Siis minulle ei vain mene jakeluun, että mitä eroa on kasvissyöjällä ja vegaanilla?
Eikö ne tarkoita samaa, kumpakaan ei syö lihaa, mutta millä ihmeen logiikalla maito ja hunaja ei käy kasvissyöjälle ja miksi taas vegaani ei syö kananmunia??
Eihän noissa ole lihaa ollenkaan?!
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintolamaailmassa kasvisruokavalio / vegetarismi tarkoittaa käytännössä aina lakto-ovovegetaarista, ja näin tämän tulisi selkeyden vuoksi olla muuallakin. Menisi ihan hulluks jos menussa "veg" tarkoittaisikin ihan mitä sattuu.
Tämä tuli uutena. Pitääpä olla vastaisuudessa tarkkana, ettei joudu syömään kananmunaa.
Miten voi tulla uutena, aikuiselle ihmiselle, ainakaan jos on yhtään koskaan kasvissyjäksi ryhtymistä edes harkinnut?
En osaa sanoa. Kai minä olen niin naiivi, että oletan kasvisruoan olevan kasvikunnan tuotteista tehtyä. Että jos kasvisruoassa on kasvisten lisäksi eläinkunnan tuotteita, tästä kerrotaan erikseen.
Ajattelen, että kun ruokailen ravintolassa, teen ravintolan kanssa sopimuksen. Minä maksan siitä, että tilaamani kasvisruoka on kasvisruokaa. Ravintola joka ujuttaa siihen tietämättäni munaa rikkoo sopimuksen. En lähtökohtaisesti oleta että minulle valehdellaan.
Terveisin erittäinkin aikuinen kasvissyöjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintolamaailmassa kasvisruokavalio / vegetarismi tarkoittaa käytännössä aina lakto-ovovegetaarista, ja näin tämän tulisi selkeyden vuoksi olla muuallakin. Menisi ihan hulluks jos menussa "veg" tarkoittaisikin ihan mitä sattuu.
Tämä tuli uutena. Pitääpä olla vastaisuudessa tarkkana, ettei joudu syömään kananmunaa.
Miten voi tulla uutena, aikuiselle ihmiselle, ainakaan jos on yhtään koskaan kasvissyjäksi ryhtymistä edes harkinnut?
En osaa sanoa. Kai minä olen niin naiivi, että oletan kasvisruoan olevan kasvikunnan tuotteista tehtyä. Että jos kasvisruoassa on kasvisten lisäksi eläinkunnan tuotteita, tästä kerrotaan erikseen.
Ajattelen, että kun ruokailen ravintolassa, teen ravintolan kanssa sopimuksen. Minä maksan siitä, että tilaamani kasvisruoka
Et sinä kasvissyöjä ole, kunhan trolllaat.
Vierailija kirjoitti:
Vegaani on henkilö joka välttelee mahdollisimman pitkälle kaikkea eläinperäistä niin ruokavaliossaan kuin muissakin asioissa.
Kavissyöjä voi taas olla melkein mitä tahansa. Esimerkiksi henkilö, joka syö kanaa voi kutsua itseään pollo-vegetaristiksi. Kasvissyönti on siis yksi sekaruokavalion muoto, jossa pääsääntöisesti ei kuitenkaan syödä punaista lihaa.
Eihän tuollainen ole mikään kasvissyöjä, jos syö kanaa. Naurettavaa. Naurattavaa on myös olettaa että ihmiset ymmärtävät kirjavat käsitteet, kun voisi vain sanoa "en syö muuta lihaa, kuin kanaa" ja se olisi sillä selvä. Pollopällövegetaristinistit voivat syödä keskenänsä.
Oon koko aamun ollu kasvissyöjä, en ole syönyt mitään lihaa.
Lounas kohta en tiedä olenko silloinkin kasvissyöjä, ehkä tai sit en.
Vegaaniksi ei kannata ryhtyä, jos haluaa säilyttää sosiaalisen elämänsä ja saada saman määrän kyläkutsuja. :)
Kasvissyöjänä kohteliainta on noudattaa ruokavaliota omassa arjessaan ja kylässä olla valmis syömään pieni määrä lihaa, jos olisi muuten epäkohtelias. Itse olen harkinnut kasvissyöjäksi ryhtymistä tällä tyylillä, kylään mennessä ilmoittaisin "syön kaikkea, mutta suosin lihatonta ruokaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaani on henkilö joka välttelee mahdollisimman pitkälle kaikkea eläinperäistä niin ruokavaliossaan kuin muissakin asioissa.
Kavissyöjä voi taas olla melkein mitä tahansa. Esimerkiksi henkilö, joka syö kanaa voi kutsua itseään pollo-vegetaristiksi. Kasvissyönti on siis yksi sekaruokavalion muoto, jossa pääsääntöisesti ei kuitenkaan syödä punaista lihaa.
Eihän tuollainen ole mikään kasvissyöjä, jos syö kanaa. Naurettavaa. Naurattavaa on myös olettaa että ihmiset ymmärtävät kirjavat käsitteet, kun voisi vain sanoa "en syö muuta lihaa, kuin kanaa" ja se olisi sillä selvä. Pollopällövegetaristinistit voivat syödä keskenänsä.
Toisaalta jos syö 2 kertaa vuodessa kalaa tai kanaa kotonaan, mutta kouluruokailussa, ravintoloissa jne. pelkkää kasvista, niin on järkevämpää sanoa olevansa kasvissyöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta jos syö 2 kertaa vuodessa kalaa tai kanaa kotonaan, mutta kouluruokailussa, ravintoloissa jne. pelkkää kasvista, niin on järkevämpää sanoa oleva
Se on toki käytännöllisempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko totta? Tätä en tiennytkään. Eli jos tilaa kasvisruoan, saattaakin saada munakkaan?
Todella hämmentävää.
Riippuu ravintolasta ja maastakin, mutta periaatteessa voit kasvisruokaa tilatessa kyllä kasvismunakkaan saada.
Ne persut riemastuttaneet kasvisruokapäivät kouluissakaan ei taida kovin usein vegaanisia olla. Oman mukulan koulun ruokalistassa kasvisruoka on merkitty näin:
K - Kasvisruoka sisältäen maitotaloustuotteita ja kananmunaa
Munaton ja maidoton merkitään erikseen, jos kasvisruoka sattuu sellaista olemaan, mutta esimerkiksi eilinen kasvispasta sisälsi juustoa ja ensi maanantain kasvispihvit taas ovat maidottomia mutta sisältävät munaa.
Katos vaan. En tiedä noista laitoskeittiöiden muonista, koska en niitä joudu syömään, mutta voin kuvitella että kaikkea löytyy. Ja matkaillessa tietyissä kulttuureissa salaatti on tosiaan eksoottinen otus.
Mutta silti ihmetyttää, että Suomessa ravintolamaailmassa kasvisruoka olisi oletusarvoisesti lakto-ovoa. Olen ollut pitkään kasvissyöjä, ja tietysti törmännyt kaikenlaiseen versiointiin, mutta ajatellut sen olevan lähinnä ko paikan kokin osaamattomuutta eikä mikään standardi. Näihinhän törmää yleensä jossain tuppukylien pikkupaikoissa, joissa ei voi kohtuudella olettaa kokin olevan taitava kasvisruoan laittaja. Sitten syödään ranskalaisia.
Mutta yleensä löytyy edes yksi syötävä tai sellaiseksi muokattavissa oleva annos.
En ole edes kovin vanha (27v) mutta kyllä silloin kun olin teini niin kasvissyönti tarkoitti sitä lakto-ovo-vegeä. Vegaanius oli ihan öö mikä häh, onpas vaikea ruokavalio. Jännää miten tämä asia on muuttunut niin paljon päälle kymmenessä vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko totta? Tätä en tiennytkään. Eli jos tilaa kasvisruoan, saattaakin saada munakkaan?
Todella hämmentävää.
Riippuu ravintolasta ja maastakin, mutta periaatteessa voit kasvisruokaa tilatessa kyllä kasvismunakkaan saada.
Ne persut riemastuttaneet kasvisruokapäivät kouluissakaan ei taida kovin usein vegaanisia olla. Oman mukulan koulun ruokalistassa kasvisruoka on merkitty näin:
K - Kasvisruoka sisältäen maitotaloustuotteita ja kananmunaa
Munaton ja maidoton merkitään erikseen, jos kasvisruoka sattuu sellaista olemaan, mutta esimerkiksi eilinen kasvispasta sisälsi juustoa ja ensi maanantain kasvispihvit taas ovat maidottomia mutta sisältävät munaa.
Katos vaan. En tiedä noista laitoskeittiöiden muonista, koska en niitä joudu syömään, mut
Ei missään fine dining-paikoissa minusta ole vuosiin juurikaan käytetty koko kasvisruoka-termiä, vaan yleensä annokset on merkitty nimenomaan vegaanisiksi jos on. Ja toki laadukkaassa paikoissa otetaan ruokavalion erityispiirteet huomioon tarkemminkin, jos vaan kehtaa pyytää.
Ei ole pelkkää kasvisyöjää ja vegaania, tässä on vielä lakto-ovo-vegeä, pescovegetaarinen, fennovegaani ja mitä kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniksi ei kannata ryhtyä, jos haluaa säilyttää sosiaalisen elämänsä ja saada saman määrän kyläkutsuja. :)
Kasvissyöjänä kohteliainta on noudattaa ruokavaliota omassa arjessaan ja kylässä olla valmis syömään pieni määrä lihaa, jos olisi muuten epäkohtelias. Itse olen harkinnut kasvissyöjäksi ryhtymistä tällä tyylillä, kylään mennessä ilmoittaisin "syön kaikkea, mutta suosin lihatonta ruokaa".
Ihmiset ovat lihattomia eri syistä. Sen voin kertoa, että kun on ollut vuosikymmeniä ilman lihaa, niin liha aiheuttaa ripulin. Eli haluat paskovia vieraita, kun vatsat ja suolistot menevät sekaisin? Entäpä punkkien levittämä liha-allergia? Kolmas oksentaa kuvotuksesta, koska on epäinhimillistä tappaa eläin ja raadon syöminen tuntuu pahalta? Sinullapa on käteviä ratkaisuja :D
Vierailija kirjoitti:
En ole edes kovin vanha (27v) mutta kyllä silloin kun olin teini niin kasvissyönti tarkoitti sitä lakto-ovo-vegeä. Vegaanius oli ihan öö mikä häh, onpas vaikea ruokavalio. Jännää miten tämä asia on muuttunut niin paljon päälle kymmenessä vuodessa.
No tarjonta on ainakin kasvanut kymmenessä vuodessa. Mutta kyllä reilu kymmenen vuotta sitten nämä kaikki termit tarkoittivat ihan samaa kuin nytkin. Useammat vain eivät niitä tunteneet, varsinkaan vanhempi väki.
Eihän vegaaniudessa ole mitään vaikeaa, sehän on yksinkertaista kun jätetään kaikki eläinperäinen pois. Sitten voi olla vaikeaa, jos ei osaa tehdä ruokaa ilman kermaa ja munaa.
Vierailija kirjoitti:
Vegaani ei syö mitään ELÄINPERÄISIÄ TUOTTEITA. Esim hunaja on mehiläisten, jotka ovat eläimiä , tuottamaa, joten vegaaninen ei syö. Vegaani ei syö / juo lehmän maitoa, kananmunia, lihas tms
Kasvissyöjä voi syödä maitotuotteita ja kananmunia, mutta ei lihaa tms. Tai voi olla syömättä.
Nykyisin vegaanius saattaa rajoittua pelkkään ruokavalioon, mutta yleensä vegaanit eivät käytä mitään eläinkunnan tuotteita - ei siis villaa, nahkaa, silkkiä, lanoliinia, jne. Ennen digikuvien yleistymistä vegaanit saattoivat kieltäytyä valokuvista, koska filmien kehittämiseen käytetään liivatetta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pelkkää kasvisyöjää ja vegaania, tässä on vielä lakto-ovo-vegeä, pescovegetaarinen, fennovegaani ja mitä kaikkea.
"Riista vegaani" är min favorit bland veganerna. Hos dessa begränsas endast fångstmetoderna. De kan äta vad som helst, helt som normala människor.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyrkkisääntönä voi pitää, että vegaanin mielestä kananmuna ei ole kasvis, mutta kasvissyöjän mielestä se on.
Nyrkkisääntönä voit pitää että olet idiootti.
Äläs nyt tuosta hermostu, kyllähän siinä ihan pointti oli. Onhan se kummallista olla kasvissyöjä ja syödä kuitenkin kananmuni ja maitotuotteita. Eiväthän ne ole kasviksia lähelläkään.
Ainakaan eettisyydellä ei kasvissyöjä pysty ratsastamaan. Ja siitä varmaan muuten johtuu noin jyrkkä reaktiokin.
Vegaani tarkoittaa kasvisperäistä. Vegetaristi tarkoittaa kasvissyöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyrkkisääntönä voi pitää, että vegaanin mielestä kananmuna ei ole kasvis, mutta kasvissyöjän mielestä se on.
Nyrkkisääntönä voit pitää että olet idiootti.
Äläs nyt tuosta hermostu, kyllähän siinä ihan pointti oli. Onhan se kummallista olla kasvissyöjä ja syödä kuitenkin kananmuni ja maitotuotteita. Eiväthän ne ole kasviksia lähelläkään.
Ainakaan eettisyydellä ei kasvissyöjä pysty ratsastamaan. Ja siitä varmaan muuten johtuu noin jyrkkä reaktiokin.
Kummallista se on vain jos ei ymmärrä aihepiiriin liittyviä vakiintuneita käsitteitä tai sekoittaa biologian ja ravitsemustieteet käsitteineen keskenään.
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01198
"Kasvissyöjä on henkilö, jonka ruokavalio koostuu joko pelkästään kasvikunnan tuotteista tai sisältää rajatusti eläinkunnan tuotteita ja on kasvispainotteinen. Kasvissyönti on tietynlainen kattokäsite, jonka alle mahtuu monenlaisia ruokavalioita."
Jyrkkä reaktio johtui varmaankin siitä että aiempi kirjoittaja oli ilmiselvä trolli, idiootti tai molempia.
Vegaani ei voi syödä nahkakenkiä.
Vegaani ei voi syödä edes tavallista pullaa tai muuta leipomusta, hänen takiaan pitää laittaa koko tarjoilu uusiksi. Kasvisruokailija ei syö lihaa, hänellä on siis melko normaali ruokavalio, mutta lihaton.
Osa myös kutsuu itseään kasvissyöjäksi, vaikka syö silloin tällöin kalaa.