Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YTK Työttömyyskassa on ensimmäistä kertaa historiassa ohittanut SAK:n palkansaajajäsenmäärän.

Vierailija
27.11.2023 |

Kommentti: Nyt se sitten tapahtui Loimaan kassa selätti mahtijärjestö SAK:n juuri lakkosyksynä

YTK Työttömyyskassa on ensimmäistä kertaa historiassa ohittanut SAK:n palkansaajajäsenmäärän. Jos vielä JHL:n eroaa SAK:sta, entisestä mahtijärjestöstä tulee lilliputti, arvioi politiikan erikoistoimittaja Timo Haapala.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000010018572.html

Kenelle tämä tuli yllätyksenä? 

Nykyisin ammattiliitot on liian kalliita,ne ajaa epätasa-arvoa eli mitä isompi palkka niin sitä isommat korotukset, ammattiliitot on demarien "apupuolue"... jne

Samalla voidaan kysyä että miksi persut on duunarien suosikki puolue?

Olen kuulunut itse ytk:hon jo vuosia eikä ole kaduttanut pätkääkään sekä nykyinen hallitus on hyvä. 

T:duunari33v

Kommentit (232)

Vierailija
181/232 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin tes änkyrät saa vähiten

ne kun saa tesdin verran kun jäykistelee pikkujutuista joilla ei ole merkitystä 

Vierailija
182/232 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallituksen tarkoitus on ajaa ammattiliitot alas ja siirtyä paikalliseen sopimiseen jossa työnantajalla on valta sanella kaikki. Samalla ajetaan sosiaaliturva alas. Tarkoituksena on saada halpaa massatyövoimaa jonka on mentävä ihan millä tahansa työehdoilla töihin jotta saa edes sen leivän pöytäänsä. Työmarkkinat jakautuvat kahtia: on asiantuntijatöitä joissa työntekijä voi sanoa omat ehtonsa ja tienaa hyvin ja sitten on tämä duunariporukka joka tekee halvalla ja ilman mitään oikeuksia. Ja sen hokeman "että vaihda alaa" voi heittää romukoppaan. Toimiakseen yhteiskunta tarvii niin siivoojia, tarjoilijoita kuin kuljettajia. Duunari on ansainnut kunnioitusta ja sellaisen palkan jolla elää. Kukaan ei tee menestystään yksin ja mikään yritys ei pyöri ilman asiakkaita.

Kukaan ei halua siivoojaksi,tarjoilijaksi tai kuljettajaksi koska palkka on surkea. 

<

Palkka on tiedossa, kun menet kouluun. Ei tarjoilijalle voi yhtäkkiä alkaa maksamaan 3000 e kk, ravintoloiden rakenne ei kestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/232 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa olla hetkellinen piikki. Nyt kun palkkatukityöt ei jatkossa kerrytä enää ansiosidonnaista, ei monikaan palkkatuettu maksa enää edes ytk:n jäsenmaksua. En minäkään enää maksa, kun ensi kesänä loppuu ansiosidonnainen, ellen saa uutta työtä ensi vuoden aikana.

Vierailija
184/232 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AY liike on jäänne teollistumisen ajalta jolloin maataloustyö vaihtui työksi tehtaissa ja ruukeissa ja tehtaiden omistajia ja työnjohtajia lukuunottamatta lähes kaikki olivat suorittavassa työssä. 

Tänä päivänä Suomessa vain pieni osa kansasta tekee töitä perinteisissä duunariammateissa, ja yli 70% on asiantuntijatyössä, toimihenkilöinä tai muissa ns valkokaulusammateissa ja nämä ammatit myös ajavat kansantalouden kasvua ja kilpailukyvyn paranemista.

Ja asiantuntijatyöhön liittyy työntekijän puolelta se hieno puoli, että työssään etevä valkokaulusduunari ei ole työnantajansa vanki vaan luo itse aktiivisesti uraansa, kehittää osaamistaan ja omaa neuvotteluvoimaa työnantajan suuntaan. 

Ay liike perustuu esihistorialliseen maailmaan jossa työntekijä oli tuotantolinjalla välttämätön paha jolla pidettiin se paperikone tai valimo toiminnassa. Tänä päivänä asiantuntijavetoisessa työssä työntekijä ON se se paperikone joka tuo työllään merkittävää lisäarvoa.

Itse olen sitä mieltä että meidän kaikkien edunmukaista olisi että yritykset voisivat sopeuttaa henkilöstöresurssejaan nykyistä ketterämmin. Ainoastaan yritysten kilpailukyky globaaleilla markkinoilla voi viime kädessä tuoda tähän maahan vaurautta ja hyvinvointia. 

Vierailija
185/232 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että ahne SAK on osittain itse syyllinen jäsenkatoonsa. Useimmat sen alaiset ammattijärjestöt rokottavat 1-2 prosenttia tuloista. Oman akavalaisen järjestön jäsenmaksu vastaa 0,7 % vuosituloista.

Vierailija
186/232 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sak ajaa vain liiton pampoujen etua. Ei jäsenten.

Vierailija
187/232 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallituksen tarkoitus on ajaa ammattiliitot alas ja siirtyä paikalliseen sopimiseen jossa työnantajalla on valta sanella kaikki. Samalla ajetaan sosiaaliturva alas. Tarkoituksena on saada halpaa massatyövoimaa jonka on mentävä ihan millä tahansa työehdoilla töihin jotta saa edes sen leivän pöytäänsä. Työmarkkinat jakautuvat kahtia: on asiantuntijatöitä joissa työntekijä voi sanoa omat ehtonsa ja tienaa hyvin ja sitten on tämä duunariporukka joka tekee halvalla ja ilman mitään oikeuksia. Ja sen hokeman "että vaihda alaa" voi heittää romukoppaan. Toimiakseen yhteiskunta tarvii niin siivoojia, tarjoilijoita kuin kuljettajia. Duunari on ansainnut kunnioitusta ja sellaisen palkan jolla elää. Kukaan ei tee menestystään yksin ja mikään yritys ei pyöri ilman asiakkaita.

Kukaan ei halua siivoojaksi,tarjoilijaksi tai

Miksi korkeakoulutetuille sitten voidaan maksaa hyvää palkkaa? He harvemmin tuottaa mitään joten miksi asian menee niin että heille voi maksaa hyvää palkkaa mutta ei työtätekeville ihmisille?

T:liitonmies

Vierailija
188/232 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattiliitot on p*rseestä. Liittoon kuuluvat on juuri niitä jotka siipeilevät muiden työtä tekevien siivellä.

Meilläkin yksi oikein liitonmies on laiska kuin mikä, kyttää muita töissä ja selittää kuinka palkkaa pitäisi saada enemmän.

Kyllähän mä sinne liittoon voisin kuulua jos ne oikeasti ajaisi mun asioita mutta ei aja, palkankorotukset luokkaa 2% lisää joka on mun palkalla muutama hassu euro lisää josta verottaja vie puolet pois. Nyt yyteekoon miehenä olen itse mennyt neuvottelemaan palkkani ja olen saannut paljon isommat korotoukset kuin liiton säälirahat.

Idiootti. Liittojen TES:sit ovat minimi. Ei se ammattiliittoon kuuluminen estä sua neuvottelemasta itsellesi TES:siä parempaa palkkaa. 

Oletko varma? Minä tunnen henkilön, jonka oli anne

Sitä liittoon kuulumista ei mistään saa tietää. 

Vierailija
189/232 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattiliitot on p*rseestä. Liittoon kuuluvat on juuri niitä jotka siipeilevät muiden työtä tekevien siivellä.

Meilläkin yksi oikein liitonmies on laiska kuin mikä, kyttää muita töissä ja selittää kuinka palkkaa pitäisi saada enemmän.

Kyllähän mä sinne liittoon voisin kuulua jos ne oikeasti ajaisi mun asioita mutta ei aja, palkankorotukset luokkaa 2% lisää joka on mun palkalla muutama hassu euro lisää josta verottaja vie puolet pois. Nyt yyteekoon miehenä olen itse mennyt neuvottelemaan palkkani ja olen saannut paljon isommat korotoukset kuin liiton säälirahat.

Eihän se liiton jäsenyys estä neuvottelemasta itselle parempaa palkkaa. Mutta jännä asenne sulla että liittoon kuuluvat siipeilevät muiden kustannuksella. Tuskinpa sentään, tuo on vaan tuota nykypäivän vastakkainasettelua, jolla yritetään perustella omia valintoja. Elä ja anna toisten elää.

Vierailija
190/232 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko tyytyväisiä, että tänä talvena ei saa sähkötukea eikä verovähennystä sähkölaskuun.

On luvattu noita pakkasia.

Toki sähkölämmittys on oma valinta. 

Olen todella tyytymätön. En tiedä yhtään syytä, miksi minun pitäisi maksaa kartanoni lämmitys. Valtion heiniä sen pitäisi olla.

Miten sähkötuki liittyy ammattiliittoihin? Ei ne ole mitään maksaneet. Päinvastoin kassalle pitää maksaa jäsenmaksu työttömänäkin, ennekuin ensimmäistäkään korvausta on edes tilille maksettu. Todellinen ansiosidonnainen onkin siis 1100 euroa miinus liiton 25 euroa miinus verot 

Paljon pienemmistä leikkauksista on kadulle lähdetty riehumaan ja yleislak

Luopuuko liitto edes tuossa kohtaa jäsenmaksuistaan? Tippuuko lapsiperheelle maksuttomat kuukaudet työttömyyden ajalta? Onko sun mielestäsi oikein, että kaiken päälle ammattiliittokin vaatii vielä jäsenmaksun? 

Vierailija
191/232 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

SAK on sosialistien korporaatio. Sosialismi on häviämässä.

Suurin osa työtä tekevistä on persuja ja kokkareita.

He eivät halua kuulua sosialistiseen ammattiyhdistykseen.

Vierailija
192/232 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet varmaan kuului ammattiliittoon sen takia kun he luulivat että ammattiliitot ajaa tasa-arvoa eli palkkaeroja pienemmiksi. Mutta tässä 2000 luvulla mitä liitot on tehneet niin palkkaerot vaan kasvaneet eikä niille duunareille ole mitään hyvää tullut. 

Mitä siis konkreettista hyvää eli uudistuksia ammattiliitot on saannu aikaa niille vaikka alle 3000e/kk tienaaville? He pienestä palkastaan maksavat vain liiton maksuja mutta mitä he saa rahoillensa vastinetta? Mitä uudistuksia?

Yleiskorotuksen palkkaan joka on 1% eli käteen jää joku 5e/kk enemmän rahaa?

Vierailija
193/232 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jokainen ihminen kykenee neuvottelemaan oman palkkansa sekä omat työehtonsa. Jos ei kykene niin melko avuton raukka saa olla silloin ja vielä hölmömpi on silloin jos menee tai on sellaisessa firmassa töissä minkä palkka tai työehdot ei miellytä. Kannatan ehdottamasti paikallista sopimista ja ammattiliitot voitais kieltää vaikka lailla.

Joo, mulla on AMK tutkinto ja ajattelin tarjoutua julkiselle toimistotöihin 1900 bruttopalkalla, kun vakituiset saa 2400 brutto. 

Mulla ei ole isoja asuntovelkoja. 

Julkisella ei kyllä voida maksaa alle tessin. Se on minimisopimus, ei se vaikuta siihen, kuuluuko työntekijä liittoon vai ei.

Vierailija
194/232 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ytk on nykyään aika kallis, joten aika hassua, että se kerää jäseniä. Kannattaa katsoa halvempi kassa, kaikkiin niihin voi kuulua kuulumatta liittoon. 

Ytk:hon kuulun ja siihen kuuluu joku oikeusapu. Maksoin tämän vuoden alussa 120e vuoden jäsenyydestä.

Ei sieltä kyllä mitään oikeusapua saa, ei ne tiedä kymmenien työehtosopimusten sisältöjä. Yleista työlainsäädäntöä voivat osata mutta sillä ei pitkälle pötki.

Onpa YTK nostanut hintoja, kannattaa kysellä muista työttömyyskassoista. Itse maksan 84 euroa vuodessa oman työttömyyskassani jäsenyydestä. Liitosta voi erota ja jäädä sen oman kassan jäseneksi. Itse maksoin yli 40 vuotta jäsenmaksua liitolle ja nyt eläke häämöttää, lopetin sen vaikka saahan sen verotuksessa vähentää. Joka kuukausi meni 50 euroa tilistä  liitolle. Tulihan sinne vuosien varrella maksettua viisinumeroinen summa.

Vierailija
195/232 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jokainen ihminen kykenee neuvottelemaan oman palkkansa sekä omat työehtonsa. Jos ei kykene niin melko avuton raukka saa olla silloin ja vielä hölmömpi on silloin jos menee tai on sellaisessa firmassa töissä minkä palkka tai työehdot ei miellytä. Kannatan ehdottamasti paikallista sopimista ja ammattiliitot voitais kieltää vaikka lailla.

Joo, mulla on AMK tutkinto ja ajattelin tarjoutua julkiselle toimistotöihin 1900 bruttopalkalla, kun vakituiset saa 2400 brutto. 

Mulla ei ole isoja asuntovelkoja. 

Julkisella ei kyllä voida maksaa alle tessin. Se on minimisopimus, ei se vaikuta siihen, kuuluuko työntekijä liittoon vai ei.

Onko jatkossa mitään tes:ejä jos ei ole liittojakaan? 

Vierailija
196/232 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaako ytk sen saman ansiosidonnaista samalla maksimi aikamääreellä kuin sakkiin kuuluva?

Vierailija
197/232 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mikä on edullisin työttömyyskassa niin siihen kuulun, vaihdan heti ytk:sta pois jos joku toinen työttömyyskassa on halvempi. Pienipalkkaisena sitä pitää säästää kaikesta. Ammattiliitot on liian kalliita ja ne eivät ole minun etua eli palkkaan tai työsuhdeetuihin ajanu mitään etuuksia joten siksi niihin en kuulu.

Vierailija
198/232 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut työelämän alussa joskus 1970-luvun lopussa muutaman vuoden ay:n jäsen, mutta koska ammattinimikkeeni edustajat olivat ko. liitossa vain sivuhuomautuksena en nähnyt mitään järkeä ammattiliittoon kuulumisella enkä ole sen jälkeenkään koskaan yli 40-vuotisen työurani aikana mihinkääb ammattiliittoon kuulunut. Olen kyllä koko työelämäni ajan kuulunut ammattialani muodostamaan yhteisöön ja edunvalvontajärjestöön jonka tavoite on ollut parantaa alani työntekijöiden asemaa ja arvostusta työelämässä sekä tarjota koulutusta ja erilaisia muita jäsenetuja kuten mm. lakimiespalveluja ja myös työttömyyskassan jäsenyyden, kustannukset jäsenyydestä ovat olleet pienemmät kuin ammattiliittojen jäsenyydet. Työelämässä oloni aikana olen puhunut itse itselleni useampaan kertaan palkankorotuksia ja mielestäni palkkataso pitäisikin muodostua yksilön osaamisen ja työn tuloksen perusteella. 

Vierailija
199/232 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia on hyvin yksinkertainen. 

Valtaosa SAK:n jäsenistä on niin HYVÄTULOISIA, että ammattiliitto viiteryhmänä on näille ihmisille täysin väärä.

SAK tehtailee tällä hetkellä yleislakkoa, koska hallitus leikka TYÖTTÖMILTÄ, vaikka heidän edustamansa ryhmän tulisi olla TYÖLLISET. 

Onko ihme, että perälauta vuotaa??? Ketä SAK edustaa???

Vierailija
200/232 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työväenjuhlapäivänä juhlii ylioppilaat ja korkeakoulutetut? Miksi ammattiliitot ajaa heille parempia etuuksia ja miksi ammattiliitot ei aja työntekijöille myös etuuksia sekä parempia palkkoja? 

Vappu kuvastaa hyvin sitä että suomessa työväenluokkaa ei arvosteta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä