Sain taas valituksen asiakkaalta=(
sain taas valituksen asiakkaalta että olen ollut tyly. Omasta mielestä en ole ollut, vain asiallinen. Muistan tapauksen josta valitus tuli, eikä se millään tavalla nostanut niskavillojani pystyyn, joten en ole ollut tyly, töykeä, epäkohtelias tms.
Pomoni väitti, että on kyllä vierestä joskus kuunnellut, että saatan olla kipakka ja tyly. Minä en voi sille mitään, millainen puhetyylini/ ääneni on. Minä en voi sille mitään että saatan näyttää jopa vihaiselta jos en hymyile. Minä en voi äänelleni enkä kasvojenpiirteilleni mitään. Minä en tietoisesti ole tyly. Tässäkin kyseisessä valitustapauksessa tein jopa asiakkaan eteen asioita, joita minun ei olisi välttämättä kuulunut edes tehdä... ja silti sain paskaa niskaani =((
Kommentit (39)
Onko tämä sitten paljon vai vähän tai jotain siltä väliltä, en tiedä...
ap
Vierailija:
29:n viestissä puhutaan v-maisista asiakkaista, ap:n viestissä taas siitä, että hoitaja antaa tahtomattaan tylyn vaikutelman itsestään. 31
ja näitähän riittää ja toisilla asiakkailla on se mielipide että se on jopa heidän oikeus!
Myös hoitsulta vaaditaan palveluhenkisyyttä. Voit kyllä opetella ja kehittää itseäsi. Vaikka osaisit hoitsun työn asiasisällön kuin mikäkin mestari, se ei riitä. Täytyy olla kokonaisvaltaisesti kiinnostunut ihmisestä eli mitä asiakkaalle kuuluu, olla kiinnostuntu ja esittää asiansa positiivisesti.
Tiedän mistä puhun, kun olen itsekin hoitsu
silla mallilla milla ne normaalisti ovat. Sairaat ihmiset ja jotkut laheiset ovat itsekkaita ja kyvyttomia nakemaan muita ihmisia ja heidan asioitaan. Osa ei ole lainkaan empaattisia vaan heidan mielessaan kaikki pyorii heidan ymparillaan.
Olemme esim saaneet valituksia siita, miten joidenkin kuolleiden omaiset ovat itkeneet liian aanekkaasti ja silla lailla hairinneet toista potilasta. (Tama ei todellakaan ollut mitenkaan epatavallisen aanekasta.) Valitus on tullut myos siita, etta ihmiset ovat nauraneet toissa, vaikka jonkun omainen oli huonossa kunnossa. Yksi ' hyva' oli myos nainen, joka valitti, kun toista potilasta elvytettiin, koska han olisi halunnut nukkua. Tama sama potilas oli elvytetty hanen tullessaan sairaalaan, mutta tama oli tietysti hanen mielestaan taysin ymmarrettavaa...
Eli tahdon sanoa, etta joskus ihmiset lukevat vaarin verbaalista ja non- verbaalista kanssakaymista, koska ovat itse niin herkassa mielentilassa.
Vierailija:
Onko tämä sitten paljon vai vähän tai jotain siltä väliltä, en tiedä...
ap
Jos olisit oikeasti niin tyly kun annat ymmärtää luulisi valituksia tulleen paljon enemmän!? Kukaan asiakaspalvelussa työskentelevä ei säästy valituksilta vaikka mitenkä parhaansa yrittäisi. Jos potilaat ovat tyytymättömiä sairaalan järjestelmään/ lääkärin päätöksiin tms. hoitaja sen pettymyksen ja kiukun saa niskaansa. Kukapa muukaan... =(
Menet puheopettajan paikeille, puhetyyliä voi muuttaa, miten muuten tässä maailmassa näyttelijät osaisivat ammattinsa...
Jos olet saanut TAAS valituksen, on syytä mennä itseensä ja muuttaa tyyliä. Tai sitten vaihtaa alaa.
Ei luulisi olevan hirveä ponnistus :)
Kun kerran ongelma on tiedossa, voit hyvinkin tietoisesti muuttaa käyttäytymistäsi. Itsekin olen kuullut joskus " tiuskivani" , eli nykyään sanon sanottavani iloisemmalla äänellä.
Hymyilläkin varmaan osaat, vaikkei oikeasti hymyilyttäisikään?
Ei asiakaspalvelussa tarvitse olla mikään p:nnuolija, mutta asiallisesti pitää osata käyttäytyä.
Minkälaista työtä teet? Vaikea kommentoida, riippuu paljon tilanteesta
ja asiasta.
Minulla on matala ääni ja kun yritän puhua selkeästi se madaltuu vielä enemmän ja kuulostaa todella liian asialliselta, kylmältä ja kolkolta
Kun minulla on naama peruslukemilla näytän vihaiselta, sen on minulle moni ystäväkin sanonut.
millaisessa työssä olet? Valituksia tulee mutta meillä pomo on kyllä minun puolella.
Mieti, millä tavalla ja missä tilanteissa saatat vaikuttaa tylyltä ja miten voisit oikeasti muuttaa esiintymistäsi. Jos et halua olla tyly ja haluat jatkossakin toimia asiakaspalvelussa, saat työstäsi itsekin enemmän irti, jos tiedostat ongelmat ja pyrit muuttamaan toimintatapaasi.
Voit hymyillä. Voit tietoisesti puhua erityisen ystävällisesti jolloin kuulostat vähemmän tylyltä.
Jos olen esim. omissa mietteissäni ja teen jotain muuta, en tietenkään silloin hymyile naama leveänä ja jos naamani näyttää vittumaiselta vaikkei edes vituta, en voi sille kuulkaas yhtään mitään! Minä en myöskään lässytä vanhuksille kuin jollekin vauvaikäiselle. Varmaan pitäisi...
ap
Minua ärsyttää suunnattomasti kollegat jotka 90-vuotiaita sinuttelevat ja lässyttävät kuin vähä-älyisille.
Jos olet tylynnäköinen puunaama sovellut paremmin v-mäisiin ammatteihin, joissa ei pidäkään hymyillä. Esim. sosiaalityöntekijä, ulosottomies tms. Niissä hymyily tulkitaan vittuiluksi ja puunaama pärjää siellä hyvin.
Ihmisillä on oma tapa elehtiä ja omanlainen perusilme. Toiset voivat herkästikin tulkita eri äänensävyjä ja ilmeitä.
Itse törmään usein päinvastaiseen ilmiöön: Toiset olettaa mun olevan yltiöpositiivinen ja aina iloinen (mikä näin masentuneena on tosi outoa). Syynä on se, että perusilmeeni on hymyileväinen, enkä voi sille mitään.
Ymmärrän hyvin turhautumisesi. Jos auttaa, niin omia ilmeitään ja tapojaan puhua voi harjoitella. Mitäpäs jos aloittaisit tietoisen harjoittelun ja yrittäisit muokata pikku hiljaa ele- ja puhetapaasi "neutraalimmaksi"?
29:n viestissä puhutaan v-maisista asiakkaista, ap:n viestissä taas siitä, että hoitaja antaa tahtomattaan tylyn vaikutelman itsestään. 31