Köyhän perheen joulu
Lapsuuden jouluistani ei jäänyt mitään traumoja, vaikka en saanut toivomiani lahjoja esim barbie tai piano. Olin tyytyväinen konvehteihin, villapaitaan ja sukkiin.
Tämä lohduksi kaikille teille joiden lapsi ei kenties saa toivomiaan lahjoja.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jakopäähihna remontti autoon maksoi 1000 euroa eli kun perhe saa 2200 netto - 1000 - vuokra niin jää 400 euroa kuukauden ruokiin, veteen, sähköön, puhelinlaskuihin jne.
Lähes aina tuollaisiin isoihin remontteihin saa maksuaikaa tai maksaa useammassa erässä. Kannattaa käyttää järkeä. Minulla on ok tulot, mutta olisin ehdottomasti selvittänyt voiko tuon maksaa vaikka kahdessa erässä.
Ei se kuule auta, vaikka maksaisi erissä.
Mutta myydään auto pois ja jäädään molemmat työttömiksi.
Sitä Suomi nyt tilaa.
Eli varaudu hoitamaan sairas läheisesi myös itse. Soviteltua päivärahaa leikataan ja asumistukea ja ihmisten täytyy saada 40 h viikko työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi irtisanomissuoja heikkenee ja nähdään kuinka nämä aikuiset joilla on isot asuntovelat menevät ulosottoon.
Niin, otitko 200 000 asuntovelkaa, olitko ahne etkä pystynyt hillitsemään itseäsi, kallis asunto oli pakko saada ja nyt selität kun jollain lapsella on oikein pleikkari.
Mites ne aikuisten velat moottoripyöristä ja veneistä, kun Markku 40-vuotta tahtoo
Oudointa on se, että suurin osa edelleen käy töissä ja maksaa velkansa. Vai tietty luuseriporukka elää yli varojensa. On varmasti köyhänä kummallista ajatella, että kaikki eivät heti tuhlaa saamiaan rahoja, vaikka omassa maailmassa raha tilillä on merkki siitä, että nyt voi mennä osamaksukaupoille.
Tämä juuri on monilla syy jatkuvaan köyhyyteen. Yhtään ei ole malttia säästää ja odottaa hankintoja. Sitäpaitsi säästellessä saattaa mieli muuttua eikä enää koekaan tarpeelliseksi hankkia jotain, mihin alunperin säästi. Säästäminen on kivaa puuhaa, kun katselee tilin kasvavaa saldoa, jota ei tarvitse heti eikä huomenna käyttää.
Siivoaminen on luxusta.
Moni sairas ei saa avustajaa enää ensi vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi irtisanomissuoja heikkenee ja nähdään kuinka nämä aikuiset joilla on isot asuntovelat menevät ulosottoon.
Niin, otitko 200 000 asuntovelkaa, olitko ahne etkä pystynyt hillitsemään itseäsi, kallis asunto oli pakko saada ja nyt selität kun jollain lapsella on oikein pleikkari.
Mites ne aikuisten velat moottoripyöristä ja veneistä, kun Markku 40-vuotta tahtoo
Oudointa on se, että suurin osa edelleen käy töissä ja maksaa velkansa. Vai tietty luuseriporukka elää yli varojensa. On varmasti köyhänä kummallista ajatella, että kaikki eivät heti tuhlaa saamiaan rahoja, vaikka omassa maailmassa raha tilillä on merkki siitä, että nyt voi mennä osamaksukaupoille.
Tämä juuri on monilla syy jatkuvaan köyhyyteen. Yhtään ei ole malttia säästää ja odottaa
Pienistä tuloista ei säästetä.
Jos pystyt säästämään niin et ole köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Siivoaminen on luxusta.
Toukokuussa ei enää saa soviteltua päivärahaa eli sitten voi hoitaa sen pyörätuolissa olevan läheisen itse.
Irtisanot itsesi töistä. Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa kyllä kukaan ole niin köyhä että MITÄÄN mieleistä ei onnistu lapsille hankkimaan
Ei kaikki saa tt-tukea. Jos sut irtisanotaan töistä niin saat pelkän työttömyyskorvauksen, jos sun puoliso tienaa 2200 brutto ja 2 lasta.
2100 brutto palkalla leikattu ansiosidonnainen on 700 netto kuukaudessa ja sitä saa 400 päivää ja sen jälkeen työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa.
Ette saa mitään asumistukea tai toimeentulotukea.
No onko tuollainen köyhä perhe vai onko tuossa vain keskimääräistä yksinkertaisempi äiti?
Olen yksinhuoltaja. Koko talouteni yhteenlasketut tulot on vähemmän kuin esimerkissä pariskunnan yhteenlasketut tulot. Py
Juurikin ne vanhat joulukoristeet ja pöytäliinat tuovat tuttua joulun tunnelmaa. Vanhempani säästivät ja käyttivät joka joulu koulussa askartelemani koristeet, kunnes ne hajosivat. Tonttuja tehtiin vessapaperin hylsyistå päällystämällä ne silkkipaperilla ja naama ja tonttulakki tehtiin samoista materiaaleista. Sitten vaan kuuseen roikkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoaminen on luxusta.
Toukokuussa ei enää saa soviteltua päivärahaa eli sitten voi hoitaa sen pyörätuolissa olevan läheisen itse.
Ehkä sairaat ei voi enää asua kotona ja laitetaan laitoshoitoon ja puoliso käy siellä sitten lasten kanssa katsomassa sua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole koskaan ostanut lapsilleni lapsuudessa yhtään lahjaa. Niitä tuli riittävästi suvulta, jne.
No toi on kyllä jo ihan kamalaa, että lapsi ei koskaan saa vanhemmaltaan yhtään lahjaa. Lastenrääkkääjä 😱
Joo, mun lapset ei varmaan koskaan anna anteeksi lapsuuttaan, jossa joulut, syntymäpäivät, jne ei ollut päiviä jolloin sai kaiken mitä keksi pyytää vaan siinä arjessa katsottiin mitä asioiden eteen voidaan yhdessä tehdä.
No, ompahan kummallakin vielä luottotiedot mikä ei ole mikään itsestään selvyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoaminen on luxusta.
Ehkä sairaat ei voi enää asua kotona ja laitetaan laitoshoitoon ja puoliso käy siellä sitten lasten kanssa katsomassa sua.
Kannattaa ajaa autolla varovasti ettei joudu kolariin.
Ei ole kiva mennä laitoshoitoon 30-vuotiaana, jos pieniä lapsia kotona.
Ensi vuonna avustajat soittelevat, että joudun lopettamaan työt, hallitus leikkasi soviteltua päivärahaa ja asumistukea.
Onnea
Vierailija kirjoitti:
Jakopäähihna remontti autoon maksoi 1000 euroa eli kun perhe saa 2200 netto - 1000 - vuokra niin jää 400 euroa kuukauden ruokiin, veteen, sähköön, puhelinlaskuihin jne.
Mun focus makso 250e, kun siihen tulee vika se viedään romuttamolle ja haetaan huutokaupasta uusi. Tonnilla voi saada 4 autoa.
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuonna avustajat soittelevat, että joudun lopettamaan työt, hallitus leikkasi soviteltua päivärahaa ja asumistukea.
Onnea
Hei, soitan, että avustaja ei tule. Olet aviomieheni, tule töistä kotiin, mun pitää päästä vessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea
Hei, soitan, että avustaja ei tule. Olet aviomieheni, tule töistä kotiin, mun pitää päästä vessaan.
Sun pitää tulla kahvitauoilla ja ruokatauoilla viemään mut vessaan. Sun työmatka on 30 km. Oi, ei se onnistu. Sun pitää lopettaa työt ja jäädä 595 työmarkkinatuelle.
Hallitus ei peru leikkauksia eikä avustajaa enää saa.
Ei minullekaan mitään traumoja jäänyt, mutta kyllä se ärsytti, kun ei koskaan saanut sitä, mitä toivoi. Vanhemmilla oli pakkomielle siitä, että paketteja pitää olla paljon sen sijaan, että olisi ostettu se yksi tasan lapsen toivoma juttu. Meilläkin oli vähävarainen perhe, mutta sillä rahalla, minkä he käyttivät siihen krääsään, olisi saanut sen yhden kunnon lahjan.
Vierailija kirjoitti:
Ei minullekaan mitään traumoja jäänyt, mutta kyllä se ärsytti, kun ei koskaan saanut sitä, mitä toivoi. Vanhemmilla oli pakkomielle siitä, että paketteja pitää olla paljon sen sijaan, että olisi ostettu se yksi tasan lapsen toivoma juttu. Meilläkin oli vähävarainen perhe, mutta sillä rahalla, minkä he käyttivät siihen krääsään, olisi saanut sen yhden kunnon lahjan.
Ansiosidonnaista leikataan eli kun on töissä pitää säästää rahat työttömyysajan ruokaan.
Mikä järki on käydä töissä?
Suomessa on rahaa maksaa opettajille 60 000 vuosipalkkoja sun muuta.
Nämä neuvojat on just niitä kenellä itsellä on omistusasunto ja käyvät ulkomaanmatkoilla ja sitten kehdataan vielä valittaa, että kun köyhän lapsella on pleikkari.
Mistä te edes tiedätte millä rahoilla se on ostettu. Lapsilla on myös isovanhemmat jotka voi ostaa.
Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia ja ansiosidonnaista 1,8 miljardia.
Mikä tämä yksi pahanilman jankkaaja on, joka tulee joka ketjuun höpisemään ohi aiheen mm. siitä, kuinka kukaan ei jatkossa hoida ketään eikä kukaan käy töissä? Hanki kestovaipat kolmikymppiselle omaisellesi, niin ei tarvitse kesken työpäivän ajaa vessassa käyttämään.
Ketjun aihe on köyhän perheen joulu.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
Asuntolainaa ei saa 2400 brutto tuloilla ilman säästöjä eikä osa-aikatöillä eikä palkkatukitöillä eikä työkokeiluilla eikä kuntouttavalla työtoiminnalla eikä nolla-sopimuksilla eikä kursseilla.
Perintövero 300 000 asunnosta on 13000 lapselle että älkää valittako kun nuo asunnot jää teille käteen.
Lainaukset ei toimi, mutta auton takia on jo jätetty saunavuorot pois, ei ole ikinä sellaista edes ollut, hiukset leikataan itse. Ei polteta tupakkaa eikä juoda alkoholia.
Mutta ei se silti auta. Kohta luovutaan autosta ja jäädään toimeentulotuelle, sitten sitä saa, kun molemmat on työttömiä.