Kuukausittain ruokakauppaan menevä summa (yksin asuvalla) nyt kun hinnat ovat nousseet?
Eli mikä on tällä hetkellä sellainen summa ruokakauppaan/kk jolla yksin asuva tulee vielä jotenkin toimeen?
Jäin juuri opintovapaalle ja nyt olisi sentin venytystä tiedossa. Ruokamenoissa voisin säästää varmasti, koska minulla on mennyt yksin asuvana melkein 500 e /kk ruokakauppaan. Tuo summa pitää toki sisällään kaikki taloustarvikkeet, hygienian yms. mutta lienee aika paljon kuitenkin.
En haluaisi jatkossakaan ihan ääri-kitkutella, mutta minun on vaikea hahmottaa paljonko voisin tuosta summasta nipistää nyt kun hinnat ovat pilvissä.
Paljonko teillä muut sentin venyttäjät menee siis nykyisin ruokakauppaan kuukaudessa? :) Mukaan lukien just pesuaineet, wc-paperit ja sen sellaiset.
Kommentit (78)
120€ jos ei lisäravinteita lasketa.
Joku satasella, tai jopa sen alle, kuukauden ruokamenoista selviävä voisi kertoa meille muille, että mitä hän syö ja juo reilulla 3 eurolla päivässä?
Ei eineksiä, ei pakastepitsoja jne. Yhden pakastepitsan hinnalla leipoo itse 1-2 pellillistä pitsaa riippuen täytteistä. Eineslaatikko on käytännössä kallis kasa maustettua hiilihydraattia. Raaka-aineissa kilohinta edellä lähes aina.
Limpparit, sipsit, noups. Popcornit kannattaa tehdä kattilassa, on parempiakin. Lapset syö kyllä karkkia viikonloppuisin.
Pakastin best <3. Ei tule hävikkiä eikä tule heräteostoja kun raaka-aineet voi varastoida ja kauppaa tarvitsee harvemmin. Mulla on yleensä pari valmista annosruokaa pakkasessa myös, kiva sillon kun ei jaksa kokata.
Jos asuu lähellä kauppoja, kiertää usein ja käyttää kaikki tarjoukset. Tai jos asuu kaukana niinkun minä ja lähikauppa kallis, tilaa/hakee kotiin isoissa erissä.
Kannattaa opetella kokkaamaan niin, että oikeasti tykkää niistä tekeleistä. Mieluummin ehkä riittävästi mausteita hyllyyn ja hyvää kotiruokaa kuin että säästää niistä, ja sitten omat eväät mauttomia ja ostaa kuitenkin valmiita.
Vierailija kirjoitti:
250 e / kk on kyllä aika vähän tänä päivänä. Mulla menee noin 400 e / kk enkä koe mitenkään aivan ylettömästi tuhlailevan kauppaan.
No jos oot 50kg nainen niin se on paljon. Jos yli 80kg mies niin se on vähän. Vois melkeen sanoa että sen kokoinen mies tarvitsee vähintään tuplamäärän mitä 50kg painava nainen. No tietysti vaikuttaa myös fyysisyys, ikä ja muut seikat..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasta tein laskelman kuluneen vuoden kuittien perusteella, että marraskuu -22 ja lokakuu -23 välisenä aikana on ruokaan mennyt keskimäärin 97e/kk. Tuohon siis pääsin ynnäämällä koko vuoden kuitit yhteen ja jaoin sen kahdellatoista.
Hulppeat 3e / päivä. Mitä sinä oikein syöt?
En mitään turhaa. Karkit, sipsit, jäätelöt, mehut (poislukien itse mehustetut), limut, pullovedet, valmisruoat, siemenöljyt, margariinit, ylipäätään kaikki teollinen moska ei kuulu mun ruokavalioon.
Syön lihaa, maitotuotteita, munia, kasviksia, hedelmiä, marjoja, puuroa, itse leivottua leipää.
Lihan, maidon, jauhot, hiutaleet ja perunat sekä joitain kasviksia saan ilmaiseksi. Kerään metsästä marjat ja sienet. Naapurin katiskasta ylijäämäkalaa ilmaiseksi. Edullisesti saan suoraan tuottajalta munia ja kana
Okei tämä selittää paljon. Sulla siis menee ruokakauppaan alle satanen kuussa kun ilmaiseksi saat "vain" lihan, maidon, jauhot, hiutaleet, perunat, kasvikset ja kalan.
Joo. Pärjäisin minäkin vaikka käymättä kaupassa jos saisin ilmaista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Joku satasella, tai jopa sen alle, kuukauden ruokamenoista selviävä voisi kertoa meille muille, että mitä hän syö ja juo reilulla 3 eurolla päivässä?
3e päivässä saa pyhää hengeä. Ei tarvitse muuta. terv. Porpo
Aina sanotaan että terveellinen ruoka on kallista, mutta mulla kyllä hupenee rahat nimenomaan silloin, jos oon sortunut johonkin epäterveelliseen herkkuun. Pakastepitsa, jäätelöpurkki ja pari olutta -> yhden illan herkut, mutta tuolla rahalla söisi terveellistä arkiruokaa pari päivää!
100 eur melkein tekemätön paikka, mutta 200 eur on jo höveli jos on täällanen pienikokoinen toimistotyössä olevan nainen. Eri asia isokokoinen mies, ehkä vielä urheilija/fyysisessä työssä, varmaan tarvii 300 eur.
Jos saa yksin asuvana 500e kulumaan kuukaudessa ruokaan ja taloustarvikkeisiin, silloin on kyllä vain ostanut, mitä sattuu kulloinkin haluttamaan, hintoja ym. vertailematta jne. Tai sitten ostelee valmisruokia tai puolivalmiita.
Ise olen 80kg mies ja minulla menee n. 200e/kk. Mutta olenkin puoli tuntia ennen kaupan avaamista jonossa paikalliseen Lidliin ja sitten kun ovet avautuu juoksen ottamaan hävikkikassin ja nopsaa lihaosastojen läpi nappaan parhaat punalaputetut jos niitä on ja josku jopa viherlaputetutt(-50%). Sitten juoksen siitä täysiä ottamaan hävikkileivät ja lopuksi hävikki maidot. Tiettynä päivänä,kuten lauantaina on kilpailijoita jotka myös suuntaa nopsaa hävikkikasseille ja leiville.
320€/kk
mies (105kg)
sisältää ruuan, pesuaineet, vessapaperit, taloustavarat
Poikaystävän heivattuani ruokaan alkoi mennä taas sama 160...180 euroa kuussa mitä aikaisemminkin. Aloimme seurustelemaan samoihin aikoihin kun inflaatio alkoi jyllätä ja olin ihan järkyttynyt kun ruokalaskut oli nousseet n. 250 euroon kuussa. No selvisipä sekin.
Kyllä vaikka miten päin eläisi niin satanen menee viikossa. Jos vähänkään ostaa mitään herkkuja, sushia tai holia tms. niin menee 150e.
Vierailija kirjoitti:
Ise olen 80kg mies ja minulla menee n. 200e/kk. Mutta olenkin puoli tuntia ennen kaupan avaamista jonossa paikalliseen Lidliin ja sitten kun ovet avautuu juoksen ottamaan hävikkikassin ja nopsaa lihaosastojen läpi nappaan parhaat punalaputetut jos niitä on ja josku jopa viherlaputetutt(-50%). Sitten juoksen siitä täysiä ottamaan hävikkileivät ja lopuksi hävikki maidot. Tiettynä päivänä,kuten lauantaina on kilpailijoita jotka myös suuntaa nopsaa hävikkikasseille ja leiville.
Sanoisin, ettätämä on jo sairasta.
Kaikki mitä saa halvalla ja paljon ei kenties ole edullisinta. Ostin aina ennen 6-rullan pakkauksen sitä toiseksi halvinta wc-paperia ja se riitti runsaaksi viikoksi. Nyt ostan neljän rullan pakkauksen 5-kertaista wc-paperia ja pakkaus maksaa n. euron vähemmän kuin ensin mainittu 6-rullan pakkaus ja neljän rullan pakkaus riittää yhtä pitkäksi aikaa kuin 6-rullan pakkaus. Olen siirtynyt juomaan murukahvia ja sekin tulee ainakin yhden hengen taloudessa halvemmaksi kuin suodatinkahvi vaikka maksaa määräänsä nähden suhteellisesti enemmän kuin suodatinkahvit, mukia kohden kuitenkin riittää vain teelusikallinen kahvia, ei tarvita suodatinpaperia eikä tarvitse virittää kahvinkeitintä ja pestä pannua. Kun vaihdat talouspaperin kankaisiin keittiöpyyhkeisiin säästät vuositasolla pitkän pennin. Kun haet siivoustuotekaupasta ammattikäyttöön tarkoitettuja laimennettavia pesuaineita ne riittävät moninkertaisesti verrattuna markettien hyllyillä myytäviin pesuaineisiin. Monasti ei ole tule ajatelleeksi missä kaikessa voi säästää elintasosta yhtään tinkimättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, ettätämä on jo sairasta.
No. Nyt on sota-ajat niin pitää taistella selviytyäkseen.
Nykyjään menee 10e/pv. Eli noin 300 euroa/kk. +- 20 euroa
Ennen meni vähän vähemmän, kun hinnat oli normaalit