Onko normaalia, että 39v ihminen joutuu nukkumaan päiväunet joka ikinen päivä?! Onko tämä sitä iän tuomaa väsymystä? Nuorena nukuin
Päiväunet kerran vuodessa!
Lapset koululaisia,eli ei yöherätyksiä. 2 vuorotyö, liikun liian vähän vapaalla,mutta töissä tulee yli 10 000 per vuoro.
Vapaapäivänä nukun 9-10h yöunet ja silti päiväunet,kun ei pysy silmät auki. Verenkuva ok.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Kun ottivat verikokeet, niin otettiinko myös ferritiini? Minulla samanlaiset oireet (ja lisäksi sitten sokeritasot nousseet) ja ferritiini oli 35. Sokeriarvojen vuoksi jouduin suoraan sisätautilääkärille, koska suvussani niin paljon diabetestä ja halusivat laittaa minut ennaltaehkäisevästi metformiinille, vaikka vielä ei ylitetty db-arvoja. Sisätautilääkäri totesi, että mitään ei tehdä ennenkuin selvitetään miksi ferritiinit on noin alhaalla. Hemoglobiinini oli 150. Ferritiinien alhaisuuteen löytyi sitten syy, se hoidettiin ja samalla hoitui päiväunitarve, sokerien kohollaan olo ja muutenkin yleisvointi parani. Tuntuu, että oli onnekas sattuma, että sisätautilääkäri mittautti minulta sitten vielä ferritiinit ja alkoi kysellä kuukautisista. Tk:ssa eivät jostain syystä osanneet miettiä sokeriarvojen kohollaan ololle muita syitä kuin huonot syömistottumukset ja 13 kilon ylipaino.
Jaa. Mulla ferritiini oli 22 ja hemoglobiini laski hetkessä 20 yksikköä. Loppujenlopuksi oli 120. Sydän alkoi oireilla ja jäin saikulle. Koko ajan nukuin. Lääkärit alkoivat pitää mua mielisairaana. Ei kuulemma ollut raudanpuutetta...onpas eriarvoista hoitoa.
Jaa. Mulla ferritiini oli 22 ja hemoglobiini laski hetkessä 20 yksikköä. Loppujenlopuksi oli 120. Sydän alkoi oireilla ja jäin saikulle. Koko ajan nukuin. Lääkärit alkoivat pitää mua mielisairaana. Ei kuulemma ollut raudanpuutetta...onpas eriarvoista hoitoa.
Minulla ferritiini 13, hemoglobiini nousi kompensoivasti 150:een. Olin ihan pökerryksissä ja aivosumussa koko ajan. Sain diagnoosiksi lievän uniapnean.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ferritiini 13, hemoglobiini nousi kompensoivasti 150:een. Olin ihan pökerryksissä ja aivosumussa koko ajan. Sain diagnoosiksi lievän uniapnean.
Lisään, että sitä "uniapneaa" ei hoidettu mitenkään. Sisätautilääkärin mukaan viiteentoista noussut ferritiini on oikein riittävä. Aloin sitten syödä rautaa ja lakkasin käyttämästä rahaani yksityiseen sisätautilääkäriin.
"Raudanpuutteen ja mahdollisen anemian syy on aina selvitettävä. Taustalta voi paljastua esimerkiksi keliakia, suolistosairaus, mahahaava tai pahimmillaan suoliston kasvain.
Mikäli syynä ei ole jokin tietty sairaus, raudanpuutteen hoito aloitetaan yleensä rautatableteilla." https://seura.fi/terveys/10-kysymysta/raudanpuute-ja-ferritiini-nain-tu…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ottivat verikokeet, niin otettiinko myös ferritiini? Minulla samanlaiset oireet (ja lisäksi sitten sokeritasot nousseet) ja ferritiini oli 35. Sokeriarvojen vuoksi jouduin suoraan sisätautilääkärille, koska suvussani niin paljon diabetestä ja halusivat laittaa minut ennaltaehkäisevästi metformiinille, vaikka vielä ei ylitetty db-arvoja. Sisätautilääkäri totesi, että mitään ei tehdä ennenkuin selvitetään miksi ferritiinit on noin alhaalla. Hemoglobiinini oli 150. Ferritiinien alhaisuuteen löytyi sitten syy, se hoidettiin ja samalla hoitui päiväunitarve, sokerien kohollaan olo ja muutenkin yleisvointi parani. Tuntuu, että oli onnekas sattuma, että sisätautilääkäri mittautti minulta sitten vielä ferritiinit ja alkoi kysellä kuukautisista. Tk:ssa eivät jostain syystä osanneet miettiä sokeriarvojen kohollaan ololle muita syitä kuin huonot syömistottumukset ja 13 kilon ylipaino.
Niin on. Joskus tuntuu, että on ihan onnesta kiinni, että sattuu sellaisen lääkärin vastaanotolle, joka sitten onnistuukin löytämään perimmäisen syyn vaivoille tai oireille ja kun se korjataan, saa takaisin oman terveen elämän. Tai että osaa itse, vaikka sitten epähuomiossa, vaikka pitäisi itse sitä truhana, sanoa sellaisen asian ääneen, joka saa lääkärin ajattelemaan, että tässä on nyt jotain muuta.
Ihmiset on tietysti erilaisia, samoin unentarve, mutta elämäntavoilla on myös suuri merkitys, olen itse tästä esimerkki. Aiemmin nuokuin työpäivän jälkeen sohvalla, olin ylipainoinen, söin paljon rasvaista ruokaa ja sokeria. Nyt säännöllisellä liikunnalla (oikeasti rankkaa salitreeniä) ja hyvällä terveellisellä ruokavaliolla 8 tunnin yöunet riittää ja virtaa on vaikka kuinka. Olen myös laihtunut lähes normaalipainoiseksi ja nyt neljäkymppisenä olen varmaan elämäni kunnossa. Voisiko elämäntavoilla siis selittyä tuo väsymys?
Vierailija kirjoitti:
"Raudanpuutteen ja mahdollisen anemian syy on aina selvitettävä. Taustalta voi paljastua esimerkiksi keliakia, suolistosairaus, mahahaava tai pahimmillaan suoliston kasvain.
Mikäli syynä ei ole jokin tietty sairaus, raudanpuutteen hoito aloitetaan yleensä rautatableteilla." https://seura.fi/terveys/10-kysymysta/raudanpuute-ja-ferritiini-nain-tu…
Näinhän se teoriassa on, mutta ei käytännössä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on tietysti erilaisia, samoin unentarve, mutta elämäntavoilla on myös suuri merkitys, olen itse tästä esimerkki. Aiemmin nuokuin työpäivän jälkeen sohvalla, olin ylipainoinen, söin paljon rasvaista ruokaa ja sokeria. Nyt säännöllisellä liikunnalla (oikeasti rankkaa salitreeniä) ja hyvällä terveellisellä ruokavaliolla 8 tunnin yöunet riittää ja virtaa on vaikka kuinka. Olen myös laihtunut lähes normaalipainoiseksi ja nyt neljäkymppisenä olen varmaan elämäni kunnossa. Voisiko elämäntavoilla siis selittyä tuo väsymys?
Lisäisin tarkennuksen stressin hallinnasta.
Teen fyysistä työtä, mutta tarvitsen silti joka päivä oman lenkin, jotta uni pysyy paremmin kuosissa. Olen pähkäillyt, etten vain hallitse stressiäni ja adhd:ta riittävästi muilla keinoilla, jotta pystyisin vähentämään liikuntaa ihan vielä.
Unitunnit itsellä siis helposti samankaltaisia kuin ap:lla (miinus päiväunet), jos en tee omaa lenkkiäni. Muuten mulla on ferrit, sokerit ja muut kunnossa, ei verenpainetta. Mutta jos en nuku riittävän laadukkaasti, tulee vähintään vetelä olo.
Jos muuten epäilee ruutujen vaikutusta eikä ole hillitöntä univajetta, voi kokeilla sarastusvaloa. Mulla se herättää lempeämmin ja uskon aidosti siihen, että valolla on vaikutusta juuri siihen, ettei herätys ole yhtä tahmea kuin yleensä. Mutta kuten sanottua, ei elimistö tuolla konstilla herää yhtään sen virkeämpänä, jos vajetta on reilummin.
Minulla sama ongelma. Ferritiini matala, samoin d vitamiini ja lisäksi kilppariarvot päin persettiä. Lisäksi löytyi lievä uniapnea, joka voi kuulemma häipyä, kun saadaan TSH kohdalleen tyroksiinilla. Lääkäriin vain.
Sepelvaltimoiden osittainen tukos aiheuttaa väsymystä menevät pikkuhiljaa tukkoon ja jossain vaiheessa pumppu sitten tilttaa jos tukkeutuminen jatkuu.
Ferriyiini ok. Syön paljon ravintolisiä.
Kuorsaan kyllä öisin, ehkä sitten se uniapnea..
Ap
Päiväunet ovat aivan ihana asia. Miksi niitä pitäisi vältellä? Ei saa vaan nukkua liian kauan.
Vierailija kirjoitti:
Ferriyiini ok. Syön paljon ravintolisiä.
Kuorsaan kyllä öisin, ehkä sitten se uniapnea..
Ap
jätäpä sitten ne ravintolisät muutamaksi kuukaudeksi pois ja katso onko muutosta voinnissa: vitamiineja, kivennäis- ja hivenaineita voi saada myös liikaa ja voi aiheuttaa kaikenlaisia oireita.
Lyön pääni pantiksi että "verenkuva on ok" ei pidä paikkaansa. En usko että sulla on ferritiini ja dee 150 vähintään, en usko että folaatti on 35, en usko että b12 on 300-400. Näin alkuun. Varmasti on viitteissä, kun ne viitteet on niin helvetin alhaiset. Viitteet ei tarkoita sitä että nämä lukemat on hyvät ja optimaaliset että elimistö toimii kunnolla. Ne on vaan lukemat joita ihmisillä tapaa yleisimmin olla, todennäköisesti puolet niistä mitatuista kärsii väsymyksestä, ja heille on sanottu että ei sussa mitään vikaa ole, koita ulkoilla enemmän ja syö terveellisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kofeiinia vältän iltaisin.
Ap
Vältä kokonaan. Ei ollenkaan kahvia tai energiajuomia. Jo aamulla otettu häiritsee yöunta.
Kofeiiniton kahvi auttaa vierotusoireisiin koska siinä on hieman kofeiiniä, nimestään huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Olen viisikymppinen nainen ja nukkunut päiväunia käytännössä aina. Minulle luontainen unirytmi vaan olisi kahdet unet päivässä: Yöunet sellaiset 6-7 tuntia ja iltapäivällä siestan aikaan päiväunet 1-2 tuntia.
Olen aina ollut terve, normaalipainoinen, ulkoillut päivittäin koirieni kanssa, veriarvot ok (viimeksi työpaikkalääkärin sanoin "ihanteelliset"). Joten minulle päiväunet ovat aivan normaalit enkä viitsi niitä vastaan taistella enää nykyisin.
melko sama tarina mullakin, ikää vähän yli 40v. En ihan päivittäin nuku päikkäreitä, jos on heti töiden jälkeen menoa tai muuta kiireellistä. Mutta melko säännöllisesti kyllä nautin päikkäreistä, jos suinkaan väsyttää. Varsinkin nyt kaamosaikaan. Ei ihmiskroppa ole tarkoitettu jatkuvaan ylipirteyteen. Eikä näin nelikymppisenä tarvitse myöskään olla yhtä virkeä kuin 25v. Toki terveyssyyt kannattaa sulkea pois jos huolestuttaa, mutta eipä päikkärit mikään synti ole jos helpottavat oloasi. Kulttuuri vain valloilaan että vain lapset nukkuu päikkäreitä.
Vierailija kirjoitti:
Lyön pääni pantiksi että "verenkuva on ok" ei pidä paikkaansa. En usko että sulla on ferritiini ja dee 150 vähintään, en usko että folaatti on 35, en usko että b12 on 300-400. Näin alkuun. Varmasti on viitteissä, kun ne viitteet on niin helvetin alhaiset. Viitteet ei tarkoita sitä että nämä lukemat on hyvät ja optimaaliset että elimistö toimii kunnolla. Ne on vaan lukemat joita ihmisillä tapaa yleisimmin olla, todennäköisesti puolet niistä mitatuista kärsii väsymyksestä, ja heille on sanottu että ei sussa mitään vikaa ole, koita ulkoilla enemmän ja syö terveellisemmin.
hän syö ravintolisiä, joten arvot voivat ollakin hyvät. Valitettavasti näin käy monen itseään lääkitsevän ihmisen kohdalla. Kun otetaan vajeet pilleristä ja sitten mennään labrakokeisiin, eikä ehkä kerrota lisäravinteiden otosta mitään lääkärille, niin lääkäri sitten katsoo, että arvot ihan hyvät. Tämä on paha juttu, jos siellä taustalla on joku sairaus, ei haittaa niin paljoa, jos ei ole taustalla mitään sairautta.
minulla on todettu joskus alhainen kaliumpitoisuus veressä eikä sitä olisi löytynyt, jos olisin vetänyt vaikka monivitamiinipillereitä. Tilan aiheutti eräs lisämunaissairaus
Mulla meni jotain ohi, kun en tajua, miten se vaikutti?
Itsellä on niin päin, että on pakko syödä jatkuvasti rautaa (jo kohta kymmenen vuotta), että arvot pysyvät kunnossa, mutta ei se lääkäreitä kiinnosta. Olen itse muutaman kerran kysynyt, että pitäisikö se syy selvittää. Ei kuulemma tarvitse, jos arvot nousevat rautaa syömällä.