Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhän perheen joulu

Vierailija
01.12.2023 |

Lapsuuden jouluistani ei jäänyt mitään traumoja, vaikka en saanut toivomiani lahjoja esim barbie tai piano. Olin tyytyväinen konvehteihin, villapaitaan ja sukkiin.

Tämä lohduksi kaikille teille joiden lapsi ei kenties saa toivomiaan lahjoja.

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tämä yksi pahanilman jankkaaja on, joka tulee joka ketjuun höpisemään ohi aiheen mm. siitä, kuinka kukaan ei jatkossa hoida ketään eikä kukaan käy töissä? Hanki kestovaipat kolmikymppiselle omaisellesi, niin ei tarvitse kesken työpäivän ajaa vessassa käyttämään.

Ketjun aihe on köyhän perheen joulu.

Niin, nuorelle joka on vammautunut kestovaipat. 

Vierailija
62/79 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.

Asuntolainaa ei saa 2400 brutto tuloilla ilman säästöjä eikä osa-aikatöillä eikä palkkatukitöillä eikä työkokeiluilla eikä kuntouttavalla työtoiminnalla eikä nolla-sopimuksilla eikä kursseilla. 

Perintövero 300 000 asunnosta on 13000 lapselle että älkää valittako kun nuo asunnot jää teille käteen. 

Saatte maksaa sähkölämmitteisen perintöasunnon kulut. 

Kukaan ei edes vuokraa sähkölämmitteistä asuntoa. 

Niin, vanhempasi kuoli ja sulle jäi sähkölämmitteinen rivitalon paska. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna ei saa sähkötukea eikä verovähennystä sähkölaskuun. 

Vierailija
64/79 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä vuonna ei saa sähkötukea eikä verovähennystä sähkölaskuun. 

Nyt on oikeisto hallitus ja maksat ihan itse kokonaan sähkölämmitteisen asunnon laskut. 

Kotihoitaja ei kanna lämmityspuita. 

Vierailija
65/79 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On luvattu kylmää talvea. Varmaan tulee isoja sähkölämmityslaskuja monelle. 

Vierailija
66/79 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintö täytyy ottaa vastaan kokonaan tai ei mitään eli jos otat mökin järven rannalta niin joudut ottamaan myös sen sähkölämmitteisen rivitalon paskan. 

Jos kieltäytyy perinnöstä niin se menee automaattisesti omille lapsille. 

Vierailija
67/79 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ei köyhä mutta kuitenkin vähävarainen lapsuudenkoti. Mutta 70-80 luvulla ei muutenkaan saatu ihan hirveästi lahjoja. Sain kyllä yleensä toivomani, mutta ei sitä krääsää ollut niin paljon. Odotin jouluksi aina suklaata ja kirjaa. Mulla on nyt varaa ostaa lapsille, mitä ne haluaa. Mutta ne toivoo suklaata ja jotain vaatteita. Ei mitään erikoista. Ovat jo isompia kyllä.

Tulee mieleen, että onko materia lasten keskuudessa nykyään tärkeää ja vertaillaan niitä lahjoja. Vai onko vähävaraisimmilla sellainen luulo, että kaikki saa kalliita lahjoja?. Toki mielestäni jokainen lapsi ansaitsee jonkin toivomansa lahjan ja uutena. Mun vanhemmat pystyivät tekemään kivan joulun, mulla on mukavia muistoja vaikka ei lahjoissa kylvettykään. 

Vierailija
68/79 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset toivoo

limaa - ostin jo aiemmin alesta ja maksoi pari euroa 

Se on se suurin toive 

sitten tulee karkkia ja joku pieni lelu 

mummolta vaatetta ja toiselta varmaan vähän rahaa 

ihan hynät lahjat on eikä mene satasia v-sanan kymppejä 

Vierailija
69/79 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin vain marginaalinen osa lapsista elää todellisessa köyhyydessä. Ennen 80-lukua oli eri tilanne.

Ne lapset, jotka nykyisin eivät saa mitään, tai juuri mitään, ovat joko päihde tai mt-perheiden lapsia, tai van hemmilla on elämänhallinnan ongelmia.

Jos oikeasti lapsiperheet olisivat köyhiä, lelut kävisivät kaupaksi kirppiksellä. Olen pitkään yrittänyt myydä käyttämättömiä kirjoja, tehtävä/ väritys/puuhalehtiä, legoja, aitoja barbeja ja bratzeja aidoilla vaatteilla ym.ym. pilkkahintaan. Ei mene kaupaksi. Kirjat olleet Disneytä, perinteisiä satuja, kuten Rudolf Koivua. Barbiet tuliteriä vaatteineen. 40euron barbi käyttämättömänä, mutta ei paketissa, hinta 5-7e, ei mene kaupaksi, eikä edes 50% alessa, kirppiksen viimeisinä päivinä.

Lapseni on autistinen, kehitysvammainen, siksi ei ole lukenut/ käyttänyt tiettyjä leluja lainkaan.

Itse olen köyhä, mutta olen ostanut kaikki joululahjat syksyn aikana pikkuhiljaa. Kaikki on jo paketoitu muutama viikko sitten. Lähes kaikki jouluruoat teen itse pakkaseen ennakkoon, ja juustot, leivontatarvikkeet, karkit ja herkut ym. valtaosa on jo ostettu. Laatikot on jo pakkasessa. 

Ihmiset ei jaksa/ osaa/ viitsi ennakoida. Kyllä jouluun kuluu minultakin satoja euroja, enkä pystyisi hankkimaan kaikkea kerralla. Mutta jaettuna 50e/ kk, olen saanut kaiken ostettua. Ja joulukuussa otan rennosti, kun muut vauhkoavat kuumissaan kauppojen jonoissa ja väsyttävät itsensä lahjastressillä.

Vierailija
70/79 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiolla ja kunnilla vain on enää töitä. Tuottavat ja tekevät menee konkurssiin. Lisää porukkaa tulee. Arvuuttele, millä elämme, me suurin osa. 

Vierailija
71/79 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulukoristeita voi tehdä itse. Just katselin vessaparin hylsyistä tehtyjä tähtiä, tonttuja jne. Ei olisi arvannut, että ne taidokkaasti tehdyt tähdet on wcpaperin hylsyistä. Taidan kokeilla.

Vierailija
72/79 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä jää jouluksi kovin paljoa ostettavaa. Vaatteet ostetaan syksyllä, ei puolivälissä talvea. Puhelin ostetaan kun vanha menee rikki, ei monen kuukauden kuluttua. Siinä ne kalleimmat hankinnat. Joululahjana ehkä kosmetiikkaa, lämmin pusero ja villasukat. Lahjojen antamiseen sopivampi ajankohta olisi kekri. Silloinhan joka tapauksessa viimeistään pitää hankkia kaikki talvivarusteet.

Vierailija
73/79 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin en tiedä millainen on tänä päivänä köyhän perheen joulu. Komppaan aiempaa kirjoittajaa, joka mainitsi, että vanhemmilla todennäköisesti on päihde- tai mt-ongelmia. Jouluruuat kun eivät ole sen kalliimpia kuin ruoka muutenkaan ja lahjavuorta ei tarvitse kukaan. 

Valitettavasti nykyään kaikki on niin materialistista eikä oikein millään hyväksytä sitä, että toimeentulotuella elävän ei kuulukaan saada kaikkea mitä työssä käyvän saati sitten varakkaan.

Omista lapsuuden jouluista muistan sen, että lahjat ei koskaan olleet mitään kalliita. Ei tullut koskaan sitä Barbia (Daisy) eikä nukkekotia. Hyvin on pärjätty ilman niitäkin ;)

Vierailija
74/79 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään vähävaraisten lapset saa eniten lahjoja. Noihin kaikenmaailman joulupuukeräyksiin tulee paketteja läjäpäin niin, että niitä jää joka joulu yli. Sieltä saavat monta pakettia avattavaksi. Ihan älytön krääsäkeräys tuo, johon en kyllä aio osallistua ihan jo ympäristösyistä. Käytetty ei tuonne edes kelpaa. 

En ymmärrä ajatusta siitä, että paketteja pitää olla monta/lapsi. Lapsi ei tarvitse oikeasti juuri mitään. Enemmän lapsi menettää siinä, että leluja on paljon kuin että niitä on vähän. Mielikuvitus jää kehittymättä lelupaljoudessa. Me ollaan keskituloisia ja meidän neljävuotias saa yhden lahjan. Saa aina jouluisin yhden lelun ja se on käytettynä hankittu. Muina aikoina vuodesta lelula ei hankita. Synttäreillä saa muuta kuin lelua.

Lapsi on omaksunut nämä arvot hyvin ja jos tarvitsee esim. jotain vaatetta niin sanoo itse aina että käydään katsomassa löytyykö kirpparilta. 

On se varmaan helppo vielä tuossa iässä. Hankalampaa siinä vaiheessa, kun lapsi haluaa kokea yhteenkuuluvuutta ikätovereihin.

Nimimerkillä kokemusta on omasta lapsuudesta. 

Vierailija
75/79 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että sinun  kokemuksesi on tuollainen.

Köyhät vanhemmat kyllä näkevät lastensa pettymyksen, jos juuri mitään mieleistä ei voi saada. Lapset myös pyrkivät vanhempiaan mielipahalta säästääkseen olemaan näyttämättä tunteitaan. Kyllä sillä on väliä, että lapsi saisi jotain itselleen tärkeää.

Se lapselle tärkeä ei tarvitse olla kovin kallis.

Vierailija
76/79 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulukoristeita voi tehdä itse. Just katselin vessaparin hylsyistä tehtyjä tähtiä, tonttuja jne. Ei olisi arvannut, että ne taidokkaasti tehdyt tähdet on wcpaperin hylsyistä. Taidan kokeilla.

Oliko ne siis ihan pelkästä hylsystä, vai oliko käytetty jotain silkkipaperia, koristeita, tms? Kiva askarteluideahan tuo lasten kanssa on, joskin säästövinkkinä ehkä vähän niin ja näin - niitä askartelutarvikkeita halvemmalla saa jo kirppikseltä tai Tokmannista ihan ostokoristeitakin. Mutta jos askartelusta tykkää, ja etenkin jos lapset tykkäävät, niin kivaa ajanvietettähän se askartelu on, ja lapset tietysti tykkäävät laittaa itse tekemiään koristeita kuuseen tai muualle.

Vierailija
77/79 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilkeät ihmiset teki lasuja niin ne sossutädit toi joululahjoja ja ostokortteja ruokaan:'D Ja totesi meillä kaikki hyvin. Toki kiitos avusta myös ilmoittajille,en edes tiennyt että tuollaisia lahjoja ja ostokorttia saa mistään.

Vierailija
78/79 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.

Asuntolainaa ei saa 2400 brutto tuloilla ilman säästöjä eikä osa-aikatöillä eikä palkkatukitöillä eikä työkokeiluilla eikä kuntouttavalla työtoiminnalla eikä nolla-sopimuksilla eikä kursseilla. 

Perintövero 300 000 asunnosta on 13000 lapselle että älkää valittako kun nuo asunnot jää teille käteen. 

Saatte maksaa sähkölämmitteisen perintöasunnon kulut. 

Kukaan ei edes vuokraa sähkölämmitteistä asuntoa. 

Niin, vanhempasi kuoli ja sulle jäi sähkölämmitteinen rivitalon paska. 

Kateellinen...

Vierailija
79/79 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkåän saanut tuollaisia lahjoja. Se on ihan tavallista. Äiti vastusti Barbie-nukkeja ideologisista syistä. Hänestä ne antoivat väärän kuvan naisista. Piano taas olisi ollut liian iso hankinta. Perheellä oli tärkeämpiäkin hankintatarpeita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi