Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten köyhä voi syödä puoli kiloa kasviksia päivässä?

Vierailija
25.11.2023 |

Nyt oon jo pitkään syönyt halvimpia pakastevihanneksia, mutta ei meinaa siihenkään enää riittää rahat :( riisi on halvempaa kuin pakastekasvikset

Kommentit (132)

Vierailija
81/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin juuri, että reilun kokoisesta porkkanasta saa päivän A-vitamiinit.

Vierailija
82/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irlantiin kun tuli perunarutto 1800 luvulla, milljoonia kuoli nälkään yms. Aika tärkeä kasvi vieläkin. Eikä sitä ole pakko kuoria, etenkään uusia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaali, kaali ja kaali!

Perskökkärehallitus rakentaa pohjoismaisesta hyvinvointivaltiosta onnistuneesti rybylää.

Vierailija
84/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuosituhannella, asunto- ja opintovelkaisena suht pienipalkkaisessa työssä olevana opettelin tekemään kunnollisia kasvisruokia, aina ei ollut varaa ostaa lihaa. Maukkaita ruokia sainkin tehtyä ja joitakin noita ruokia teen edelleenkin. Vitsi on siinä, että tuon ajan reseptit olivat kehitelty tavallisista kasviksista, näitä nykyajan kalliita lihankorvikehirvityksiä ei oltu keksittykään vielä. Soijarouheet ja -murekeainekset taisivat olla erikoisimpia myyntiartikkeleita.

85/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihannekset maksavat 1e / 0.5kg. Kuukaudessa menee 30e.

Vierailija
86/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin juuri, että reilun kokoisesta porkkanasta saa päivän A-vitamiinit.

Porkkanassa ja kasviksissa ylipäätään ei ole A-vitamiinia vaan sen esiastetta beetakaroteenia, jonka kehon pitää vielä muuttaa varsinaiseksi A-vitamiiniksi. Tämä muutosprosessi on kuitenkin melko tehoton, ja monelta ihmiseltä kyky siihen puuttuu lähes kokonaan. Tutkimusten mukaan vain 5 - 45 % beetakaroteenista muuntuu A-vitamiiksi kehossa.

Vierailija
87/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunan voi laskea. Ja omenat.

Vierailija
88/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdestä keräkaalista saat useampaan annokseen. Ja katsojan Lidlin pakastekaalien kilohintaa.

Vierailija
89/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitsu ehdotti työttömien terveystarkastuksessa kun valitin kasvisten kalleutta, että voisin ostaa vaikka ne tomaatit joka päivä erikseen. Häh!

Vierailija
90/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön kiloja vihanneksia, juureksia, hedelmiä ja marjoja päivässä.

Vierailija
91/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdestä keräkaalista saat useampaan annokseen. Ja katsojan Lidlin pakastekaalien kilohintaa.

Te yhden vihanneslajin ehdottelijat! Kuinka kauan te viitsisitte jäkertää puoli kiloa kaalia tai puoli kiloa porkkanoita joka päivä? Useita kuukausia? Vuoden? Useita vuosia?

Oletan että kysyjä kyllä tietää kaalin ja porkkanoiden olevan edullisia, ja niitä varmaan käyttääkin, mutta jos pidemmän aikavälin ratkaisua etsitään, niin pöytään pitää kyllä tuoda muutakin kuin kaali tai porkkana.

Vierailija
92/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkanat. Pakastealtaasta suikalevihannekset (saa hyvää keittoa esim). Pavut ja herneet samoin sieltä. Päärynät nyt hyviä. Marjoja saa metsästä ilmaiseksi. Mä en käsitä tota narinaa. 

Vierailija
93/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaali on halpaa. 

Punakaali oll 1.49 lähikaupassa kilo. Saa hyvää salaattia. 

Vierailija
94/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaa heviä(myös pakasteesta) jotka alle 2 e kilo. 500 g on euro. 

Salaatinkastikkeet voi tehdä itse.

Vierailija
95/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mua se ihmetytä, että miten köyhä saa syötyä puoli kiloa kasviksia päivässä. Mutta sitä en ymmärrä, kun moni mun tuntema köyhä valittaa, että ei ole varaa terveelliseen ruokaan ja on siksi monisairas. Mutta on varaa pitää autoa, polttaa tupakkaa ja juoda alkoholia jopa baarissa. Usein on myös eineksiä, kokista, noutoruokaa... Itselläni ei ole tuollaisiin ylellisyyksiin varaa, vaikka käyn töissä. Kuulemma en voi ymmärtää miten vaikeaa on olla köyhä, kun joutuu olemaan sairaskin eikä ole varaa ostaa lapsille talvikenkiäkään kaupasta.

En ilmeisesti hyväosaisena ymmärrä. Me kolutaan kirpparit. Syödään ulkona tosi harvoin ja vain, jos on joku juhla kuten äitienpäivä. Join baarissa viimeksi kesällä yhden lonkeron, kun vietin ystävän syntymäpäiviä. Enkä ole ikinä tilannut pizzaa kotiin. Mietin ruuan hinnan lisäksi sen terveellisyyttä. Siksi kokis ei ole meillä ruokajuomana,

Tuo on muuten jännä tapa ajatella. Kun yritän parhaani mukaan hoitaa itseäni ja talouttani järkevästi, niin oletetaan, että mutkun mulle on jaettu elämässä paremmat hyväosaisen kortit. Että on ollu hyvä lapsuus, ei ole ollut nepsyä tai mielenterveysongelmia. Ja energiaakin on, että ihan mielelläni pyöräilen vesisateessa hoitamaan jotain parin viikon sijaisuutta keskivertoa pienemmällä palkalla. Että jotenkin mystisen lähtökohtaisesti mulla on asiat aina ollutkin paremmalla tolalla kuin joillakin muilla. Että se elämänhallinta ja energisyys tulee jo äidinmaidossa.

Miksei voitais puhua siitä, että elämänhallinnan puutetta voi olla ihan niillä tavallisen perheen kasvateilla, jotka eivät ole tottuneet ponnistelemaan minkään eteen? Eivät tule ajoissa töihin, kun väsyttää. Mielenterveysongelmat ovat lähinnä tekosyy kaikelle mitä ei huvita tehdä.

Kyllä minullakin on ollut elämässä vaikeaa. Olet itkenyt itseni uneen, miettinyt hirveitä asioita. Minulla on neurologinen sairaus, joka vaikuttaa mm. lähimuistiin ja vaikeuttaa mun elämää hirveän paljon. Se myös aiheuttaa kipua. Lapsuuteni oli vaikea, isäni oli väkivaltainen alkoholisti. Mutta se menneisyys vaikuttaa tulevaisuuteen tasan niin paljon kuin sen antaa vaikuttaa. Toisten kutsuminen hyväosaisiksi on oman saamattomuuden selittelyä ja kateutta. Se ikäänkuin antaa luvan velloa siinä omassa mukakurjuudessa, johon auttaa vain päihteet, suoratoistopalvelut ja roskaruoka. Että en mä muuten ois tämmönen, mutta oon köyhä, masentunut ja mulla on tähän oikeus. Tälle ei voi mitään.

Vierailija
96/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsot tuotteen lihapitoisuuden, loppu on kasviksia. Nopsaan tulee puoli kiloa päivässä.

Vierailija
97/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porkkanat. Pakastealtaasta suikalevihannekset (saa hyvää keittoa esim). Pavut ja herneet samoin sieltä. Päärynät nyt hyviä. Marjoja saa metsästä ilmaiseksi. Mä en käsitä tota narinaa. 

Sekä sieniä. Monella mäkättäjällä unohtuu nämä mainiot ilmaiset ruoka-aineet. Marjaan ehkä saadaan vääntäydyttyä, mutta sieltä samasta metsästä ei voida kerätä sieniä. Sitten möykätään herkkusienten isosta hinnasta sekä suorastaan raivotaan vahveroiden hinnasta, huoh.

Vierailija
98/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säilykehedelmissä on monia edullisia vaihtoehtoja myös. Tokmannissa monesti monta ananaspurkkia tarjouksessa.

Vierailija
99/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjat, vihannekset, kasvikset ja juurekset. Huh, kun vatsa mukavasti täynnä. T. Jänis

Vierailija
100/132 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mua se ihmetytä, että miten köyhä saa syötyä puoli kiloa kasviksia päivässä. Mutta sitä en ymmärrä, kun moni mun tuntema köyhä valittaa, että ei ole varaa terveelliseen ruokaan ja on siksi monisairas. Mutta on varaa pitää autoa, polttaa tupakkaa ja juoda alkoholia jopa baarissa. Usein on myös eineksiä, kokista, noutoruokaa... Itselläni ei ole tuollaisiin ylellisyyksiin varaa, vaikka käyn töissä. Kuulemma en voi ymmärtää miten vaikeaa on olla köyhä, kun joutuu olemaan sairaskin eikä ole varaa ostaa lapsille talvikenkiäkään kaupasta.

En ilmeisesti hyväosaisena ymmärrä. Me kolutaan kirpparit. Syödään ulkona tosi harvoin ja vain, jos on joku juhla kuten äitienpäivä. Join baarissa viimeksi kesällä yhden lonkeron, kun vietin ystävän syntymäpäiviä. Enkä ole ikinä tilannut pizzaa kotiin. Mietin ruuan hinnan lisäksi sen tervee

Uskon, että sinulla on ollut vaikea lapsuus ja elämä. Ehkä sinulla on siksi vähäinen kyky empatiaan. Vaikutat sellaiselta kovan elämän kovettamalta ihmiseltä, joita on aika paljon ainakin tässä maassa. Aivan liian paljon.

Entäs jos hakisit itsellesi apua jostain, sen sijaan, että laitat ns. vahingon kiertämään esim. tällä palstalla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi