Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuukausittain ruokakauppaan menevä summa (yksin asuvalla) nyt kun hinnat ovat nousseet?

Vierailija
27.11.2023 |

Eli mikä on tällä hetkellä sellainen summa ruokakauppaan/kk jolla yksin asuva tulee vielä jotenkin toimeen?

Jäin juuri opintovapaalle ja nyt olisi sentin venytystä tiedossa. Ruokamenoissa voisin säästää varmasti, koska minulla on mennyt yksin asuvana melkein 500 e /kk ruokakauppaan. Tuo summa pitää toki sisällään kaikki taloustarvikkeet, hygienian yms. mutta lienee aika paljon kuitenkin. 

En haluaisi jatkossakaan ihan ääri-kitkutella, mutta minun on vaikea hahmottaa paljonko voisin tuosta summasta nipistää nyt kun hinnat ovat pilvissä. 

Paljonko teillä muut sentin venyttäjät menee siis nykyisin ruokakauppaan kuukaudessa? :) Mukaan lukien just pesuaineet, wc-paperit ja sen sellaiset.

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teen kaiken ruoan itse niin menee varmaan 500€/kk, jos ostan jotain einestä tai muuta "turhaa" niin 700€ menee helposti.

Sulla menee ruokaan -siis pelkkään ruokaa- kyllä yksin asuvaksi varsin paljon, jos itse tehden käytät siihen kuukaudessa 500€, jos olet myös perusterve.  

Vierailija
22/78 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0€. Kaiken saa ruokajaosta.

Ei saa paljo mitään sieltä. Jonosta saa hakea kerran viikossa ruokaa. 

Täällä ei ole rajoituksia. Ruokajakelupaikkoja on 6, joista kaikki jakavat 2-3 kertaa viikossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teen kaiken ruoan itse niin menee varmaan 500€/kk, jos ostan jotain einestä tai muuta "turhaa" niin 700€ menee helposti.

Sulla menee ruokaan -siis pelkkään ruokaa- kyllä yksin asuvaksi varsin paljon, jos itse tehden käytät siihen kuukaudessa 500€, jos olet myös perusterve.  

Lohi ja laadukkaat lihat maksaa vaikka itse tekisi. Myös erilaisiin juustoihin menee varmaan 50€/viikko.

Vierailija
24/78 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki sympatia ruokajonoja käyttäville, mutta en nyt siihen kuitenkaan itse vielä lähde. Aion jotenkin pärjäillä ja mietin että pystyisikö sitä jollain 250 eurolla esim. pärjäilemään ilman että täytyy ääreen nipistää.  -ap

Vierailija
25/78 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole budjetoinut, sen kyllä huomaa kun rahat on loppu. Kärvistelen 800 eurolla eli ainoo mitä pakollisten jälkeen voin ostaa on ruoka ja ostan aina halvinta/tarjouksesta/laputettuja.

Vierailija
26/78 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En paljoa katsele hintoja ruokakaupassa, punalappunen tuote tarttuu mukaan jos sattuu vastaan. Ruokaan,paskapaperiin,hygieeniatarvikkeisiin yms menee varmaan noin 500e/kk.

Väitän että jos oikein pihistelee ja katselee hintoja niin saattaa päästä 300e/kk kuluihin.

Vierailija
27/78 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 140 euroa kuussa sisältäen hygienian, pesuaineet yms.

Pienikokoisena en syö valtavasti ylipäätään ja suunnittelen ruoanlaittoni, ruokani ja kaupassa käymiset viikko kerrallaan. Vihaan hävikkiä ja ostan tasan sen mitä aion syödä. Suosin raaka-aineita puolivalmisteiden sijaan. Esimerkiksi kalliimpia kaloja ostetaan kaveriporukan kesken niin, että joku ostaa koko kalan ja pyytää jo kaupassa laittamaan x osaan ja jokainen saa sitten osansa sopivaan hintaan sen sijaan, että jokainen ostaa kalliin pienen palan. 

Vierailija
28/78 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku 200-250e/kk näyttäisi menneen. Vaatii kyllä sitä ettei liikaa valikoi tai turhia nirsoile, vaan ostaa sitä mikä on sesongissa, alessa, laputettu tai muuten vaan halpaa, varsinkin jos yrittää vielä suurinpiirtein terveellisesti syödä.  Pakastin on syytä olla myös ja/tai kanttia syödä samaa pöperöä pari-kolme päivää putkeen.

Tällaiseen summaan olisi kyllä kiva päästä. Minua ei haittaa syödä samaa ruokaa perättäisinä päivinä, mutta noiden punalaputettujen kanssa minulla on pieni "ongelma" kun tykkään käydä kaupassa vain ehkä kerran viikossa ja muutenkin pelkään vanhaksi menneitä elintarvikkeita. Täytynee miettiä.  -ap

Punalaputetut ei ole vanhoja, niissä on usein vielä pari päivää käyttöaikaa jäljellä, joissain tuotteissa jopa viikko, varsinkin Lidlissä. Jos käytiin vain kerran viikossa kaupassa, niin ei sillä laputettujen kannalta ole merkitystä  siinä tapauksessa sun vaan pitää pitää kauppapäivänä tai seuraavana myös ruuanlaittopäivä. Kypsennettynä niille tulee taas muutama päivä lisää käyttöaikaa. Jos ostat vaikka jauhelihaa päivää ennen viimeistä myyntipäivää, voit tehdä siitä heti ruokaa samantien syötäväksi tai tehdä ruokaa jonka pakastat heti annoskokoisina tai siihen vain paistat jauhelihan ja laitat sellaisenaan pakastimeen  kun otat sen sieltä käyttöön, niin uudelleen kuumennettaessa se saa taas sen pari päivää lisää käyttöaikaa  

Vierailija
29/78 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisen puolen vuoden ruokakauppakulutuksen keskiarvo näyttää olevan noin 290 €/kk. Summa sisältää ruuat, pesuaineet, vessapaperit, shampoot ja muut vastaavat tavallisen elämän tavalliset tarpeet. Marjat poimin itse. Viilaamisen varaa on lähinnä hiilihapotetussa pullovedessä, kahvissa ja sipseissä. 

Vierailija
30/78 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisen 8kk keskiarvo noin 320e + noin 55e ravintoloihin. En ole hirveästi nirsoilut mutta kun kokonaan etätöissä niin ruuat tulee tehtyä itse.

Vierailija
31/78 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin S-ryhmän omat ostot -palvelusta vuoden keskikulutuksen. Noin 350 €/kk on mennyt ruokaan kun poistan tuosta kahvin (juon tosi kallista kahvia) ja kauppakassin kotiinkuljetukset (joita käytän aktiivisesti), ja sukat sun muut asiaan kuulumattomat.

Vierailija
32/78 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

250 e / kk on kyllä aika vähän tänä päivänä. Mulla menee noin 400 e / kk enkä koe mitenkään aivan ylettömästi tuhlailevan kauppaan. 

Vierailija
33/78 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasta tein laskelman kuluneen vuoden kuittien perusteella, että marraskuu -22 ja lokakuu -23 välisenä aikana on ruokaan mennyt keskimäärin 97e/kk. Tuohon siis pääsin ynnäämällä koko vuoden kuitit yhteen ja jaoin sen kahdellatoista.

Hulppeat 3e / päivä. Mitä sinä oikein syöt?

En mitään turhaa. Karkit, sipsit, jäätelöt, mehut (poislukien itse mehustetut), limut, pullovedet, valmisruoat, siemenöljyt, margariinit, ylipäätään kaikki teollinen moska ei kuulu mun ruokavalioon.

Syön lihaa, maitotuotteita, munia, kasviksia, hedelmiä, marjoja, puuroa, itse leivottua leipää.

Lihan, maidon, jauhot, hiutaleet ja perunat sekä joitain kasviksia saan ilmaiseksi. Kerään metsästä marjat ja sienet. Naapurin katiskasta ylijäämäkalaa ilmaiseksi. Edullisesti saan suoraan tuottajalta munia ja kanaa. Kasvatan itse mahdollisimman minimibudjetilla ruokaa omalla pienellä harrastepuutarhallani.

Joululahjaksi toivon aina ruokalahjoja; viime jouluna sain ison laatikollisen Valion juustoja ja kassillisen Juustoportin juustoja. Puoleen vuoteen ei tarvinnut juustoa ostaa.

Ostan paljon kerralla kun saan halvalla ja syön pikkuhiljaa pois. 

Pidän annoskoot sen verran pieninä, että hengissä pysyy eikä perse leviä.

Vierailija
34/78 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin S-ryhmän omat ostot -palvelusta vuoden keskikulutuksen. Noin 350 €/kk on mennyt ruokaan kun poistan tuosta kahvin (juon tosi kallista kahvia) ja kauppakassin kotiinkuljetukset (joita käytän aktiivisesti), ja sukat sun muut asiaan kuulumattomat.

Lisätään vielä selostus miten syön. En pihistele ruokien hinnoissa vaan ostan laadukasta ja sellaista mitä oikeasti haluan syödä. En syö lainkaan eineksiä enkä mitään kevyt-tuotteita. Ostan kaiken täysrasvaisena ja annoskoot ovat sitten vastaavasti pienempiä, koska pienemmästä määrästä tulee kylläiseksi. Syön päivittäin tuoreita vihanneksia ja hedelmiä tai marjoja pienen määrän. Syön lisäksi paljon pähkinöitä, jotka ovat hinnaltaan kalliita mutta niissäkin pätee se että pienestä määrästä tulee kylläiseksi.

Vierailija
35/78 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

200€ kuussa.

Vierailija
36/78 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kaviaaria te oikein vetelette, jotka käyttää pelkästään omiin ruokiin yli 200€/kk?!?

Vierailija
37/78 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Semmoinen 300-400e. Nyt talvena menee vähän reilummin kun ruokin lintuja. Pelkästään lintujen pähkinöihin menee 60e kuussa.

Auringonkukan kuoritut siemenet halvempia

Vierailija
38/78 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta 300-400€ on realistinen aikuiselle ihmiselle, joka ei halua elää pelkällä makaroonilla ja kaurapuurolla. 

Vierailija
39/78 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki sympatia ruokajonoja käyttäville, mutta en nyt siihen kuitenkaan itse vielä lähde. Aion jotenkin pärjäillä ja mietin että pystyisikö sitä jollain 250 eurolla esim. pärjäilemään ilman että täytyy ääreen nipistää.  -ap

Eikö sen voi ihan itse päätellä? Reilu 50€/viikko. Mitä luulet sillä saavasi? 

Vierailija
40/78 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasta tein laskelman kuluneen vuoden kuittien perusteella, että marraskuu -22 ja lokakuu -23 välisenä aikana on ruokaan mennyt keskimäärin 97e/kk. Tuohon siis pääsin ynnäämällä koko vuoden kuitit yhteen ja jaoin sen kahdellatoista.

Hulppeat 3e / päivä. Mitä sinä oikein syöt?

En mitään turhaa. Karkit, sipsit, jäätelöt, mehut (poislukien itse mehustetut), limut, pullovedet, valmisruoat, siemenöljyt, margariinit, ylipäätään kaikki teollinen moska ei kuulu mun ruokavalioon.

Syön lihaa, maitotuotteita, munia, kasviksia, hedelmiä, marjoja, puuroa, itse leivottua leipää.

Lihan, maidon, jauhot, hiutaleet ja perunat sekä joitain kasviksia saan ilmaiseksi. Kerään metsästä marjat ja sienet. Naapurin katiskasta ylijäämäkalaa ilmaiseksi. Edullisesti saan suoraan tuottajalta munia ja kana

Mitä lihaa saa kolmella eurolla? Tai reilusti alle, kun ne muutkin raaka-aineet pitäisi ostaa.