Ongelmana että mies syö niin paljon
Mies syö todella isoja määriä. Teen ison lasagnen, josta riittäisi useimmissa kolmehenkisissä perheissä hyvin kahden päivän päivälliseksi, mutta meillä ei, kun mies hotkaisee suurimman osan siitä heti. Teen ison kattilallisen kalakeittoa, mies syö kolme isoa lautasellista kerralla, minä ja lapsi yhdet ja siinä se keitto meni. Maitoa kun juo niin juo litran kerralla. Leipiä mies syö viisi kerralla, toki päällisten kanssa kaikki. Pullia kun leivon niin kahdeksan korvapuustia katoaa heti miehen mahaan. Eipä tuo muuten kai haittaisi, mutta miellä on vain yksi jääkaappi ja muutenkaan ei mikään suurtalouskeittiö, niin en voi koskaan tehdä kahden päivän ruokia kerralla ja ruokakaupassa joudutaan käymään joka päivä ja sieltä pitää ostaa kerralla paljon. Rahaakin palaa. Mieheni ei juurikaan kuntoile eli ei tarvitse sellaisen takia isoja ruokamääriä, ylipainoa on sillä jonkun verran eli tykkää kai vain syödä tai on tottunut syömään kuin suursyömäri. Vertaistukea tai hyviä neuvoja löytyisikö?
Kommentit (371)
onko hää raskaan duunintekijä. lounasravintolassa ukot siis raksaukot ainakin vetääää isoja annoksia-katetta ei jää juurikaan.
ja syökä hän lounaalla mitään, eli onko se painopiste siinä iltaruualla. se ei hyvä kun energiaa tarvitsee päivällä .
ehkä ihan vähän kuulostaa yläkanttiin nuo määrät- lapamato joka voi elää vuosiakin,kuluttaa ihmisen varastoja,olet sen isäntä. matokuuri nyt. raakaa kalaa syökö jota ei kunnolla suolattu. huonosti kypsennettyä kalaa onko syönyt mm rantapaikalla suoraan ongesta tulille.
voisitko ,tai te-kumpi teette ostokset.. niin suunnitella esim su iltana viikon ruuat ja niihin tarpeet,toki tuoretavaraa täydentää viikolla tai sitä kalaa tuoreena..niin ostais vain 1-2 kertaa viikko ruokia. rasittavaa aina käydä kaupassa.
mutta moni pikkuinen nainenkin syö varsinkin keittoa jopa se 2-3 lautasellista,se ei niin täyttävää. entäs jos rahat ei riittäiskään,,mites sitten. nyt näemmä piisaa-onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Tee enemmän kasvisruokaa ja isoja määriä, kun sitä ylipainoa on ei ole mitään syytä syödä isoja annoksia rasvaista ruokaa.
hän kertoo,että vain lievää ylipainoa. eikä kertonut,että rasvoissa ryvetään ruuanvalmistuksessa. esimerkit olivat hyvää peruskotiruokaa,ei grillimättöä.
Vierailija kirjoitti:
Aloita kasariviikot. Tarjoa perunaa ja kastiketta porkkanaraasteella, saa santsata!
:D
olihan niissäkin kastikkeissa kokolihaa tai jauhelihaa. en ikinä nähnyt,että vain soosissa mitään. valkokastikkeessa munaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun asuin eron jälkeen vuoroviikot yksin, laitoin annosrasioihin . Keitin riisiå, jaoin sen 5 rasiasn jne. Kun tehdään ruokaa, voit suoraan jakaa valmiin ruuan laitaselle. Pullia riittää vain 1. Jos ottaa pakkasesta, voi ehdottaa leivotko seuraavalla kerralla
Ennen pääruokaa, voi antaa kulhollisen porkkanoita
kyllä uunituoretta pullaa,karjalanpiirakoita sen kerran ku leivotaan,niitä vedetään kunnolla. muu arki erikseen. sitten se yksi kahvipulla riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun asuin eron jälkeen vuoroviikot yksin, laitoin annosrasioihin . Keitin riisiå, jaoin sen 5 rasiasn jne. Kun tehdään ruokaa, voit suoraan jakaa valmiin ruuan laitaselle. Pullia riittää vain 1. Jos ottaa pakkasesta, voi ehdottaa leivotko seuraavalla kerralla
Minä teen ainakin kolme pellistä pullia kerralla ja laitan pakkaseen. Sieltä saa ottaa vain yhden korvapuustin kerralla, jos ei itse jaksa leipoa. 27 pullaa riittää vain 13 päiväksi ja en todellakaan jaksa kuin kerran kuussa paistaa
olen nähnyt vain huusholleja,että silloin leipomispäivänä saa vetää karjalanpiirakkaa ja pullaa paljon. just parhaimillaan ja ihana tuoksu. loput pakastimeen, sitten alkaa vasta se 1 kahville. kunnes...... oot sää pihi-
"jonkin verran ylipainoa" muttei ilmeisesti kuitenkaan lihava
jos tekee esim fyysistä työtä kalorikulutus voi olla reilusti yli 3000kcal, ~kaksinkertaoinen mitä pienempikokoisella naisella joka esim tekee toimistotyötä saati pienellä lapsella
itse laitan omat ruoat ja jatkuva kokkaaminen välillä ärsyttää. kun iso kattilallinen ruokaa tai vaikka se lasagnevuoka menee parissa päivässä vaikka söis muutakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairasta
Kannat selkä vääränä ruokaa kaupasta ja ukko kietaisee viikon ruuat parilla istumalla, se on siis ok!
NNii ja SUN rahoilla!
on sanottu että rouva maksaa kaiken. yksin. vai taloustili ja miehen jopa isompi prosenttiosuus. oletat vain..
eikö nuo tule esille jo seurusteluaikana. eroa sitten jos tuli yllätyksenä. onko hänellä lapamato,se kuluttaa ja pitää ihmistä isäntänä. raakaa kalaa,huonosti suolattua kalaa ,sushit jne. muualtakin saatu mato. vuosia voivat kehittyä. matokuuri nyt äkkiä.
Eihän ruokaan käytetty rahamäärä riipu aina määrästä, vaan myös laadusta. Enemmän siihen rahoja käyttävä ei välttämättä syö enemmän.
En tiennytkään, että on monia suhteita, missä ruokien pitäisi mennä ihan tasan tai kummallakin ihan samat ruokatottumukset?
Ja toki se halvemmin syövä on aina se järkevämpi, riippumatta siitä paljon menisi sitten Alkoon, tupakkaan tai kannabikseen?
Jotkut oikein näkee punaista, jos jotkut tuhlaa siihen, mitä menee kurkusta alas.
Tapaus x: Joitain ärsytti suunnattomasti erään rahan käyttö elintarvikkeiden suhteen. Päätettiin järjestää kulutusvalintojen seuranta ja vaino. Asiaan liittyi muutakin esim. törkeitä terveyteen liittyviä rikoksiksi luettavia asioita!
Koska kaikki eivät olisi lähteneet mukaan pelkästään sillä, että paheksuttaisiin sitä mitä kuluttaa, otettiin agendaksi muka terveellisyys.
p.s Hedelmöt ja salaatti ei täytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ei oo lihonnut enempää, jos on kuin suursyömäri? Paljonko paino? 100kg?
Kehon energiankulutus kasvaa kun pitää sitä ylimääräistä massaa liikuttaa. Lämpöä haihtuu kans enemmän kun ihon pinta ala on suurempi.
Talon lämmityksessä säästää rahaa kun ukko syö hirveästi. Siitä hohkaa lämpöjä.
Vierailija kirjoitti:
Teet annokset suositusten mukaan. Liiat hän saa hankkia tehdä ja maksaa itse.
Nainen tekee ja mies hotkii?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllä uunituoretta pullaa,karjalanpiirakoita sen kerran ku leivotaan,niitä vedetään kunnolla. muu arki erikseen. sitten se yksi kahvipulla riittää.
Tuu tekee tänne niitä sitten. Mua ei enää huvita. Jos teen noin 30 karjalanpiirakkaa niin ukko ja muksut vetää niistä heti noin 20 . Just tuolla mainitsemallas logiikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuu tekee tänne niitä sitten. Mua ei enää huvita. Jos teen noin 30 karjalanpiirakkaa niin ukko ja muksut vetää niistä heti noin 20 . Just tuolla mainitsemallas logiikalla.
Kohdellaanko todella jossain perheenäitiä näin? Jotenkin surullinen olo tuli. Ei mitään kunnioitusta.. Niin ollaan kuin susilauma.
Minulla on kolme poikaa ja mies.
Ne annosmäärät resepteissä ovat ihan naurettavia. Minä ehkä eläisin niiden kanssa, loppuperhe ei todellakaan.
Kun koko perheen risottoon tulee esim 3 dl riisiä (https://www.valio.fi/reseptit/jauheliharisotto/), niin se on kyllä aika pieni annos, kun meillä jokainen poika syö lähtökohtaisesti n. 3 dl riisiä, minulle riittää kyllä 1 dl nippanappa
Tai kun pasta-ateriaan neljälle pastaa tulee 500 grammaa (esim:https://www.valio.fi/reseptit/lihapulla-pastavuoka/) Meillä pojat mittaavat itse, että tulee 5dl pastaa jokaiselle,kun muuten ei nälkä lähde, eli pastapussista tulee kai 2,5 annosta?
Lisäksihän voi syödä tietysti leipää päällysillä ja salaattia (meillä on tarjolla aina, mutta ei se täytä nuoria ja sitä yhtä vanhempaa miestä)
Mun ex oli ylipainoinen ja hori ihan valtavasti. Kerran olin ostanut kilon paistin ja syötiin sitä illalla. Tyytyväisenä hykertelin että kerrankin saa kunnon eväsleivät töihin. No eikös tää porsas ollu yöllä horinu koko loppupaistin naamaansa. Ex;)
Vierailija kirjoitti:
Tein eilen kanakasviswokkia 800 gr kanasuikaleista, 500 gr verran kasviksia, 3 pkt noodeleita. Meidän lisäksi meillä asuu täysi-ikäinen poika, joka on vähäruokainen. Ajattelin, että siinä olisi kahden päivän ruoka. No eipä ole.
Irse en tekis wokkia lämmitettäväksi, koska kasvikset menee mössöksi toisena päivänä.
Proteiinin määrä kohdillaan 6 annokseen. Enemmän kasvista. Laita nuudeleita 1 levy per henk vasta wokkia lämmittäessä.
Tekisin näin: paista kanasuikaleisiin pinnat. Ota puolet erilleen, jäähdytä mahd nopeesti ja pistä jääkaappiin. Loppujen kanojen kanssa pistä wokkiin haluamasi kastike (jos käytät valmiskastiketta) tai vain soijakastiketta, kiinalaista viismaustetta ja sesamöljyä. Heitä sekaan pussi pakastewokkivihanneksia ja pistä nuudelit (1 levy/henkilö) tulille. Sekoittele, maista kypsyys. Pakastevihanneksissa yleensä parsakaali (tai minimaissi, jos sitä on sekoituksessa) kypsyy hitaimmin, eli jos se on valmis niin kaikki on. Valuta nuudelit ja annostele lautaselle. Kaada kastike päälle.
Seuraavana päivänä voit tehdä lopuista kanasuikaleista vaikka kanakeiton. Keittoa voi hyvin jatkaa kaikenlaisisilla juureksilla (taas pakastekeittojuurekset on ihan ok!) ja tarjota lisäksi vaikka metwurstivoileipiä, että mies saa tuntea syövänsä LIHAA.
T:kokki
Vierailija kirjoitti:
Miten ei oo lihonnut enempää, jos on kuin suursyömäri? Paljonko paino? 100kg?
Koska tämä on silkka trollaus.
Jos ajattelet tehdä ruokaa kahdeksi päiväksi, ota siitä puolet talteen ennen, kuin tuot ruoan pöytään, sillä muuten siirä ei jää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee enemmän kasvisruokaa ja isoja määriä, kun sitä ylipainoa on ei ole mitään syytä syödä isoja annoksia rasvaista ruokaa.
hän kertoo,että vain lievää ylipainoa. eikä kertonut,että rasvoissa ryvetään ruuanvalmistuksessa. esimerkit olivat hyvää peruskotiruokaa,ei grillimättöä.
Jos vetäisee kahdeksan korvapuustia tai kolme lautasellista kalakeittoa, eikä mies mitenkään liiku niin selvä ylipano on seurauksena. Paitsi provoissa tietysti.
Vaikea kuvitella että se Oululaisen lätyskäleipä perheessä kestää 2 pv 🙄