Vaikea sosiaalisten tilanteiden pelko, mikään ei auta?
Olen 22v nainen ja kärsinyt vaikeasta sosiaalisten tilanteiden pelosta jo 10 vuotta. En pysty käymään töissä tai koulussa, olen tehnyt toisen asteen opinnot kokonaan etänä. En uskalla liikkua juurikaan kodin ulkopuolella muutenkaan yksin. Elämä on lähinnä neljän seinän sisällä.
Onko muita joilla ei oikeastaan mikään auta sosiaalisten tilanteiden pelkoon? Kävin kolmen vuoden terapian, josta oli vain hieman hyötyä. Altistusharjoituksia olen tehnyt, mutta nekään ei auta. Oikeastaan useammin tulee vain huonompi olo tuollaisen altistamisen jälkeen, kun tajuan miten onneton olen sosiaalisissa tilanteissa. En saa niistä mitään onnistumisen kokemuksia.
Lääkkeitä olen kokeillut kahta eri ssri-lääkettä, jotka auttoivat yleiseen ahdistuneisuuteen ja masennukseen, mutta sosiaalisten tilanteiden pelko jäi. Propral ja Atarax yhtä tyhjän kanssa. Bentsot auttavat, mutta luonnollisesti vain sen hetken ajan eli niistä ei ole hyötyä pitkäkestoisesti.
Mitä voisi vielä muka kokeilla?
Kommentit (67)
Altistus. Aloitin soittoharrastuksen ja sinne vääntäydyin kitumaan joka viikko sitkeästi opettajan eteen soittamaan nuotin vierestä. Pikkuhiljaa opin ja esiinnyin ekaa kertaa (yksi biisi vain onneksi). Hyvin meni kai, mutta koville otti ja itkien kotiin. Sitten taas tunnille ja vuosien päästä osaan suhtautua tuota samaa kaavaa toistaen jo melko normaalisti elämään ja sosiaalisiin tilanteisiin. Ei sovi kaikille, mutta onneksi itsellä oli palo musiikkiin, että jaksoin.
Vierailija kirjoitti:
Altistus. Aloitin soittoharrastuksen ja sinne vääntäydyin kitumaan joka viikko sitkeästi opettajan eteen soittamaan nuotin vierestä. Pikkuhiljaa opin ja esiinnyin ekaa kertaa (yksi biisi vain onneksi). Hyvin meni kai, mutta koville otti ja itkien kotiin. Sitten taas tunnille ja vuosien päästä osaan suhtautua tuota samaa kaavaa toistaen jo melko normaalisti elämään ja sosiaalisiin tilanteisiin. Ei sovi kaikille, mutta onneksi itsellä oli palo musiikkiin, että jaksoin.
Tämä. Kiitos hyvän esimerkin jakamisesta.
Epämiellyttävä "altistus-lääke", mutta pitkäaikainen tai jopa loppuikän apu!
Altistaminen ja uudelleenehdollistaminen toimivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maria saapui taas mestoille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moro. Tilasitko lääkärinoikeutesi netistä? Vai että bupropionia. HUUTONAURUA.
Bupropion is just as effective a treatment as SSRIs for anxiety symptoms in patients with comorbid major depressive disorder. The common concern among clinicians that bupropion will worsen anxiety in this population is unfounded.28 Jan 2023
Does Bupropion Increase Anxiety? - PMC - NCBI
Määrätään, käytetään ja toimii
Vierailija kirjoitti:
Bupropion is just as effective a treatment as SSRIs for anxiety symptoms in patients with comorbid major depressive disorder. The common concern among clinicians that bupropion will worsen anxiety in this population is unfounded.28 Jan 2023
Bupropionin indikaatio ei ole ahdistus ja on siksi off-label-käyttöä. Sama juttu kuin ketiapiiniakin määrätään ahdistukseen.
Mulla on ollut toi sama ja yhä on, mutta kontrollissa. Mun pojalla myös ja se mitä tarvitset on ensin ennustettavuus, ensin valitaan yksi helppo asia vaikkapa kaupassa käynti.
Suunnitellaan mikä kauppa mitä ostetaan ja mitä sanotaan. Valitaan lähikauppa, jotta matka on helppo, mietitään mitä matkalla voisi tapahtua. Sitten kuvitellaan menevämme kauppaan sisään, siellä kohtaa ihmisiä. Jos joku sanoo Hei/Päivää siihen vastataan samoin Hei/Päivää. Kassalla sanot Hei ja maksamisen jälkeen Kiitos.
Toiminnassa teet listan mitä ostat, otat kärryn/korin johon kasaat listan tavarat. Käyt kaupan läpi.
Otat vaatteet jotka on mukavia päällä, ihan sama miltä näyttää. Nyt on helppo pitää pipo päässä koko ajan tai lippis, molemmat suojaa katseilta. Pidät katseen alhaalla, jos ihmisten katseet ahdistaa. Samoin voit laittaa suusuojan, olet lähes näkymätön.
Pikkuhiljaa kun käy kaupassa ja saa lisää itseluottamusta, ahdistus vähenee. Sen jälkeen otat seuraavan tilanteen esim kirjaston/apteekin/museon. Teet saman kuin kaupassa eli suunnittelet etukäteen, se auttaa ahdistuksen sietämiseen.
Tässä vaan pari neuvoa, jotka oikeasti auttaa.
The largest relevant meta-analysis to date, which included 2890 patients across 10 studies, found that bupropion provided comparable improvement in anxiety symptoms compared with SSRIs6; all included studies used the Hamilton Depression Rating Scale (HDRS) Anxiety-Somatization Factor.28 Jan 2023
National Institutes of Health (.gov)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov articles PMC9988222
Vierailija kirjoitti:
Samanaikainen vaikea masennus..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bupropionin indikaatio ei ole ahdistus ja on siksi off-label-käyttöä. Sama juttu kuin ketiapiiniakin määrätään ahdistukseen.
Totta. Off-label käyttö, mutta koska ei aiheuta painonnousua ja seksuaalisia sivuoireita jne.
Jotka sinällään voivat lisätä ahdistuneisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Off-label käyttö, mutta koska ei aiheuta painonnousua ja seksuaalisia sivuoireita jne.
Jotka sinällään voivat lisätä ahdistuneisuutta.
Ikäänkuin kaikki saisi painonnousua ja seksuaalisia sivuoireita joistain tietyistä lääkkeistä. Tiedän monia jotka saanut kaverikseen Voxrasta tinnituksen loppuelämäksi. Yksilöllistä sivuvaikutukset
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut toi sama ja yhä on, mutta kontrollissa. Mun pojalla myös ja se mitä tarvitset on ensin ennustettavuus, ensin valitaan yksi helppo asia vaikkapa kaupassa käynti.
Suunnitellaan mikä kauppa mitä ostetaan ja mitä sanotaan. Valitaan lähikauppa, jotta matka on helppo, mietitään mitä matkalla voisi tapahtua. Sitten kuvitellaan menevämme kauppaan sisään, siellä kohtaa ihmisiä. Jos joku sanoo Hei/Päivää siihen vastataan samoin Hei/Päivää. Kassalla sanot Hei ja maksamisen jälkeen Kiitos.
Toiminnassa teet listan mitä ostat, otat kärryn/korin johon kasaat listan tavarat. Käyt kaupan läpi.Otat vaatteet jotka on mukavia päällä, ihan sama miltä näyttää. Nyt on helppo pitää pipo päässä koko ajan tai lippis, molemmat suojaa katseilta. Pidät katseen alhaalla, jos ihmisten katseet ahdistaa. Samoin voit laittaa suusuojan, olet lähes näkymätön.
Pikkuhiljaa kun käy kaupassa ja saa
Kiitos, erityisesti kun kuvailet yksityiskohtaisesti.
Tästä on apua: käyttäytyminen suunniteltu, ennustettavuus, toisto.
Positiivinen ehdollistuminen, oireiden lieveneminen ja poistuminen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiminnassa teet listan mitä ostat, otat kärryn/korin johon kasaat listan tavarat. Käyt kaupan läpi.Otat vaatteet jotka on mukavia päällä, ihan sama miltä näyttää. Nyt on helppo pitää pipo päässä koko ajan tai lippis, molemmat suojaa katseilta. Pidät katseen alhaalla, jos ihmisten katseet ahdistaa. Samoin voit laittaa suusuojan, olet lähes näkymä
Ootko parhaillaan Reinon kainalossa?
Onko sinulla ollut tuo lapsesta asti vai milloin tuo tuli?
mikä laukaisi oireet?
mitä traumoja sinulla on taustalla?
oletko aina suhtautunut vastoinkäymisiin pakenemalla tai panikolmalla?
milloin ja millaisissa tilanteissa olet ollut tai olet rohkea ja utelias?
ketä matkit?
onko joku tehnyt vaikutuksen, voisitko ottaa oppia?
Täällä toinen sos tilanteiden pelosta kärsivä. Mä pystyn kyllä käymään töissä sillä työskentelen yksin eikä työhöni siis sisälly asiakaspalvelua (siihen musta ei olisi). Mutta nyt esim tiedossa kehityskeskustelut joihin osallistuu minun ja pomon lisäksi 10 kollegaani. Odotan tätä kauhulla ja noi on mulle aina todella vaikeita sillä olen kerran saanut töissä kokouksessa paniikkikohtauksen ja tuo vain lisää ahdistustani ja pelkoani sillä pelkään että se toistuu. Miksen vain saisi tehdä työni yksin eikä pitäisi osallistua kaiken maailman kokouksiin ja kehityskeskusteluihin. Voisin toki ilmottautua sairaaksi tuolloin kehityskeskustelupäivänä mutta ei ole varaa kun meillä eka saikkupäivä palkaton eli pakko se on taas mennä sinne :(
Olet noin tietoinen. Kehu itseäsi anna itsellesi tilaa.
Ajat itse itsesi nurkkaan.
Ei todellakaan bupropionia kunnon ahdistuksesta kärsivälle. Aktivoi liikaa. Saan paniikkikohtauksen muutenkin jo kofeiinista
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen sos tilanteiden pelosta kärsivä. Mä pystyn kyllä käymään töissä sillä työskentelen yksin eikä työhöni siis sisälly asiakaspalvelua (siihen musta ei olisi). Mutta nyt esim tiedossa kehityskeskustelut joihin osallistuu minun ja pomon lisäksi 10 kollegaani. Odotan tätä kauhulla ja noi on mulle aina todella vaikeita sillä olen kerran saanut töissä kokouksessa paniikkikohtauksen ja tuo vain lisää ahdistustani ja pelkoani sillä pelkään että se toistuu. Miksen vain saisi tehdä työni yksin eikä pitäisi osallistua kaiken maailman kokouksiin ja kehityskeskusteluihin. Voisin toki ilmottautua sairaaksi tuolloin kehityskeskustelupäivänä mutta ei ole varaa kun meillä eka saikkupäivä palkaton eli pakko se on taas mennä sinne :(
Joskus mua ihan ärsyttää ja ihmetyttää tollanen itsestään sairaan tekeminen. Entäs jos vaan hoidat homman. Opettele uusia keinoja ja tapoja. Olet jumissa vanhaan tuttuun tapaan paniikkiin. Tulisiko tyhjyys, jos olisikin rauha sielussa?
Ei ole helppoa luopua siitä voimakkaasta paniikista. Se on lapsuudesta tuttu tunne.
Olet nyt ihan eri tilanteessa. Saat ihan itse päättää ja ottaa vastuun. Ole hyvä. Hengittele. Ota oma tila. -Ihan hyvillä mielin.
Vierailija kirjoitti:
Moi, mä olen toi jolla on sama+pojalla. Olen myös alalla, jossa kehityskeskustelut. Sama mitä sanoin aikaisemmin pätee tähän. Mä teen näin: mietin etukäteen kehitysehdotuksia, mietin mitä voisin sanoa, kirjoitan KAIKEN paperille/läppärille tai mille vaan mistä voin suoraan lukea. Kenenkään ei ole pakko avata suutaan, jos joku esittää yleisen kysymyksen tai ehdotuksen. Silloin voit olla hiljaa ihan kaikessa rauhassa. Niin ne monet muutkin tekee.
Sama pätee kaikkiin kokouksiin.
Mihin Maria katosi lässyttämästä?