Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mun 10sentin sähkösoppari näyttää TAAS ihan hyvältä.

Vierailija
30.11.2023 |

keskustelu hiljenee aina kun hinta nousee, miksi ?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marraskuun pörssisähkön keskihinta on noin 9 senttiä. 

Ei todellakaan ole koska niillä -50c tunneilla sai koko kuukauden energialaskun kuitattua.

Vierailija
42/60 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että oot tyytyväinen omaan soppariin. Pörssisähkön koko vuoden keskihinta taitaa olla 7 sentin kieppeillä, meillä reippaasti alhaisempi, kun pystytään hyödyntää halvimmat hinnat (sähköauton lataus ja asunnon lämmitys öisin jne.)

Montako päivää lykkäätte lämmitystä, kun hinta on öisinkin 30 senttiä?

Se kompensoituu kyllä kivasti kun välillä sähkö on lähes ilmaista. Kysehän ei ole jostain yksittäisestä hetkestä vaan keskiarvosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että oot tyytyväinen omaan soppariin. Pörssisähkön koko vuoden keskihinta taitaa olla 7 sentin kieppeillä, meillä reippaasti alhaisempi, kun pystytään hyödyntää halvimmat hinnat (sähköauton lataus ja asunnon lämmitys öisin jne.)

Montako päivää lykkäätte lämmitystä, kun hinta on öisinkin 30 senttiä?

Ohis kysyy, että milloin tänä vuonna on ollut hinta 30 snt? Meillä ollut pörssi helmikuusta eikä ole tuollaisia näkynyt. 

Muutenkaan en ymmärrä, että mistä pitäisi keskustella? Pörssisähköä käyttävät kyllä tajuavat, että hinta vaihtelee, joten ei mitään uutta auringon alla. Osa kehuu kuinka kerrostalossa sähkö maksaa 10 snt. Sillä ei ole yhtään mitään merkitystä, koska kerrostalossa sähkönkulutus on niin vähäistä. 

Vierailija
44/60 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta 10 snt on kallis. Pörssisähkön keskihinta ollut alle 5 snt per kwh viimeisen 3 kuukauden aikana.

Keskihinta ehkä, tähänhän aina vedotaan. Itse kun tuppaan käyttämään sähköä enimmäkseen silloin, kun pörssisähkön hinta on korkeimmillaan, niin se keskihinta ei ole ratkaiseva tekijä. 

Täytyis saada laskettua painotettu keskiarvo... meillä menee reilu 20 000 kWh vuoteen josta pääosa talvikausilla. Mulla olis tuossa tarjous pöydällä 8,7 senttiä ja 24kk. Nykyinen on 5,5 senttiä, päättyy maaliskuussa.

Vierailija
45/60 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pörssisähkön keskihinta ei ole sama kuin laskun loppusumma jaettuna ostetuilla kilowattitunneilla. Ostettujen kilowattituntien keskihinta on paljon tärkeämpi ja sitä ei kukaan uskalla edes itselleen laskea. Hatusta voi kyllä heittää mitä lukuja hyvänsä.

Tämmöinen täydellinen laskutaidottomuus ja logiikan puute selittää miksi näitä määräaikaisten sopimusten kanssa puljaavia on. No pitäähän sitä yrittää jotenkin selittää miksi oma 25c/kWh ja 24kk. sopimus on paras :D

Vierailija
46/60 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pörssisähkön keskihinta ei ole sama kuin laskun loppusumma jaettuna ostetuilla kilowattitunneilla. Ostettujen kilowattituntien keskihinta on paljon tärkeämpi ja sitä ei kukaan uskalla edes itselleen laskea. Hatusta voi kyllä heittää mitä lukuja hyvänsä.

Tämmöinen täydellinen laskutaidottomuus ja logiikan puute selittää miksi näitä määräaikaisten sopimusten kanssa puljaavia on. No pitäähän sitä yrittää jotenkin selittää miksi oma 25c/kWh ja 24kk. sopimus on paras :D

Mikä yllä olevasta oli siis väärin? Paitsi se ettei kukaan uskaltaisi laskea omaa keskihintaansa.

Vierailija
47/60 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sähkölämmittäjä, sain vuoden sopparin hintaan 8,30. Olen ihan tyytyväinen, sillä vaikka pörssisähkön vuoden keskihinta olisi 4-5, ei sillä ole minulle mitään merkitystä, koska minun kulutukseni painottuu talvikauteen, jolloin pörssisähkön keskihinta onkin 10 senttiä tai yli.

Katsopa 10 viime vuoden hintatilastot, niin huomaat, että pörssisähkö olisi ollut sinulle halvin.

Et sitten huomannut, että maailma muuttui viime talvena? Voin katsoa vuoden hintatilastot ja todeta, että mun 5 senttiä oli pörssisähköä halvempi. Viime talvenakin lämmitykseen meni aika paljon sähköä.

Vierailija
48/60 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sähkölämmittäjä, sain vuoden sopparin hintaan 8,30. Olen ihan tyytyväinen, sillä vaikka pörssisähkön vuoden keskihinta olisi 4-5, ei sillä ole minulle mitään merkitystä, koska minun kulutukseni painottuu talvikauteen, jolloin pörssisähkön keskihinta onkin 10 senttiä tai yli.

Katsopa 10 viime vuoden hintatilastot, niin huomaat, että pörssisähkö olisi ollut sinulle halvin.

Joskus näitä tullut kanssa katseltua eikä varmasti ole pörssisähköllä päässyt yhtä alhaisiin kustannuksiin kuin parhailla määräaikaisilla soppareilla. Minulla on ollut määräaikaiset soppari viimeiset kymmenen vuotta 3.75-5.02 snt/kwh välillä. Edes pörssisähkön keskihinnoilla ei ole päässyt tuon alle, ja todelliset toteutuneet hinnat mitä todennäköisimmin olisivat olleet vielä kalliimpia etenkin siksi että kulutus on ollut moninkertainen talvisin jolloin pörssisähkökin on ollut kalleinta. Lisäksi myyjän marginaali päälle.

Vierailija
49/60 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittakaa nyt hyvät ihmiset ymmärtää, että joillekin pörssisähkö sopii paremmin kuin toisille. Täysin eri asemassa ihminen jolla on isot sähköllä lämpiävät varaajat ja/tai sähköauto joita voi ladata halvoilla tunneilla kuin sellainen, jolla kulutus painottuu vaikkapa kotona tehtävien töiden takia työpäivän ajaksi ja kulutusjoustoon ei ole mahdollisuutta jos ei halua siirtyä yöeläjäksi. Siihen vielä varaamaton sähkölämmitys ilman tulisijoja päälle, niin keskihinta ostetulle sähkölle pörssissä olisi täysin eri.

Kuitenkin on kaikkien etu mitä enemmän sähkön kulutuksessa on joustoa, se halventaa myös kiinteitä sopimuksia. Periaatteessa kiinteän hinnan ihmisenkin kannattaa hillitä mahdollisuuksien mukaan kulutusta kalliina aikana ja painottaa sitä halvemmille tunneille, vaikka ei siitä hyödykään heti.

Ja suorasähkölämmittäjälle on täysin yhdentekevää mitä se sähkö maksaa 6 kesäistä kuukautta vuodesta, kun kulutus painottuu hyvin pitkälle neljälle kylmimmälle kuukaudelle. Jos sattuu sopiva kylmä jakso ja korkea hinta, niin kesäkuukausien säästöt syödään päivissä pois.

Lopulta millään muulla ei ole merkitystä kuin sillä, paljonko se toteutunut kilowattituntihinta oli keskimäärin vuoden aikana. Täysin yhdentekevää paljonko maksoit jonakin viikkona, päivänä tai tuntina - mikäli ei elä kädestä suuhun.

Vierailija
50/60 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nämä keskustelut johda ikinä mihinkään. Siksi kai niitä eri tyyppisiä sopimuksia on koska on myös erilaisia ihmisiä, tarpeita ja tottumuksia sähkön käytön  suhteen. Tsiisus

Vierailija
51/60 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten huomannut, että maailma muuttui viime talvena? Voin katsoa vuoden hintatilastot ja todeta, että mun 5 senttiä oli pörssisähköä halvempi. Viime talvenakin lämmitykseen meni aika paljon sähköä.

En ole tuo aiempi, mutta 5 snt on todella halpa. Sellaisia ei enää saa. Ottaisin toki itsekin tuohon hintaan. Meillä ollut pörssi viime talvesta ja viime viikolla katsoin keskihinnat. Helmi ja maaliskuu oli 8 senttiä ja risat, siinä verot ja marginaali. Sitten oli pari kuukautta alle 4 snt ja pari kuukautta reilu 4 snt. Esimerkiksi lokakuu. Minusta aika hyvin ilman optimointia. Marraskuu varmaan olisi 9-10 snt, mutta viime perjantai nollasi melkein koko kuukauden. 

Vierailija
52/60 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pörssisähkön 7 vrk keskihinta 10.49 snt/kWh. 

Oma keskiarvoni marraskuulle 1,63 snt/kWh, ilman marginaalia 0,73 snt/kWh. Koko vuoden keskihinta ilman marginaalia 5,41 snt/kWh (marginaalit vaihdelleet välillä 0,4-0,99 snt/kWh).

Ihan hyvin olen saanut hyödynnettyä edulliset tunnit, vaikka asunkin kaukolämmitteisessä kerrostaloasunnossa.

:D siellä todella lasketaan senttejä. 

Ei tarvitse itse laskea, kun siihen on olemassa sovellus. Sitä käyttämällä voi myös määräaikaisen sopimuksen tehneet laskea, paljonko säästävät omalla sopparillaan pörssisähköön nähden vai olisiko pörssi sittenkin tullut halvemmaksi vaikkei olisi mahdollisuutta optimoida käyttöään halvemmille tunneille.

https://liukuri.fi/laskuri

Vierailija
53/60 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä yllä olevasta oli siis väärin? Paitsi se ettei kukaan uskaltaisi laskea omaa keskihintaansa.

No ihan se, että jos laskulta näkee a) paljonko yhteensä maksoit ja b) montako kWh ostit niin se keskihinta minkä kilowattitunnista on maksanut, tosiaan on silloin ihan yksinkertaisesti se laskun loppusumma jaettuna kilowattitunneilla. Eli toisin sanoen tuo aiempi viesti vaikuttaa täyden idiootin kirjoittamalta kun ei asiaa ymmärrä.

Vierailija
54/60 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta 10 snt on kallis. Pörssisähkön keskihinta ollut alle 5 snt per kwh viimeisen 3 kuukauden aikana.

Tämä. Ja ainahan nämä sähköaloitukset on jonkun muun, kuin pörssisähkösopimuslaisten aloittamia, mitä te näistä jankkaatte? Jos olet tyytyväinen omaan sopimukseesi, niin eikö se ole vain hyvä asia? Ja minä olen tyytyväinen omaani, sekin on hyvä. Kaikki ovat tyytyväisiä!? 

Vierailija
55/60 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus näitä tullut kanssa katseltua eikä varmasti ole pörssisähköllä päässyt yhtä alhaisiin kustannuksiin kuin parhailla määräaikaisilla soppareilla. Minulla on ollut määräaikaiset soppari viimeiset kymmenen vuotta 3.75-5.02 snt/kwh välillä. Edes pörssisähkön keskihinnoilla ei ole päässyt tuon alle, ja todelliset toteutuneet hinnat mitä todennäköisimmin olisivat olleet vielä kalliimpia etenkin siksi että kulut

Voihan sitä kuvitella olevansa fiksumpi kuin sähköyhtiöt tai että sähköyhtiöt tekevät määräaikaisia soppareita myydessään hyväntekeväisyyttä, mutta, noh... 

Vierailija
56/60 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus näitä tullut kanssa katseltua eikä varmasti ole pörssisähköllä päässyt yhtä alhaisiin kustannuksiin kuin parhailla määräaikaisilla soppareilla. Minulla on ollut määräaikaiset soppari viimeiset kymmenen vuotta 3.75-5.02 snt/kwh välillä. Edes pörssisähkön keskihinnoilla ei ole päässyt tuon alle, ja todelliset toteutuneet hinnat mitä todennäköisimmin olisiva

Pörssisähköspedet täällä kuvittelevat olevansa sähköyhtiöitä (ja kaikkia muita) viisaampia. Ainakin tämän palstan pörssisähköpellet aika säälittäviä trolleja, enkä kyllä menisi heidän (vai liekö vain yksi sekopää) älykkyydestä takuuseen.

Vierailija
57/60 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä pörssisähköläisiä ärsyttää se, että nämä valtavat satunnaiset nousut on just teidän syytä, jotka otatte niitä määräaikaisia sopimuksia. Niillä ne hintapiikeille ne sähköyhtiöt mainostaa niitä määräaikaisia ylihintaisia ja te tolvanat otatte niitä kiinteitä sopimuksia.

Vierailija
58/60 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä pörssisähköläisiä ärsyttää se, että nämä valtavat satunnaiset nousut on just teidän syytä, jotka otatte niitä määräaikaisia sopimuksia. Niillä ne hintapiikeille ne sähköyhtiöt mainostaa niitä määräaikaisia ylihintaisia ja te tolvanat otatte niitä kiinteitä sopimuksia.

Höpölöpö. Tämä lausunto jo kertoo sen, että nämä spedet tempoo tunteella ja kovasti yrittävät itseäänkin vakuuttaa ylivertaisesta älykkyydestään ja valinnastaan.

Vierailija
59/60 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos käyttää suurimman osan sähköstä öisin, niin keskihinta pörssissä on todella paljon ap:n parempi. Ja vaikka törsäisi päivisinkin, niin pidemmän päälle halvempaa on myös silloin.

Vierailija
60/60 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos käyttää suurimman osan sähköstä öisin, niin keskihinta pörssissä on todella paljon ap:n parempi. Ja vaikka törsäisi päivisinkin, niin pidemmän päälle halvempaa on myös silloin.

No, jos ei ole sähköautoa eikä lämmitä (yö)sähköllä, niin aika marginaalista säästöä tulee, kun kaikki muu käyttö kuitenkin tapahtuu aivan muina aikoina (yleensä siis varsinkin illalla).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän