Kannattaako venäjän kielen opiskelu enää vuonna 2023?
Aloitin lukiossa venäjän kielen opiskelut, vaikka tuolloinkin juuri ennen sotaa ani harva opiskelija valitsi venäjän B3-kielekseen. Opiskelu lähti sujumaan hyvin ja mielekkään opettajan ansiosta edistyin opinnoissa kiitettävästi. Mielenkiinto kieleen on säilynyt tähän päivään asti, vaikka oma suhtautuminen maahan ei tosiaankaan ole kovin mieluinen.
Onko jotain neuvoja, miten kielitaitoa voisi pohjustaa esim. jatko-opinnoissa? Vai onko kielen osaaminen täysin hukkaan heitettävä taito (kansojenkeskeinen yhteistyö ja kauppa venäjän puolelle jäässä jne.)
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Puolustusvoimien signaalitiedustelussa saattaa tarvita jatkossakin Venäjää.
Eiköhän puolustusvoimilla ole järkevämpääkin tekemistä kuin venäjän kielen taito.
Sanoisin, että on etua osata venäjää tulevaisuudessa.
Kannattaa osata. Reissaan työssäni aika paljon Venäjällä ja kielitaito on eduksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä opiskelin lukiossa ruotsia ja venäjää hyvin kauan sitten, ja hyvin ne päähän mahtuivat. On ihan kiva tietää, mitä ruotsin- ja venäjänkieliset puhuvat keskenään. Muuta käyttöä minulla ei noille kielille ole.
Minä olen opiskellut näitä kieliä yliopistossa! Kummastakin pääainepätevyys!
Vierailija kirjoitti:
Hmmm....jos haluaa oppia puolaa, kannattaa opiskella puolaa eikä venäjää. Ei saksaakaan opi lukemalla ruotsia vaan lukemalla saksaa.
Itselläni kyllä venäjä on auttanut puolan opinnoissa melkoisesti!
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa opiskella venäjää. 10-20 vuoden päästä kauppa kukoistaa taas ihan normaalisti, vaikka nyt synkkää.
10-20 vuoden päästä Venäjä on jo konkurssissa ja kauppaa käydään paljon enemmän Ukrainan kanssa kuin Venäjän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei venäjän kielen taidolla ole ollut kysyntää aikaisemminkaan, vaikka muuta väitetään. En panostaisi.
Oli sille todellakin kysyntää.... 80-luvulla..
Joo. Dasvidania, pilu 100.
Vierailija kirjoitti:
Puolueiden äänestäjäryhmistä erottuvat Liike Nytiä äänestävät (67 %) vahvalla Venäjämyönteisyydellään, mutta myös perussuomalaisten (48 %) ja keskustan (47 %) kannattajien suhtautuminen on keskimääräistä myönteisempää. Vihreiden kannattajat (15 %) ovat selvästi kriittisimpiä, mutta myönteinen suhtautuminen Venäjään on vähissä myös vasemmistoliittoa (22 %), RKP:tä (23 %) ja kokoomusta (25 %) äänestävien parissa. Näistä ryhmistä huomio kiinnittyy erityisesti vasemmistoliiton kannattajiin. Vielä vuonna 2004 liki kolme neljäsosaa vasemmistoliittoa äänestäneistä suhtautui Venäjään myönteisesti. Vasemmistoliiton nykyisistä kannattajista ei vastaavaa yhteyttä Venäjään enää juuri löydy.
EVA:n tutkimus v.2021
Tämä tutkimus on vuodelta 2021. Nykyään asenteet Venäjään ovat kiristyneet kaikkien eduskuntapuolueiden äänestäjillä sekä liikkuvilla äänestäjillä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän venäjän osaaminen tarjoaa portin myös muihinkin slaavikieliin että jatka vaan
Aha. No eiköhän niitä kannattaisi opiskella ihan suoraan, eikä tuhlata aikaa venäjään vain sen takia, että se on enemmän tai vähemmän sukua jollekin toiselle kielelle??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iiiigori löysi tiensä tähänkin keskusteluun ellei ole peräti itse ap.
Osastollakin on siis kone jo aukaistu? Hienoa että sinäkin tulit tänne.
Tyypillistä rysssien käytöstä. Teillähän suljetaan ihmisiä mielisairaaloihin vain sen takia, että he ovat älykkäitä ja mielipiteineen oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Ukrainalaisille on tarvittu venäjän kielen tulkkeja niin paljon kuin irti on lähtenyt. Kaikki ukrainalaiset osaa venäjää. Mutta tulevaisuutta en osaa sulle ennustaa, oma lapseni opiskelee nyt lukiossa venäjää. Yleensä kannattaa tehdä sitä mitä kaikki muut ei tee - itse olen hyötynyt erikoistaidoistani, joille on naurettu alunperin
Kaikki ukrainalaiset ehkä osaavat venäjää, mutta moni heistä ei halua sitä enää puhua. Ukrainan osaajista on pulaa Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Venäjä kuihtuu pikkuhiljaa pois.
Näinhän siinä käy. Venäjän talous on konkurssikypsä ja valtio vain kitkuttelee eteenpäin. Ajan mittaan Venäjälle käy kuten Neuvostoliitolle. Koko maa menee konkurssiin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tahansa kielestä voi olla hyötyä jossain yllättävässä paikassa. Ainakaan vähään aikaan venäjän kielestä ei ole kovin paljon iloa työelämässä. Mutta jos osaa venäjää, on helpompaa oppia puolaa, Ukrainaa jne.
Suomessa asuu nyt todella paljon ihmisiä, joiden äidinkieli on venäjä, ja osaavat myös suomea niin hyvin, että voi sanoa kaksikieliseksi. Sitä myöten on vaikeaa saada etua opiskellusta kielestä, ellei tähtää johonkin armeijan tai valtion virkaan.
Puolaa ja ukrainaa on helpoin oppia, kun opettelee suoraan puolaa ja ukrainaa, eikä lähde sotkemaan venäjän kautta.
Vierailija kirjoitti:
Hmmm....jos haluaa oppia puolaa, kannattaa opiskella puolaa eikä venäjää. Ei saksaakaan opi lukemalla ruotsia vaan lukemalla saksaa.
No just näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolustusvoimien signaalitiedustelussa saattaa tarvita jatkossakin Venäjää.
Eiköhän puolustusvoimilla ole järkevämpääkin tekemistä kuin venäjän kielen taito.
Maanpuolustustarpeet on oikeastaan ainoa syy, miksi Suomessa pitäisi olla tarpeeksi venäjän osaajia. Lopuille riittää, kun osaa sanoa: "ruki ver russki soldat!"
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että on etua osata venäjää tulevaisuudessa.
Talouselämällä on huutava pula saksan osaajista. Venäjälle ei ole käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukrainalaisille on tarvittu venäjän kielen tulkkeja niin paljon kuin irti on lähtenyt. Kaikki ukrainalaiset osaa venäjää. Mutta tulevaisuutta en osaa sulle ennustaa, oma lapseni opiskelee nyt lukiossa venäjää. Yleensä kannattaa tehdä sitä mitä kaikki muut ei tee - itse olen hyötynyt erikoistaidoistani, joille on naurettu alunperin
Kaikki ukrainalaiset ehkä osaavat venäjää, mutta moni heistä ei halua sitä enää puhua. Ukrainan osaajista on pulaa Suomessa.
Vastahan niitä on tullut tänne kymmeniä tuhansia.
Kyllä kannattaa. On hyvä seurata, mitä keskenään puhuvat