Sain työpaikan, mutta..
Tarvitsen lääkärintodistuksen ennen työnvastaanottamista. Sotemuutoksen myötä en saa kuitenkaan aikaa ennen työn aloitusta.
Olen ollut vailla työpaikkaa ja nyt voisin saada vakipaikan, mutta työnantaja vaatii todistuksen ennen aloittamista eikä julkisella puolella ole mahdollista tätä saada ajoissa.
Työn vastaanottaminen maksaa muutenkin niin paljon, ettei yksinkertaisesti ole varaa mennä yksityiselle.
Mitä tässä tilanteessa voit tehdä? Pelkkä T-todistus maksaa ilmesesti yli 200e ja siihen lääkärikulut päälle. Vastaanottoaika tuskin on lyhyt, joten varmaankin 500 menee?
Kommentit (62)
Höpö höpö, työnantaja maksaa tuollaiset lääkärintodistukset. Ne haetaan ensisijaisesti työterveydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erääseen valtion virkaan oli työhöntulotarkastus ennen työn alkua. Myös huumetesti. Mutta kyllä ne sen kustansi, mehiläisen kautta kävin.
Näin juuri, työnantaja kustantaa töihintulotarkastuksen. Nyt ap kysyt siltä tulevalta pomoltasi, että missä heillä on työterveys. Sitten sieltä työterveydestä varaat ajan työhöntulotarkastukseen ja kerrot, että työpaikka on se ja se. Ei voi olla noin vaikeaa. Mitenköhän selviät siitä tulevasta työstä? Ainakaan oma-aloitteisuus ei ole vahvin puolesi.
No kuule kun ihan paperilla lukee, että pitää olla toimitettuna ja pomokin sanoi sen puhelimessa selkeästi että todistus tulee olla hänellä aikaan x mennessä ja työ alkaa vasta tuon ajan x jälkeen.
Ja kuten sanoin, olen aiemmissa työpaikoissa saanut käydä tarkastuksen yleensä työterveydessä.. että en mä ihan tietämätön ole.
Miten itse selviät omasta työstäsi, jos et ymmärrä lukemaasi tekstiä?
Nii varmaan on sanonut, ja et sitten kysynyt siinä yhteydessä missä on työterveys.
Soita presidentin kansliaan ja sano että hoittaa hommansa ja antaa sulle rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä itselleni ainakin tehtiin työhöntulotarkastus sen uuden työpaikan työterveydessä. Työantajan piikkiin siis. Miten voidaan vaatia jossain muualla etukäteen tehty tarkastus? Onko tämä nyt joku hämäräfirma, jossa nippanappa saa palkkansa, kun tarpeeksi monta kertaa ruinaa?
Ei ole. Kyseessä on virka. Ihan selkeästi työnantaja sanoi, että työpaikka on ehdollinen eli että tarvittavat todistukset tulee olla ennen työn virallista alkamista.
Okei eli kyseessä lienee sellainen työ, joka vaatii tietynlaista fyysistä kelpoisuutta ja siksi pitää olla lääkärintodistus ennen kuin palvelussuhde alkaa. Meillä on töissä tuollaisia, joten luulen ymmärtäväni tilanteen. Sinällään erikoista, että virkaa varten tehdään nimittämispäätös ja kyllähän se kelpoisuus pitäisi olla todistettuna jo sitä ennen.
Joka tapauksessa itse ottaisin lainaa lääkärikäyntiä varten ja sitten ekasta palkasta vippi pois. Voisit kysyä vielä, missä on järjestetty työterveyshuolto, koska siellä tulet asioimaan jatkossa ja voit saada jo jotain alennusta.
Vakivirka on sen verran hyvä onnenkantamoinen, että kyllä siihen kannattaa vähän panostaa.
Mä soittasin työkkäriin ja esittäisin asian siellä. Viran menettäminen tuollaisen seikan takia maksaa valtiolle aika paljon enemmän kuin yksi lääkärikäynti.
Mitä itse tekisin, menisin laskulla yksityiselle ja lainaisin äidiltä/ystäviltä, vaikka jokaiselta tutulta osan summasta. Luottokortti toinen vaihtoehto.
Onnittelut työpaikasta, nyt teet kyllä kaikkesi että saat otettua paikan vastaan! Terkuin entinen työtön, joka joutui opiskelemaan uuden 3,5v ammatin että sai töitä ja sittemmin vakipaikan ja vihdoin on talous kunnossa :)
Vierailija kirjoitti:
Kysy yksityiseltä, onko mahdollisuus osamaksuun? Joillakin yksityisillä lääkäriasemilla on tarjota maksuaikaa. Esim Resurs pankin tms kautta rahoitus ja joskus jopa korottomasti x määrän kuukausia. Maksat sitten kun ekat palkat on tulleet.
Osa sotkee tämän työhönkelpoisuustodistuksen työhöntulotarkastukseen, joka on eri asia. Itse olen julkisella puolella sotella töissä ja jouduin käymään yksityisellä hakemassa t-todistuksen ennen töiden aloitusta ja sen jälkeen kävin työterveydessä työhöntulotarkastuksessa työt aloitettuani. Eli ei kukaan saa niitä t-todistuksia julkiselta tai työterveydestä, vaan pitää mennä yksityiselle ennen töiden aloitusta. Ei, vaikka olisi menossa julkiselle puolelle töihin samaan taloon missä ne lääkäritkin on.
Joo eli siis kyseessä on kelpoisuusehto eli että ehdot työn vastaanottamiseksi täyttyy.
Kyllä minulla on ollut kaksi työtä, johon piti käydä omakustanteisesti lääkärin tarkastuksessa ja toimittaa T-lausunto työnantajalle. Viimeksi kaksi vuotta sitten. Maksoi mehiläisessä alle 80€.
Vierailija kirjoitti:
Mä soittasin työkkäriin ja esittäisin asian siellä. Viran menettäminen tuollaisen seikan takia maksaa valtiolle aika paljon enemmän kuin yksi lääkärikäynti.
Mitä itse tekisin, menisin laskulla yksityiselle ja lainaisin äidiltä/ystäviltä, vaikka jokaiselta tutulta osan summasta. Luottokortti toinen vaihtoehto.
Onnittelut työpaikasta, nyt teet kyllä kaikkesi että saat otettua paikan vastaan! Terkuin entinen työtön, joka joutui opiskelemaan uuden 3,5v ammatin että sai töitä ja sittemmin vakipaikan ja vihdoin on talous kunnossa :)
Mitä se maksaa valtiolle? Joku muuhan sen paikan lopulta ottaa vastaan kuitenkin. Lisäksi vaikuttaa siltä, että tässä ei ole kyseessä sen palkkatason työ, josta valtion tuloveroa juuri maksettaisiin.
Lääkärin todistus maksoi itsellä 290 euroa terveystalolla. Anot sossusta ne rahat jos muuten ei ole.
Ap:lla ei ole ollut vielä oikeita ongelmia elämässään jos tämä on ongelma! Älytön jankkaus yhdestä satasesta.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla ei ole ollut vielä oikeita ongelmia elämässään jos tämä on ongelma! Älytön jankkaus yhdestä satasesta.
Sä et vissiin oo koskaan käynyt yksityisellä? Koska mä oon joskus nuorempana käynyt ja tuolloin kaikki laskutetaan erikseen (labra, tutkimukset, lääkärinpalkkio ja toimistomaksu) tuon lausunnon lisäksi. Ja kun lausunnon hintaa katsoin niin se oli yli 200e hinnastossa.
Ja kiitos kun kysyit, kyllä minulla on ollut elämässä aika paljonkin vastoinkäymisiä. Siksipä en ilkeile muille huvikseni tai tuomitse muita ennen kuin tiedän faktat.
Ap
Kuulostaa perin oudolta vaatia todistuksia terveydestä jo ennen aloittamista.
Ja jos työnantaja oikeasti juuri sinut haluaa, niin hän odottaa, että sen saat todistuksen tai siirtää aloituspäivää, kunnes olet sen saanut. Jos nyt oikeasti on edes mitään laillista oikeutta sellaista vaatia etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuutta kysyä. "Työn vastaanottaminen maksaa muutenkin niin paljon" -> mikä siinä maksaa?
Joudun muuttamaan ja työ vaatii omaa autoa. On siinä aika paljon kustannuksia.
Kaipasin neuvoja enkä niinkään spekulointia. Eikö kukaan keksi tähän mitään ratkaisua?
Miksi hait autottomana työpaikkaa, jossa tarvitaan omaa autoa? Olisiko se auto pitänyt hommata ensin ja vasta sitten hakea tuollaista työpaikkaa? Voi autuas taivas tuota järjenjuoksua.
Ai nytkö syytetään ihmistä jopa siitä, että hän on etsinyt töitä ja ollut valmis ostamaan jopa auton työn takia?! Ehkäpä työttömänä ei olisi ollut varaa hankkia ja ylläpitää autoa, joten onhan se fiksuakin hankkia vasta sitten, jos oikeasti tarvitsee sitä. Kumma juttu, että ap on tehnyt kaiken, mitä palstalla aina vaaditaan työttömiä tekemään - ja nyt sekin on väärin eikä sittenkään olisi saanut tehdä niin. Palstalla nimenomaan sanotaan, että pitää muuttaa työn perässä ja ostaa tarvittaessa auto - ja toisaalta paheksutaan, jos työttömällä/köyhällä/tuensaajalla on auto. Oikein ei voi nähtävästi tehdä mitenkään päin!
Jos ei tutuilta saa lainattua, niin tarvittaessa sitten lainaa/luottokortti ja takaisinmaksu ekasta palkasta asap. Meillä on myös työhöntulotarkastuksen lisäksi työhönkelpoisuusvaatimukset, mutta meillä ne meni työnantajan piikkiin jos ne meni läpi. Eli ehkä saat perittyä rahasi takaisin?
Lääkärintodistus työn vastaanottamista varten hankitaan itse ennen työn aloitusta, eikä sitä työterveys maksa kun ei ole vielä työnantajan kirjoillakaan. Työnantajalla on tietyissä paikoissa oikeus sitä vaatia. Jos todistusta ei toimita, paikka vapautuu seuraavalle. Lääkäriasemilta voi saada osamaksulla, se on varmaan paras vaihtoehto tähän hätään.
Pirautapa esihenkilölle ja kysy, voisiko työterveyden kautta järjestää ajan tällaisessa tapauksessa. Aina kannattaa selvittää. Voi ollakin, että asiassa voitaisiin joustaa ja pääsisit työterveyden kautta jo ennen työsuhteen alkua.
Jos ei, voit ottaa yhteyttä myös sosiaalitoimeen. Jotain harkinnanvaraista tukea voisi saada, luulen. Ainakin itse olen saanut, kun muutin opiskelijastatukselta toiselle paikkakunnalle töihin, eikä ollut vielä ehtinyt tulla palkkaa. Niin muuttokustannuksiin sain aika hyvätkin tuet. Tästä on kyllä vuosia, vuosia aikaa, joten en tiedä nykysysteemeitä...
VIimeinen vaihtoehto olisi varmaan pienen lainan ottaminen. Ei mitään pikavippejä, vaan peruslaina.
Tsemppiä, toivottavasti saat asiat järjestymään!
Sain kirjeenä päätöksen ja siinäkin lukee, että valitaan sillä ehdolla että lääkärintodistus on esitetty esimiehelle ennen viran vastaanottamista.