Työnhausta on tullut naurettavaa pelleilyä
Hoitoalalla sanotaan olevan huutava pula tekijöistä. Olen ammatiltani terveydenhoitaja ja tällä hetkellä hoitovapaalla. Minulla olisi mahdollisuus tehdä keikkatyötä hoitovapaan ohella, joten päätin hakea erään tunnetun henkilöstövälitysfirman kautta töitä. Täytin hakemuksen huolellisesti ja sainkin pian vastauksen firman rekrystä. Minua pyydetään kuvaamaan ja lähettämään kolme eri videota, jossa kerron itsestäni ja työkokemuksestani alalta, eli samat asiat, jotka olen juuri hakemuksessa kertonut! Tämän perusteella valitaan sitten 'jatkoon' eli varmaankin haastatteluun, jossa kerron taas samat asiat itsestäni.
Minulla on kymmenen vuoden työkokemus alalta, lääkelupa-asiat kunnossa ja mahdollisuus tehdä joustavasti työkeikkoja. Tuntuu ihan periaatteesta käsittämättömältä, että alan kotona kuvaamaan itsestäni jotain useita videopätkiä, sen sijaan, että kävisin normaalissa haastattelussa ja toimittaisin vaaditut todistukset ja paperit työnantajalle. Ymmärrän tälläisen, jos hakee jotain markkinointityötä, mutta ei hoivatyö vaadi mitään esiintymisvalmiuksia!
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kanssasi täysin samaa mieltä, oma viimeisin rekryni vaati 5 eri haastattelua, psykologiset soveltuvuustestit ja niiden purun ja ties mitä.
Itse olen nyt se, joka rekryää omaan yksikköön porukkaa ja mulle riittää 2 haastattelua, kyllä siinä ihmisestä saa tarvittavan selville. Toki korkeamman profiilin paikkaan saatan käyttää soveltuvuustestiä
Ymmärrän nämä videopelleilyt jotenkin jos kyseessä korkean profiilin paikka, johon enemmän hakijoitakin. Hoitoalalle, jossa on huutava tekijäpula, luulisi kuitenkin riittävän tarvittava tutkinto, luotettavuus ja suomen kielen taito.
Huutava pula ei tarkoita sitä että kuka tahansa voi vaan kävellä ovesta sisään vaan päin vastaista. Pitää olla entistäkin huollisempi ketä palkkaa, ettei hidas prosessi ala taas alusta.
Huutava pula ei ole huutava pula, jos huutoon vastattaessa se huutaminen ei lakkaa!
Vierailija kirjoitti:
Kauanko sä olet ollut siellä hoitovapaalla?
Siirryin juuri vanhempainvapaalta hoitovapaalle, jota aion jatkaa noin 6kk, jonka jälkeen lapsen isä jää kotiin. Tämä liittyi asiaan miten?
Ap
Itse olen hakenut hoito/sotealan hieman vastuullisempia tehtäviä, joissa kelpoisuutena ollut soveltuva amk-tutkinto ja soveltuva kokemus. Osa paikoista on ilmoittanut, että hakijoita ollut 20-60, osaan noista olen päässyt haastatteluun asti. Palkattu on sitten yliopistokoulutuksen käynyt, tai talossa jo sisällä ollut tai runsaammalla työkokemuksella olleita. Ryhmähaastatteluissa ollut henkilöitä, joiden työkokemuksella voisi hakea vähintään tuplasti isompiin rooleihin. Tällä hetkellä tuntuu, että ihan toivotonta edes kilpailla noista paikoista, vaikka täyttäisi kaikki kaikki ilmoituksessa luetellut kriteerit. Oma fiilis siis se, että todella tasokkaita hakijoita on yllättävän paljon.
Vierailija kirjoitti:
Miten lie noissa kuvatuissa ja firmoille lähetetyissä videoissa yksityisyyden turva toteutuu, vai toteutuuko lainkaan?
Takaako mikään, että joskus tulevaisuudessa mahdollisesti jotkut videot päätyvät sosiaaliseen mediaan, vaikkapa esimerkkeinä työnhakuvideoista.
No ei ehkä kaikkia haittaisi, linssiluteita kun nykyään riittää, mutta itseäni ainakin haittaisi ja paljon!
Ei paljon luottoa moniinkaan firmoihin, kun nykyään haluavat omistusoikeuden kaikkeen heille lähetettävään materiaaliin.
Se video on sun henkilötietoa, ei sitä saa käyttää kuin vain siihen tarkoitukseen, mihin se on kerätty.
Henkilötietojen keräämisestä rekisteriin - rekisterihän niistä työhakemuksista muodostuu - pitää olla selkeä sääntö kirjattuna. Tästä säännöstä pitää antaa tietoa sille jonka tietoa sinne kerätään. Tarpeetonta tietoa ei saa säilöä, ainakaan työelämään liittyvissä asioissa.
Eikä niitä videoitakaan pitäisi päästä katsomaan kuin vain niiden jotka rekrytointiin osallistuvat. Eihän työhaastattelussakaan jokainen firman tt ole katselemassa. Julkisella puolella on asiakirjojen julkisuutta, mutta jos ei tule valituksi, ei sellaisen henkilön tietoja tarvitse säilöä hakijayhteenvetoa enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin,luulisi riittävän haastattelussa käynti,että näkee ihmisen ja todistukset ja CV. Riitti se joskus ennen aikaankin. Johonkin työhön, johon kuuluu videoiden tekeminen ja esiintyminen,voisi tuollaiset videot ymmärtää. Ajattelevat tietysti,että ajansäästöä kun videolla näkee ihmisen,ni ei tarvi sitten haastattelua erikseen järjestää.
Ja videoita voidaan sitten katsoa yövuorossa, kun on paremmin aikaa.
Eikä jouduta turhaan odottamaan ihmisiä, jotka eivät tule paikalle tai on myöhässä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen hakenut hoito/sotealan hieman vastuullisempia tehtäviä, joissa kelpoisuutena ollut soveltuva amk-tutkinto ja soveltuva kokemus. Osa paikoista on ilmoittanut, että hakijoita ollut 20-60, osaan noista olen päässyt haastatteluun asti. Palkattu on sitten yliopistokoulutuksen käynyt, tai talossa jo sisällä ollut tai runsaammalla työkokemuksella olleita. Ryhmähaastatteluissa ollut henkilöitä, joiden työkokemuksella voisi hakea vähintään tuplasti isompiin rooleihin. Tällä hetkellä tuntuu, että ihan toivotonta edes kilpailla noista paikoista, vaikka täyttäisi kaikki kaikki ilmoituksessa luetellut kriteerit. Oma fiilis siis se, että todella tasokkaita hakijoita on yllättävän paljon.
Jos tasokkaita hakijoita vanhuspuolen keikkatöihin on paljon niin miksi sitten jatkuvasti rummutetaan tätä työvoimapulaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tasokkaita hakijoita vanhuspuolen keikkatöihin on paljon niin miksi sitten jatkuvasti rummutetaan tätä työvoimapulaa?
Ehkä siinä sama logiikka kuin kotikaupungissani missä jossain vaiheessa valitettiin pulaa bussikuskeista. Jostain syystä bussikuskeja kuitenkin potkittiin pellolle (tiedän itse kaksi) ja nyt on ihan uusia naamoja kuskeina.
En tiedä miten tuo puljaus tehtiin ja mitä sillä edes ajettiin takaa. Kenties uusilla on pienempi palkka ja/tai huonommat työehdot? En osaa arvata. (Ja ei, uudet kuskit eivät ole ulkomailta - tosin jossain vaiheessa näitä oli jonkin verran, nykyään ei yhtään. Ehkä sitä sitten yritettiin muttei toiminut.)
Itse olen keikkapaikat saanut siten, että olen laittanut s.postia pomolle ja kertonut työkokemuksen, iän ja koulutuksen.
Yleensä soitettu seuraavana päivänä ja tarjottu vuoroja. Joissain paikoissa kävin haastattelun
Vierailija kirjoitti:
Itse jouduin käymään läpi sekä "videopelleilyn" että psykologisen arvion ja rorschac'in mustetahratestin.
Näin käy, kun rekry ulkoistetaan joillekin ulkoisiille psykofirmoille. Sain vihiä mustetahratestistä joten osasin vastata "oikein".
Löytyisikö netistä jostain tuo mustetahratesti ja sen "oikeat" vastaukset?
Kevättalvella 2015 hain sairaanhoitajan kesäsijaisuutta eräästä yliopistosairaalasta. Matkustin sinne haastatteluun 300km päästä. Kun menin sinne, selvisi, että se olikin vain esikarsinta haastattelu rekrytointisihteerin kanssa ja varsinainen esimies myöhemmin päättää keitä pyytää varsinaiseen haastatteluun. Miettikää mitä sellainen tyyppi, joka on tullut sinne toiselta puolen Suomea, majoittunut hotelliin ja sitten saa kuulla, että mahd. Joutuu tekemään uuden reissun sinne eikä siltikään tiedä, saako sitä työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä siinä sama logiikka kuin kotikaupungissani missä jossain vaiheessa valitettiin pulaa bussikuskeista. Jostain syystä bussikuskeja kuitenkin potkittiin pellolle (tiedän itse kaksi) ja nyt on ihan uusia naamoja kuskeina.
En tiedä miten tuo puljaus tehtiin ja mitä sillä edes ajettiin takaa. Kenties uusilla on pienempi palkka ja/tai huonommat työehdot? En osaa arvata. (Ja ei, uudet kuskit eivät ole ulkomailta - tosin jossain vaiheessa näitä oli jonkin verran, nykyään ei yhtään. Ehkä sitä sitten yritettiin muttei toiminut.)
Vanhat kuskit olivat todennäköisesti kalliimpia jos heillä oli paremmat palkat ja sopimukset, mahdollisesti ikälisiä tai muuta sellaista. Uusia saa halvemmalla.
Christiiina kirjoitti:
Kevättalvella 2015 hain sairaanhoitajan kesäsijaisuutta eräästä yliopistosairaalasta. Matkustin sinne haastatteluun 300km päästä. Kun menin sinne, selvisi, että se olikin vain esikarsinta haastattelu rekrytointisihteerin kanssa ja varsinainen esimies myöhemmin päättää keitä pyytää varsinaiseen haastatteluun. Miettikää mitä sellainen tyyppi, joka on tullut sinne toiselta puolen Suomea, majoittunut hotelliin ja sitten saa kuulla, että mahd. Joutuu tekemään uuden reissun sinne eikä siltikään tiedä, saako sitä työpaikkaa.
Toivottavasti tämäntyyppinen pölhöily on vähentynyt etätyöaikakauden myötä. Omalla alallani nyt tuntuu joka paikassa olevan niin, että vähintäänkin ne ekat haastattelukierrokset tehdään Teamsilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhat kuskit olivat todennäköisesti kalliimpia jos heillä oli paremmat palkat ja sopimukset, mahdollisesti ikälisiä tai muuta sellaista. Uusia saa halvemmalla.
Uskon, mutta miten tuo on laillista? Olen aina ymmärtänyt, ettei uutta saa noin vain palkata tilalle halvemmalla. Mutta kaipa siihen jokin porsaanreikä löytyy.
Mikä yritys? Olen itse useammassa vuokratyöpaikassa ollut ja ihan viime vuodenkin puolella hakenut eikä missään ole mitään videohakemuksia. Yleensä riittää kun täyttää tiedot heidän omalle lomakkeelleen. Eli koulutus ja työpaikat. Sieltä soitetaan parin päivän päästä ja kutsutaan haastatteluun toimistolle tai etänä. Helppoa on ollut. Tosin oikeita töitä sitten tarjoavat harvoin ja joistain ei kuulu enää mitään haastattelun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä yritys? Olen itse useammassa vuokratyöpaikassa ollut ja ihan viime vuodenkin puolella hakenut eikä missään ole mitään videohakemuksia. Yleensä riittää kun täyttää tiedot heidän omalle lomakkeelleen. Eli koulutus ja työpaikat. Sieltä soitetaan parin päivän päästä ja kutsutaan haastatteluun toimistolle tai etänä. Helppoa on ollut. Tosin oikeita töitä sitten tarjoavat harvoin ja joistain ei kuulu enää mitään haastattelun jälkeen.
Kyseessä tunnettu ja pitkän linjan henkilöstövuokrausfirma. Tuttavani tekee heidän kautta keikkaa, eikä vielä pari vuotta sitten kuulemma ollut tälläistä videohakemusta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kanssasi täysin samaa mieltä, oma viimeisin rekryni vaati 5 eri haastattelua, psykologiset soveltuvuustestit ja niiden purun ja ties mitä.
Itse olen nyt se, joka rekryää omaan yksikköön porukkaa ja mulle riittää 2 haastattelua, kyllä siinä ihmisestä saa tarvittavan selville. Toki korkeamman profiilin paikkaan saatan käyttää soveltuvuustestiä
Ymmärrän nämä videopelleilyt jotenkin jos kyseessä korkean profiilin paikka, johon enemmän hakijoitakin. Hoitoalalle, jossa on huutava tekijäpula, luulisi kuitenkin riittävän tarvittava tutkinto, luotettavuus ja suomen kielen taito.
Huutava pula ei tarkoita sitä että kuka tahansa voi vaan kävellä ovesta sisään vaan päin vastaista. Pitää olla entistäkin huollisempi ketä palkkaa, ettei hidas prosessi ala taas alusta.
Mikä ihmeen hidas prosessi? Hoitajat on niitä nykyaikana jotka voi vaan mennä töihin.
Puhuin kesällä meidän hyvinvointialueen yhden päällikkötason ihmisen kanssa, hän sanoi, että jos hoitaja on ollut kuukauden työttömänä, häntä ei ehkä palkata, koska siinä on jotain tosi epäilyttävää että hoitaja on ollut kuukauden työttömänä, koska töihin pääsee suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Pelkkään energialaitoksen asiakaspalvelijan työhön haettiin tekijää erilaisissa ryhmähaastatteluissa ja -leikeissä ja piti kuvata videota yms. Siis että voit vastata puhelimeen koskien laskua.
Testaakohan ne noilla pelleilyillä sitä kuka suostuu mihin tahansa? Saako se paikan joka innokkaimmin leikkii? Minä lähtisin kävelemään ja sanoisin mennessäni että hän töihin enkä päiväkotiin.
Pitkien sijaisuuksien saaminen loppui kuin seinään, kun täydet kokemuslisät ja 38 päivän loma-oikeus tuli täyteen. Kesä ja lomasijaisuutta saa. Ja keikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse jouduin käymään läpi sekä "videopelleilyn" että psykologisen arvion ja rorschac'in mustetahratestin.
Näin käy, kun rekry ulkoistetaan joillekin ulkoisiille psykofirmoille. Sain vihiä mustetahratestistä joten osasin vastata "oikein".
Miten vastataan mustetahratestiin oikein?
Työnhakuasiakirjat ovat henkilötietoja, niiden käsittelyn pitää olla asiallista, ja kun käsittely on päättynyt, tarpeeton materiaali poistetaan rekistereistä. Täsmähauissa käsittely päättyy kun valinta tehty ja mahd valitusaika kulunut umpeen. Avoimet haut, niiden suhteen yleensä ilmoitetaan hakemusten säilytysaika.
Ta voi tehdä hakijoista yhteenvedon, mutta tarpeettomat hakemusasuakirjat pitää poistaa rekisteristä.
Näin se on muunkin henkilötiedon keruun suhteen, kun ei käsittelylle ole enää tarvetta, tieto poistetaan rekisteristä.