Työhönottajat ja heidän tasonsa
Olen nyt katsellut erilaisia työnhaun opetusvideoita, ohjausvideoita, neuvontavideoita, valistusvideoita, ja rupeaa kyllä jo vähän oksettamaan, kun niissä puhutaan että rekrytoija huomioi, arvostaa yms. joitakin tiettyjä asioita hakemuksessa. Tai esim. itsensä kehumisesta, osaamisen kertomisesta ja niin edespäin on vain hyötyä.
Minä kun olen sitä mieltä, että jos työnhakijoiden taidoissa työnhaun suhteen on vaihtelua, joku osaa muotoilla hakemukset, sanoittaa osaamisensa ja kertoa ja tiivistää, joku taas osaa kaiken tuon heikommin, niin ihan samahan se pätee työhönottajiin - joku osaa huomioida ja arvioida asiallisesti, puolueettomasti, tulkita sisältöä, ja joku taas vain katsoo että onpa siisti hakija ja kivan tuntuinen ja puhuu mukavia.
Että sillain.
Sitten se kehuminen. No, jos minä esim. olen kertonut jotakin tietynlaista tehtävää hakiessani että minulla on monipuolinen kokemusta useista kyseiseen tehtävään kuuluvista erikoisalueista (ja tämä pitää paikkansa, koska yhdessä aiemmassa työpaikassa oli käytössä työnkierto, eli jokainen sen osaston työntekijä joutui omalla vuorollaan tekemään kaikkia osastolle kuuluvia alueita), niin tämä on tulkittu, että olen leuhkinut että minäpä se osaan kaiken... Ja huomatkaa että olen käyttänyt sanoja on kokemusta... mikä ei tosiaankaan tarkoita, että osaa ja hallitsee kaiken, vaan on kokemusta, osaa paljon, vaikkakaan ei kaikkea.. sillä näistä hommista kaikkea ei osaa kukaan!
Mutta siis pitää kertoa ihan mitä osaa ja mitä tehnyt, että osaamisen kertominen ei ole leuhkimista.
Ja sitten tuli yhdessä näistä opetusvideoista sellainen juttu esiin kuin kielitaito. Että juu jos on esim. englannin kielen taidoista kyse, niin voit sanoa että osaat, jos esim. pelaamisen kautta olet englantia käyttänyt. No, herranen aika sentään... Jos sinä olet vaikkapa liike-elämässä, niin tuleeko sieltä pelaamisen kautta liike-elämän englantia opittua, tai esim. kauppakirjeenvaihdon kuviot tutuiksi.
Niin osaan englantia, kuuntelen paljon englanninkielistä popmusiikkia ja katselen amerikkalaisia leffoja mieluiten ilman käännöstekstitystä...
Hehe.
Ja sekin vielä, että näissä videoissa kyllä paistaa selkeästi läpi TE-toimiston tekemisten markkinointia....
jep.
Höhö, mulla toi ajatus on taas sanoittamisen suhteen huonolla tolalla.
Siis osaston työntekijät siirtyivät tietyn aikajakson jälkeen toiseen osaston tehtävään, tekivät sitä saman pituisen aikajakson kuin edellist, ja sitten taas siirryttiin seuraavaan tehtävään, eli työtehtävät kiersivät porukan sisällä.
Tottahan tuossa oppii kustakin alueesta ihan hyvin.
Juu, leuhkii osaavansa kaiken! En leuhki, vaan olen kertonut niin kuin asia on: minulla on monipuolisesti kokemusta osaston hoitamista osa-alueista.
Höh!
Leuhkii, että osaa kaiken!
Paistaa kyllä ääretön kateus ja jonkinlainen... miksi sitä nyt sanoisi...