Onko normaalia, että 39v ihminen joutuu nukkumaan päiväunet joka ikinen päivä?! Onko tämä sitä iän tuomaa väsymystä? Nuorena nukuin
Päiväunet kerran vuodessa!
Lapset koululaisia,eli ei yöherätyksiä. 2 vuorotyö, liikun liian vähän vapaalla,mutta töissä tulee yli 10 000 per vuoro.
Vapaapäivänä nukun 9-10h yöunet ja silti päiväunet,kun ei pysy silmät auki. Verenkuva ok.
Kommentit (65)
En ole lääkäri,en hoitaja ,ajatus :Vuorotyön ongelma,ulkoilun vähyys. Usein kyseessä jonkun moinen, ei vakaava masenus. Joka tulee Elämän latteudesta: Aina samaa.
Ihmisen normaali luonnonmukainen valveillaoloaika on kaksi jaksoa vuorokaudessa ja uni kaksi jaksoa. Perua siitä kun oli hämäräaktiivinen saaliseläin.
Vielä keskiajalla ihmiset hommailivat omaan tahtiinsa valvoen myös yöllä, siitä nämä kaupungeissa kiertäneet huutajat "kello on xx ja kaikki hyvin"
Ei ole normaalia. Siihen vaan itse tottuu ja luulee, että se on normaalia. Tein tuota, kun mulla oli D-vitamiiniarvot romahtaneet. Onneksi eräs lääkäri ymmärsi mittauttaa sen. Nykyään syön D-vitamiinia ja B-vitamiinia purkista ja arvot nousivat 9:stä yhdeksäänkymmeneen.
No sä et vaan oo sellanen nuorena nukkunut.
En nuku päiväunia koskaan ja yöunetkin lyhenee mitä vanhemmaksi tulen. T. N55
Onko tämä sitä nykyajan yön yli somessa nuokkumista ja sitten ei jaksa päivällä hoitaa velvollisuuksiaan zoomeri syndrooma?
Mitkä kaikki veriarvot on tutkittu? Ferritiini, D, B12? Onko säännöllinen ja monipuolinen ruokavalio?
Vierailija kirjoitti:
En nuku päiväunia koskaan ja yöunetkin lyhenee mitä vanhemmaksi tulen. T. N55
No minä nukun ja N58.
Sanoisin ei normaalia. Mulla 4 lasta (2v-9v), enkä niidenkään ollessa vauvoja nukkunut koskaan päikkäreitä. Edelleen heräilee lapsi yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin ei normaalia. Mulla 4 lasta (2v-9v), enkä niidenkään ollessa vauvoja nukkunut koskaan päikkäreitä. Edelleen heräilee lapsi yöllä.
Niin ja siis olen 42v.
Sulla voi olla joo toi insuliiniresistenssi, mutta ei siihen mitään vhh -hömppää tarvitse, pienennät vain hiilareitten annosta.
Toinen joka aiheuttaa väsymystä, on uniapnea!
Ja JOO! Voi olla laihallakin!
Kannattaa tutkituttaa onko uniapnea.
Vierailija kirjoitti:
Sulla voi olla joo toi insuliiniresistenssi, mutta ei siihen mitään vhh -hömppää tarvitse, pienennät vain hiilareitten annosta.
Toinen joka aiheuttaa väsymystä, on uniapnea!
Ja JOO! Voi olla laihallakin!
No vhh on juurikin sitä hiilarien vähentämistä. Eikä todellakaan mitään hömppää.
Joku sairaustila voi olla taustalla. Itselläni kilpirauhassairaus pakotti nukkumaan joka ilta töiden jälkeen pari tuntia.
Nukuin kahdet päikkärit kun mulla oli raudanpuuteanemia. Lääkäreiden mielestä oli masennusta mutta jännä kun ongelma helpotti heti rautalisän aloitettua.
En nuku päikäreitä kuin ihan satunnaisesti. Nuorena nukuin useinkin. Mulle tulee usein päivällä nukkumisesta paha, ahdistava olo. (Ferritiinin kanssa on ollut ongelmia, pahimmillaan se oli 7 ja nyt ehkä 15, mutta ei silti yleensä nukuta päivällä. Nukun kyllä usein aika pitkiä yöunia.)
Sokeritauti tulossa tai diagnosoimaton.
Se on ihan yksilöllistä. Itse olen sairastanut kerran pienen kasvaimen takia hyperkalsemian, joka aiheutti simahtamista iltapäivisin, ja nyt myöhemmin olen huomannut vartin nokosten iltapäivisin auttavan krooniseen hermokipuun.
Kannattaa kysyä asiasta lääkäriltä. Hyvälaatuinen adenooma lisäkilpirauhasessa voi aiheuttaa tuollaista väsähtelyä.
Insuliiniresistenssi tekee tuota. Mulla loppui päiväunitarve kun siirryin vhh ruokavalioon.