Nykyajan lapset ovat oikeasti tyhmiä
Mikä ihme nykylapsia vaivaa? Todella yksinkertaisia iso osa lapsista.
Ohjaan kerhoa ala-asteikäisille lapsille ja heistä iso osa ei osaa lukea, joukossa on 7-10v lapsia ja nämä lähes 10-vuotiaatkaan eivät osaa lukea. Kelloa ei tunneta, ei digitaalista eikä seinäkelloa. Ei ymmärretä mitä tarkoittaa vartti, desilitra jne. Paistinpannun piteleminen on liian haastavaa.
Nämä lapset ovat ihan normaalissa koulussa enkä suostu uskomaan että 20 lapsen ryhmässä 15 olisi oikeasti heikkolahjaisia.
Mikä ihme näitä lapsia vaivaa?
Kommentit (442)
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmetellyt. Nykyajan lapset eivät osaa mitään eivätkä ole kiinnostuneita mistään muusta kuin kännykkäpelaamisesta. Ei mitään sosiaalisia taitoja, kykyä odottaa vuoroa tai alkeellisiakaan käytöstapoja. 11-vuotiaita ovat nämä.
Samaa mieltä. Olen myös ikäväkseni nähnyt läheltä, että tuollaisista lapsista varttuu epäsosiaalisia nuoria aikuisia, joiden tietämys maailmasta koskee oikeastaan vain heidän omia kiinnostuksenkohteitaan. Osaavat kyllä englantia hyvin, mutta tietämys omasta maasta ja ylipäänsä kaikesta on hyvin rajoittunut ja äidinkielen taito vajavainen. Ja ne käytöstavat... Kaikessa on tärkeintä minä, minä ja vielä kerran minä. Eipä tarvitse ihmetellä terapian tarpeiden kasvua näillä lumihiutaleilla.
Laita osallistumisvaatimuksiin mm. seuraavat:
- luku- ja kirjoitustaito
- digitaalisen sekä analogisen kellon ymmärtäminen
- hallitsee SI-järjestelmän yleisimmät kerrannaisyksiköt (hyvä määritellä tarkalleen mitkä täytyy osata)
- osaa pidellä paistinpannua
- muuta, mitä?
Ei se oikeasti ole rakettitiedettä. Nämä asiat voi jokainen opetella jos haluaa tulla kerhoon. Luku- ja kirjoitustaito voi vaatia työtä mutta tuon ikäiseltä sellaista pitää jo voida odottaa. Ei sellainen voi pilata hyvää kokemusta toisilta.
Miten niin mä en pääse jatkoon koska en osaa laulaa/tanssia/näytellä/pääsykoetehtäviä???? HAISTAKAA XXXXX!!! MUN ÄITI/ISÄ SANOI ETTÄ MÄ OON IHAN PARAS KAIKESSA JA MINUSTA VOI TULLA AIVAN MITÄ VAAN MÄ HALUAN !!!!!
Lasten vanhemmilla olisi peiliin katsomisen paikka kun lumihiutaleet jäävät vaille kotiopetusta ja ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Musta taas tuntuu että 11 vuotias lapseni on yleissivistykseltään korkeammalla mitä 75 vuotias pelkän kansakoulun käynyt äitini. Mutta tämä siis vain oma kokemukseni.
Samaa mieltä. Matemaattisesti jo melko pieni lapsi päihittää kansakoulun käyneen.
Outoa se on... on huolestuttavaa että lapsensa opettelevat entistä enemmän käyttämään tietokonetta ja opettelevat atk-taitoja vaikka kotona ja vapaalla viihdytetään itseään ipadeilla ja kännyköillä. Elämä on liian digisoitua, perustaidot kärsivät.
Lapset eivät osaa enää edes leikkiä, pihalla seisoskelevat kuin haamuina ilman mitään intoa lapsenomaiseen leikkiin. Ei juosta, hypitä tai kiipeillä.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman ilmiön. En nyt syytä lapsia asiasta vaan heidän saamattomia vanhempiaan. Mikä perkele siinä on, että lapsia hankitaan ja lapsia ei opeteta elämään ihmisten tavoilla?
Syytät vanhempia??? Entäs se laadukas varhaiskasvatus, jossa pitäisi mm. opettaa kellon ajat? Lukemaan opettaminenkaan ei ole vanhempien tehtävä, vaan opettajan koulussa.
Nämä jotka ihmettelevät lasten hidasta kehitystä ovat niitä joiden lapset oppivat lukemaan ja kirjoittamaan jo 5-vuotiaina ja sanoivat ekan sanan jo 1-vuotiaana... En usko että kyseessä on laaja-alainen ilmiö vaan on oikeasti lapsia jotka kehittyvät hitaammin kuin muut. Mielestäni ei kannattaisi ainakaan lannistaa heitä sanomalla jotain negatiivisia vaan heitä pitää vain opettaa ja opastaa. Tuskin siinä pitkään menee että alkaa pääsemään jyvälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta taas tuntuu että 11 vuotias lapseni on yleissivistykseltään korkeammalla mitä 75 vuotias pelkän kansakoulun käynyt äitini. Mutta tämä siis vain oma kokemukseni.
Samaa mieltä. Matemaattisesti jo melko pieni lapsi päihittää kansakoulun käyneen.
Matemaattisesti melko pieni lapsi?
Mä työskentelen näiden nykylasten vanhempien kanssa ja jo siellä alle kolmekymppisten keskuudessa huomaa enenevissä määrin, että siellä on iso osa pn ihmisiä, joilla ei ole minkäänlaista tasoa ajatella itse. Ei minkäänlaista itsenäistä päättelykykyä tai peruselämän taitoja.
Kyse voi olla ihan yksinkertaisesti siitä, ettei osata maksaa vuokraa tai ylipäätään suunnitella peruselämän menoja sitä seuraavaa päivää pidemmälle.
Ei ole käsitystä siitä, että pitäisi suunnitella taloutta, miten saada rahat riittämään koko kuukaudelle. Laitetaan jotkin suoratoistopalvelumaksut vuokran tai ruokamenojen edelle. Ja sitten ollaan yllättäen tilanteessa, että häätöä pukkaa vuokravelan vuoksi.
Kyllä sitä haluasi aina ymmärtää, mutta aina ei vaan pysty. Ei vaan pysty.
Vierailija kirjoitti:
Mä työskentelen näiden nykylasten vanhempien kanssa ja jo siellä alle kolmekymppisten keskuudessa huomaa enenevissä määrin, että siellä on iso osa pn ihmisiä, joilla ei ole minkäänlaista tasoa ajatella itse. Ei minkäänlaista itsenäistä päättelykykyä tai peruselämän taitoja.
Kyse voi olla ihan yksinkertaisesti siitä, ettei osata maksaa vuokraa tai ylipäätään suunnitella peruselämän menoja sitä seuraavaa päivää pidemmälle.
Ei ole käsitystä siitä, että pitäisi suunnitella taloutta, miten saada rahat riittämään koko kuukaudelle. Laitetaan jotkin suoratoistopalvelumaksut vuokran tai ruokamenojen edelle. Ja sitten ollaan yllättäen tilanteessa, että häätöä pukkaa vuokravelan vuoksi.
Kyllä sitä haluasi aina ymmärtää, mutta aina ei vaan pysty. Ei vaan pysty.
Ja sitten näillä avuttomilla vanhemmilla on siivouspalvelut ja ruokaa tilataan päivittäin, ei mitään tietoa miten ruoka tehdään kun ei vain jakseta. Ruokaa ei syödä saman pöydän ääressä vaan miten sattuu ym.
Nykyään pikkupojat riehuvat ja kirkuvat, jos ne jättää keskenään "leikkimään". Kun pahin hepuli on riehuttu pois niin hetkeksi voi onnistua joku järkevä ohjattu leikki tai peli. Impulsiivisuutta ja tarkkaavaisuutta ei osata hillitä yhtään.
Eniten pelottaa se, ettei nykylapset ymmärrä lukemaansa. Ei paljon auta jos osaat teknisesti lukea, mutta mitään et tajua sisällöstä.
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa vois opettaa enemmän käsitöitä, se kasvattaa ongelman ratkaisukykyä ja käden ja silmän yhteistyötä. Enemmän ns. yhtenäiskouluja kyläkoulujen sijaan. Niissä on paremmat tilat käsitöille ja kuvikselle sekä aineopettajia kyseisiin tehtäviin.
Missä on vielä kyläkouluja? Etelä-Savossa kaikki on jo lakkautettu.
Itse työskentelen pienten koululaisten kanssa ja suurin osa kyllä osaa lukea. Mutta mekaanisesti. Luettua ei ymmärrä tai jaksa keksittyä kuin pieni osa.
Lisäksi kokemani mukaan monet vanhemmat paljon siloittelevat lasten pettymyksiä, vaikka hyvä vanhempi nimenomaan tuottaa pieniä pettymyksiä ja tekevät paljon puolesta . Tämä näkyy siinä miten kehnosti lapset pettymyksiä sietävät ja miten huonosti osaavat esim. huolehtia tavaroistaan tai siivota jälkiään
Mutta olen varma, että juuri kukaan vanhemmista ei tätä pahalla tee. halutaan vaan tarjota lapselle kiva helppo lapsuus, ja tehdään samalla karhunpalvelus. Ja te, jotka opetatte lapsillenne edellä mainittuja asioita, lapsillanne on koulumaailmassa huomattavasti helpompaa kuin muilla. Kiitos työstänne.
"Vuokrananataja kysyy multa mun luottotietoja kun mä oon siis muuttamassa. Mitä se tarkoittaa? Mä en ole ostanu vielä ikinä luotolla mitään, niin eihän mulla voi olla mitään luottotietoja? Ehdinkö mä ostaa jotain nyt nopeesti luotolla että mä saan mulle niitä luottotietoja?"
(tapahtui tosielämässä, kysyjä työelämässä oleva 24-vuotias)
Pyyntö; opettakaa siellä koulussa tai ihan mieluiten kotona jo näitä reaali-arjen käsitteitä.
Meillä on töihin tullut pari nuorta DI:tä. Pojilla on kyllä yllättävän heikko yleissivistys tuollaisiksi ainakin teoriassa fiksuiksi kavereiksi. Kai ne on vaan niin laput silmillä kasvaneita...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä pelkän kansakoulun käyneet, suomea puhuvat vanhukset ovat oma lukunsa. Uskomatonta.
Kyllä he lukea ovat osanneet. Ei tiedon hankkiminen vaadi yliopistoa
Sitten on myös tervehdittömyys. Kun näkevät uuden ihmisen eivät moikkaa tai sano heitä... luimistellaan ja katsotaan varpaita. Vanhemmat ovat varmasti samanlaisia.
Impulssikontrolli aika monella hukassa, saadaan raivari ja hajotetaan paikkoja tai uhkaillaan jos koetaan ettei tule ymmärretyksi tai saada omaa tahtoa läpi.