Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt vaikeuksissa on YIT, jolla on tuhat myymätöntä asuntoa käsissään ja velkavuori niskassaan.

Vierailija
24.11.2023 |

Tuhat myymätöntä asuntoa, velkaantumisaste 100 % Myös Suomen suurin asuntorakentaja on pahoissa vaikeuksissa

https://www.talouselama.fi/uutiset/tuhat-myymatonta-asuntoa-velkaantumi…

Kommentit (207)

Vierailija
201/207 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein kammottavinta on nuo olohuoneen seinäkeittiöt tai sitten keittiö sijaitsee eteisessä.  Kaappitilaa ei ole tai sitten ilmoituksessa lukee, että ostaja voi itse hankkia lisäkaappeja kuten haluaa. 

Vierailija
202/207 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä saa mitä tilaa. YIT rakentaa ylihintaisia asuntoja joiden laatutaso, koko (viralliset asuinneliöt) ja käytettävyys (käyttökelpoiset asuinneliöt) eivät mitenkään vastaa myyjän hintapyyntöä. Jos hintoja pudotettaisiin puolella, kämpät voisivat mennä kaupaksi. 

Pahin ongelma on se, että hyvätuloinen ostaja (jolla vuositulot 100k euroa) ei osta huonoa kämppää MILLÄÄN hinnalla. Uusikin asunto voi olla huono. Nykyään suurin osa uusista asunnoista on heikkolaatuisia. Itse suosin paljon vanhempaa asuntokantaa (1960-luvun taloista 1990-luvun taloihin) koska niissä hinnat ovat edullisempia ja rakentamisen laatu parempaa. Pitkän asumisajan jälkeen tulee ilmi "piilevät virheet" ja ne korjataan. On vähän pakko korjata, koska muuten koko taloyhtiön arvo laskee rajusti.

1960  -  1990 luvun talot vanhempaa? Nuo ovat kaikki uutta surkeaa betonielementtiroskaa. Ainoat kelvolliset talot ovat paikallaan tiilestä muuratut, mielellään ennen sotia. 

betonielementtitalot ovat käytännössä ikuisia. Normaalit remontit on hoidettava: katto, julkisivu ja etenkin putkiremppa. Jos nämä hoituvat, on elo huoletonta. Uusiin ei näillä hinnoilla kannata sijoittaa missään tapauksessa

nim. 39 v elementtitalossa asunut

Jos tykkää 2,5m huonekorkeudesta ja 10m2 huoneista, niin mikäs siinä. Itse viihdyn paremmin tässä viiime vuosisadan alussa rakennetussa talossa, jossa on 3,35 huonekorkeus ja olohuone 45m2. Mutta kukin tyylillään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/207 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko YIT kaatui? Onhan tästä jutusta jo kolme vuotta aikaa.

Vierailija
204/207 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein oudoin moderni asunto oli 70 neliön yksiö ilman kaappeja. Kyllä, kaikki yhtä huonetta, paitsi kylppäri keskellä asuntoa niin että sen pystyi kiertämään. Eikä tosiaan yhtään kaappia. Ja oli vielä vuokra-asunto johon ei saanut jättää kaappeja jos itse sellaisia hankki. Joten aina kun uusi vuokralainen tuli, hänellä oli dilemma mihin laittaa kaikki tavaransa.

Vierailija
205/207 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju

Vierailija
206/207 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 1970-luvun asunto. Ei täällä ahdasta ole, vaikka joku palstatrolli yrittää vääristellä todellisuutta ja kirjoittaa Suomen rakennushistoriaa uusiksi. Asuinhuoneet ovat kaikki tilavia (pienin makuuhuone 15 neliömetriä) ja keittiö on niin iso, että sinne mahtuu 8 hengen ruokapöytä. Kylpyhuone on kompakti (järkevä tilankäyttö) ja sauna puuttuu. Kaksi vaatehuonetta. Hyvin vähän hukkatilaa (käytävät). Parveke on ja sieltä järvinäköala. Tontti on väljästi rakennettu ja puistomainen. 

Meillä on loma-asuntona 1910-luvun hirsihuvila. 220 neliömetriä huonetilaa ja huonekorkeus lähes 4 metriä. Meillä on 6 makuuhuonetta, 3 olohuonetta, 2 kylpyhuonetta, 2 keittiötä ja 3 terassia. Oma tontti, josta näköalat Saimaalle. 

En näe mitään syytä "panostaa" rahojani kaupunkiasuntoon (ostaa ylihintaista modernia asuntoa) koska tuo 1970-luvun kerrostaloasunto (noin 95 neliömetriä) riittää meille hyvin. Asunto oli myös halpa, alle 100 000 euroa. Taloyhtiössä kaikki isot remontit tehty: LVIS, vesikatot, julkisivut, parvekkeet, ikkunat, hissit. 

Vierailija
207/207 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein oudoin moderni asunto oli 70 neliön yksiö ilman kaappeja. Kyllä, kaikki yhtä huonetta, paitsi kylppäri keskellä asuntoa niin että sen pystyi kiertämään. Eikä tosiaan yhtään kaappia. Ja oli vielä vuokra-asunto johon ei saanut jättää kaappeja jos itse sellaisia hankki. Joten aina kun uusi vuokralainen tuli, hänellä oli dilemma mihin laittaa kaikki tavaransa.

Olen nähnyt tuollaisen. Kalasatama, Helsinki. Uutta asuntokantaa, alle 10 vuotta sitten valmistunut. Ei tuntunut asunnolta vaan taitelijakodilta (artistin ateljee) tai seksityöntekijän työkämpältä. Onhan se helppoa kun voi pitää ryhmäseksisessiot kotona, omassa "yksiössä". Jos sattuu olemaan penthouse (ylin kerros) niin ei kovin montaa seinänaapuria.   :D

Asuin itse Sörnäisissä aiemmin (pari vuotta Suvilahdenkadulla ja Pääskylänkadulla) missä on vanhempaa asuntokantaa. Meidän taloissa oli järkevät pohjapiirrokset. 59 neliömetrin asunnossa oli 2 makuuhuonetta (parisänky mahtui helposti molempiin), olohuone, erilliskeittiö (neljän hengen pöytä mahtuu) ja iso kylpyhuone (invamitoitettu). Ei ole mitenkään vaikeaa saada näin paljon huoneita mahdutettua noin pieneen (alle 60 neliötä) tilaan, kun arkkitehti suunnittelee asunnon ESTEETTÖMÄKSI. Asunnosta on eliminoitu käytävätilat. Käytävä kun tuppaa olemaan kapea ja siinä ei mahdu kääntymään pyörätuolin kanssa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi