Miten ihmiset ennen pärjäsivät ilman lisäravinteita?
Ruokakin oli kuitenkin aika yksitoikkoista perusruokaa.
Nyt somessa pyörivillä on toistakymmentä purkkia ja pulloa pöydällään ja samaa satsia suosittelevat kaikille "jotta pysyt terveenä."
Lisäksi epämääräisiä litkuja joilla puhdistetaan suolistoa ja maksaa, vanhempani elivät 85- vuotiaiksi perusruualla ja saappaat jalassa kuolivat kotiinsa. Ilman litkuja.
Kauppa se on mikä kannattaa jos ei oikeen päivätyö kiinnosta
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Pärjäshän ne, keskimääräinen elinikä oli ehkä nelisenkymmentä vuotta. Keripukkiin ja riisitauti toki siitäkin lyhyestä elämästä vähän hankalampaa.
Milloin tuollaista oli, joskus 1700 luvulla?
Ihmettelen myös kun lääketeollisuutta vastustavat kuitenkin ostavat isoilla rahasummilla samaisten lääketehtaiden valmistamia lisäravinteita yms.
Vielä enemmän ihmettelen miten joku uskaltaa pienten kotikutoisten nyrkkipajojen itse kehittelemiä litkuja juoda.
Esim mustikkatuotteet, vaikka asun yksin, ostan ( ennen keräsin itse) 10- 15 litraa mustikoita ja kaikki ne menee talven aikana. Ei tarvitse lisäaineilla höystettyä mustikkapilleriä syödä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärjäshän ne, keskimääräinen elinikä oli ehkä nelisenkymmentä vuotta. Keripukkiin ja riisitauti toki siitäkin lyhyestä elämästä vähän hankalampaa.
Vielä 1900-luvullakin. Jopa 2000-luvulla tietyissä maissa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen myös kun lääketeollisuutta vastustavat kuitenkin ostavat isoilla rahasummilla samaisten lääketehtaiden valmistamia lisäravinteita yms.
Vielä enemmän ihmettelen miten joku uskaltaa pienten kotikutoisten nyrkkipajojen itse kehittelemiä litkuja juoda.
Esim mustikkatuotteet, vaikka asun yksin, ostan ( ennen keräsin itse) 10- 15 litraa mustikoita ja kaikki ne menee talven aikana. Ei tarvitse lisäaineilla höystettyä mustikkapilleriä syödä
Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa. Ne hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa.
Vierailija kirjoitti:
Riisitauti ja keripukki oli ennen hyvin yleisiä. Kuin myös proteiinin ja rasvojen puute.
Koska tämä "ennen" oikein oli? Maatalous oli pääelinkeino monella, lehmiä oli pienviljelijälläkin - eikö sitä stanan proteiinia saanut maidosta ja lihasta? Maitoa juotiin, voita syötiin kun itse kirnuttiin, kotijuustoja tehtiin, viiliä oli aina.
Koska oli keripukki ja riisitauti yleistä Suomessa. Avaa vähän laajaa tietojen arkkuasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai aika vanhaan aikaan, koska omat muistikuvani on 50-luvun alusta. Liki joka talossa maalla oli joku ikivanha mummo, useimmiten , joskus vaarikin. Kun isäntäväkikin oli jo kuuskymppistä ja heidänkin isännäksi jäävällä lapsellaan jo pientä väkeä
Ehkä olen harvinaisen pitkäikäistä sukua itsekin, jos tietysti nuorenakin menehtyneitä löytyy sukututkimuksesta. Ja lapsena. Siinä rokotusten puute ja hyvien lääkkeidrn ouute näkyi.
40-vuotiaana oli kaikilla tekohampaat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä 1900-luvullakin. Jopa 2000-luvulla tietyissä maissa.
Luulin tässä olevan kyse Suomesta. Tietyissä maissa on ollut satoja vuosia nälänhätä ja länsimaista pumpataan sinne vuosittain miljardeja miljardien perään mutta tilanne ei ole ikinä vielä noissa maissa paremmaksi muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riisitauti ja keripukki oli ennen hyvin yleisiä. Kuin myös proteiinin ja rasvojen puute.
Koska tämä "ennen" oikein oli? Maatalous oli pääelinkeino monella, lehmiä oli pienviljelijälläkin - eikö sitä stanan proteiinia saanut maidosta ja lihasta? Maitoa juotiin, voita syötiin kun itse kirnuttiin, kotijuustoja tehtiin, viiliä oli aina.
Koska oli keripukki ja riisitauti yleistä Suomessa. Avaa vähän laajaa tietojen arkkuasi.
Hitaan meriliiikenteen aikana, kirjojeb mukaan.
Maalla varmaan väestö olikin monipuolisemmin ravittu, voin ajatella että kaupunkien köyhälistö ees ilman omaa pihalänttiä (peruna) ja sikolättiä ostoruualla oli huonommilla ruuilla.
Vierailija kirjoitti:
Missä ja milloin noin oli?
Luulin tässä olevan kyse Suomesta. Tietyissä maissa on ollut satoja vuosia nälänhätä ja länsimaista pumpataan sinne vuosittain miljardeja miljardien perään mutta tilanne ei ole ikinä vielä noissa maissa paremmaksi muuttunut.
Mieti Suomen osalta esim. sota-aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maaseudulla kuitenkin juotiin maitoa, syötiin marjoja, juureksia, monella oli se possukin omasta takaa. Kalastettiin.
Kuitenkin joku d-vitamiini lapsille sotienkin jälkeen oli eri asia kuin nykyinen villitys, ruuasta nirsoillaan ja purnukoiden ni.iin vannotaan.
Lehmä oli pitkän osan ajasta ummessa. Tuoretta maitoa saatiin ehkä puolisen vuotta poikimisesta. Moni lehmä kuoli talven aikana nälkään. Juureksina käytännössä nauris ja myöhemmin myös peruna ja vielä myöhemmin porkkana.
Elin vanhanaikaisessa luontaistaloudessa pientilalla 50-luvulla. Kyllä meillä oli ympäri vuoden maitoa ja kotikirnuttua voita. Ei niitä paria kantturaa samaan aikaan ummessa pidetty.
Keväällä oli hommaa nokkosten keruu perheen ruokiin ja ohdakeruusukkeiden keruu
Niin no teillä olikin käytössä kaiketi AIVrehu, jonka ansiosta lehmät lypsivät ympärivuoden lyhyttä umpikautta lukuunottamatta. Ennen aiv rehua lehmät söivät heinää tai kerppuja, joissa ei energia riittänyt pitämään lehmää maidossa vaan lehmä meni umpeen väkisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse mennä kuin 1800 luvun loppuun, 1900 luvun alkuun.
Ja aiheuttaako tuo paljo lisäravinteiden syöminen sitten tarpeen "puhdistaa" maksaa ja suolistoa detox-tuotteilla ym. Havujuomilla jne.
Sehän se 70-80 luvun ulkona markkinoitu muotituote ainakin pilasi maksoja.
Mistähän minun sukuni mahtaa olla kotoisin, ehkä kuusta tai muualta. Isovanhemmilla syntyneet 1890 luvulla ja vanhemmillani synt 1926-27 olivat omat hampaat suussa kun kuolivat. Minä ja sisarukseni ollaan päälle 70 reilusti ja edelleen on omat hampaat meillä kaikilla, veljellä taitaa olla yksi hammassilta. Isovanhemmilla taisi puuttua yksi tai kaksi hammasta takaleuasta joihin ei tehty siltoja eikä muutakaan siihen aikaan.
Kyllähän nykyisinkin suurin osa ihmisistä pärjää ilman lisäravinteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ja milloin noin oli?
Mun vanhemmat ja ikätoverit, kaikilla tekohampaat, syntyneet 1940-luvun alkupuolella.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maaseudulla kuitenkin juotiin maitoa, syötiin marjoja, juureksia, monella oli se possukin omasta takaa. Kalastettiin.
Kuitenkin joku d-vitamiini lapsille sotienkin jälkeen oli eri asia kuin nykyinen villitys, ruuasta nirsoillaan ja purnukoiden ni.iin vannotaan.
Lehmä oli pitkän osan ajasta ummessa. Tuoretta maitoa saatiin ehkä puolisen vuotta poikimisesta. Moni lehmä kuoli talven aikana nälkään. Juureksina käytännössä nauris ja myöhemmin myös peruna ja vielä myöhemmin porkkana.
Elin vanhanaikaisessa luontaistaloudessa pientilalla 50-luvulla. Kyllä meillä oli ympäri vuoden maitoa ja kotikirnuttua voita. Ei niitä paria kantturaa samaan aikaan ummessa pidetty.
Keväällä oli hommaa nokkoste
Ei ollut pientilalla aiv -rehuja. Heinää oli ja varmaan ostorehua jauheena oli, en muista, miksi sitä sanottiin. soijaa, maissia ehkä siinä oli.
Kaitpa ne lehmien kiimat oli niin ajoitettu ettei kaikki menneet yhtä aikaa umpeen koska maitoa ja voita äiti myikin parille lehmättömälle mökin mummolle ympäri vuoden.
Sinä kysyit miten pärjäsivät.