Kuukausittain ruokakauppaan menevä summa (yksin asuvalla) nyt kun hinnat ovat nousseet?
Eli mikä on tällä hetkellä sellainen summa ruokakauppaan/kk jolla yksin asuva tulee vielä jotenkin toimeen?
Jäin juuri opintovapaalle ja nyt olisi sentin venytystä tiedossa. Ruokamenoissa voisin säästää varmasti, koska minulla on mennyt yksin asuvana melkein 500 e /kk ruokakauppaan. Tuo summa pitää toki sisällään kaikki taloustarvikkeet, hygienian yms. mutta lienee aika paljon kuitenkin.
En haluaisi jatkossakaan ihan ääri-kitkutella, mutta minun on vaikea hahmottaa paljonko voisin tuosta summasta nipistää nyt kun hinnat ovat pilvissä.
Paljonko teillä muut sentin venyttäjät menee siis nykyisin ruokakauppaan kuukaudessa? :) Mukaan lukien just pesuaineet, wc-paperit ja sen sellaiset.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Mitä kaviaaria te oikein vetelette, jotka käyttää pelkästään omiin ruokiin yli 200€/kk?!?
Ihan tavallista ruokaa. 50€/viikko ei kummoisia aterioita saa. Varsinkin, kun mukaan lasketaan myös hygieniatarvikkeet jne. kuten ap pyysi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 140 euroa kuussa sisältäen hygienian, pesuaineet yms.
Pienikokoisena en syö valtavasti ylipäätään ja suunnittelen ruoanlaittoni, ruokani ja kaupassa käymiset viikko kerrallaan. Vihaan hävikkiä ja ostan tasan sen mitä aion syödä. Suosin raaka-aineita puolivalmisteiden sijaan. Esimerkiksi kalliimpia kaloja ostetaan kaveriporukan kesken niin, että joku ostaa koko kalan ja pyytää jo kaupassa laittamaan x osaan ja jokainen saa sitten osansa sopivaan hintaan sen sijaan, että jokainen ostaa kalliin pienen palan.
En kyllä ymmärrä tuota kalakuviota. Jos tiskiltä ostat niin kilohinnallahan ne myydään, riippumatta siitä kuinka ison palan ostat. Monesti ostanut ihan annospaloja, joskus lihatiskistä tyyliin pari siivua leikkelettä lounassämpylän väliin.
Eri vastaaja tässä, mutta kyllä kokonaisissa kaloissa on halvempi kilohinta ihan jo siksi että siinä mukana tulee sitä pyrstöä, ruotoa ja muuta jotka lisäävät painoa mutta eivät ole yhtä arvokkaita kuin kalan liha. Sitä en ole tutkinut, onko kilohinta vielä sittenkin halvempi jos ne lihat punnitsee erikseen ja laskee kilohinnan sitten uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 140 euroa kuussa sisältäen hygienian, pesuaineet yms.
Pienikokoisena en syö valtavasti ylipäätään ja suunnittelen ruoanlaittoni, ruokani ja kaupassa käymiset viikko kerrallaan. Vihaan hävikkiä ja ostan tasan sen mitä aion syödä. Suosin raaka-aineita puolivalmisteiden sijaan. Esimerkiksi kalliimpia kaloja ostetaan kaveriporukan kesken niin, että joku ostaa koko kalan ja pyytää jo kaupassa laittamaan x osaan ja jokainen saa sitten osansa sopivaan hintaan sen sijaan, että jokainen ostaa kalliin pienen palan.
En kyllä ymmärrä tuota kalakuviota. Jos tiskiltä ostat niin kilohinnallahan ne myydään, riippumatta siitä kuinka ison palan ostat. Monesti ostanut ihan annospaloja, joskus lihatiskistä tyyliin pari siivua leikkelettä lounassämpylän väliin.
Eri vastaaja tässä, mutta kyllä kokonai
Kokonaisen kalan saa pyydettäessä fileoituna eikä roippeita tarvitse ottaa ellei halua. Sitten vaan annospaloina pakkaseen, jos ei kerralla mene.
Ostan halvimpia merkkejä ja 350e!
15 vuotta sitten budjetti oli 190e ja söin paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä kaviaaria te oikein vetelette, jotka käyttää pelkästään omiin ruokiin yli 200€/kk?!?
Puoli kiloa lohta tai naudan lihaa menee päivässä, 1kg juustoa viikossa. 1kg tuoreita vihanneksia päivässä. Kahviin 50€/kk. Aamupala tarvikkeet 50€/viikko.
Kyllä sitä rahaa nykyään yksinkin menee paljon ruokaan.
Minulla menee keskimäärin 400-450 euroa kuukaudessa ruokakauppaan ja summa sisältää myös hygienia- ja siivoustuotteita. Jos mitään vierastarjoilua ei tarvitse ostaa menee ruokahauppaan 30-50 euroa vähemmän. Syön terveellisesti ja valmistan itse ruokani, ostan paljon vihanneksia ja hedelmiä, punaista lihaa ja lihajalosteita en juurikaan syö. Ehkä muutaman kympin kuukaudessa säästäisi jos juoksisi hakemassa eri kaupoista tarjouksia, mutta niin viitseliäs en ole vaan ostan ruokani pääasiassa asuntoni lähellä olevasta supermarketista ja kalaa haen joskus myös torilta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä suuntaa-antava viikon esimerkki minulle tyypillisistä ostoksista koottuna:
Litra jugurttia 2,5€
Köntti juustoa 7€
Pussi leipää 2,5€
Pari pakettia kanan paistileikettä 12€
Paketti Härkistä 4€
Hevi-osastolta sekalainen kattaus 15€
Purkki maitoa 1,5€
Terveyssidepaketti 2,5€
Leivinpaperipakkaus 1€
Linssejä ja papuja 5€
Taisikin tulla jo 50€ täyteen eikä mukana ole edes kaikki. Sitten jos samalla viikkolla loppuu oliiviöjy, Oivariini, shampoo ja suihkusaippua, aletaankin hipoa jo satasta.
N. 200e/kk ruokaan. En osta ikinä mitään jugurtteja, proderahkoja, maitoa, mehua, kahveja, smoothieita tms. mihin moni tuntuu hukkaavan euronsa.
Vierailija kirjoitti:
N. 200e/kk ruokaan. En osta ikinä mitään jugurtteja, proderahkoja, maitoa, mehua, kahveja, smoothieita tms. mihin moni tuntuu hukkaavan euronsa.
Etkä mitä ilmeisimmin myöskään syö lihaa tai kalaa.
Menee ehkä 300-350 e /kk.
Perusruokaani on leipä, juusto, kasviksia leivälle, rahka, nuudelit, jauheliharuoat. Rahkaan pakastimesta marjoja. Puuroa. Munakasta.
Aika paljon ostan eineksiä, kuten valmiskeittoja ja salaatteja. Osan punalaputettuna.
Syön liikaa sokerisia herkkuja, kuten suklaata. Ehkä laadukkaan ruuan puute lisää tuota makeanhimoa.
Minulla ei ole vara ostaa pihvilihaa, lohta, tehdä talvella itse salaatteja. Haluaisin makaronimössöjen sijaan syödä kasviksia & lihaa/kalaa. Siihen minulla ei ole vielä varaa. Toivon että vuoden päästä lainatilanne helpottaa ja saan 500 kk ruokaan.
Syön ehkä 4 kertaa työpaikkaruokalassa /kk. Pikaruokaa ostan myös n. 4 kertaa.
n 150-250 euroa riippuen siitä tarvitseeko ostaa lisää taloustarvikkeita, hygieniatuotteita tms. vai tarvitseeko pelkästään ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkä mitä ilmeisimmin myöskään syö lihaa tai kalaa.
Syön kyllä naudan jauhelihaa ja fileekalapuikkoja, pakasteesta myös lohikuutioita. Pääasiassa käytän kuitenkin kanaa.
Näillä alle 300€ ostelevilla on ilmeisesti pakkanen täynnä itsepoimittuja marjoja ja ruokavalioon ei kuulu kala kuin korkeintaan puikkoina ja liha vain halvimpana jauheena. Muuten ei ole mahdollista. Itsellä on budjetti 100€/viikko ja silläkin saa välillä ihan tosissaan miettiä, mitä ostaa ja mitä ei, jos moni perustarvike loppuu samalla viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoli kiloa lohta tai naudan lihaa menee päivässä, 1kg juustoa viikossa. 1kg tuoreita vihanneksia päivässä. Kahviin 50€/kk. Aamupala tarvikkeet 50€/viikko.
Kyllä sitä rahaa nykyään yksinkin menee paljon ruokaan.
Aika jäätävä määrä juustoa ja kahvia kuluu sinulla....
Numero 5 jatkaa vielä nonfood tuotteiden osalta. Ostan pesuaineet ja vessapaperit isoina erinä, näin ne tulevat halvimmiksi. Pyykkipulveri on 8kg professional paketti, omo tai serto, sillä yksi ihminen pesee pyykkiä todella kauan. Vessapaperi on iso paali halvinta, vertailen rullahintaa, joskus jopa hintaa per arkki. Talouspaperia en osta. Shampoo, saippua, dödö ja hammastahna aina tarjouksista ja kun on todella hyvä tarjous, hamstraan varastoon. Meikkejä tai muita lahonsuojia en käytä koskaan. Yksi perusrasva käytössä, jolla hoituu kaikki tarvittava rasvaus.
Tänä vuonna en ole ostanut mitään edellä mainituista, koska olen käyttänyt varastoja pois.
Seuraan kulutustani sentilleen. Kaikki kirjaan ylös. Budjetoin.
Eikö teillä ole siellä kotona mitään kaapissa, että kaikki kuukauden syömiset joutuu alusta pitäen ostamaan? Minulla on ainakin valmiina kaikenlaista, kuivakaappeja ja pakastimia myöten, joten pärjäisin kuukauden ihan muutamalla kympillä. Ja seuraavankin, ja sitä seuraavan. Eikä loppuisi vieläkään syöminen.
En sano summia, mutta suosittelen ostamaan tarjouksista. Esim. menen huomenna Lidliin, jossa 2 kg perunaa 1,29 kg (lähikaupassani (Sale) 1 kg 1,35) ja marinoitu kanaboksi n. 1, 7 kg, kilohinta 2,99. Loppuviikosta käyn uudesta tarjouksesta hakemassa rotukarjan jauhelihaa.
Nyt olen alkuviikon pitänyt "älä osta mitään"-päiviä.
Lähikaupassa on muuten kallista, mutta sieltä saa 50 sentillä hävipusseja, joissa kasviksia ja hedelmiä. Viime viikolla oli pussissa yli 2 kg omenoita, ja onpa tässä omenaherkkuja tullut väännettyä...
Siis 2 kg perunaa yht. 1,29, korjasin.
370 eur ruokakauppabudjetti, mulle ja alakoululaiselle. Koulun loma-aikana kuluu noin satanen kuussa enemmän, etenkin kun kesällä muutakin tekemistä kun kokkailla. Syödään paljon esim maapähkinävoileipiä, maustamatonta jugurttia, mysliä, kasviksia (katson edullisempia kilohintoja ja joku yksittäinen herkkuhedelmä saattaa olla joukossa) , mustaviinimarjoja, munia, jauhelihoja (kanan jauheliha halpaa ja hyvääkin kun laittaa oikein), edullisempia osia kuten paistileikkeitä ja kassleria. Puuroja, pannaria, pitsaa, pähkinöitä. Kala on hullun kallista eli lähinnä kalapuikkoja, seitä, tonnikalaa ja itse kalastettuja.
Etuna on itse kerätyt sienet, joista laitan risottoja ja keittoja. Ja jos syön ulkona, maksan ne eri budjetista, mutta ulkonasyömisiä ei montaa kertaa kuussa ole.
Saisin tuosta vielä nipistettyäkin, mutta jos ei ole ihan pakko niin en, menisi liian ankeaksi. Säästyy, kun ei syödä eineksiä ja herkkujakin vaan harvoin. Molemmat liikutaan paljon eikä silti ole pula, mutta olen itse lyhyt. Ja saippuat yms on halvimmalla litrahinnalla.