Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnhausta on tullut naurettavaa pelleilyä

Vierailija
01.12.2023 |

Hoitoalalla sanotaan olevan huutava pula tekijöistä. Olen ammatiltani terveydenhoitaja ja tällä hetkellä hoitovapaalla. Minulla olisi mahdollisuus tehdä keikkatyötä hoitovapaan ohella, joten päätin hakea erään tunnetun henkilöstövälitysfirman kautta töitä. Täytin hakemuksen huolellisesti ja sainkin pian vastauksen firman rekrystä. Minua pyydetään kuvaamaan ja lähettämään kolme eri videota, jossa kerron itsestäni ja työkokemuksestani alalta, eli samat asiat, jotka olen juuri hakemuksessa kertonut! Tämän perusteella valitaan sitten 'jatkoon' eli varmaankin haastatteluun, jossa kerron taas samat asiat itsestäni.

Minulla on kymmenen vuoden työkokemus alalta, lääkelupa-asiat kunnossa ja mahdollisuus tehdä joustavasti työkeikkoja. Tuntuu ihan periaatteesta käsittämättömältä, että alan kotona kuvaamaan itsestäni jotain useita videopätkiä, sen sijaan, että kävisin normaalissa haastattelussa ja toimittaisin vaaditut todistukset ja paperit työnantajalle. Ymmärrän tälläisen, jos hakee jotain markkinointityötä, mutta ei hoivatyö vaadi mitään esiintymisvalmiuksia!

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kanssasi täysin samaa mieltä, oma viimeisin rekryni vaati 5 eri haastattelua, psykologiset soveltuvuustestit ja niiden purun ja ties mitä.

Itse olen nyt se, joka rekryää omaan yksikköön porukkaa ja mulle riittää 2 haastattelua, kyllä siinä ihmisestä saa tarvittavan selville. Toki korkeamman profiilin paikkaan saatan käyttää soveltuvuustestiä

Vierailija
2/41 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kanssasi täysin samaa mieltä, oma viimeisin rekryni vaati 5 eri haastattelua, psykologiset soveltuvuustestit ja niiden purun ja ties mitä.

Itse olen nyt se, joka rekryää omaan yksikköön porukkaa ja mulle riittää 2 haastattelua, kyllä siinä ihmisestä saa tarvittavan selville. Toki korkeamman profiilin paikkaan saatan käyttää soveltuvuustestiä

Ymmärrän nämä videopelleilyt jotenkin jos kyseessä korkean profiilin paikka, johon enemmän hakijoitakin. Hoitoalalle, jossa on huutava tekijäpula, luulisi kuitenkin riittävän tarvittava tutkinto, luotettavuus ja suomen kielen taito.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko sä olet ollut siellä hoitovapaalla?

Vierailija
4/41 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkään energialaitoksen asiakaspalvelijan työhön haettiin tekijää erilaisissa ryhmähaastatteluissa ja -leikeissä ja piti kuvata videota yms. Siis että voit vastata puhelimeen koskien laskua.

Vierailija
5/41 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen amk inssi.

Keväällä kävin firmassa, oli 3 haastattelua ja kierrosta.

Myös excel ja word tehtävä siinä välissä.

Päällikkö sanoi että hänen täytyy hyväksyttää rekry johtajalla. Tuli uusi johtaja ja meni jäihin tuo...koko prosessi kesti 5 kk!

Jäi kurja maku, ja tuo olikin säätiö, ei firma.

Vierailija
6/41 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen tämän päinvastaisena ihmisenä, joka käy töissä. Helpompi omalla ajalla kuvata se video, kun työstä järjestää vapaata haastattelulle.  

Ja kukaan ei ole enää kysellyt minkään todistusten, yms perään. 

Vierailija
7/41 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin,luulisi riittävän haastattelussa käynti,että näkee ihmisen ja todistukset ja CV. Riitti se joskus ennen aikaankin. Johonkin työhön, johon kuuluu videoiden tekeminen ja esiintyminen,voisi tuollaiset videot ymmärtää. Ajattelevat tietysti,että ajansäästöä kun videolla näkee ihmisen,ni ei tarvi sitten haastattelua erikseen järjestää.

Vierailija
8/41 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän nämä videopelleilyt jotenkin jos kyseessä korkean profiilin paikka, johon enemmän hakijoitakin. Hoitoalalle, jossa on huutava tekijäpula, luulisi kuitenkin riittävän tarvittava tutkinto, luotettavuus ja suomen kielen taito.

Huutava pula ei tarkoita sitä että kuka tahansa voi vaan kävellä ovesta sisään vaan päin vastaista. Pitää olla entistäkin huollisempi ketä palkkaa, ettei hidas prosessi ala taas alusta.

Vierailija
9/41 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä kolme videota...

Vai meinaako se välitysfirma jakaa ne kolme videota mahdollisille keikkalaisia etsiville ikään kuin sun haastatteluesittelynä?

Luulis että sh-keikkaan riittää pätevyys ja kokemus.

Vierailija
10/41 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin käymään läpi sekä "videopelleilyn" että psykologisen arvion ja rorschac'in mustetahratestin. 

Näin käy, kun rekry ulkoistetaan joillekin ulkoisiille psykofirmoille. Sain vihiä mustetahratestistä joten osasin vastata "oikein".

Vierailija
11/41 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haussa ei pääse eteenpäin ilman videota kuvaan CV:tä ja luen sen sisältöä. Omaa naamaa en näytä koska mulla ei ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa missä video pyörii ja kuinka kauan tai kuka sen näkee ja jakaa eteenpäin. Jos homma kaatuu siihen niin olkoon. Lässynlää videota vaativa pomo on varmasti niitä, joiden mielestä etäpaltsuissa täytyy pitää kamerat päällä koko ajan. 

Vierailija
12/41 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitoala ei ole korkean profiilinpaikka?

Vierailija
13/41 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin,luulisi riittävän haastattelussa käynti,että näkee ihmisen ja todistukset ja CV. Riitti se joskus ennen aikaankin. Johonkin työhön, johon kuuluu videoiden tekeminen ja esiintyminen,voisi tuollaiset videot ymmärtää. Ajattelevat tietysti,että ajansäästöä kun videolla näkee ihmisen,ni ei tarvi sitten haastattelua erikseen järjestää.

Ja videoita voidaan sitten katsoa yövuorossa, kun on paremmin aikaa. 

Vierailija
14/41 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hei, kiitos viestistänne. Sain kuitenkin työpaikan suoraan soittamalla toiseen sote-alan yritykseen. Onnea videoleikeille!"

Vierailija
15/41 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se on mennyt tuollaiseksi?

Koska sote-keskuksilta on karsittu HR osastot pois, ja nyt siellä on välissä yksityinen rekryfirma, jonka pitää keksiä laskutettavaa siitä että löytää sairaanhoitajan paikalle sairaanhoitajan. Se firma laskuttaa sotealuetta 300e per jokaisen haastatteluvideon pisteytys.

Vierailija
16/41 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei vaan ole luontevaa puhua kameralle ja kuvata itsestäni jotain videota. Kait se sitten on nykyään vaatimus, että pääsee hoivakotiin tekemään perushoitoa vanhuksille. Ei riitä, että on alalta kokemusta ja tarvittavat todistukset.

Vierailija
17/41 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huutava pula ei tarkoita sitä että kuka tahansa voi vaan kävellä ovesta sisään vaan päin vastaista. Pitää olla entistäkin huollisempi ketä palkkaa, ettei hidas prosessi ala taas alusta.

Sanoinko, että kenen tahansa pitäisi käydä? Minulla on kokemusta ja tarvittava pätevyys, miksi normaali työhaastattelu ei riitä?

Ap

Vierailija
18/41 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ja lähetä kolme videota jossa kerrot miten perseestä heidän työnhaku on.

Vierailija
19/41 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitoala ei ole korkean profiilinpaikka?

Ei ole, ihan perus duunarin paikka. Miksi sitä pitäisi jotenkin yrittää muuksi naamioida?

Vierailija
20/41 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lie noissa kuvatuissa ja firmoille lähetetyissä videoissa yksityisyyden turva toteutuu, vai toteutuuko lainkaan?

Takaako mikään, että joskus tulevaisuudessa mahdollisesti jotkut videot päätyvät sosiaaliseen mediaan, vaikkapa esimerkkeinä työnhakuvideoista. 

No ei ehkä kaikkia haittaisi, linssiluteita kun nykyään riittää, mutta itseäni ainakin haittaisi ja paljon!

Ei paljon luottoa moniinkaan firmoihin, kun nykyään haluavat omistusoikeuden kaikkeen heille lähetettävään materiaaliin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi