Nykyajan lapset ovat oikeasti tyhmiä
Mikä ihme nykylapsia vaivaa? Todella yksinkertaisia iso osa lapsista.
Ohjaan kerhoa ala-asteikäisille lapsille ja heistä iso osa ei osaa lukea, joukossa on 7-10v lapsia ja nämä lähes 10-vuotiaatkaan eivät osaa lukea. Kelloa ei tunneta, ei digitaalista eikä seinäkelloa. Ei ymmärretä mitä tarkoittaa vartti, desilitra jne. Paistinpannun piteleminen on liian haastavaa.
Nämä lapset ovat ihan normaalissa koulussa enkä suostu uskomaan että 20 lapsen ryhmässä 15 olisi oikeasti heikkolahjaisia.
Mikä ihme näitä lapsia vaivaa?
Kommentit (442)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvatus ollaan onnistuttu pilaamaan suomessa. Lapsille ei saa enää asettaa rajoja eikä lapsia saa rangaista vääristä teoista. Nykyään lapset määrää vanhempien/aikuisten elämää, ennen se oli toisin päin.
2000 luvulla kaikki on menny alas päin.
Juuri näin. 2000-luvulla eKr kaikki alkoi mennä päin mäntyä. Nuorisosta tuli aivan holtitonta.
t. muinaiset kreikkalaiset.
Niinhän on tapahtunutkin. Mutta kasvatustyyli, jossa lapsi asetetaan johtajaksi jolle lällätetään ilman kasvatustavoitteellisia raameja, tai sitten hylätään omilleen ilman mitään opettamista, missään asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat ovat koko ajan kännykkä kädessä eivätkä viitsi opettaa niitä kakaroitaan.
Ei opetettu ennenkään. Ennen oltiin jopa vielä vähemmän lasten kanssa, kun kotityöt ilman kodinkoneita ja eineksiä ja jopa ilman pyykkikonetta, ilman kertakäyttövaippoja! vei aivan älyttömästi aikaa. Äidit tekivät koko ajan kotihommia. Ei lapsia opetettu sen kummemmin, paitsi istumaan pöydän ääressä ja syömään lautanen tyhjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti kaikki vanhemmat eivät opeta. Ajatusmallli : "jokaisen pitää itse oppia kantapään kautta, niin me muutkin ollaan jouduttu tekemään. "
Siis tämä. Kyllähän lapsi oppii ihan asioissa mukana olemallakin, mutta silti itsestäni tuntuu että jostain syystä nykyvanhemmat eivät opeta lapsiaan samalla tavalla kuin ehkä ennen. Olen itse 24v eli en enää teini, mutta sitä ekaa ikäluokkaa jonka koneenkäyttöä yms ei valvottu mitenkään. Kanssani ei ikinä keskusteltu mistään, ei opetettu mitään, menin vain mukana asioissa. Muistelisin että moni asia tuli koulussa aikanaan ihan täysin uutena juttuna josta ei oltu kotona edes puhuttu. Vanhempiani selkeästi ärsytti tehdä mitään kanssani tai puhua mistään,
Oikeasti eivät osaa kuin kehitysmaalaisten koulukaverien puhumaa huonoa englantia. Jonka ilmaisu ei riitä mihinkään arkiaskareita vaativampaan.
Tämä yhteiskunnallinen osaaminen on vihreän propagandan toistelua.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään pikkupojat riehuvat ja kirkuvat, jos ne jättää keskenään "leikkimään". Kun pahin hepuli on riehuttu pois niin hetkeksi voi onnistua joku järkevä ohjattu leikki tai peli. Impulsiivisuutta ja tarkkaavaisuutta ei osata hillitä yhtään.
Lapsilla on nykyisin liikaa oikeuksia ja liian vähän velvollisuuksia. Vanhempien ei saisi kurittaa enää millään tavalla. Jos joutuu ojentamaan tiukasti, olet pian lastensuojelun hampaissa ja /tai raastuvassa vastaamassa lapseen kohdistuneesa henkisestä väkivallasta.
Pikku nilkit ovat saaneet lapsia
Vierailija kirjoitti:
Eikö se sinun tehtävä ole heitä opettaa. Miten he kouluun menee jossei osaa kelloa?
Vangemmat tuovat autolla ja hakevat autolla. Miten he voivat hakea kesken työpäivän jää arvoitukseksi.
Kamala aloitus. Lapset eivät ole todellakaan tyhmiä. Jos on opetettu kotona ja koulussa, osaa varmaan lukea ja vaikka mitä. Osaamattomuus ei ole tyhmyys. Ei kukaan synny valmiina pakettina. Matikkaa osa opettaa huonolla tavalla.
Koulussa ei ole enää mitään vaatimuksia. Tyttösille sopivaa kilttisoppaa. Pojat tarvitsee haasteita kiinnostuakseen
Onneksi Vauva palstan Aihe vapaa ryhmässä on sentään keskimääräistä älykkäämpää, fiksumpaa ja kauniimpaa porukkaa. Osaavat vielä puhua kauniisti kaikista riippumatta sukupuolesta tai iästä.
Kumma juttu - oppiminen on huonontunut samaan aikaan kun lapset viedään varhaiskasvatukseen entistä nuorempina.
Kiinassa jo lastentarhassa esikouluikäisilleteetetään teetetään niin monimutkaisia ongelmanratkaisutehtäviä tai motorisia taitoja vaativia tehtäviä ettei Suomessa moni aikuinenkaan niitä pystyisi tekemään. Kiinassa lastentarhassa saatetaan lapset opettaa valmistamaan myös kokonaisia aterioita. Kyse ei ole mistään leikistä, vaan ne oikeasti valmistaa ne ateriat ja syö ne sen jälkeen. Ja tietysti siivoavat kaikki jäljet myöskin. Tämä jo ennen kuin edes ovat koulussa.
Erityisoppilaiden tuominen normaaliluokkiin laski normaalin osaamisen ja vaatimusten tasoa. Kun osalta hyväksytään huono käytös ja veltto suoritus, ei muutkaan viitsi enää yrittää. Kun kerran ei toisiltakaan sitä vaadita, miksi itse pingottaisi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se minun homma ole opettaa lapsille perusasioita jos ohjaan harrastuskerhoa? Vanhempien ja koulun vastuulla se on.
Ap
Kuulostat todella kivalle ohjaajalle. Suoritatko jotain yhteiskuntapalvelua?
Koko elämä aikaa oppia antaa rauhassa opiskella
Vierailija kirjoitti:
Joo. Huomasin puistossa miten huutavat täysillä tai oikeastaan karjuvat mäkeä laskiessa koko mäen alas ja aina sama möly uudestaan. Ei kyllä ennen ollut noin vajaita lapsia jotka vaan huutaa koko ajan ilman mitään syytä. Ei sitä pidetty normiälyisten käytöksenä lastenkaan kesken.
Mun nuoruudessa lapset sai näkyä muttei kuulua. Esim. kun vanhemmat ja vieraat söi ruokasalissa ja lapset keittiössä niin jos erehtyi nauramaan liian kovaäänisesti niin kyllä tultiin heti huomauttamaan. Sillon ei ollut kivaa mutta jälkikäteen aateltuna ihan järkiratkasu.
Vierailija kirjoitti:
Ihan täysin vastakkaista mieltä aloittajan kanssa. Nykylapsilla ja nuorilla on valtava tietomäärä. päässään. Nehän lukevat ja kirjoittavat koko ajan. Se kaikki tehdään netissä. Kielitaitokin, ainakin englannin, heillä aivan toista luokkaa kuin edeltävillä sukupovilla.
isoäiti
Samaa mieltä. Minä äitinä kuulun siihen sukupolveen, joka on syntynyt 70-luvun loppupuolella. Sukupolvellani kehutaan olevan erinomaiset koulutaidot. Näin toki onkin. Minäkin ysin oppilaana selvitin helposti yliopistot jne. Mutta omat 15- ja 17-vuotiaat lapseni ovat mielestäni paljon taitavampia kuin itse olin samassa iässä. Tiedon etsintätaidot ovat mahtavat. Digitaidot ovat hyvät. Englannin kielitaito on mahtava. Kieliä voi itse helposti opiskella netin avulla. Vaikeisiin matikan tehtäviin löytyy myös aina tieto netistä. Samoin paljon muuta tietoa. Ja totta tuokin, että puhelinen vuoksi nuoret lukevat jatkuvasti, saavat hyviä ideoita ja puhelin myös hyvällä tavalla tasapäistää ihmisiä. Jos kotoa ei saa tukea, tieto on kuitenkin saatavilla.
Luulen että näiden lasten aivot ovat väsyneet, kun ärsyketulva on jatkuvaa aamusta iltaan. He eivät enää jaksa ajatella.
Koulun kerhossa käy ne joilla ei ole meidän suorittajavanhempien tarjoamia hienompia tavoitteellisia kalliita harrastuksia jotka alkaa reilusti ennen kouluikää jo. Muuna aikana lasta valmennetaan ja kehitetään keskustelemalla ja antamalla matemaattisia tehtäviä. Ei ole joka vanhemmalla tähän voimavaroja tai osaamista. Ei kannata kuitenkaan yleistää jonkun kokkikerhon perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen eräällä AMK:lla töissä, ja teen IT-tuki hommia. Opiskelijat olit eräänä päivänä valittaneet kirjastonporukalle, että olisi kiva, että olisi ohjeita tarjolla enemmän. Tämän jälkeen homma menisikin kinkkiseksi, kun tehdyt ohjeet eivät saisi olla pitkiä, kun niitä ei jaksa lukea, ei ymmärretä, mielellään pitäisi olla max. 30s. videoclippi tmv. Totesin vaan, että sellaisia ohjeita eivät tule saamaan. Videomuotoisia saattaa tulla, mutta ne ovat kohta kohdalta asioiden tekemistä, eli väkisinkin muutaman minuutin. Nähtävästi ihmisten keskittymiskyky lähentelee nykyään nollaa.
Sama on huomattu muutama vuosi sitten toisenkin korkeakoulun IT-tuessa.