Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yhteen muuttaminen toisen omistamaan asuntoon - kumpi voittaa?

Vierailija
04.12.2023 |

Edessä on muutto saman katon alle kumppanin kanssa. Minä asun vuokralla, hän omistusasunnossa, ja hänen toiveestaan yhteinen kotimme tulee olemaan hänen asunnossaan.

Nykyisellään kumppanin asuntolainan lyhennys ja muut asumiskulut ovat n. 1200 €/kk, mutta hän maksaa sitä omaksi. Oma vuokrani on 650 €/kk, mikä puolestaan on "hukkaan heitettyä" rahaa. Yhdessä asuessa minä tulisin maksamaan asumismenoista yhtiövastikkeen, veden ja sähkön, joista tulisi yhteensä n. 350 €/kk, ja kumppanin asumismenoiksi jäisi n. 900 €/kk. Mainittakoon, että tuloni ovat n. 30% kumppanini tuloista.

Jatkossakaan maksamani asumismenot eivät kerrytä minulle mitään varallisuutta, mutta voiko sen ajatella olevan yhdenlainen sijoitus, että asumiskuluni puolittuvat ja minulle jää joka kuukausi säästöön 300 € verrattuna siihen, mitä nyt asumisestani maksan? Miten te järjestelisitte asumiskulut tällaisessa tilanteessa, kun kyseessä on pitkäaikainen asumisratkaisu?

Kommentit (446)

Vierailija
21/446 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnon omistaja maksaa lainakulunsa ja muut juoksevat kulut sitten puoliksi. En suostuisi maksamaan koko yhtiövastiketta ja molempien vesiä ja sähköä, vaan ne olisi puolitettava. Näin toimittiin edellisessä suhteessani ja toimi hyvin.

Jossakin vaiheessa voisi sitten miettiä, että ostaisit oman osuutesi asunnosta ja lyhentäisitte lainaa yhdessä. 

Miksi toisen pitäisi saada asua vaan puolikkaan vastikkeen hinnalla? Kuluttaa toisen omaisuutta ilmaiseksi

Vierailija
22/446 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi voittamis-sana kalahtaa korvaan. Parisuhde on tuhoon tuomittu, jos suhdetta ajatellaan voittamisen kautta. Koska jotta joku voi voittaa, pitää olla joku, jonka pitää hävitä.

Monessa parisuhteessa tuntuu olevan vallalla ns kilpailuastelma, jossa on pelkkiä oikeuksia, mutta ei mitään velvollisuuksia toisiaan kohtaan ja sitä he kutsuvat tasa-arvoksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/446 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja tässä vielä.

Pahoittelut huonosti muotoillusta otsikosta. Parisuhde voi hyvin eikä raha-asiat kiristä välejä tai aiheuta epäluuloisuutta. En vaan ole koskaan ollut tällaisessa tilanteessa ja mietityttää, olenko huomioinut kaikki kuvioon vaikuttavat seikat ja millainen kulujen jyvittäminen olisi järkevää ja reilua. Koska kyseessä olisi pitkäaikainen ratkaisu - puhutaan mahdollisesti jopa 10 vuodesta - haluan järjestelyn menevän nappiin heti alusta alkaen. Siksi mielelläni kuulen näkemyksiä ja kokemuksia muilta!

Vierailija
24/446 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunnon omistaja maksaa lainakulunsa ja muut juoksevat kulut sitten puoliksi. En suostuisi maksamaan koko yhtiövastiketta ja molempien vesiä ja sähköä, vaan ne olisi puolitettava. Näin toimittiin edellisessä suhteessani ja toimi hyvin.

Jossakin vaiheessa voisi sitten miettiä, että ostaisit oman osuutesi asunnosta ja lyhentäisitte lainaa yhdessä. 

Näin itsekin ajattelisin, jos joku nyt muuttaisi omistamaani asuntoon. Asunto ja sen lainat ovat minun, mutta vastike ja juoksevat kulut puolitettaisiin, sillä molemmat täällä osallistuttaisiin näiltä osin asunnon "kuluttamiseen". Näin ainakin alkuun, ja jos asiat sujuu hyvin, voisi miettiä yhteisen ostoa myöhemmin tai että toinen ostaisi osan tästä asunnosta.

Minä kokisin kohtelun epäreiluksi, jos toinen maksaisi vain puolet vastikkeesta ja sähkölaskusta.

Vierailija
25/446 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin suostuisin tuohon järjestelyyn tuolla hinnalla. 

Vierailija
26/446 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sen asunnon arvo on jos olisi vuokra-asuntona? Reilulla pelillä sinun kuuluisi maksaa vuokraa puolet siitä arvosta. Mutta sehän tietysti ei käy. Mikset ota sitten pankkilainaa ja osta puolet tuosta asunnosta? Sen jälkeen voitte laittaa juoksevat kulut puoliksi ja lyhentää molemmat omaa asuntolainaanne siinä sivussa.

Vierailija
27/446 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten muka voi olla noin pieni yhtiövastike asunnosta, josta vielä velkaa?

Ap:han kertoo muka maksavansa maksavansa yhteensä 350 € / kk,

joka sisältää: VEDEN, SÄHKÖT JA YHTIÖVASTIKKEEN.

Kun jo vesi hlön kohden asunnoissa maksaa 20 € / kk.

