Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nordea: hyytävältä näyttää talousennuste, kulutus loppunut- miksi et enää kuluta?

Vierailija
29.11.2023 |

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nordea-black-friday-jai-piippuun-hei…

Vielä Sannan hallituksen aloittaessa etenkin vasemmistossa juhlittiin että rahaa on eikä velkojakaan tarvitse maksaa takaisin!

Nyt kulutus täysin pysähtynyt, miksei ihmiset enää kuluta?

Kommentit (490)

Vierailija
401/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhien ülinaketju taas. Laittakaas nyt tekin raha kiertämään, ostin juuri uuden sähköauton 52 000€ ilman rahoitusta.

Vierailija
402/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin K kaupassa, nyt on hintoja taas nostettu viime aikoina, sellanen ohut pieni cocistölkki 1,7 euroa. Kämänen tuontiolut pullo yli 4 euroa kpl.  Saahan sitä pyytää tietysti. 

Molemmat epäterveellisiä turhakkeita.

Näinpä. Ihmiset ovat alkaneet paisua amerikkalaisiin mittoihin ja ruokavalio on sikäläinen myös. Olisi erittäin tärkeää saada se muuttumaan ja suunta kääntymään nopeasti. Toisin sanoen, kovat haittaverot näille. Valistus ei siihen porukkaan taida upota ennen kuin sydänkohtaus on saatu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta vuotta mennyt töittä tai opiskellessa, joten nyt pätkätyön aikana on tullut kulutettua paljon tavallista runsaammin. On ollut monenlaista tarpeellista hankintaa odottamassa parempia aikoja. Mutta BF:sta en ostanut periaatteesta mitään. Muutoinkin ostan tarvitsemaamme, en ostamisen ilosta. Paitsi palveluita nyt, kun on ollut mahdollista. Kun on kokemusta useista tiukoista vuosista, tuntuu erikoiselta -jopa ylelliseltä ja syylliseltä- elää tavallista kahden palkansaajan perhe-elämää. Tässä vaiheessa pystyy vielä osan palkasta säästämään, kun ei ole ehtinyt hilata kulutusta vastaamaan kotitalouden tuloja. 

Joten kun (pätkä)työllistyminen ja tuplatulot sattuivat tähän hetkeen, on talouden kulutus lisääntynyt, eikä hintojen nousu ole ollut kulutuksen esteenä. Samalla säästän pätkän jälkeiseen aikaan. Tuleva ei vielä pelota, koska optimistina pidän mahdollisena saada lisää työtä. Toisaalta olemme tottuneet elämään yhden palkalla. Kolmanneksi nyt on voitu hankkia tarvittavia asioita ja säästöjä.

Vierailija
404/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä alkaa muistuttaa kahdeksankyt-yhdeksänkyt- ja nollarilukua. Ei silloinkaan juuri muuta ostettu kuin tarvittavaa.

Vierailija
405/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitin lapsille (jo 10-12 v) että vähennämme muovia ja en osta muovilelukrääsää enää meille 

kyse ei ole vain rahasta 

Vierailija
406/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sosiaalihuollon asiakkaiden tarvitse mitään kuluttaa.

Pelko pois, eivät he kulutakaan.

Vierailija
407/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tarvitse yhtään mitään. Ostaminen oksettaa. Huusholli on täynnä tavaraa, josta yritän ennemminkin päästä eroon. Rahat käytän taideharrastuksiin, elämyksiin ja matkoihin.  Joskus ostan second hand liikkeestä jonkun vaatteen, jos eteen tulee  jotain erityisen sopivaa ja laadukasta.  

On ne elämyksetkin kuluttamista.  

Vierailija
408/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin ulkomaille ja kulutan täällä. En jaksanut suomalaisessa työelämässä. Kaikki palkkatulot menivät asumiseen, sähkölaskuun, autoon ja työmatkoihin. Ei ole mitään järkeä raataa pitkää päivää työssä maksaakseen uusia talvirenkaita, että pääsee tekemään työtä jne. Nyt tienaan puolta vähemmän etätöissä, mutta kulutkin ovat pudonneet. Ei lämmityskuluja, ei talvirenkaita, kaikki on halvempaa kaupoissa ja aurinko paistaa. Hyvää yötä Suomi, viimeinen sammuttaa valot.

Vierailija
409/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi näillä koroilla keskittyä lyhentämään asuntolainaan ja pienentämään mahdollisen työttömyyden vaikutuksia.

Vierailija
410/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se monen kannattama huippuhyvä nykyhallitus ole toitottanut vaaleista asti että vararikon partaalla ollaan ja että nyt täytyy säästää (paitsi rikkaiden veronalennuksia tämä ei koske, koska hehän kustantavat aivan kaiken ja pitävät talouden pyörät pyörimässä tmsp.)? Niin aikamoinen nero täytyy olla, jos nyt sitten ihmettelee miksi ihmiset ei kuluta. Nekin jolla olisi varaa, eivät uskalla koska se katastrofi on just nurkan takana. Ja kas kummaa, yritykset on pulassa kun ei ole asiakkaita. Ja viimeinen ilmeisesti sammuttaa valot. Kiitos hallitus ja kaikki heitä äänestäneet. Hyvä hyvä. 

Mä pyydän tässä kohtaa syvästi anteeksi äänestyspäätöstäni. Annoin p.e.r.s.u.i.l.l.e ääneni eräälle ns. protestiehdokkaalle. En oikeasti voinut kuvitella tätä lopputulosta, että Purra suorastaan vihaisi suomalaisia ja koko se kööri mukana. Ulkom.a.a.l.a.i.s.tulvan vähentäminen tänne oli äänestyspäätöksen päällimmäinen syy ja se etten halunnut kuitenkaan äänestää pienpuoluetta kun se ääni menee hukkaan. Mitenkä kävi sen tulvan kanssa? Ai niin, uusi tulva.

Otin opikseni, Suomen vaaleissa en enää äänestä enää kuin protestiksi muut-saraketta.

Vierailija
411/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen köyhä eikä ole varaa kuluttaa. 

Vierailija
412/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan Orpo ja Purra ihmisvihassaan leikkaa loputkin rahat ihmisiltä, kulutus ja talous lähtee syöksynousuun ja Suomesta tulee maaiman rikkain valtio eikä valtionvelkaakaan enää ole.

Äänestäkää toki lisää kokkareita ja persuja, hyvin puree niitten politiikka!

Tolkun ihmiset TIENAAVAT itse rahansa ja ei niitä olla leikkaamassa vaan jopa jättämässä enemmän henkilöiden omaan käyttöön.

Himoverottamalla ahkeria ja antamalla laiskoille ei kyllä taloutta pidetä pystyssä vaikka niin luulet.

Tolkun ihmisethän mielellään tienaisivat rahansa itse, mutta kun tämä sinimustahallitus tekee kaikkensa, ettei tavan duunari tulisi sillä tienamallaan palkallaan toimeen.

Vierailija
413/490 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sijoitan kaiken ylimääräisen rahan ja opiskelen espanijaa ja ranskaa. Syy on simppeli; haluan siirtää yhden miehen freelanceyritykseni Karibialle, Euroopan Unionin merentakaisille alueille. Siellä on parempi ilmasto ja voi tehdä hommia Suomeen. Vuosi tai kaksi ja homma on maalissa.

Vierailija
414/490 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutan erittäin vähän nykyään. Ruokaakin menee korkeintaan 40 euroa viikossa kun ennen meni sata euroa. Oon huomannut ett pärjään vähemmällä.

Vierailija
415/490 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sijoitan kaiken ylimääräisen rahan ja opiskelen espanijaa ja ranskaa. Syy on simppeli; haluan siirtää yhden miehen freelanceyritykseni Karibialle, Euroopan Unionin merentakaisille alueille. Siellä on parempi ilmasto ja voi tehdä hommia Suomeen. Vuosi tai kaksi ja homma on maalissa.

Onnea selviytymiseen ulkomaalaisen byrokratian kanssa :). 

Vierailija
416/490 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt, että trollaillaanko täällä vaan, kun puhutaan vihamielisistä päättäjistä ja pakonomaisesta kurjistamisesta vai miten ihmeessä ihmiset eivät tajua nykyisiä realiteetteja Suomessa? Meillä ei ole varaa tämän enempään. Nykyinen työsskäyvä väestö elättää todella suurta osaa ja monella työssäkäyvällä verotus on jo aivan järjetöntä. Lisäksi tyhjästä on paha nyhjäistä: jos ei ole rahaa isompiin tukiin tai palveluihin, ei vaan ole. Nyt on tullut aika, jossa jokaisen tulee osallistua.

Jos olisin itse työtön tai akuutin työttömyysuhan alla, käyttäisin tämänkin palstalla uhoamisenergiani itseni kehittämiseen ja miettimiseen millä saan itselleni toimeentulon jatkossa. Varmempi tapa on itse varmistaa toimeentulonsa kuin toivoa huutamalla jonkun muun tekevän sen.

Itse kulutukseen; ostin juuri noin 200 eurolla Joulupuu-keräykseen lahjoja, mm. Finnkinon ja Hoplopin lahjakortteja, sillä lahjoitan mieluusti tällaisia palveluelämyksiä niille, joilla ei ole muutoin mahdollisuutta mennä. Liikunta ja kulttuuri ovat arvokkaita asioita ihmiselle itselleen ja toisaalta tällainen kulutus tekee myös hyvää kansantaloudelle.  

Vierailija
417/490 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kulut ovat nousseet. Korot, polttoaineet, sähkö, vesi, ruoka ym.

Täytyy säästää ja elää säästeliäämmin. Ei osteta enää mitään ilman harkintaa ja ruokakaupassakin jää monesti pihvit ja lohet ostamatta ja syödään edullisemmin.

Minä käyn palkkatyössä, mutta huonommin toimeentulevien tilanne kyllä huolettaa. Ensi vuonna monet yhteiskunnan tuet heikkenevät ja varmasti moni tukien varassa elävä joutuvat jo nyt elämään niukemmin, koska ensi vuonna on vielä huonompi tilanne.

Vielä vähän aikaa sitten moni uhosi miten "köyhien rahoja" ei kukaan kaipaa ja että ei Suomen talous siitä kärsi että pienituloiset eivät kuluta. Niinpä niin..

Vierailija
418/490 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama tapahtui 90-luvun lamassa , demarit ja vihervasemmisto saivat aikaan laman jota sitten porvaripuolueet joutuivat korjaamaan ja liikanen muutti pois suomesta maksamasta laskua sanna teki saman

Kas, naapurintrolli  on hiffannut markkinarakoa tuotteelleen. Huonosti kirjoitettu, epäjohdonmukainen ja vailla päätä ja häntää. Osuiko yritelmä maaliin vai jäikö suutariksi  tämä tajunnanvirta?

Vierailija
419/490 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt, että trollaillaanko täällä vaan, kun puhutaan vihamielisistä päättäjistä ja pakonomaisesta kurjistamisesta vai miten ihmeessä ihmiset eivät tajua nykyisiä realiteetteja Suomessa? Meillä ei ole varaa tämän enempään. Nykyinen työsskäyvä väestö elättää todella suurta osaa ja monella työssäkäyvällä verotus on jo aivan järjetöntä. Lisäksi tyhjästä on paha nyhjäistä: jos ei ole rahaa isompiin tukiin tai palveluihin, ei vaan ole. Nyt on tullut aika, jossa jokaisen tulee osallistua.

Jos olisin itse työtön tai akuutin työttömyysuhan alla, käyttäisin tämänkin palstalla uhoamisenergiani itseni kehittämiseen ja miettimiseen millä saan itselleni toimeentulon jatkossa. Varmempi tapa on itse varmistaa toimeentulonsa kuin toivoa huutamalla jonkun muun tekevän sen.

Itse kulutukseen; ostin juuri noin 200 eurolla Joulupuu-keräykseen lahjoja, mm. Finnkinon ja Hoplopin lahjakortteja, sillä lahjoitan m

Kaunis ajatus, kiitos vähäosaisten puolesta. Ei se vatsaa täytä niillä köyhimmillä, mutta on varmasti kiva niille, jotka eivät vielä ole ihan lamaantuneita tulevaisuutta miettiessään. Pieni pako todellisuudesta.

Jos ei ole rahaa bussilippuihin, niistä voi saada pikkuisen rahaa joltain. Yhdestä lipusta voi näin olla iloa kahdelle ihmiselle, ensimmäinen saa vaikka vitosen tai kympin, ja vähän paremmin toimeentuleva saa liput halvalla! 

Vierailija
420/490 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästähän varoiteltiin kaikkialla, uppiniskaista politiikkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän