Ei ole sattumaa että kuntouttavassa työtoiminnassa yksi opetettava asia on terveellisen kotiruoan valmistaminen
Kommentit (34)
Jotenkin koomista, kun siellä kuntouttavassa on vaikkapa niitä 30 v työelämässä olleita iäkkäämpiä ihmmisiä, jotka osaavat takuulla tehdä ruokaa. Ja sen muutaman työöttömyysvuoden jälkeen hyvin halvalla.
Ja sitten tulee joku tärkeänä opettamaan itsestäänselvyyksiä...
Nykyisestä porukasta 2 on lähtenyt puolen vuoden sisään linnaan, yksi on narkomaani joka roikkuu edelleen ja väistelee kaikkea tekemistä. 2 perheellistä ja 4 "normaalia", tosin suuresti vittuuntuneita.
Se siitä "kuntouttavasta".
Vuosi sitten yksi tappoi itsensä juomalla kodin putkimiestä "kuntouttavan" päivän päätteeksi.
Jospa kyseessä onkin rapauttava työtoiminta.
Nykyisten jumalattomien päättäjien palkanmaksu keskittyy etupäässä pirullisten ansojen rakentamiseen.
Sen huomaa heidän typerästä virneestä kasvoillansa.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun se elämänhallinta on hukassa niin hyvä se on jostain alottaa
Kuntouttavaan työtoimintaan käsittääkseni 'pääsee' oltuaan riittävän kauan työttömänä, eikä se kerro että ihmisellä olisi elämänhallinnan ongelmia tai että hän kaipaisi kuntoutusta.
Olin asunut 15 vuotta omillani ja oppinut jo sitä ennen kotona tekemään ruokaa. Oli todella hyödyllistä oppia ruuanlaittoa henkilöltä, joka vaikka oli kokkikoulun käynyt kertoi yhtenä aamuna ylpeänä että oli juuri käynyt kurssin, jossa oppi että terävä veitsi on turvallisempi kuin tylsä. Hänestä oli myös hyvä idea heittää kilo jauhelihaa ihan liian pienelle kylmälle pannulle paistumaan, tai siis keittymään koska eihän ne siinä edes paistu kunnolla. Mausteina lihaliemikuutioita ja ketsuppia, lisäkkeenä ylikypsä spagetti. No, ehkä mä olen joidenkin mielestä liian hifistelijä tiettyjen ruoka-asioiden suhteen, mutta voin kyllä rehellisesti sanoa että minä olisin voinut opettaa hänelle ruuanlaittoa paljon paremmin kuin hän minulle. Vaikka tokihan se on myös makuasia, ei minua haittaa jos joku muu tuolla tyylillä tekee ruokaa, ja varmaan ryhmässä oli myös sellaisia joilla ei ollut ruuanlaitosta kokemusta ja onhan se jo hyvä jos oppii tuollaistakin ruokaa tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siellä sellaista opetusta? Tulisi kyllä monelle tarpeen.
No ei ole, lol. Toki joskus voidaan ruokaakin laittaa, jos siitä sovitaan.
Kuntouttaviakin on erilaisia. Itse olin vähän aikaa sellaisessa, jossa ei muuta tehty kuin leivottiin ja tehtiin ruokaa. Paitsi sitten kun ne oli tehty tunnissa tai korkeintaan kahdessa, niin loput 3 tuntia pelattiin Unoa.
Kuntouttava työtoiminta on tarkoitettu niille henkilöille, jotka eivät työ- ja toimintakykynsä asettamien rajoitusten vuoksi voi osallistua julkisiin työvoimapalveluihin tai työhön. Kyseessä on siis toissijainen palvelu TE-palveluihin nähden.
Kuntouttavan työtoiminnan järjestäminen perustuu aktivointisuunnitelmaan, jonka työ- ja elinkeinotoimisto ja hyvinvointialue laativat asiakkaan kanssa.
Asiakkaalle suunnitellaan palvelukokonaisuus, joka kirjataan aktivointisuunnitelmaan. Suunnittelussa otetaan huomioon asiakkaan henkilökohtainen tilanne, joka määrittelee sen, mitä palveluita asiakkaalle palvelukokonaisuudessa tarjotaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko pizza terveellistä kotiruokaa? Tuttu oli kuntouttavassa jossa tehtiin vain ja ainoastaan pizzaa, jota tuttu kyllä osasi samanlaisista valmisainekeksista tehdä jo.
On, siinä on kaikkea mitä ihminen tarvitsee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja moni osaa laittaa vaikka mitä mutta ei laita. Mites se suu sitten pannaan?
Jos vihannekset ja kasvikset on liian kalliita, niitä voi ostaa pikkusen joka päivä kerrallaan. T: työttömien terveydenhoitaja
Onko ne silloin halvempia?
Mies tekee mulle älyttömän hyvää ruokaa. Osaa grillata Poprillia ja keittää potut. Makaroonilaatikonkin osaa tehä ilman kuntouttavaa työtoimintaa. Köyhyys pistää oppimaan ihan ihmeellisiä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun se elämänhallinta on hukassa niin hyvä se on jostain alottaa
Kuntouttavaan työtoimintaan käsittääkseni 'pääsee' oltuaan riittävän kauan työttömänä, eikä se kerro että ihmisellä olisi elämänhallinnan ongelmia tai että hän kaipaisi kuntoutusta.
Itse olin ihan palkkatuella hoitamassa kuntouttavaa tarjoavan laitoksen ruokalaa. Kuntouttajat eivät tätä ilmeisimmin tajunneet ja kesken töiden piti käydä askartelemassa haavekarttoja, opettelemassa täyttämään kaavakkeita, vakuutella sosiaaliohjaajalle ettei minulla ole pikavippejä ja luottotiedotkin ovat olemassa etc. Muutamassa kuukaudessa taannuin laitoksessa päivähoidettavien tasolle tai jopa sen alapuolelle ja liki kahdeksan vuoden raittiutenikin katkesi.
M 45
Toivottavasti sitten opettavat valmistamaan oikeasti terveellistä ja edullista ruokaa. Esimerkkeinä mainitsen kaurapuuro rypsiöljyllä, perunat kera ruskeakastikkeen, kaalilaatikko tai vaikka maksa kananmunakastikkeella.
Valitettavasti kommenteista päätellen keskitytään kuitenkin pitsoihin ja hamburilaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin koomista, kun siellä kuntouttavassa on vaikkapa niitä 30 v työelämässä olleita iäkkäämpiä ihmmisiä, jotka osaavat takuulla tehdä ruokaa. Ja sen muutaman työöttömyysvuoden jälkeen hyvin halvalla.
Ja sitten tulee joku tärkeänä opettamaan itsestäänselvyyksiä...
Ei siellä sellaista ole. Nämä av ketjut on täyttä peetä.
No ei ole, lol. Toki joskus voidaan ruokaakin laittaa, jos siitä sovitaan.