Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten köyhä voi syödä puoli kiloa kasviksia päivässä?

Vierailija
25.11.2023 |

Nyt oon jo pitkään syönyt halvimpia pakastevihanneksia, mutta ei meinaa siihenkään enää riittää rahat :( riisi on halvempaa kuin pakastekasvikset

Kommentit (132)

Vierailija
41/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosi satokauden kasviksia ja poimi marjat itse jos voit.

Kommenttina muille:

Runsaasti kasviksia, marjoja ja hedelmiä sisältävän ruokavalion on lukuisissa väestötutkimuksissa todettu pienentävän riskiä sairastua sekä sydän- ja verisuonitauteihin että syöpiin. Ne sisältävät vain vähän energiaa mutta monipuolisesti ravintoaineita ja biokemiallisia yhdisteitä, kuten flavonoideja. Kasviksissa, marjoissa ja hedelmissä on myös kuitua, joten niillä on merkitystä myös riittävän kuidun saannin turvaamisessa.

Herneet, linssit ja pavut sisältävät muita kasviksia runsaammin proteiinia, ja niitä voidaankin käyttää aterioilla korvaamaan lihaa, siipikarjaa ja kalaa.  Vitamiineista C-vitamiini ja folaatti tuhoutuvat helposti ruoanvalmistuksessa. Lykopeeni, jota on muun muassa tomaatissa, puolestaan imeytyy paremmin kypsennetyistä tuotteista. Onkin hyvä nauttia kasviksia monipuolisesti niin raakoina kuin kypsennettyinäkin.

Vierailija
42/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liha ja eläinrasva ovat nykyihmisen luontaista ravintoa - eli kasvikset pois ja lihaa tilalle. Kilosta lihaa saa jo päivittäisen C-vitamiinin tarpeenkin kuitattua.

Luuletko, että ap:lla on varaa syödä kilo lihaa päivässä :D

Sisäelimiä saa halvalla - ei ole pakko filettä syödä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liha ja eläinrasva ovat nykyihmisen luontaista ravintoa - eli kasvikset pois ja lihaa tilalle. Kilosta lihaa saa jo päivittäisen C-vitamiinin tarpeenkin kuitattua.

Pitääkö olla myös karppaaja? Nyt syön kaurapuuroa aamuksi ja riisiä lihan ja kasvisten kanssa. Pitääkö jättää kaikki muu pois kuin liha?

Älä sekoita karppaajia tähän keskusteluun.

Okei, vähähiilihydraattinen siis. Vai onko kaura ja riisi ok?

Vhh ja karppaus on sama asia. Joten pysy aiheessa.

Vierailija
44/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunat ja porkkanat ei paljoa maksa ja helppoja valmistaa laittaa vaan kattilaan ja keittää. Ja muista syödä kuorineen, muuten menee tärkeitä ravinteita hukkaan.

Vierailija
45/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosi satokauden kasviksia ja poimi marjat itse jos voit.

Kommenttina muille:

Runsaasti kasviksia, marjoja ja hedelmiä sisältävän ruokavalion on lukuisissa väestötutkimuksissa todettu pienentävän riskiä sairastua sekä sydän- ja verisuonitauteihin että syöpiin. Ne sisältävät vain vähän energiaa mutta monipuolisesti ravintoaineita ja biokemiallisia yhdisteitä, kuten flavonoideja. Kasviksissa, marjoissa ja hedelmissä on myös kuitua, joten niillä on merkitystä myös riittävän kuidun saannin turvaamisessa.

Herneet, linssit ja pavut sisältävät muita kasviksia runsaammin proteiinia, ja niitä voidaankin käyttää aterioilla korvaamaan lihaa, siipikarjaa ja kalaa.  Vitamiineista C-vitamiini ja folaatti tuhoutuvat helposti ruoanvalmistuksessa. Lykopeeni, jota on muun muassa tomaatissa, puolestaan imeytyy paremmin kypsennetyistä tuotteista. Onkin hyvä nauttia kasviksia monipuolisesti niin raakoina kuin kypsennettyinäkin.

Lihaa ei voi rehuilla korvata.

Vierailija
46/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla lailla kuin rikaskin: suu vain auki.

Vierailija
47/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lanttu, porkkana  ja parsakaali esim painavat paljon. Nopsaan tulee 500 gr  syödyksi.

Mulla menis tuntikausia ennen kuin olisin saanut nuo syötyä. Sama pitäisi toistaa sitten joka päivä.

Ei kiitos.

Vierailija
48/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee halvemmaksi syödä päivässä vähän jauhelihaa (tai muuta lihaa), muutama kananmuna, muutama pekonisiivu ja voita kuin hankkia leipätarvikkeet, murot, myslit, puurot, paistoöljyt, riisiä, pastaa, lukuisia eri kasviksia, hedelmiä ja marjoja ja vielä jotain karkkia tai muuta roskaruokaa lisäksi.

Carnivorella ei ole tarvetta syödä jatkuvasti. Yksi tai kaksi ateriaa päivässä riittää, kun taas hiilareita puputtamalla pitää syödä parin kolmen tunnin välein, kun verensokeri heittelee eikä pysty tekemään mitään, jos ei saa taas uutta sokeripiikkiä.

Vierailija
49/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin voi köyhänä syödä puolikiloa kasviksia päivässä. Kasvisten kilohinta on enemmän kuin puolet pienempi kuin lihan tai kalan. Suurimmalta osaltaan alle 2 euroa/ kg.

Tietenkään ei kannata ostaa kalliita pakastevihanneksia, vaan ihan heviosastolta tuoreena.

Vierailija
50/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaali on halpaa. 

1,39€ kilo oli S-marketissa juuri äsken. Onko se halpaa?

On tosi halpaa. Esim on tuuria, jos kalaa saa 10 euroa/kg. Lihasta pitää maksaa 8€/ kg ja silloinkin huonoa ruhon osaa.

Vierailija
51/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta ap kalliita pakastevihanneksia, haloo!

Vierailija
52/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen köyhänä juuri kasvisruokaa syömällä säästänyt ruokakuluissa. Juurekset ovat edullisia.

Vierailija
53/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari porkkanaa ja omena. 

Noissa on ehkä noin 150 grammaa, kun kantojen painoa ei lasketa. Toivottavasti kukaan ei tuollaisella perusteella ajattele syövänsä puolta kiloa kasviksia päivässä.

Vierailija
54/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä osta ap kalliita pakastevihanneksia, haloo!

Näyttää tuolla avaajalla olevan valot päällä, vaikka ketään ei ole kotona. 

Vierailija
55/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin voi köyhänä syödä puolikiloa kasviksia päivässä. Kasvisten kilohinta on enemmän kuin puolet pienempi kuin lihan tai kalan. Suurimmalta osaltaan alle 2 euroa/ kg.

Tietenkään ei kannata ostaa kalliita pakastevihanneksia, vaan ihan heviosastolta tuoreena.

Kasvisten ja lihan hintaa on järjetöntä vertailla. Lihaa tarvitsee syödä kuitenkin huomattavasti vähemmän kuin kasviksia. Eikä kasvikset pidä edes kylläisenä, joten suu saa käydä kaiken aikaa. Loppujen lopuksi lihaa syömällä pääsee halvemmalla.

Vierailija
56/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni pakastevihanneskin on noin 2 e/kg. Mistä ihmisillä on se käsitys, että ne ovat jotenkin todella kalliita?

Vierailija
57/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaali on halpaa. 

1,39€ kilo oli S-marketissa juuri äsken. Onko se halpaa?

On tosi halpaa. Esim on tuuria, jos kalaa saa 10 euroa/kg. Lihasta pitää maksaa 8€/ kg ja silloinkin huonoa ruhon osaa.

Ei ole olemassa mitään "huonoa" ruhon osaa.

Vierailija
58/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari porkkanaa ja omena. 

Noissa on ehkä noin 150 grammaa, kun kantojen painoa ei lasketa. Toivottavasti kukaan ei tuollaisella perusteella ajattele syövänsä puolta kiloa kasviksia päivässä.

Hetkinen: 400 g  on 5 kpl keskikokoisia porkkanoita ja 100 g omenoita on 1 kpl. Hintaa tuolle kokonaisuudelle koituu järkyttävät 1 e yhteensä. Köyhällä ei ikinä ole varaa tuollaisiin summiin!

Vierailija
59/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee halvemmaksi syödä päivässä vähän jauhelihaa (tai muuta lihaa), muutama kananmuna, muutama pekonisiivu ja voita kuin hankkia leipätarvikkeet, murot, myslit, puurot, paistoöljyt, riisiä, pastaa, lukuisia eri kasviksia, hedelmiä ja marjoja ja vielä jotain karkkia tai muuta roskaruokaa lisäksi.

Carnivorella ei ole tarvetta syödä jatkuvasti. Yksi tai kaksi ateriaa päivässä riittää, kun taas hiilareita puputtamalla pitää syödä parin kol

Höpö höpö. Mä syön kaksi ateriaa päivässä. Tärkeää on nimenomaan monipuolisuus ruokavaliossa. Haluaisin nähdä miltä näyttää carnivpren verisuonet. Puhumattakaan ruokavalion täydellisestä epäeettisyydestä. 

Vierailija
60/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen suurta valitusta, kuinka ei pysty enää syömään terveellisesti. Mä olen matalapalkkainen yksineläjä, eikä ole mitään vaikeuksia siinä asiassa. Minulla on tietty ruokabudjetti per kk, joka on sama kuin ennen hintojen nousua. Olen karsinut sellaisia ruokia joita ilmankin pärjään, esimerkiksi juusto ja välipalatuotteet. Nykyään välipalana toimii omena tai porkkana. Halvemmaksi tuo tulee ja on terveellisempää. Kyse on monesti priorisoimisesta ja viitsimyksestä kokata itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän