeen jatkunut.
Vierailija kirjoitti:
Se 19 on piste-ero ei pistemäärä. Mutta on mahdollista että voitti 19 pisteellä.
Voitti 19 pisteellä = sai ottelussa 19 pistettä enemmän kuin vastustaja
koripallopeli on harvinaista voittaa, kos tekee vain 19 pistettä
Heh heh! Voitti 19 pisteellä. Voi tarkoittaa mitä pistemäärää vain, jossa toinen joukkue sai 19 pistettä enemmän
En tajua. Olen dilplmi-insinööri rakennuspuolelta.
Sanoisin että ei, koska lehtien otsikoissa voi olla harhaanjohtavia tietoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitti 19 pisteellä = sai ottelussa 19 pistettä enemmän kuin vastustaja
koripallopeli on harvinaista voittaa, kos tekee vain 19 pistettä
Miksi? Koripallon säännöt on minulle vieraat. Eli peli ei voi päättyä 19-0?
Pitää tietää, että koripalloteline on vino kuin Pisan torni.
Ei tarvitse tietää koripallosta yhtään mitään. Ihan looginen päättelykyky riittää.
Maininnan arvoinen asia Miksi ihmeessä nuo otsikot päättyy pisteeseen? Ei otsikon perään tule pistettä. Vastasin itse tuohon iltalehden kyselyyn eli toki en tiedä onko oikeassa Pisa-testissä noin.
"Voitti 19 pisteellä" on vähän monitulkintainen. Se voi tarkoittaa, että joukkue sai 19 pistettä enemmän kuin vastustajansa (todennäköisesti on tarkoitettu tätä), tai sitten sitä, että joukkue voitti 19-0.
Mutta tulkitsi tämän kummin tahansa, niin vastaus alkuperäiseen kysymykseen on kyllä. Vaikka keskimääräinen piste-ero olisi 19 pistettä, niin se voidaan saavuttaa esim. siten, että puolet otteluista on voitettu 20 pisteellä ja puolet otteluista 18 pisteellä.
DI
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse tietää koripallosta yhtään mitään. Ihan looginen päättelykyky riittää.
Maininnan arvoinen asia Miksi ihmeessä nuo otsikot päättyy pisteeseen? Ei otsikon perään tule pistettä. Vastasin itse tuohon iltalehden kyselyyn eli toki en tiedä onko oikeassa Pisa-testissä noin.
Ja nyt on minunkin pisteet hukassa. Kiitos palstan. Ylläpito hoi! Tehkää tälle jo jotain.
Vierailija kirjoitti:
"Voitti 19 pisteellä" on vähän monitulkintainen. Se voi tarkoittaa, että joukkue sai 19 pistettä enemmän kuin vastustajansa (todennäköisesti on tarkoitettu tätä), tai sitten sitä, että joukkue voitti 19-0.
Mutta tulkitsi tämän kummin tahansa, niin vastaus alkuperäiseen kysymykseen on kyllä. Vaikka keskimääräinen piste-ero olisi 19 pistettä, niin se voidaan saavuttaa esim. siten, että puolet otteluista on voitettu 20 pisteellä ja puolet otteluista 18 pisteellä.
DI
Oikea vastaus ei ole kyllä vaan ei. Sinä DI osaat laskea, minä osaan lukea kysymyksen.
T. Humanisti
Vierailija kirjoitti:
DI
Niin. Ei tarvitse olla Nasassa töissä, että näihin osaa vastata. Riittää, että keskittyy olennaiseen ja vastaa mitä kysytään. Moneen tehtävään ei edes tarvitse osata laskea muuten kuin, että osaa arvioida onko jotain vähemmän tai enemmän kuin puolet. Näin sitten putoaa kaikki muut vastausvaihtoehdot.
10/10 iltiksen testistä, vaikka lukeminen ei koskaan ollut mun juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DI
Oikea vastaus ei ole kyllä vaan ei. Sinä DI osaat laskea, minä osaan lukea kysymyksen.
T. Humanisti
Lukutaidossasi on parantamisen varaa.
-sihteeri 10/10
Vierailija kirjoitti:
DI
Juuri tuo häiritsi, minkä kerroit. Kysymyksen voi tulkita kahdella tavalla.
Se aiempi DI
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DI
T. Humanisti
Millä perusteella? Alkuperäinen kysymys oli: "Onko mahdollista, että joukkue ei koskaan voittanut ottelua 19 pisteellä?" Oikea vastaus siihen on: "Kyllä on mahdollista" eli lyhyemmin kyllä.
Pitää ymmärtää. Sinä et ole tyypillinen peruskoulun oppilas, koska et ymmärrä tuota.