IL: Kammottava romahdus Suomen Pisa-tuloksissa
Jälleen kerran. Miksei ex-opetusministeriä media laittanut koskaan vastuuseen?
Li Anderssonin luoma koulu-uudistus meni päin hemmettiä.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/7510291f-6f54-4d40-863a-e8fc07797…
Kommentit (277)
Meillä täällä oman alueeni lähikoulussa on kuulemma nykyään yksi yhteinen oppikirja kolmelle oppilaalle peruskoulussa. Oppilaat vuorottelevat, kuka saa oppikirjan mukaan kotiin.
Onko ihme, että oppiminen hiipuu? Peruskoulun oppikirjoja ei ole edes myytävänä missään. Tämäkin on varakas alue, moni varmaan ostaisi itse kirjat lapselleen, jos voisi.
Vierailija kirjoitti:
Digilaitteet, uudet avarat oppimisympäristöt, liiat ryhmätyöt ym., itseohjautuva oppiminen, kurin puute ja liian alhainen vaatimustaso. Oppilaat pitää laittaa lukemaan ja koulussa palattava vanhoihin käytäntöihin maustettuna ripauksella digiä ja ilmaisutaidon harjoittelua.
Juuri näin. Kunnon kuri kouluun ja oppilaiden määkiville vanhemmille. Kristinuskon opetusta lisättävä ja uskonnolliset aamuhartaudet takaisin käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Tulokset ovat luisuneet kait toista vuosikymmentä, ei voi yhden hallituksen syyksi pelkästään laittaa. Mutta v. 2015-2019 koulutukseen tehtiin niin rajuja muutoksia, että syöksykierre syveni erittäin kovin. Muutokset olivat vaikutuksiltaan negatiivisia peruskoulusta yliopistoihin ja itseäni potuttaa todella kovin ammattikoulujen opetuksen alasajo
20v tulokset laskeneet mutta Li jatkoi laskettelua. Toistaiseksi huonoin opetusministeri pisatuloksilla mitattuna.
"Afrikassa tulokset ovat nousseet hurjasti. Onnittelut heille."
Koska älyllinen taso niin Suomessa kuin Afrikassa on lähtökohtaisesti samaa luokkaa, niin syy näiden Pisa-tulosten erilaisuuteen johtuu yhdestä ainoasta seikasta, joka erottaa Afrikan OECD-maista.
Afrikassa ei yhdellekkään koululaiselle annettu "tutkittua ja turvallista", OECD-maissa sensijaan koululaiset taisivat saada pari kierrosta "tutkittua ja turvallista". Lopputulos näkyy Pisa-pisteissä.
vasemmistolaiset, mitä mieltä jos palautetaan opettajien auktoriteetti. Onko OK?
Ylläripylläri feministi-ex-opetusministeri ei maininnut sanallakaan tätä sukupuolten välistä eroa, vaikka se oli täällä KAIKKEIN suurin vertailussa. Sössötti pelkästään taloudesta (yllätys) vaikka Suomessa siltä osinhan tilanne oli todella hyvä.
Kaksoisstandardit
Vierailija kirjoitti:
Tarvitaan täydellinen kansainvälinen ja julkinen nöyryytys, että opetusministeriö nöyrtyy tarkastelemaan uudistusten ja hankehumpan vaikutuksia koulumaailmaan. Ei sittenkään mennyt kuin Strömsössä... Idealismi ja realismi harvoin onnistuvat yhdistymään toivotulla ja rakentavalla tavalla.
Mikään, ei koskaan korjaannut tässä maassa ellei joku ota poliittista vastuuta. Muissa maissa ministeri olisi jo eronnut tai erotettu. Vaikka alaspäin tuloksissa on tultu pitemmän aikaa, on tuloksien romahtaminen on todellakin dramaattista ja hälyttävää viimeisinä vuosina,
Anderrson munasi itsensä kun tänään syytti korona-pandemiaa, se pandemiahan oli myös kaikkissa vertailumaissa.
Tottakai tulokset laskee kun näiltä yön Timoilta ei edes Suomen kieli luonnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemistolaisille humanisteille jaettiin lisää korkeakoulupaikkoja, vaikka töitä ei ole. Ei enää edes kirjastoissa.
Ammattikoulutukseen ei panostettu.
Pisa-tulos mittaa peruskoulun laadukkuutta, äly hoi.
Sinulta se äly puuttui.
Anderson panosti omiensa, eli lisäsi tuottamattominen alojen korkeakoulupaikkoja (hum.kand). Se raha ja panostus oli poissa muualta. Kyläkouluja lakkautettiin edelleen Anderssonin kaudella. Anderssonin koulu-uudistus on vain puhetta ilman tekoja. Pelkkää suunsoittoa saatiin kuulla.
Miten niin tuottamattomien alojen? Humanistista tutkimusta tarvitaan kipeästi.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai tulokset laskee kun näiltä yön Timoilta ei edes Suomen kieli luonnistu.
Ei onnistu näköjään sinultakaan.
IL:n artikkelissa joku matikanope selittää että ratkaisu ei missään nimessä ole tasoluokat, vaan lisää tasapäistämistä. Olen täysin eri mieltä. Itse osallistuin pisa-testiin silloin kun Suomi sai kaikkien aikojen parhaat tulokset. Meillä oli muun muassa matematiikassa 3 tasoryhmää. Normiluokka, hitaasti etenevät ja taitavat. Toimi ihan loistavasti.
Vierailija kirjoitti:
Ylläripylläri feministi-ex-opetusministeri ei maininnut sanallakaan tätä sukupuolten välistä eroa, vaikka se oli täällä KAIKKEIN suurin vertailussa. Sössötti pelkästään taloudesta (yllätys) vaikka Suomessa siltä osinhan tilanne oli todella hyvä.
Kaksoisstandardit
Vanhempien on aika lopettaa poikalasten hyysäys tyyliin "pojat on poikia", ja alkaa vaatimaan heiltä asioita. Vastuuta omasta koulunkäynnistään, osallistumista kotitöihin, jotain kehittävää harrastusta (ei pelkkää mopojen rassausta).
Vierailija kirjoitti:
IL:n artikkelissa joku matikanope selittää että ratkaisu ei missään nimessä ole tasoluokat, vaan lisää tasapäistämistä. Olen täysin eri mieltä. Itse osallistuin pisa-testiin silloin kun Suomi sai kaikkien aikojen parhaat tulokset. Meillä oli muun muassa matematiikassa 3 tasoryhmää. Normiluokka, hitaasti etenevät ja taitavat. Toimi ihan loistavasti.
Kyllä nytkin on mahdollista saada eriytettyä opetusta. Vai onko tämä koulukohtaista?
Vierailija kirjoitti:
Matematiikkaa pitäisi yksinkertaistaa, itse en ole ikinä tarvinnut sin ja cos kaaviota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nytkin on mahdollista saada eriytettyä opetusta. Vai onko tämä koulukohtaista?
Ai koko ajan? Ne tuntimäärät on ihan olemattomia.
Vierailija kirjoitti:
Tiktokit sun muut hiiteen Suomestakin. Ehkä noilla ei olisi enää niin suurta houkutusta myöskään käydä puukottamassa/pahoinpitelemässä suomalaisia kuvaten tekosiaan, kun ei sais "feimii" videoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaksoisstandardit
Mikä itku ja poru olisikaan tullut, jos olisi ollut toisinpäin. Miten hemmetissä joku viitsii vielä uskoa ja väittää, et feminismissä kyse on jostain tasa-arvosta? Maamme intersektionaalista feminismiä harjoittaneen naisvaltaisen hallituksen tuloksena pojat entistä syvemmällä suossa. Eivätkä edes jaksa esittää, että kiinnostaa. Näitä äidit äänestää 🤡
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on koululaitoksen asenne, että eriyttämistä pidetään huonona ja leimaavana. Se nimenomaan palvelisi niitä hitaita oppilaita, kun he saisivat keskitetyn opettajan huomion ja eteneminen menisi heidän tahdillaan. Voitaisiin paremmin varmistaa jokaisen oppilaan oppivan edes jotain, kun jos kaikki tungetaan samaan ryhmään ja opetus etenee vakiotahdilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matematiikkaa pitäisi yksinkertaistaa, itse en ole ikinä tarvinnut sin ja cos kaaviota.
Yksinkertaistaa, ei hyvää päivää. Sitähän tässä on tehty vuosi vuodelta, ja tulos on tässä.
Kyse ei ole aina siitä, tarvitaanko jotain yksittäistä matematiikan asiaa arkielämässä, vaan siitä, oppiiko ymmärtämään matematiikkaa iän edellyttämällä tasolla. Jos sinne insinööriopintoihin menee sillä mainitulla alakoulutasolla, niin sellaisenko annat tehdä siltojen lujuuslaskelmia kunnassasi? Googlellako hän tarvittavat tiedot löytää, mitäpä luulet?
Li Andersson onnistui epäonnistumaan. 4 vuoden aikana joka vuosi pisatulokset laski alemmas.