Siis kahden hengen vesi maksaisi 40 € / kk.

Kerro Ap, missä tuossa 350 eurossa, on se yhtiövastike jonka mukamas maksat.

Kuule Ap, oot se tunnettu sepustelija, joka vetelet päästäsi näitä juttuja tänne.

Sulla on tälle aamulle jo toinenkin hatusta tempastu juttu palstalla.

Olet taas sekaisin kuin seinäkello. 

Tai sitten Sanoman toimittaja, joka tekee täkyjä tänne, että vilinää ja vilskettä palstalla riittäisi.

Näinpä. Ilmiselvä trolli, ja aloittaja taas itse kommentoipi aloitustaan, tekaistuilla viesteillä.

Kiesus tämän palstan tasoa!

Vierailija
28/446 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lokki haluaa yhdessä asumisen taloudellisen hyödyn kokonaan itselleen. Kumppani maksakoon lokki ajattelee

Vierailija
29/446 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule Ap, oot se tunnettu sepustelija, joka vetelet päästäsi näitä juttuja tänne.

Tai sitten Sanoman toimittaja, joka tekee täkyjä tänne, että vilinää ja vilskettä palstalla riittäisi.

Tuskin tässä tapauksessa vastike tarkoittaa rahoitusvastiketta vaan hoitovastiketta. Luvut ovat täysin realistisia ja mahdollisia ja ainoa joka selvästi on sekaisin kuin seinäkello olet sinä. 

Vierailija
30/446 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksoin aikoinaan yksin koko vastikkeen, joka oli muistaakseni 280 euroa ja lisäksi  puolet juoksevista kuluista. Asuin paljon edullisemmin kuin aiemmin vuokralla ja laitoin sen erotuksen säästöön ja vielä vähän lisääkin. Lopulta ostin sijoitusasunnon vuokrattavaksi ja tänne muutin sitten eron jälkeen. 

Vierailija
31/446 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen maksanut puolet juoksevista kuluista (yhtiövastike jne), ja osallistunut lisäksi puolikkaalla pienempiin ylläpitoremontteihin.

Puoliso on maksanut yhden suuremman remontin yksin, koska asunto hänen omistuksessaan.

Näin on menty parikymmentä vuotta. Tulomme ovat keskenään saman suuruiset.

Tämä on toiminut meillä, enkä usko, että kumpikaan tuntee toisen lokkeilevan. 

Vierailija
32/446 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä provo.

Kumpi ja Kampi tappeli. Kumpi voitti.

Vierailija
33/446 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen mielestä puolison omistusasunnossa asumisen on oltava ilmaista. Niiden seinien ja lattioiden eli kodin on monen mielestä oltava heille ilmainen. Ja vain käytökuluista tarjoudutaan maksamaan puolet tai ei mitään. Ja sitä kehdataan pitää reiluna. Mistä ilman puolisoanne saisitte ilmaiset seinät ja lattian eli asunnon? Tuolla ajattelulla moni asuisi kuusen alla. Joku tolkku pitäisi lokkeilussakin olla. Mikään asuminen ei ole ilmaista. Pelkkä käyttökulujen puolittaminen ei ole reilu sopimus. 

Vierailija
34/446 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko yhtiövastikkeen maksu ei kuulu sulle.

Vierailija
35/446 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen maksanut puolet juoksevista kuluista ja osallistun ylläpitoremontteihin.

Mies maksoi peruskorjausremontin. Talo hänen nimissään. Kyseessä osittain perintönä tullut talo, ja miehellä ei ole siitä enää velkaa. (Sikäli kun se nyt johonkin vaikuttaisi).

Itselläni peritty kesämökki, jonka kulut maksan; mies tosin ehtii mökillä olemaan melko vähän, kun kesä on kiireisin aika hänen työssään.

Olemme ehkä harvinainen pari siinä, että meillä ei ole koskaan riidelty rahasta. (Mies ei ole äärimmäisen saita eikä tuhlaileva; eikä pennin päälle tarkka, niin itsekin voin ottaa rennommin.) Muusta meillä kyllä sitten riidelläänkin.

Vierailija
36/446 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko yhtiövastikkeen maksu ei kuulu sulle.

Minä kyllä ehdottomasti maksaisin tuohon hintaan ja 300 euroa säästön kuukaudessa on jo ihan mukava raha. 

Vierailija
37/446 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkä sä tunne kipua ollenkaan kun ammut itseäsi jalkaan samassa postauksessa ainakin kolme kertaa?

Vierailija
38/446 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varoittanut aikoinaan poikiani rahan perässä olevista naisista. Seuraavaksi varoitan naisista jotka haluavat käyttöönsä ilmaisen asunnon. Moni palstalainen vaikuttaa suosivan lokkeilua.

Vierailija
39/446 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 350e kulut on ihan kohtuulliset, joten kuulostaa reilulta järjestelyltä. Pidemmällä aikavälillä ostatte sitten yhteisen asunnon mahdollisesti. Saahan ap nyt sitten sen "300e" säästöön, kannattaa vaikka sijoittaa. 

Vierailija
40/446 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi toisen pitäisi saada asua vaan puolikkaan vastikkeen hinnalla? Kuluttaa toisen omaisuutta ilmaiseksi

Puolet vastikkeesta ei ole ilmaista.