Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sain työpaikan, mutta..

Vierailija
30.11.2023 |

Tarvitsen lääkärintodistuksen ennen työnvastaanottamista. Sotemuutoksen myötä en saa kuitenkaan aikaa ennen työn aloitusta. 

Olen ollut vailla työpaikkaa ja nyt voisin saada vakipaikan, mutta työnantaja vaatii todistuksen ennen aloittamista eikä julkisella puolella ole mahdollista tätä saada ajoissa. 

Työn vastaanottaminen maksaa muutenkin niin paljon, ettei yksinkertaisesti ole varaa mennä yksityiselle. 

Mitä tässä tilanteessa voit tehdä? Pelkkä T-todistus maksaa ilmesesti yli 200e ja siihen lääkärikulut päälle. Vastaanottoaika tuskin on lyhyt, joten varmaankin 500 menee? 

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro tilanne ja pomo ymmärtää. Jossei ymmärrä niin älä ihmeessä mene tollaseen paikkaan töihin.

Mä en tiedä voiko pomo joustaa, koska kyseessä on virka eli tietyt ehdot pitää täyttyä ennen virassa aloittamista. 

Olen ollut työttömänä joten mun on pakko ottaa työ vastaan. En vaan tiedä, millä rahalla. Toi lääkärintodistus on aika ikävä nakki tähän. 

Jossain aiemmissa sijaisuuksissa oon saanut toimittaa todistuksen vasta työn alettua, mutta tässä tehtiin selväksi että se pitää olla enne työn alkua, muuten työtä ei saa. 

Ei pidä paikkaansa! Virka kuin virka täytetään samoin ehdoin. Tietyn ajan kuluessa viran alkamisesta täytyy käydä työterveystarkastuksessa.

Näin mulle ainakin sanoi, että se on ehtona työn vastaanottamiselle eli pitää olla etukäteen toimitettuna ennen viran alkupäivää. 

Vierailija
22/62 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se pidä työterveydestä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on niin kummallinen työpaikka? Yleensä se on työnantajan työterveyden kautta työhöntulotarkastus. 

En ole koskaan tarvinnut lääkärintodistusta kuin kerran joskus 1980-luvulla. Kerran yhdessä paikassa sellaista kysyttiin, mutta työnantaja totesi haastattelussa "terveeltähän sinä näytät.

Vierailija
24/62 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Visa vinkumaan tai vaikka pikavippi ja miettii asioita sen jälkeen kun homma on hoidettu.

Vierailija
25/62 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä viraston alainen virka on kyseessä? Ihmettelen kovasti työnantajan vaatimusta. Aluksi on koeaika ja työterveydessä käydään terveystarkastuksessa. 

Vierailija
26/62 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitat sille työnantajalle, ja kysyt mitä tehdään tässä tilanteessa. 

Ainakin  meillä työhöntulotarkastukset tehdään jo työn alettua ja onhan siinä koeaika!

Vierailija
27/62 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä itselleni ainakin tehtiin työhöntulotarkastus sen uuden työpaikan työterveydessä. Työantajan piikkiin siis. Miten voidaan vaatia jossain muualla etukäteen tehty tarkastus? Onko tämä nyt joku hämäräfirma, jossa nippanappa saa palkkansa, kun tarpeeksi monta kertaa ruinaa?

Ihan suuren kunnan työpaikkaankin vaadittiin työterveyden ulkopuolelta hommattu terveystodistus. En tosin toimittanut eikä kukaan sen perään kysellyt. Työhöntulotarkastusta ei myöskään ole ollut saati säännöllisiä terveystarkastuksia.

Vierailija
28/62 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä itselleni ainakin tehtiin työhöntulotarkastus sen uuden työpaikan työterveydessä. Työantajan piikkiin siis. Miten voidaan vaatia jossain muualla etukäteen tehty tarkastus? Onko tämä nyt joku hämäräfirma, jossa nippanappa saa palkkansa, kun tarpeeksi monta kertaa ruinaa?

Ei ole. Kyseessä on virka. Ihan selkeästi työnantaja sanoi, että työpaikka on ehdollinen eli että tarvittavat todistukset tulee olla ennen työn virallista alkamista. 

Valtiolta hyvää päivää. Menet työterveyteen kuten me kaikki muutkin valtiolla olemme vastaavassa tilanteessa tehneet. Voit aloittaa sovittuna päivänä, mutta jos tarkastuksessa ilmenee jotain raskauttavaa, virantäyttö perutaan. Suosittelen lukemaan valtion virka- ja työehtosopimuksen!

Vierailija
29/62 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

T - todistus maksaa terveystalolla alle 100e. Pikkulääkäriasemilta saa halvemmalla. Toimitetaan yleensä koeajan sisällä. 

Vierailija
30/62 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan uteliaisuutta kysyä. "Työn vastaanottaminen maksaa muutenkin niin paljon" -> mikä siinä maksaa?

Joudun muuttamaan ja työ vaatii omaa autoa. On siinä aika paljon kustannuksia. 

Kaipasin neuvoja enkä niinkään spekulointia. Eikö kukaan keksi tähän mitään ratkaisua? 

Miksi hait autottomana työpaikkaa, jossa tarvitaan omaa autoa? Olisiko se auto pitänyt hommata ensin ja vasta sitten hakea tuollaista työpaikkaa? Voi autuas taivas tuota järjenjuoksua. 

Entäs omasi? Rahattomana ja ilman tiedossa olevia tuloja pitäisi auto hankkia? Kyllä se hankitaan vasta, kun rahat ovat tiedossa.

-eri

Minä olen etsinyt työpaikkani aina sieltä, missä julkinen liikenne toimii sekä itse työssä ei tarvita autoa. Työuraa on takana jo yli 35 v. Jos työssä tarvitaan autoa, autoasia täytyy olla kunnossa jo ennen työpaikan hakemista. Jos ei ole, on ajatusmaailmassa jo jotakin perusteellista vikaa.

Vierailija
31/62 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro tilanne ja pomo ymmärtää. Jossei ymmärrä niin älä ihmeessä mene tollaseen paikkaan töihin.

Mä en tiedä voiko pomo joustaa, koska kyseessä on virka eli tietyt ehdot pitää täyttyä ennen virassa aloittamista. 

Olen ollut työttömänä joten mun on pakko ottaa työ vastaan. En vaan tiedä, millä rahalla. Toi lääkärintodistus on aika ikävä nakki tähän. 

Jossain aiemmissa sijaisuuksissa oon saanut toimittaa todistuksen vasta työn alettua, mutta tässä tehtiin selväksi että se pitää olla enne työn alkua, muuten työtä ei saa. 

Olet nyt ymmärtänyt jotain väärin. Virka kuin virka, niin menet töihin ja työssä sinut ohjataan työpaikan lääkäriin tarkastukseen. Sinä et maksa mitään mistään. Olin virkasuhteessa 15 vuotta.

Vierailija
32/62 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan ainakin varata ajan vaikka se menisikin myöhemmäksi kuin työn alku. Jos tulee kyse, sanot että aika on varattuna, ei saanut aiemmaksi kuin työn alku.

Vierailija
33/62 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatko lainattua keltään? Tai luottokortilla tai vaikka sitten pikavippi jos ei muu auta. Kun saa kai sen äkkiä maksettua pois, kun ekat palkat tulee. Tai miten vaikka sossu, kysy sieltäkin. 

Vierailija
34/62 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erääseen valtion virkaan oli työhöntulotarkastus ennen työn alkua. Myös huumetesti. Mutta kyllä ne sen kustansi, mehiläisen kautta kävin. 

Vierailija
35/62 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erääseen valtion virkaan oli työhöntulotarkastus ennen työn alkua. Myös huumetesti. Mutta kyllä ne sen kustansi, mehiläisen kautta kävin. 

Näin juuri, työnantaja kustantaa töihintulotarkastuksen. Nyt ap kysyt siltä tulevalta pomoltasi, että missä heillä on työterveys. Sitten sieltä työterveydestä varaat ajan työhöntulotarkastukseen ja kerrot, että työpaikka on se ja se. Ei voi olla noin vaikeaa. Mitenköhän selviät siitä tulevasta työstä? Ainakaan oma-aloitteisuus ei ole vahvin puolesi.

Vierailija
36/62 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Kyseessä on virka. Ihan selkeästi työnantaja sanoi, että työpaikka on ehdollinen eli että tarvittavat todistukset tulee olla ennen työn virallista alkamista. 

Valtiolta hyvää päivää. Menet työterveyteen kuten me kaikki muutkin valtiolla olemme vastaavassa tilanteessa tehneet. Voit aloittaa sovittuna päivänä, mutta jos tarkastuksessa ilmenee jotain raskauttavaa, virantäyttö perutaan. Suosittelen lukemaan valtion virka- ja työehtosopimuksen!

Mikä vaiva olisi niin raskauttava, että virantäyttö peruttaisiin?

Vierailija
37/62 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan uteliaisuutta kysyä. "Työn vastaanottaminen maksaa muutenkin niin paljon" -> mikä siinä maksaa?

Kaipasin neuvoja enkä niinkään spekulointia. Eikö kukaan keksi tähän mitään ratkaisua? 

Mihin lääkärintodistus, miksi ?

Vierailija
38/62 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut työsuhteita, joihin on vaadittu huumetesteissä käymistä sekä työterveystarkastuksia. Kaikki on kyllä mennyt ihan työnantajan piikkiin. Kysypä nyt ap vielä mihin perustuu, että sinun pitää käydä omaan piikkiin hakemassa lausunto ja jos edelleen näin on niin sitten isket googleen hakua oman paikkakunnan tai lähipaikkakunnan lääkärikeskuksia ja alat selvitellä hintoja.

Vierailija
39/62 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy yksityiseltä, onko mahdollisuus osamaksuun? Joillakin yksityisillä lääkäriasemilla on tarjota maksuaikaa. Esim Resurs pankin tms kautta rahoitus ja joskus jopa korottomasti x määrän kuukausia. Maksat sitten kun ekat palkat on tulleet.

Osa sotkee tämän työhönkelpoisuustodistuksen työhöntulotarkastukseen, joka on eri asia. Itse olen julkisella puolella sotella töissä ja jouduin käymään yksityisellä hakemassa t-todistuksen ennen töiden aloitusta ja sen jälkeen kävin työterveydessä työhöntulotarkastuksessa työt aloitettuani. Eli ei kukaan saa niitä t-todistuksia julkiselta tai työterveydestä, vaan pitää mennä yksityiselle ennen töiden aloitusta. Ei, vaikka olisi menossa julkiselle puolelle töihin samaan taloon missä ne lääkäritkin on.

Vierailija
40/62 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi hait autottomana työpaikkaa, jossa tarvitaan omaa autoa? Olisiko se auto pitänyt hommata ensin ja vasta sitten hakea tuollaista työpaikkaa? Voi autuas taivas tuota järjenjuoksua. 

Entäs omasi? Rahattomana ja ilman tiedossa olevia tuloja pitäisi auto hankkia? Kyllä se hankitaan vasta, kun rahat ovat tiedossa.

-eri

Minä olen etsinyt työ

Jessus, lopeta jo. Ap on pahassa tilanteessa ja toinen vaan mäkättää omaa erinomaisuutta. Selvästi haluat vain näsäviisastella ja pahoittaa ahdingossa olevan mielen. Sinuna miettisin, miksi. Sivusta