Nordea: hyytävältä näyttää talousennuste, kulutus loppunut- miksi et enää kuluta?
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nordea-black-friday-jai-piippuun-hei…
Vielä Sannan hallituksen aloittaessa etenkin vasemmistossa juhlittiin että rahaa on eikä velkojakaan tarvitse maksaa takaisin!
Nyt kulutus täysin pysähtynyt, miksei ihmiset enää kuluta?
Kommentit (490)
Me kyllä kulutetaan elämyksiin ja matkailuun. Krääsän haaliminen on jotenkin hyvin passé. Ja meillä on jo kaikkea. Auto vaihdetaan välillä ja jotain sisustuksessa. Lapsi saa uusia vaatteita, minulla on jo vaatehuone täynnä kaikkea. Ruokaan menee satanen viikossa, en katso hintoja, mutta me syödään aika maltilla. Harrastuksia on vain muutama, ei kalliita.
Kyllä minä kulutan ihan kaiken mitä tienaan . säästöön ei jää mitään. Kulut on nousseet niin paljon, että ihan peruselämiseen menee kaikki rahat.
sitten jotkut kolmiokuudellepäivit saa tonni tolkulla yhteiskunnan tukia että rahaa on niin ettei paskalle taivu.
Koskapa tämä valtio vihaa omiaan en osta täältä yhtään mitään!
Kaikki tulee ulkomailta nettikaupoista ja palvelutkin ostan ulkomaalaisilta koska muuhun ei ole varaa! Mun puolesta menkää kaikki kolkkaan ahneet yrittäjät, kannattiko äänestää kokkareita häh?
Vierailija kirjoitti:
Koskapa tämä valtio vihaa omiaan en osta täältä yhtään mitään!
Kaikki tulee ulkomailta nettikaupoista ja palvelutkin ostan ulkomaalaisilta koska muuhun ei ole varaa! Mun puolesta menkää kaikki kolkkaan ahneet yrittäjät, kannattiko äänestää kokkareita häh?
Tämä onkin hyvä keino näyttää Orpolle mitä mieltä hallituksen toimista kansa on. Pitäkööt turkkinsa.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt, että trollaillaanko täällä vaan, kun puhutaan vihamielisistä päättäjistä ja pakonomaisesta kurjistamisesta vai miten ihmeessä ihmiset eivät tajua nykyisiä realiteetteja Suomessa? Meillä ei ole varaa tämän enempään. Nykyinen työsskäyvä väestö elättää todella suurta osaa ja monella työssäkäyvällä verotus on jo aivan järjetöntä. Lisäksi tyhjästä on paha nyhjäistä: jos ei ole rahaa isompiin tukiin tai palveluihin, ei vaan ole. Nyt on tullut aika, jossa jokaisen tulee osallistua.
Jos olisin itse työtön tai akuutin työttömyysuhan alla, käyttäisin tämänkin palstalla uhoamisenergiani itseni kehittämiseen ja miettimiseen millä saan itselleni toimeentulon jatkossa. Varmempi tapa on itse varmistaa toimeentulonsa kuin toivoa huutamalla jonkun muun tekevän sen.
Itse kulutukseen; ostin juuri noin 200 eurolla Joulupuu-keräykseen lahjoja, mm. Finnkinon ja Hoplopin lahjakortteja, sillä lahjoitan m
Miksi tuhlaisin aivokapasiteettiani toimeentulon miettimiseen? Ei minua ole koskaan kiinnostanut työnteko, sillä olen soss u pu mmi for life. Tulen toimeen vähällä ja arvostan enemmän vapaa-aikaani.
Ei ole tarvetta oikein millekkään palvelulle tai tuotteille.
OF kutkuttais yhdelle mutta en tiedä.
Minulla on jo kaikkea mitä tarvitsen. Jos jotain hankin niin paikallisen kauppiaan kautta eikä kiinanverkkokaupan. Ihmiset ostaa kaiken suoraan kiinalaiselta ja ihmettelee miksi työt loppuu täältä...
Osoitan mieltäni kuluttamalla itselleni vain pakolliset. Nytkin istun itse kasatulla koneella reikäisessä pyjamassa, uusia saisi kaupasta mutta eipä huvita ostaa. Olin vielä joitakin vuosia sitten suoranainen shoppailuholisti, mutta siitäkin on mennyt maku, kiitos huonon hinta-laatusuhteen. Kaikki maksaa kamalasti mutta laatua saa metsästää kissojen ja koirien kanssa!
Olen suunnitellut että muutan lähivuosina jonnekin muuttotappiokuntaan pikkumökkiin ja vietän loppuelämäni sitten siellä. Yhteiskunta voi palaa puolestani, se ei kaipaa minua enkä minä sitä. Nykymaailma on aivan sekaisin ja Suomikin pilattu. Minä en halua ottaa osaa tähän sekoiluun enää hetkeäkään enempää kuin on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on jo kaikkea mitä tarvitsen. Jos jotain hankin niin paikallisen kauppiaan kautta eikä kiinanverkkokaupan. Ihmiset ostaa kaiken suoraan kiinalaiselta ja ihmettelee miksi työt loppuu täältä...
Se sun paikallinen kauppias hankkii ne kamat itsekin kiinalaisilta niin miksi vain hyvää hyvyttäsi haluat maksaa hänelle välityspalkkiota?
Kolmekymppisenä olen yhteiskunnan paarialuokkaa; sukupolveltani on lapsuudesta asti leikattu kaikki mahdollinen, yleinen asenne on ollut meitä kohtaan halveksiva etenkin vanhempien sukupolvien osalta. Olemme kuulemma "kaiken saaneet", olemme hemmoteltuja, mitä vielä. Totuus on, omin silmin koettuna, jotain ihan muuta.
Nytkin leikattiin taas meiltä. Meni lapsikorotukset, nuortemme tuista leikattiin (mm. kuntoutusraha), irtisanomisemme on jatkossa paljon helpompaa jne. Kysymys kuuluukin, että MIKSI MINÄ OSALLISTUISIN TÄMMÖISEN YHTEISKUNNAN PYÖRITTÄMISEEN AINAKAAN POSITIIVISELLA TAVALLA? Meitä on haukuttu koko ajan, nyt haukutaan ja kepitetään taas lisää. Eläkeläisiltä ei leikata senttiäkään etuuksista, minun ikäluokaltani viedään kaikki.
Hallituksen -ja mm. median- kannattaisi ihan oikeasti miettiä hetki, mitä nykyisten työikäisten motivaatiolle tekee jatkuva mollaaminen ja kivittäminen. En kuulu mihinkään hörhöpiireihin, mutta silti tunnen lisäkseni useamman ihmisen, jotka harkitsevat vakavissaan joko muuttoa ulkomaille tai jonkinlaiseen kommuuniin keskelle korpea. Ketään meistä ei enää kiinnosta, mitä tälle maalle tapahtuu. Joukossamme on työläisistä johtajiin, yrittäjiin ym. Jos Suomi haluaa meidät syrjäyttää elämään tuettuna keskellä-ei-mitään, mikäs siinä. Eipä meillä juuri menojakaan ole; lähes kaikki meistä ovat joutuneet jo luopumaan harrastuksistamme, osa autostakin, emme kuluta valtamediaa emmekä osallistu yhteiskunnan sosiaalisiin leikkeihin muutenkaan.
Ehkä tähän sitten on varaa. Saahan tilalle kasan moniosaajia aavikolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se sun paikallinen kauppias hankkii ne kamat itsekin kiinalaisilta niin miksi vain hyvää hyvyttäsi haluat maksaa hänelle välityspalkkiota?
Ostan usein paikallisia tuotteita. Maksan mielellään enemmän tukeakseni paikallista työllisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin vaikea uskoa, kun seuraa postin ja matkahuollon pakettien noutopisteitä kaupoissa. Kauppiaat tuskailee, että tulkaahan ihmiset hakemaan pakettinne noutopisteestä, joka pursuaa yli ja tukkii paikat.
Tänään lehdessä kerrottiin, että tekokuuset on loppuneet jo monesta myyntipaikasta kesken, kun ihmiset ostaa niitä nyt enemmän kuin aikaisemmin. Ehkä uusi tekokuusi ei ole ensimmäisenä hankintalistalla, jos haluaa omaa kulutustaan vähentää..
Voi tietysti olla, että ostetaan ulkomailta ja entistä halvemmalla. Kun ei ole varaa kunnon lahjoihin, hankitaan monta pientä. Ja voi olla niinkin, että ihmiset tekevät viimeisiä tarvehankintoja jos vielä on rahaa. Näin minä tein, kun tilillä perintörahat happanivat inflaation syömänä. Ostin kaiken sen mitä ilman oli kitkuteltu. Saapaskuivain jäi silti vielä kauppaan, pärjätään ilmankin kun opiskelin asiaa ja totesin, että se meluaa ja syö sähköä, ja paperitollot saappaissa kuivaavat nekin. Siinä meni harkintaraja.
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä tilailen netistä, mutta vain pakollista kuten ruokaa ja kosmetiikkaa, joskus jonkun vaatteen. Pakko tilata kun en pääse liikkumaan. Olen pitkällä sairaslomalla, enkä tiedä palaudunko työkykyiseksi. En kuluta mitään ekstraa, koska tulot leikkaantuneet reilusti ja ensi vuonna lähtee iso osa adumistuesta. Säästämään en edes pysty, kunhan sopeutan kulutusta.
Mitä on pakollinen kosmetiikka? Hammastahnaa ja saippuaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
253: On se siinä mielessä paha asia, että heidänkin kulutus laskee tai uhkaa laskea.
Ei rikkaiden kulutus pikku lamaan kaadu, se on status kysymys, lisäksi siinä pääsee näkyvästi nousemaan vähävaraisempien olkapaille, ja sehän on se koko rikkaiden arvovalintapointti
Tämäpä se taitaa olla nykyisellä hallituksella tavoitteena.
Kurjistetaan työläisiä ja keskiluokkaa sen verran että heidän on pakko myydä asuntonsa. Heikossa tilanteessa hinnat tietenkin painuvat alas ja siitä hyötyvät ne joilla on löysää rahaa.
Niinhän se meni 90-luvun lamassakin. Lähtökohdat toki olivat silloin erilaiset. Mutta silloinkin työttömäksi jääneet joutuivat myymään kotinsa halvalla. Ja ne joilla oli varaa ostaa, saivat edullisesti kartutettua omaisuutta. Jotkut ostivat silloin paljon sijoitusasuntoja ja alkoivat tienaamaan niillä.
Nimenomaan tämä pitäisi ihmisten ymmärtää. Lama on omaisuuden uusjakoa, joten tiettyjen piirien etu on ajaa systeemi nurin. 90-luvun lama tuhosi työväenluokan arvot, koska köyhtyneiden lapset alkoivat ihailla näitä, joiden vanhemmilla oli rahaa antaa heille kaikenlaiseen sosiaaliseen pätemiseen. Alettiin ihailla rahan perässä juoksemista ymmärtämättä, että isolle osalle siitä tuli erittäin vaikeaa. Äkkiä revennyt kuilu tuhosi köyhtyjien henkistä ja sosiaalista pääomaa siinä missä taloudellistakin.
Lamavoittajia eivät olleet vain ne, joilla oli varaa ostaa useampi asunto noista alennusmyynneistä. Vaan ihan jo ne, jotka selvisivät minimaalisella asuntolainalla tai kokonaan ilman päästessään ostamaan sen ensimmäisen halvalla. Heillä oli varaa rahoittaa nuortensa haave-elämää, ulkomaista koulutusta ja kalliimpaa itsensä etsimistä. Nyt ollaan tilanteessa, jossa tämäkin porukka revitään kahtia pärjääjiin ja pudotettaviin, ja lamasykli vain nopeutuu. Tämä on tuolileikkiä, jossa kierrokset vain kiihtyvät. Kansan ei haluta enää omistavan asuntojaan, ja lamaan ajaminen on tehokas keino sen aikaansaamiseen.
Hinnat nousee ja toitotetaan että kuluttakaa vähemmän, se on ympäristön hyväksi. Ja sitten samaan aikaan sanotaan että kuluttakaa nyt hyvät ihmiset enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Osoitan mieltäni kuluttamalla itselleni vain pakolliset. Nytkin istun itse kasatulla koneella reikäisessä pyjamassa, uusia saisi kaupasta mutta eipä huvita ostaa. Olin vielä joitakin vuosia sitten suoranainen shoppailuholisti, mutta siitäkin on mennyt maku, kiitos huonon hinta-laatusuhteen. Kaikki maksaa kamalasti mutta laatua saa metsästää kissojen ja koirien kanssa!
Olen suunnitellut että muutan lähivuosina jonnekin muuttotappiokuntaan pikkumökkiin ja vietän loppuelämäni sitten siellä. Yhteiskunta voi palaa puolestani, se ei kaipaa minua enkä minä sitä. Nykymaailma on aivan sekaisin ja Suomikin pilattu. Minä en halua ottaa osaa tähän sekoiluun enää hetkeäkään enempää kuin on pakko.
Tämä on minunkin tulevaisuudenhaaveeni. Tosin asun jo nyt muuttotappiokunnassa, mutta joskus "aikuisena" voisin muuttaa pienempään mökkiin asumaan, myydä nykyinen talo jos sen joku ostaa, tai laittaa vahinko kiertämään ja luovuttaa se lapsille. Tai sitten vaan asuisin nykyisessä talossa, pystyisin sen pitämään pienemmilläkin rahoilla yllä, jos vain jaksaa tehdä polttopuita. Pihamaa on sen verran iso ja maanlaatu hyvä, että siinä pystyy kasvattamaan yhtä sun toista omaan käyttöön; kokeiltu on.
Tulisin todennäköisesti toimeen hyvin vähällä. Jos vielä jonkin aikaa jaksaisi töissä, kunhan lapset ovat isoja; sitten voisi säästellä jonkun kymppitonnin, laittaa talossa riittävästi paikkoja kuntoon ettei rapistu, irtisanoutua töistä ja alkaa vetämään lonkkaa. Kulutusta himmaamalla en tarvitsisi kovinkaan paljon rahaa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä tilailen netistä, mutta vain pakollista kuten ruokaa ja kosmetiikkaa, joskus jonkun vaatteen. Pakko tilata kun en pääse liikkumaan. Olen pitkällä sairaslomalla, enkä tiedä palaudunko työkykyiseksi. En kuluta mitään ekstraa, koska tulot leikkaantuneet reilusti ja ensi vuonna lähtee iso osa adumistuesta. Säästämään en edes pysty, kunhan sopeutan kulutusta.
Shampoo, hoitoaine ja kasvovoide.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hammastahnat, saippuat, deodorantit ja perusvoiteet ovat kaikki kosmetiikkaa.
Aloitin syksyllä opiskelut ja saamani aikuiskoulutustuki ei ole kovin suuri, pystyn sillä kattamaan osuuteni talouden kuluista mutta ei siitä ylimääräistä jää kuluttamiseen. Toivottavasti valmistun mahdollisimman nopeasti ja pääsisin töihin, sitten katsotaan uudestaan. Mielelläni käyttäisin erilaisia palveluita mutta toistaiseksi se ei ole mahdollista.
Elämäntyyli muuttui vähemmän kuluttavaksi, kun ostettiin koti rauhallisemmalta seudulta ja hankittiin koira. Arki painottuu kotiin ja ulkoiluun ja kesäviikonloput menee perheen mökillä, eikä kallliilla terasseilla. Etätöissä ja opiskelijana tarvitsee vähemmän siistiä, asiallista vaatetta kuin entisissä toimisto- ja asiakaspalvelutöissä. Laadukasta ulkoiluvaatetta olen löytänyt hyvin käytettynäkin, ja suosin muutenkin kierrätettyä tavaraa, jota olen myös saanut läheisiltäni ilmaiseksi.
Säästöjä on, ja elämällä säästeliäästi voin opiskella täyspäiväisesti pidempään kuin jos kuluttaisin menemään vanhaan malliin. Elämä on kiireetöntä eikä enää tule kovin usein esim. kiusausta woltata ruokaa kotiin. Täällä kehyskunnassa kiinnostavia uusia ravintoloita ei juurikaan ole eikä tule. Juhlapäivinä lähdetään lähimpään isoon kaupunkiin syömään. Ei myöskään tule kuljettua niin paljoa erilaisten houkuttelevien kauppojen ohi, kun ne ei enää ole arjen kulkureiteillä, joten heräteostoksiakin tulee vähän. Enkä muutenkaan tykkää ostaa turhaa krääsää.
Ostan mielelläni kohtuuhintaisia palveluita ja käyn säännöllisesti esimerkiksi paikallisella suutarilla, mutta kalliimpiin projekteihin ei ole laittaa rahaa jatkuvasti, jos haluan nykyisten rahojen riittävän mahdollisimman pitkälle.
Hyvin toimeentulevat vanhemmat ja appivanhemmat kuluttavat kyllä meidänkin puolestamme. Saamme heiltä joskus aika arvokkaitakin lahjoja.