Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko normaalia, että 39v ihminen joutuu nukkumaan päiväunet joka ikinen päivä?! Onko tämä sitä iän tuomaa väsymystä? Nuorena nukuin

Vierailija
25.11.2023 |

Päiväunet kerran vuodessa!

Lapset koululaisia,eli ei yöherätyksiä. 2 vuorotyö, liikun liian vähän vapaalla,mutta töissä tulee yli 10 000 per vuoro.

Vapaapäivänä nukun 9-10h yöunet ja silti päiväunet,kun ei pysy silmät auki. Verenkuva ok.

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ,kun olen jo ns vapaarouva, elikkä eläkkeellä, on vuorokautinen unimäärä 7,5-8h. Ts, jos joskus nukun vain 5 h niin  seuraavana tai sitä seuraavana yönä voin nukkua 10 h. 

Pitää osa laskea se pluslasku . Eli kuinka paljon nukkuu vuorokaudessa.

Tästä olemme sanailleetkumppanini kanssa ,kun valitti aina miten herää 4-5 aikaa  ( ylenmääräinen turhasta huolehtijaluonne) ,ja suorastaan kiukustui kun sanoin ,että laskeppa yhteen yö+päiväunesi. Nykyisin ei ilkeä marista aiheesta.

Vierailija
22/65 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nuku päikäreitä kuin ihan satunnaisesti. Nuorena nukuin useinkin. Mulle tulee usein päivällä nukkumisesta paha, ahdistava olo. (Ferritiinin kanssa on ollut ongelmia, pahimmillaan se oli 7 ja nyt ehkä 15, mutta ei silti yleensä nukuta päivällä. Nukun kyllä usein aika pitkiä yöunia.)

Niin, ja olen 43. Tosin näin pari päivää sitten unta, jossa sanoin jollekulle olevani 47.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko väsymys syömisen jälkeen? 

Onko stressiä? Tuleeko palautumisen hetkiä työpäivän aikana? 

Vierailija
24/65 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen normaali luonnonmukainen valveillaoloaika on kaksi jaksoa vuorokaudessa ja uni kaksi jaksoa. Perua siitä kun oli hämäräaktiivinen saaliseläin.

Vielä keskiajalla ihmiset hommailivat omaan tahtiinsa valvoen myös yöllä, siitä nämä kaupungeissa kiertäneet huutajat "kello on xx ja kaikki hyvin"

>Vielä myöhemmällä ajallakin mentiin nukkumaan töiden jälkeen ja herättiin keskiyöllä muutamaksi tunniksi. Nämä tunnit olivatkin ihmisen omaa aikaa jolloin puuhattiin mitä haluttiin. Jotkut tekevät näin vieläkin.

Vierailija
25/65 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verensokerin heitot, uniapnea, sepelvaltimotauti (myös perinnöllinen) lähes kaikki sairaudet väsyttää

Vierailija
26/65 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla teki anemia hirveää väsymystä. Selvisi ferritiinitutkimuksella.

Vierailija
27/65 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odota muutama vuosi ja et kykene nukkumaan, et yöllä etkä päivällä vaikka olisit kuinka helvetin väsynyt.

Vierailija
28/65 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko myös ferritiini mitattu? Kannattaa pyytää lähetettä tai hakeutua yksityiselle unitutkimukseen, koska voi olla myös uniapnea.

Vierailija
29/65 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulehan ap vastaamaan tai kertomaan lisätietoja. Muutkin voisivat hyötyä. 

Vierailija
30/65 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nukut yöllä?

Vierailija
31/65 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole aivan tervettä, ja iän tuomasta väsymyksestä voisit alkaa puhua 30 vuoden päästä.

Vuorotyö varmaan rasittaa, mutta ehkä voisi myös tutkia lisää. Ovatko elintavat muuten kunnossa? Liikuntaa, ulkoilua, terveellinen ravinto, ei tupakkaa, paino Ok? Itse elän n. 7 h yöunilla, ei koskaan päikkäreitä, ja ikää liki 10 v sinua enemmän, vaikka nuorempana (ennen lapsia) nukuin hyvinkin pitkiä yöunia.

Vierailija
32/65 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia. Aloin +50v 2-3 kertaa viikossa päikkäreitä nukkumaan varsinkin kesähelteet olivat kamalia kun alkoivat vaihdevuodet. Piti päästä pimennettyyn ja viileeseen päivällä lepäämään. Vaihdevuodet vasta aiheuttivat kunnon väsymyksen mikä osin johtui pätkittäiseksi menneestä yöunestakin. .

Vierailija
33/65 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ottivat verikokeet, niin otettiinko myös ferritiini? Minulla samanlaiset oireet (ja lisäksi sitten sokeritasot nousseet) ja ferritiini oli 35. Sokeriarvojen vuoksi jouduin suoraan sisätautilääkärille, koska suvussani niin paljon diabetestä ja halusivat laittaa minut ennaltaehkäisevästi metformiinille, vaikka vielä ei ylitetty db-arvoja. Sisätautilääkäri totesi, että mitään ei tehdä ennenkuin selvitetään miksi ferritiinit on noin alhaalla.  Hemoglobiinini oli 150. Ferritiinien alhaisuuteen löytyi sitten syy, se hoidettiin ja samalla hoitui päiväunitarve, sokerien kohollaan olo ja  muutenkin yleisvointi parani. Tuntuu, että oli onnekas sattuma, että sisätautilääkäri mittautti minulta sitten vielä ferritiinit ja alkoi kysellä kuukautisista. Tk:ssa eivät jostain syystä osanneet miettiä sokeriarvojen kohollaan ololle muita syitä kuin huonot syömistottumukset ja 13 kilon ylipaino.

Vierailija
34/65 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ottivat verikokeet, niin otettiinko myös ferritiini? Minulla samanlaiset oireet (ja lisäksi sitten sokeritasot nousseet) ja ferritiini oli 35. Sokeriarvojen vuoksi jouduin suoraan sisätautilääkärille, koska suvussani niin paljon diabetestä ja halusivat laittaa minut ennaltaehkäisevästi metformiinille, vaikka vielä ei ylitetty db-arvoja. Sisätautilääkäri totesi, että mitään ei tehdä ennenkuin selvitetään miksi ferritiinit on noin alhaalla.  Hemoglobiinini oli 150. Ferritiinien alhaisuuteen löytyi sitten syy, se hoidettiin ja samalla hoitui päiväunitarve, sokerien kohollaan olo ja  muutenkin yleisvointi parani. Tuntuu, että oli onnekas sattuma, että sisätautilääkäri mittautti minulta sitten vielä ferritiinit ja alkoi kysellä kuukautisista. Tk:ssa eivät jostain syystä osanneet miettiä sokeriarvojen kohollaan ololle muita syitä kuin huonot syömistottumukset ja 13 kilon ylipaino.

Vaikuttaako ferritiini siis sokeriarvoihin vai miten tuo viimeinen lause on ymmärrettävissä? Korjaantuivatko sokeriarvot sitten?

Vierailija
35/65 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menetkö ajoissa nukkumaan?

Onko kotonasi mitään yöunta häiritsevää (lapsia, puoliso, lemmikit, äänet jne..)

Syötkö päivän aikana tarpeeksi, mutta kevyesti?

Oletko kokeillut jättää sokerin pois? Entä kofeiinin?

Vierailija
36/65 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin minä ymmärsin, että ferritiineillä (ja tarkemmin raudanpuutteella) voi olla osansa sokeriarvoissa, sen verran jämäkästi s-lääkäri sanoi, että tämä pitää kyllä selvittää ensin kunnolla.   Sokeriarvoni paranivat, kun syy hoidettiin. Toki käyn edelleen vuosittain verikokeissa ihan sukurasitteen takia, mutta ne ovat olleet niin hyvät, että lääkäri sanoi viimeksi, että verikoeväliä voisi vaikka ensi kerralla pidentää kahteenkin vuoteen.  Olen iloinen, että satuin pääsemään s-lääkärille, joka sitten hiffasi tuollaisen yhteyden. Paljon mieluummin näin, kuin että olisin vain siirtynyt napsimaan lääkkeitä. Tosin sillä tiellä olisi päässyt sitten varmasti helpommin lääkäriin, kun db olisi todettu, tai edes esidiabetes, mutta silti mieluummin näin. Helpompi elämä ja parempi olo.

Vierailija
37/65 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ottivat verikokeet, niin otettiinko myös ferritiini? Minulla samanlaiset oireet (ja lisäksi sitten sokeritasot nousseet) ja ferritiini oli 35. Sokeriarvojen vuoksi jouduin suoraan sisätautilääkärille, koska suvussani niin paljon diabetestä ja halusivat laittaa minut ennaltaehkäisevästi metformiinille, vaikka vielä ei ylitetty db-arvoja. Sisätautilääkäri totesi, että mitään ei tehdä ennenkuin selvitetään miksi ferritiinit on noin alhaalla.  Hemoglobiinini oli 150. Ferritiinien alhaisuuteen löytyi sitten syy, se hoidettiin ja samalla hoitui päiväunitarve, sokerien kohollaan olo ja  muutenkin yleisvointi parani. Tuntuu, että oli onnekas sattuma, että sisätautilääkäri mittautti minulta sitten vielä ferritiinit ja alkoi kysellä kuukautisista. Tk:ssa eivät jostain syystä osanneet miettiä sokeriarvojen kohollaan ololle muita syitä kuin huo

Tässä taas esimerkki siitä miksei oma-aloitteisesti pidä alkaa syömään mitään lisäravinteita, tai edes lisärautaa. Silloin voi jäädä perimmäinen syy selvittämättä, kun verikokeet näyttää normaaleja lukemia: niistä kun ei selviä, että onko lukemat tulleet purkista vai luonnostaan.

Vierailija
38/65 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Insuliiniresistenssi tekee tuota. Mulla loppui päiväunitarve kun siirryin vhh ruokavalioon.

Ei ole auttanut itsellä. 

Ohis

Vierailija
39/65 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kilpparisairaus:

nukun 1 h päikkärit joka päivä kun tulen töistä ja yöuniani ei onneksi vie.

N55 

Vierailija
40/65 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viisikymppinen nainen ja nukkunut päiväunia käytännössä aina. Minulle luontainen unirytmi vaan olisi kahdet unet päivässä: Yöunet sellaiset 6-7 tuntia ja iltapäivällä siestan aikaan päiväunet 1-2 tuntia. 

Olen aina ollut terve, normaalipainoinen, ulkoillut päivittäin koirieni kanssa, veriarvot ok (viimeksi työpaikkalääkärin sanoin "ihanteelliset"). Joten minulle päiväunet ovat aivan normaalit enkä viitsi niitä vastaan taistella enää nykyisin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä