Sain taas valituksen asiakkaalta=(
sain taas valituksen asiakkaalta että olen ollut tyly. Omasta mielestä en ole ollut, vain asiallinen. Muistan tapauksen josta valitus tuli, eikä se millään tavalla nostanut niskavillojani pystyyn, joten en ole ollut tyly, töykeä, epäkohtelias tms.
Pomoni väitti, että on kyllä vierestä joskus kuunnellut, että saatan olla kipakka ja tyly. Minä en voi sille mitään, millainen puhetyylini/ ääneni on. Minä en voi sille mitään että saatan näyttää jopa vihaiselta jos en hymyile. Minä en voi äänelleni enkä kasvojenpiirteilleni mitään. Minä en tietoisesti ole tyly. Tässäkin kyseisessä valitustapauksessa tein jopa asiakkaan eteen asioita, joita minun ei olisi välttämättä kuulunut edes tehdä... ja silti sain paskaa niskaani =((
Kommentit (39)
tarvitsee sitä ehkä todennäköisemmin kuin minä, itse tuli todistaneeksi sen...
ap
vaikka äänesi on matala.
Suomalaisilla on yleensäkin naama aina norsun v%&#& ja siitä kannattaisi päästä eroon!!
Vierailija:
Sairaanhoitajan työ on kyllä asiakaspalvelutyötä, ja aika tärkeää sellaista. Kukaan ei tarkoittanut, että sinun pitäisi hymyillä niin että naama repeää, mutta ehkä ystävällisempi asenne ja ilme auttaisi? Tosin vastauksestasi tulkitsen, ettei sinua voisi vähempää kiinnostaa, mitä joku sinusta ja ilmeestäsi ajattelee -siinä tapauksessa varmaankin joudut asennoitumaan siten, että valituksia kyllä tulee, ja so what.
Miten niin ystävällisempi ASENNE? Asenteessani en koe olevan mitään vikaa; viihdyn työssäni jne. joten en ymmärrä mitä tarkoitat asenteella.
Olen joskus kuullut ääntäni nauhalta/ videolta ja vaikka puhun normaalisti, se ei kuulosta ystävälliseltä, myönnän sen. Ei minua otettaisi koskaan radioon töihin, eikä siinä paljon puheopetukset auta.
Kirjoituksestasi saa sen käsityksen, että istun naama happamana enkä edes osaa hymyillä, mutta sinähän et tunne minua etkä ole koskaan nähnytkään, joten ei ehkä kannattaisi kritisoida noin suureen ääneen?!
ap
Olen miettinyt ettei yksityisyrittäjä pitäisi moista myrtisnaamaa palkkalistoillaan. Menen toiseen jonoon vaikka olisi pidempi.
Kaikki ei sovi asiakaspalvelutehtäviin. Joidenkin perusolemus on niin luotaantyöntävä, kylmä ja koppava.
Suosittelen alan vaihdosta tai asenteen muokkausta.
Olisiko paikkakunnallasi NLP kurssia. Pyydä esimiestä kustantamaan sellainen itsellesi.
Ongelmahan se on, jos potilaat kokevat hoitsun olevan tyly, riippumatta siitä onko hän sitä oikeasti vai ei. Kyllä luulisi että sua kiinnostaisi tehdä jotain, etteivät potilaat kokisi sun käyttäytyvän tylysti heitä kohtaan.
Vierailija:
Jos olen esim. omissa mietteissäni ja teen jotain muuta, en tietenkään silloin hymyile naama leveänä ja jos naamani näyttää vittumaiselta vaikkei edes vituta, en voi sille kuulkaas yhtään mitään!"
Eli tuosta tein johtopäätöksen, ettet edes halua tehdä asialle mitään. Ei se hymy sinua tappaisi. Enkä nyt tässä mitenkään kommentoinut ääntäsi, koska ääntään ihminen ei voi muuttaa. Ilmeitään kuitenkin voi muuttaa, joten ehkä pieni hymyn kare suupielessä tekisi ihmeitä. Jos olet haluton tekemään tälle asialle mitään, silloin se nimenomaan on asenteestasi kiinni. En (ehkä) tunne sinua, mutta kritisoin toki, koska itsehän täällä otit asian esille, ja mielipiteeni halusin tästä esittää.
Olen muuten itsekin asiakaspalvelutyössä, ja tiedän kyllä, mistä puhun.
t. 14
Syynä voi olla perusluonteesi ja asenteesi. Muutosvastarinta nostaa nyt päätään ja sehän kuuluu asiaan. Meidän on vaikeaa myöntää tekevämme virheitä. Vaikka olisit kuinka hyvä ja pätevä sairaanhoitotyössä teknisesti niin se ammatti on myös ihmisen kohtaamista ja hoivaa.
Empaattisuus ja lämpö hyvän ammattitaidon lisukkeena tekee hoitajasta loistavan ja sen kaltaista muistelee mielellään vielä kotonakin näin potilaan näkökulmasta ajatellen.
Ymmärsin että olet vanhusten kanssa tekemisissä ja ilmeisemmin osastolla on pitkäaikaispotilaita ja se laitos on heidän kotinsa niin sitä suuremmalla syyllä henkilökunnan käytöksellä on suuri merkitys.
Ota kissa pöydälle ja ala työstämään sitä ongelmaasi. Avasit ketjun ja ole valmis ottamaan opiksesi.
ja silloin tulkitaan eleiden ja ilmeiden mukaan. Tämän kait hoitajana jo tiesitikin.
NLP voisi olla pelastuksesi.
kyllä on varmaan vaikeaa olla teennäinen, jos pitää koko ajan ajatella, että näytänkö nyt tarpeeksi ystävälliseltä ja onko puheeni ystävällistä vai liian vihaista. Kuka sellaista jaksaa, jos koko ajan on esitettävä jotain muuta kuin mitä on.
Joillakin ihmisillä on perusilme sellainen " vihainen" , silmät tylsiintyneet, huulet alaspäin, ryppy otsassa... vaikea sellaista on muuttaa.
Elämä on sellaista, että kaikkia ei voi miellyttää. Tietysti jo peruskoulussa pitäisi osata ajatella millaiseen työhön soveltuu, mutta kuka niin nuorena osaa päättää. Ja jos tajuaa miten kolkon oloinen persoona on vasta unelma-ammatissaan, niin mitä sit pitäis tehdä?
t. iloinen, ystävällinen, myötätuntoinen asiakaspalvelija, jota kukaan ei ole koskaan moittinut tylyksi, ainoastaan ammattitaidottomaksi :(
Vierailija:
Syynä voi olla perusluonteesi ja asenteesi. Muutosvastarinta nostaa nyt päätään ja sehän kuuluu asiaan. Meidän on vaikeaa myöntää tekevämme virheitä. Vaikka olisit kuinka hyvä ja pätevä sairaanhoitotyössä teknisesti niin se ammatti on myös ihmisen kohtaamista ja hoivaa.Empaattisuus ja lämpö hyvän ammattitaidon lisukkeena tekee hoitajasta loistavan ja sen kaltaista muistelee mielellään vielä kotonakin näin potilaan näkökulmasta ajatellen.
Ymmärsin että olet vanhusten kanssa tekemisissä ja ilmeisemmin osastolla on pitkäaikaispotilaita ja se laitos on heidän kotinsa niin sitä suuremmalla syyllä henkilökunnan käytöksellä on suuri merkitys.
Ota kissa pöydälle ja ala työstämään sitä ongelmaasi. Avasit ketjun ja ole valmis ottamaan opiksesi.
ap
Voithan varmaan, niinkuin jotkut tuossa sanoivat, yrittää oikein tietoisesti lisätä hieman ystävällisiä eleitä käytökseesi, mutta perusilme on ihmisellä se mikä on, ja saa ollakin! No, jotkut tulkitsevat toisia väärin ja hätiköidysti, ja on aika jännä juttu, että kaikkien pitäisi muka olla sellaisia amerikan tyyliin kestohymyilijöitä.
Mulla itsellänikin on niin, että vaikka olisin ihan hyvällä ja tyytyväisellä mielellä, niin kasvoni eivät jonkun tuntemattoman mielestä varmaan sitä kuvasta. Siis siinä on kyse kasvojen mallista ja perusilmeestä, ja ne ketkä tuntevat minut hyvin, osaavat kyllä lukea minua oikein. Kun olen rentoutunut ja tasaisella mielellä, niin suupieleni nyt vaan menevät enemmän alaspäin kuin ylöspäin, mutta silti saatan olla, ja usein olenkin, mitä parhaimmalla tuulella!
Mutta kun tämän tiedostan niin esim töissäollessani otan automaattisesti iloisemman ilmeen ja ystävällisen ja positiivisen asenteen ympäröivään maailmaan, se kyllä näkyy olemuksesta. Enkä tunne itseäni mitenkään teennäiseksi tms., tämä tulee aika luonnostaan. Suosittelen ap:lle opettelemaan samaa, nimittäin onhan se nyt oleellinen osa hoitajan työtä että asiakas kokee hoitajan ystävälliseksi ja empaattiseksi.
Itse olen ajatellut niin, että kun oikeasti olen empaattinen ja ajattelen muista hyvää niin en halua entaa vääränlaista vaikutelmaa kanssaihmisille sillä tylyllä perusilmeelläni. ENkä ole edes asiakaspalvelutehtävissä.
Miksi asiakkaat/ potilaat saavat kohdella työntekijää miten heitä huvittaa? Miksi heillä on oikeus vittuilla, huutaa, arvostella, haukkua, nimitellä ilman että joutuvat siitä minkäänlaiseen vastuuseen?? Ja tällöinkin kuuluu työntekijän vain hymyillä; OLENHAN ASIAKASPALVELIJA! Jos asiakas käyttäytyy itse töykeästi, ei hänen mielestäni kuulu edes saada ystävällistä palvelua, vaan päinvastoin, jopa erittäin tylyä kohtelua. Tulipan vaan tästä ketjusta mieleeni tällainen asia...
Osa on sellaisia, että ihan sama mitä teet, niin haukut tulee.
Tai sitten toimivat niin, että naaman edessä olevat miellyttäviä, mutta edellinen hoitaja haukutaan aina seuraavalle.
t. sh minäkin...
Vierailija:
Miksi asiakkaat/ potilaat saavat kohdella työntekijää miten heitä huvittaa? Miksi heillä on oikeus vittuilla, huutaa, arvostella, haukkua, nimitellä ilman että joutuvat siitä minkäänlaiseen vastuuseen?? Ja tällöinkin kuuluu työntekijän vain hymyillä; OLENHAN ASIAKASPALVELIJA! Jos asiakas käyttäytyy itse töykeästi, ei hänen mielestäni kuulu edes saada ystävällistä palvelua, vaan päinvastoin, jopa erittäin tylyä kohtelua. Tulipan vaan tästä ketjusta mieleeni tällainen asia...
En usko että asia on näin mustavalkoinen!
Asiakaspalvelutyössä nyt vain odotetaan asiakaspalvelijalta tietynlaista käytöstä. Tulee olla hyvätapainen, positiivinen, ystävällinen ja tulee ottaa asiakas huomioon. Jos asiakasta ei miellytä asiakaspalvelijan käytös, niin hyvä asiakaspalvelija yrittää tehdä asialle jotakin.
Toki on olemassa ns. hankalia asiakkaita, mutta jos ap on saanut useamminkin valituksia, niin ehkei kyse ole pelkästään asiakkaista?
Omakin perusilmeeni on tyly, mutta tiedostan tämän ja otan kasvoilleni ystävällisemmän ilmeen ihmisten läsnäollessa. En siis pelkästään töissä vaan muutenkin. En ole asiakaspalvelutyössä, mutta ymmärrän, etteivät työkaveritkaan halua katsella ihmistä, jolla on naama norsunpyllyllä. Itselläkin on paljon parempi fiilis, kun vähän tsemppaa.
Sen jälkeen, kun tämän oivalsin, työelämässä on alkanut pyyhkiä ihan eri tavalla. Kyllä se vaan niin on, että miellyttävästi käyttäytyvät ja hymyilevät ihmiset ne niitä palkankorotuksia ja ylennyksiä saa, jos niitä ap yhtään haikailet.
Sairaanhoitajan työ on kyllä asiakaspalvelutyötä, ja aika tärkeää sellaista. Kukaan ei tarkoittanut, että sinun pitäisi hymyillä niin että naama repeää, mutta ehkä ystävällisempi asenne ja ilme auttaisi? Tosin vastauksestasi tulkitsen, ettei sinua voisi vähempää kiinnostaa, mitä joku sinusta ja ilmeestäsi ajattelee -siinä tapauksessa varmaankin joudut asennoitumaan siten, että valituksia kyllä tulee, ja so what.