Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis minulle ei vain mene jakeluun, että mitä eroa on kasvissyöjällä ja vegaanilla?

Vierailija
28.11.2023 |

Eikö ne tarkoita samaa, kumpakaan ei syö lihaa, mutta millä ihmeen logiikalla maito ja hunaja ei käy kasvissyöjälle ja miksi taas vegaani ei syö kananmunia??

Eihän noissa ole lihaa ollenkaan?!

Kommentit (125)

Vierailija
121/125 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä vegaaniudessa on?

Hyvä omatunto. Itse olen vain perus vegetaristi eli syön maitotuotteita ja muniakin, mutta onhan tässä koko ajan se ristiriita, että vaikka en syö tapettuja eläimiä, osallistun maitoa ja munia käyttämällä juuri sen tehotuotannon tukemiseen, minkä käytännöt ahdistivat niin paljon että teininä lopetin lihansyönnin. Yritän rauhoitella omaatuntoa syömällä luomua, vapaan kanan munia jne, mutta se toimii vain osittain koska tiedän, että näiden tuotanto on vain marginaalisesti parempaa eläimille kuin ei-luomun. Omat syyni, miksi en ole vegaani huolimatta siitä, että pidän sitä eettisesti parhaana vaihtoehtona on, että kodin ulkopuolella elämänpiirissäni on vaikea saada vegaanista ruokaa, ja toiseksi kun olen joskus vegaaniutta kokeillut, vatsa on protestoinut vahvasti runsasta palkokasvien syömistä vastaan. 

Vierailija
122/125 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No toinen on umpifanaattinen ruokavalionsa ja elämäntapansa suhteen ja toinen on vapaamielisempää sorttia. Ei siinä sen kummempaa.

Vähän kuin lihaa syövä. Hehän he eniten toisten ruokavalioon puuttuvat ja uikuttavat tälläkin palstalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/125 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä täällä ollaan yksinkertaisesta kysymyksestä saatu tapeltua monen sivun verran :D

Eli aloittajan ihmettely ei ollutkaan mitenkään omituista kun ihmiset ei tunnu itsekään tietävän mitä ovat ja käyttävät sikinsokin näitä nimikkeitä ja ruokavalioita. Isoäitini, joka oli syntynyt 1903, ei syönyt koskaan lihaa. Ei hän silti kutsunut itseään kasvissyöjäksi. Hän vaan ei syönyt lihaa, selvää ja yksinkertaista.

Kerran työpaikalle oli tulossa lounasvieras, joka oli ilmoittanut olevansa vegaani. Päivän lounaslistalla oli töissä kanaa, ja pomoni pyysi minua tiedutelemaan vieraalta, syökö hän kuitenkin kanaa (!). No vieras vastasi, että hän ei syö mitään millä on ollut silmät. Sekin oli selvästi sanottu.

Voisi lopettaa nämä kaikenmaailman ovolaktopesco ja mitä lie ja sanoa selvästi mitä ei syö.

Vierailija
124/125 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kuin kysyisit mitä eroa on sormella ja peukalolla. Kaikki peukalot ovat kyllä sormia, mutta kaikki sormet eivät ole peukaloita. Vegaani on yksi kasvissyöjien alatyyppi, mutta sellainen joka ei syö mitään eläinperäistä.

Vierailija
125/125 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä täällä ollaan yksinkertaisesta kysymyksestä saatu tapeltua monen sivun verran :D

Eli aloittajan ihmettely ei ollutkaan mitenkään omituista kun ihmiset ei tunnu itsekään tietävän mitä ovat ja käyttävät sikinsokin näitä nimikkeitä ja ruokavalioita. Isoäitini, joka oli syntynyt 1903, ei syönyt koskaan lihaa. Ei hän silti kutsunut itseään kasvissyöjäksi. Hän vaan ei syönyt lihaa, selvää ja yksinkertaista.

Kerran työpaikalle oli tulossa lounasvieras, joka oli ilmoittanut olevansa vegaani. Päivän lounaslistalla oli töissä kanaa, ja pomoni pyysi minua tiedutelemaan vieraalta, syökö hän kuitenkin kanaa (!). No vieras vastasi, että hän ei syö mitään millä on ollut silmät. Sekin oli selvästi sanottu.

Voisi lopettaa nämä kaikenmaailman ovolaktopesco ja mitä lie ja sanoa selvästi mitä ei syö.

No esim. vegaani on erittäin selvästi sanottu, ei yhtään mitään mikä on mistään eläimestä peräisin. Lakto-ovovegetaristikin on selvästi sanottu, siinä on selkeästi kerrottu, että ei syö kuolleita eläimiä, mutta syö munia ja maitotuotteita. Se, jos joku ei ymmärrä mitä tavalliset sanat tarkoittavat, ei tarkoita että sanoissa olisi vikaa. Eivät kaikki ymmärrä laktoosi-intoleranssin ja maitoallergiankaan eroa, tai tiedä mikä on keliakia, mutta silloin vika on kuulijan yleissivistyksessä, ei koko muussa yhteiskunnassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä