Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten köyhä voi syödä puoli kiloa kasviksia päivässä?

Vierailija
25.11.2023 |

Nyt oon jo pitkään syönyt halvimpia pakastevihanneksia, mutta ei meinaa siihenkään enää riittää rahat :( riisi on halvempaa kuin pakastekasvikset

Kommentit (132)

Vierailija
61/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaali, kaali ja kaali!

Vierailija
62/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä osta ap kalliita pakastevihanneksia, haloo!

En ole ap, mutta vasta ostin broccoli mixin, kilohinta 2 e. Isot keittojuurekset, kilohinta 2,20 e. Onpa kauhean kallista.

Tuore parsakaali, kukkakaali, paprika, tomaatti, kesäkurpitsa jne maksavat kaikki paljon enemmän. Jos haluaa puputtaa vain ja ainoastaan porkkanaa joka ikinen päivä niin sitten tulee halvemmaksi, mutta tuskin kukaan jaksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerää monipuolisesti marjoja pakastimeen ja myös syö niitä talvella reilusti, niin on köyhänkin mahdollista syödä se puoli kiloa päivässä. Marjojen lisäksi juurekset, omenat ja banaanit tarjouksesta. Siinä ne halvimmat.

Vierailija
64/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä osta ap kalliita pakastevihanneksia, haloo!

En ole ap, mutta vasta ostin broccoli mixin, kilohinta 2 e. Isot keittojuurekset, kilohinta 2,20 e. Onpa kauhean kallista.

Tuore parsakaali, kukkakaali, paprika, tomaatti, kesäkurpitsa jne maksavat kaikki paljon enemmän. Jos haluaa puputtaa vain ja ainoastaan porkkanaa joka ikinen päivä niin sitten tulee halvemmaksi, mutta tuskin kukaan jaksaa.

Mutta jos puputtaa sitä porkkanaa edes vähän joka päivä niin kalliiden pakastevihannesten tarve vähenee, niillä sitten vaihtelua porkkanalle. Porkkanaa oli vasta tarjouksessa 1€ 2kg:n säkki

Vierailija
65/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö porkkanaa, kaalia yms. muita kilohinnaltaan halpoja vihanneksia. Hyödynnä tarjouksia.

Ei ole halvat juurekset kiinnostaneet kun ala-ja ylä asteella 70-80- luvulla niistä kuivista juures raasteista sai ihan tarpeekseen koulu ruuassa joka oli vain juureksien kuivaa porkkanaa appelsiinin paloilla ja lanttu raastetta ja hyi makeita rusinoita sinne lykätty. Ei ollut silloin pehmeetä jäävuorisalaattia, tomaattia, paprikaa, kurkkua, oliiveja, punasipulirenkaita eikä muutakaan.

Kun teen salaattia niin teen sellaisen ruokaisen jossa jäävuorikaalia, keitettyä kanamunaa, raejuustoa, tonnikalaa, oliiveja, punasipulia, tomaattia, avokaadoo, kurkkua, paprikaa ja se on niin ruokaisa etten tarvitse mitään muuta.

https://www.s-kaupat.fi/tuote/juustoportti-pehmea-kermaviili-10-350-g-l…

https://www.s-kaupat.fi/tuote/rainbow-dipmix-valkosipuli-20g/7340191127…

Nämä kun sekoittaa keskenään niin tulee täydellinen salaatin kastike. Olen ihan aidosti nirsolta ihmiseltä saanut kehut kun tämän saatin tein ja kastikkeen.

En minäkään tiedä että mikään kaupan valmis pullo salaatin kastike olisi yhtä hyvää. Tämä sekoitus oli kyllä positiivinen yllätys.

Vierailija
66/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua se ihmetytä, että miten köyhä saa syötyä puoli kiloa kasviksia päivässä. Mutta sitä en ymmärrä, kun moni mun tuntema köyhä valittaa, että ei ole varaa terveelliseen ruokaan ja on siksi monisairas. Mutta on varaa pitää autoa, polttaa tupakkaa ja juoda alkoholia jopa baarissa. Usein on myös eineksiä, kokista, noutoruokaa... Itselläni ei ole tuollaisiin ylellisyyksiin varaa, vaikka käyn töissä. Kuulemma en voi ymmärtää miten vaikeaa on olla köyhä, kun joutuu olemaan sairaskin eikä ole varaa ostaa lapsille talvikenkiäkään kaupasta.

En ilmeisesti hyväosaisena ymmärrä. Me kolutaan kirpparit. Syödään ulkona tosi harvoin ja vain, jos on joku juhla kuten äitienpäivä. Join baarissa viimeksi kesällä yhden lonkeron, kun vietin ystävän syntymäpäiviä. Enkä ole ikinä tilannut pizzaa kotiin. Mietin ruuan hinnan lisäksi sen terveellisyyttä. Siksi kokis ei ole meillä ruokajuomana, emme syö lihapiirakoita, nakkeja ja nugetteja joka päivä. Kuljen kävellen tai pyörällä, koska työpaikkani ovat olleet 10km säteellä ja välillä olen myös ollut työtön. Vaatteet hankimme kirpparilta, tarjouksista tai saamme lahjoituksina. En koe mitenkään vaikeaksi syödä puoli kiloa kasviksia päivässä. Pidämme tosin kasviksena muutakin kuin viinirypäleitä, tomaattia ja avokadoa. Viime kauppareissulla omenat (0,89e/kg), porkkanat (1,99e/2kg), pakasteparsakaali (1,49e/500g), punakaali (1,68e/kg), paprika (3,69e/kg) ja purjo (1,99e/kg). Heviosastolle jäi reilu kymppi. Juustoa emme käytä eli maitotuotteisiin meni vitonen (piimä, jogurtti ja maito). Ostin kuivia herneitä 500g (0,89e), 15kpl munia (3,69e) margariinia (2,59e) ja jauhelihaa (2,49e/400g) ja 400g papuja (1,29e) sekä teetä (1,59e). Noilla pärjää n. 4vrk meidän koko perhe. Kolmenkympin ostoksilla. Vähintään saman verran aina rahapulaansa valittava ystäväni käyttää helposti asioihin, joita itse en voisi ikinä sallia itselleni kuten kynsiin, kampaamoon, herkkuihin, ulkonasyömisiin, päihteisiin jne.

Olenkin tullut tulokseen, että joillekin on vaikea hahmottaa omia tuloja ja menoja sekä suhteuttaa rahankäyttöään niihin. Tai on vaikea luopua. He myös olettavat, että muille luopuminen on helpompaa kuin heille. Että minä en vaikkapa edes välitä ulkonäöstäni tai tykkää syödä ulkona. No ei se ihan niinkään mene. Minä vaan ymmärrän ettei minulla ole semmoiseen varaa, jos aion selvitä kuun loppuun  asti näillä varoillani. Minulla on myös vanhempana vastuuta muistakin kuin itsestäni. En myöskään oleta, että joku on minulle jotain velkaa tai velvollinen kustantamaan elintasoani. Minusta tuntuu, että mikään määrä rahaa ei tulisi riittämään näiden ihmisten mielekkääseen ja terveelliseen elämään, koska se ongelma on korvien välissä.

Vierailija
67/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lanttu, porkkana  ja parsakaali esim painavat paljon. Nopsaan tulee 500 gr  syödyksi.

Lanttu ja myös edullinen kaali eivät sovi vatsalle. Niin on monien kohdalla.

Vierailija
68/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liha ja eläinrasva ovat nykyihmisen luontaista ravintoa - eli kasvikset pois ja lihaa tilalle. Kilosta lihaa saa jo päivittäisen C-vitamiinin tarpeenkin kuitattua.

Luuletko, että ap:lla on varaa syödä kilo lihaa päivässä :D

Sisäelimiä saa halvalla - ei ole pakko filettä syödä.

Tulee halvemmaksi syödä päivässä vähän jauhelihaa (tai muuta lihaa), muutama kananmuna, muutama pekonisiivu ja voita kuin hankkia leipätarvikkeet, murot, myslit, puurot, paistoöljyt, riisiä, pastaa, lukuisia eri kasviksia, hedelmiä ja marjoja ja vielä jotain karkkia tai muuta roskaruokaa lisäksi.

Carnivorella ei ole tarvetta syödä jatkuvasti. Yksi tai kaksi ateriaa päivässä riittää, kun ta

Itseasiassa ei monipuolisuus ole se tärkein. Kyllä pienemmällkin valikoimalla saa kaiken tarpeellisen halutessaan. Täytyy vain tietää, mitä kannattaa syödä.

Vierailija
69/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari porkkanaa ja omena. 

Noissa on ehkä noin 150 grammaa, kun kantojen painoa ei lasketa. Toivottavasti kukaan ei tuollaisella perusteella ajattele syövänsä puolta kiloa kasviksia päivässä.

Hetkinen: 400 g  on 5 kpl keskikokoisia porkkanoita ja 100 g omenoita on 1 kpl. Hintaa tuolle kokonaisuudelle koituu järkyttävät 1 e yhteensä. Köyhällä ei ikinä ole varaa tuollaisiin summiin!

Itse punnitsin juuri omenan, 70 grammaa kannan kanssa ja 50 grammaa ilman kantaa. Eiköhän arviosi porkkanoista mene samaan suuntaan.

Jos ajateltaisiin että noista tulee vaikka 1,50 e/päivä, niin seitsemässä päivässä se on yli 10 euroa ja kuukaudessa 40 e. Jos on todella köyhä ja paljon menoja, niin sekin on iso summa. Puhumattakaan siitä että nyt puhutaan kaikkein halvimmista kasviksista. Moni väsyy syömään samoja kasviksia joka päivä, eikä aina jaksa kuoria ja leikata vaikka lanttua raskaan päivän jälkeen nälkäisenä ja väsyneenä.

Vierailija
70/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä pitäisi syödä kasviksia? Haitat ovat hyötyjä suurempia.

Vierailija
71/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko itsetuhoinen, ap?

Vierailija
72/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heinäpaaleissa riittää pureskeltavaa ja on tosi halpaa, paaleja on loppukesästä pelloilla pilvin pimein.

Vierailija
73/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö porkkanaa, kaalia yms. muita kilohinnaltaan halpoja vihanneksia. Hyödynnä tarjouksia.

Ei ole halvat juurekset kiinnostaneet kun ala-ja ylä asteella 70-80- luvulla niistä kuivista juures raasteista sai ihan tarpeekseen koulu ruuassa joka oli vain juureksien kuivaa porkkanaa appelsiinin paloilla ja lanttu raastetta ja hyi makeita rusinoita sinne lykätty. Ei ollut silloin pehmeetä jäävuorisalaattia, tomaattia, paprikaa, kurkkua, oliiveja, punasipulirenkaita eikä muutakaan.

Kun teen salaattia niin teen sellaisen ruokaisen jossa jäävuorikaalia, keitettyä kanamunaa, raejuustoa, tonnikalaa, oliiveja, punasipulia, tomaattia, avokaadoo, kurkkua, paprikaa ja se on niin ruokaisa etten tarvitse mitään muuta.

https://www.s-kaupat.fi/tuote/juustoportti-pehmea-kermaviili-10-350-g-l…

https://www.s-kaupat.fi/tuote/rainbow-dipmix-valkosi

Varsinainen lisäainekoktaili :)

Vierailija
74/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mua se ihmetytä, että miten köyhä saa syötyä puoli kiloa kasviksia päivässä. Mutta sitä en ymmärrä, kun moni mun tuntema köyhä valittaa, että ei ole varaa terveelliseen ruokaan ja on siksi monisairas. Mutta on varaa pitää autoa, polttaa tupakkaa ja juoda alkoholia jopa baarissa. Usein on myös eineksiä, kokista, noutoruokaa... Itselläni ei ole tuollaisiin ylellisyyksiin varaa, vaikka käyn töissä. Kuulemma en voi ymmärtää miten vaikeaa on olla köyhä, kun joutuu olemaan sairaskin eikä ole varaa ostaa lapsille talvikenkiäkään kaupasta.

En ilmeisesti hyväosaisena ymmärrä. Me kolutaan kirpparit. Syödään ulkona tosi harvoin ja vain, jos on joku juhla kuten äitienpäivä. Join baarissa viimeksi kesällä yhden lonkeron, kun vietin ystävän syntymäpäiviä. Enkä ole ikinä tilannut pizzaa kotiin. Mietin ruuan hinnan lisäksi sen terveellisyyttä. Siksi kokis ei ole meillä ruokajuomana, emme syö lihapiirakoita, nakkeja ja nugetteja joka

Hyväosaisena on energiaa ja kykyä kieltäytyä nopeista, addiktoivista aineista ja suunnitella omaa ruokataloutta, hyödyntää tarjoukset ja kirpparit jne. Se köyhyyden aiheuttama stressi ja jatkuva kiristelyn tunne syö myös muuta jaksamista.

Usein vaikeaan taloustilanteeseen liittyy myös mielenterveysongelman, raskaan lapsuuden tai vaikka adhd:n aiheuttamia haasteita. Toisille aidosti jaetaan paremmat kortit kuin toisille.

Vierailija
75/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkana on kasvis ja hyvin edulisesti myyvät nitä 1kg ja 3kg. Paketti. Lisäksi todettu porkkanoissa on paljon hyvää ravintoa kuin perunassa.Joten niihin on köyhällä varaa.Lopetat vaan röökin polton kuin kaljan juonnin.Katkot luotto kortisi ja lopetat maksuliset viihde kanavat,et sen jälkeen ole köyhä.

Vierailija
76/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaali lanttu porkkana peruna

Vierailija
77/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en ymmärrä miksei olisi varaa syödä puolta kiloa päivässä. 

Vierailija
78/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eletään toimeentulotuella eli ollaan oikeesti niitä köyhempiä. 5 henkinen perhe ja jokainen - myös lapset syö vähintään puolikiloa kasviksia päivässä. 

Näille ns köyhille jotka valittaa ettei ole vara syödä kunnolla... olen ollut kaupan kassalla töissä ja nähnyt miten sinne ostoskoriin laitetaan kaikkea paskaa päivästä toiseen (vakkariasiakkaat). Sitten päivittelevät kassalla miten kallista eikä ole vara syödä terveellisesti. Paskanmarjat. Näille pitäis pitää joku elämänhallinta kurssi rahan käytöstä, lapsi voi syödä aamupalaksi vaikka paprikan ja banaanin, ei vanukasta ja suklaamuroja. 

Vierailija
79/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eletään toimeentulotuella eli ollaan oikeesti niitä köyhempiä. 5 henkinen perhe ja jokainen - myös lapset syö vähintään puolikiloa kasviksia päivässä. 

Näille ns köyhille jotka valittaa ettei ole vara syödä kunnolla... olen ollut kaupan kassalla töissä ja nähnyt miten sinne ostoskoriin laitetaan kaikkea paskaa päivästä toiseen (vakkariasiakkaat). Sitten päivittelevät kassalla miten kallista eikä ole vara syödä terveellisesti. Paskanmarjat. Näille pitäis pitää joku elämänhallinta kurssi rahan käytöstä, lapsi voi syödä aamupalaksi vaikka paprikan ja banaanin, ei vanukasta ja suklaamuroja. 

Pelkällä paprikalla ja banaanilla ei kuitenkaan pärjää. Vanukkaat ja murot ei ole edes ruokaa.

Vierailija
80/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, niin varmaan. 😄 Ihan kuin joku alkaisi selittelemään kassalla, ettei rahat riitä terveelliseen ruokaan. No, ehkä jotkut eläkeläiset korkeintaan, jos ei muuta seuraa ole kuin kaupan kassa.

Joten ihan turhaan yrität selittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän