Kannattaako venäjän kielen opiskelu enää vuonna 2023?
Aloitin lukiossa venäjän kielen opiskelut, vaikka tuolloinkin juuri ennen sotaa ani harva opiskelija valitsi venäjän B3-kielekseen. Opiskelu lähti sujumaan hyvin ja mielekkään opettajan ansiosta edistyin opinnoissa kiitettävästi. Mielenkiinto kieleen on säilynyt tähän päivään asti, vaikka oma suhtautuminen maahan ei tosiaankaan ole kovin mieluinen.
Onko jotain neuvoja, miten kielitaitoa voisi pohjustaa esim. jatko-opinnoissa? Vai onko kielen osaaminen täysin hukkaan heitettävä taito (kansojenkeskeinen yhteistyö ja kauppa venäjän puolelle jäässä jne.)
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Iiiigori löysi tiensä tähänkin keskusteluun ellei ole peräti itse ap.
Osastollakin on siis kone jo aukaistu? Hienoa että sinäkin tulit tänne.
Ukrainalaisille on tarvittu venäjän kielen tulkkeja niin paljon kuin irti on lähtenyt. Kaikki ukrainalaiset osaa venäjää. Mutta tulevaisuutta en osaa sulle ennustaa, oma lapseni opiskelee nyt lukiossa venäjää. Yleensä kannattaa tehdä sitä mitä kaikki muut ei tee - itse olen hyötynyt erikoistaidoistani, joille on naurettu alunperin
Kannattaa. Tieto maan asioista on hyvinkin arvokasta. Venäjällä on myös upeaa taidetta.
Ei. Venäjä kuihtuu pikkuhiljaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko asiantuntijalähdettä?
Kyllä tääällä on joku k i u s a a j a , minun aivan asiallinen kommenttini on poistetttu!!!!!!!
Kirjoitn jotain tähän suuntaan, että venäjän kielen opiskelu kannattaa ja varsinkin nyt sen on entistä tärkeämpi taito osata.
Minä olen työn ohessa kansalaisopistossa opiskellut eri kieliä elikkä kerrannut koulussa opittua. Keskustelutunnit ovat erittäin hyödyllisiä. Venäjää jonkin verran ihan vaan nähdäkseni, opinko aakkoset ja perusteet. Hyvin meni. Kreikan matkajana alkoi tietysti heidän kielikin kiinnostaa. Aika hauskaa, kun aakkosissa on muutamia samoja kirjaimia, mutta niillä on eri tarkoitus. Kielten opiskelu on kivaa, kun oppii helposti.
Kyllä Itä-Suomessa ainakin on hyötyä. Tälläkin hetkellä yksi opetus- ja koulutusalan työpaikka jää itsellä hakematta, kun venäjän taito on pakollisena vaatimuksena. Useimpien ukrainalaisten kanssa kommunikoidaan venäjäksi esim. viranomaisessa. Pidän kielten opiskelua ja kaikkea opiskelua järkevänä muutenkin, kaikesta opitusta on aina jotain hyötyä.
opiskelu ja puhuminen suomessa pitäs kriminalisoida
Vierailija kirjoitti:
Miksi i g o r vai ta t j a a na ak o oot?? Perustelut olisi nyt paikallaan?
Mä käytän työssäni paljon tulkkausta ja todellakin venäjän kielen asiointitulkeille riittää nyt paljon työtä. Esim. ukrainainalaisista osa puhuu äidinkielenään venäjää ja muutkin osaa, joten heidän kanssaan tarvitaan nyt paljon tulkkeja.
Mistä tahansa kielestä voi olla hyötyä jossain yllättävässä paikassa. Ainakaan vähään aikaan venäjän kielestä ei ole kovin paljon iloa työelämässä. Mutta jos osaa venäjää, on helpompaa oppia puolaa, Ukrainaa jne.
Suomessa asuu nyt todella paljon ihmisiä, joiden äidinkieli on venäjä, ja osaavat myös suomea niin hyvin, että voi sanoa kaksikieliseksi. Sitä myöten on vaikeaa saada etua opiskellusta kielestä, ellei tähtää johonkin armeijan tai valtion virkaan.
Ei jonkun maan kieli ei ihmistä pahenna, jos ei ihminen kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Siitähän näyttää tulevan sellainen jättimäinen pohjoiskorea 2 jossa ihmiset kulkee pää painuksissa ja mistä tahansa voi joutua vankilaan.
Tottakai. Voit soluttautua venäjälle sabotoimaan putinia tai jos sota tulee voit feikkaa venäläistä ja sit päästä selän taa päästään päiviltä
Hmmm....jos haluaa oppia puolaa, kannattaa opiskella puolaa eikä venäjää. Ei saksaakaan opi lukemalla ruotsia vaan lukemalla saksaa.
Vierailija kirjoitti:
Iiiigori löysi tiensä tähänkin keskusteluun ellei ole peräti itse ap.
No mutta hei. Eikö Persua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi i g o r vai ta t j a a na ak o oot?? Perustelut olisi nyt paikallaan?
Taisin ymmärtää väärin tuon kommenttisi. Tarkoititkin, että venäjän kieli on kriminalisoitava.
Mielestäni niin kauan, kun täällä on venäläisiä maassamme, on sen kieli hyvä osata ja sitä hyvä opiskella.
Niin kauan, kun venäjä on naapurimme, on venäjän kielen taito ensisijaisen tärkeää osata vaikka pärjäisimme englannilla kommunikoidessamme heidän kanssaan silti venäjän kieltä on hyvä opiskella.
Tää kirjoittaminen tämän kursorin kanssa on yhtä h e l v e t t i ä!
Voit päästä eduskunnan puhemieheksi.
Venäjä on omilla toimillaan katkonut kaikki suhteet länsimaihin, eli sinne suuntaan ei ole tarvetta, ja ne venäläiset ketkä haluaa olla suhteissa läntisin maihin, opiskelevat ja osaavat englantia. Muutosta suhteiden parantumiseen ei ole tulossa vuosikymmeniin. Eli ei ole käyttöä. Mutta, jos haluaa opiskella ihan harrastusmielessä, niin ok?