Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olla välittämättä kodin sotkuisuudesta?

Vierailija
31.05.2024 |

Olen kasvanut perheessä, jossa laiskottelu nähtiin vääränä ja aina olisi pitänyt olla tekemässä jotain hyödyllistä. Tämä on juurtunut syvälle minuun, ja nyt kun teen mieheni kanssa töitä kotoa, huomaan jatkuvasti haluavani siivota kotia tauoilla. Esimerkiksi heitän pyykit tai tiskit koneeseen sen sijaan, että rentoutuisin tai menisin kävelylle. 

Ongelmana on, että en haluaisi olla ainut, joka näitä hommia tekee. En kuitenkaan halua, että mieheni siivoaa enemmän haluaisin oppia välittämään vähemmän sotkusta. :D Haluaisin, että siivoaisimme yhdessä silloin, kun se on tarpeen, eikä niin, että menen ja siivoan yksin.

Onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia tai vinkkejä siihen, miten voisin oppia välittämään vähemmän sotkusta ja rentoutumaan enemmän? Kaikki neuvot ja ajatukset ovat tervetulleita!

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/28 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä, siivooja on ollut elämän pelastus! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikään ei ole järkevämpää kuin käyttää ne etätyön tauot kotitöihin.

Vierailija
4/28 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tiedä, itse ehkä pohtisin mikä siellä taustalla on se uskomus mitä siivoaminen edustaa. Kokemusta hallinnasta, kontrollista, suoriutumisesta mitä sitten onkin. Sitten kyseenalaistaisin tuon uskomuksen ja omaksuisin paremman, ts.treenaisin aivoni ajattelemaan uutta ajatuspolkua pitkin. Practise,practise.

Vierailija
5/28 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä ihan totta, mutta en halua olla meillä ainut joka järjestelee paikkoja. Miestä ei sotku niin häiritse, eikä aikuista ihmistä voi pakottaa siivoamaan. Haluaisin opetella samanlaisen asenteen ja pitää itseni etusijalle sotkun sijaan. 

AP

Vierailija
6/28 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmän tavaraa ja tavaroille paikat, vaikka korit. Helposti lisää järjestystä. Declutter trendi on raivaamista mikä helpottaa muuta järjestämistä ja puhtaanapitoa.

Vierailija
7/28 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko sulle koskaan sellaista tyydytystä, että nyt koti on siisti? Vai käykö niin, että kun olet imuroinut, siivonnut keittiön ja laittanut pyykit, onkin jo pakko mennä leikkaamaan pensasaidan vieruksia siimaleikkurilla tai pyyhkiä parvekelasit kostealla, eli siis tuollaista täysin ei-välttämätöntä hommaa? Ja kun ne on tehty, niin voikin jo pyyhkiä keittiön pinnat uudelleen ja pöyhiä sohvatyynyt. 

Vierailija
8/28 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähemmän tavaraa ja tavaroille paikat, vaikka korit. Helposti lisää järjestystä. Declutter trendi on raivaamista mikä helpottaa muuta järjestämistä ja puhtaanapitoa.

Tätä olenkin yrittänyt kun asumme niin pienessä asunnossa, ehkä jostain voisi vielä karsia. AP

Vierailija
9/28 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksi kannattaa miettiä mistä se pahin sotku oikein tulee ja voisiko sen syntymistä jotenkin vähentää tai nopeuttaa sen siivoamista.

Koti jossa tavaraa ei ole liikaa ja jossa kaikelle on paikkansa on paljon helpompi pitää siistinä kuin koti jossa on liikaa kaikkea ja tavara kerääntyy sinne tänne.

Eli raivaa ensin kaikki turha pois ja hanki sitten hyvät säilytyspaikat kaikelle sellaisiin paikoihin jossa niitä on helppo käyttää. Esim. meillä ympäriinsä lojuvien käytettyjen vaatteiden määrä romahti kun hommasin kaikkien makuuhuoneisiin pyykkikorit joihin käytetyt vaatteet voi pudottaa helposti samalla kun vaihtaa vaatteet. 

Myös erilaiset säilytyslaatikot ja vastaavat auttavat pitämään järjestystä yllä.

Lopuksi vanha neuvo "vie mennessäsi, tuo tullessasi" eli ihan siinä arjen lomassa kun liikkuu asunnossa voi ottaa mukaansa jonnekin väärään paikkaan unohtuneen tavaran jolloin sen siivoamiseen ei oikesti kulu mitään ylimääräistä aikaa.

Vierailija
10/28 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko sulle koskaan sellaista tyydytystä, että nyt koti on siisti? Vai käykö niin, että kun olet imuroinut, siivonnut keittiön ja laittanut pyykit, onkin jo pakko mennä leikkaamaan pensasaidan vieruksia siimaleikkurilla tai pyyhkiä parvekelasit kostealla, eli siis tuollaista täysin ei-välttämätöntä hommaa? Ja kun ne on tehty, niin voikin jo pyyhkiä keittiön pinnat uudelleen ja pöyhiä sohvatyynyt. 

Kyllä tunnistan itseni. Asumme pienessä kerrostaloasunnossa, joten noita ei-välttämättömiä hommia ei ole onneksi ihan loputtomiin. AP

Vierailija
11/28 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensiksi kannattaa miettiä mistä se pahin sotku oikein tulee ja voisiko sen syntymistä jotenkin vähentää tai nopeuttaa sen siivoamista.

Koti jossa tavaraa ei ole liikaa ja jossa kaikelle on paikkansa on paljon helpompi pitää siistinä kuin koti jossa on liikaa kaikkea ja tavara kerääntyy sinne tänne.

Eli raivaa ensin kaikki turha pois ja hanki sitten hyvät säilytyspaikat kaikelle sellaisiin paikoihin jossa niitä on helppo käyttää. Esim. meillä ympäriinsä lojuvien käytettyjen vaatteiden määrä romahti kun hommasin kaikkien makuuhuoneisiin pyykkikorit joihin käytetyt vaatteet voi pudottaa helposti samalla kun vaihtaa vaatteet. 

Myös erilaiset säilytyslaatikot ja vastaavat auttavat pitämään järjestystä yllä.

Lopuksi vanha neuvo "vie mennessäsi, tuo tullessasi" eli ihan siinä arjen lomassa kun liikkuu asunnossa voi ottaa mukaansa jonnekin väärään paikkaan unohtuneen tavaran jolloin sen siivoamiseen ei oike

Nämähän ovat hyviä vinkkejä ja noudatankin niitä itse. Mies taas ei, ja siitähän sitä sotkua syntyykin. :D Hän jättää kaikki tavarat levälleen, ja haluaisin, että se ei haittaisi minua. Esim. itse laitan tiskit heti käytön jälkeen koneeseen, mies ei. En halua olla se hirmusiivoaja/nalkuttaja! 

Vierailija
12/28 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä ihan totta, mutta en halua olla meillä ainut joka järjestelee paikkoja. Miestä ei sotku niin häiritse, eikä aikuista ihmistä voi pakottaa siivoamaan. Haluaisin opetella samanlaisen asenteen ja pitää itseni etusijalle sotkun sijaan. 

AP

Jos teitä on vain kaksi, ei ole ylivoimaista ylläpitää helposti nornaalia siisteyttä.

Vierailija
13/28 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaran määrä aiheuttaa sotkuisuutta. Mutta vaatteitakin tarvitaan, niin ei niitäkään voi kaikkia hävittää.  Meillä myös opetettu, että lattialla ei saa olla rikkaakaan. Olen jatkuvassa kierteessä, kun lemmikit tuovat sisälle hiekkaa, karvaa ja tulee muutenkin, kun pihalle mennään paljain jaloin. Luuttuan lattioita kolmasti päivässä. Jostain se lika vain tulee ja ihan varmasti minulle sanottaisiin, etkö ikinä siivoa.

Lattia on illalla ihan hiekkainen ja karvainen, vaikka olisi aamulla luutunnut.

Joskus yritän olla välittämättä, mutta ei pysty jättämään ihan sotkuiseksi kuitenkaan. Vaalealla laminaatilla näkyy joka ikinen murunen ja karva.

Vierailija
14/28 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan itsessäni samaa. Lapsuudessani äiti oli himo_raivo_siivooja. Se oli oikeastaan hänen elämäntehtävänsä. Hyvin jäykkiä näkemyksiä siitä, "mitä on elää oikealla tavalla" (=kodin siivoaminen, "sisustamiset " ja järjestelyt). Sieltä se arvosteleva apina selässäni tietysti periytyi.

Oman burn-outini ( ja muiden elämän vastoinkäymisten) myötä olen joutunut (=päässyt)  jo vuosia laskemaan rimaa ja ajattelemaan myös vähän tyyliin "liika täydellisyys on tylsää"-metodilla yms. Kotini ei ole täydellinen, mutta koen olevani luovempi, onnellisempi ja rennompi.

Vierailija
15/28 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan itsessäni samaa. Lapsuudessani äiti oli himo_raivo_siivooja. Se oli oikeastaan hänen elämäntehtävänsä. Hyvin jäykkiä näkemyksiä siitä, "mitä on elää oikealla tavalla" (=kodin siivoaminen, "sisustamiset " ja järjestelyt). Sieltä se arvosteleva apina selässäni tietysti periytyi.

Oman burn-outini ( ja muiden elämän vastoinkäymisten) myötä olen joutunut (=päässyt)  jo vuosia laskemaan rimaa ja ajattelemaan myös vähän tyyliin "liika täydellisyys on tylsää"-metodilla yms. Kotini ei ole täydellinen, mutta koen olevani luovempi, onnellisempi ja rennompi.

Kiitos tästä! Jostain syystä moni vastaaja käsitti aloituksen niin, että kysyin apua kodin siistinä pitämiseen. Sehän ei tässä ole ongelma vaan se, että pidän kodin liiankin siistinä. 

Toivon, että saavutan joku päivä tuon liika täydellisyys on tylsää -ajattelutavan. :)

Vierailija
16/28 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karsiminen. Kun mennään nukkumaan, on koti siisti. Vaatteet paikoillaan, tiskit koneessa, tasot tyhjät jne. 

Jos en tiedä mihin joku kuuluu, oon laittanut dilityslaudan esille ja kasannut tavarat siihen

Vierailija
17/28 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mies sanoo asiaan? Keskusteletteko siisteyskäsityksistä?

Vierailija
18/28 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mies sanoo asiaan? Keskusteletteko siisteyskäsityksistä?

Meillä on se aika perinteinen dynamiikka. Mies käskee kysymään jos haluan, että hän siivoaa jotain. Kysyn, hän unohtaa, ja teen sitten itse. Miestä ei vaan haittaa sotku niin paljon ja ymmärrän sen ihan täysin. 

Vierailija
19/28 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen saanut kasvatuksen, että kodin pitää olla aina siisti vaikka perhe olisi oksennustaudissa. Yksin asuessa ongelmaa ei ollut, koska minä en sotkenut. Perheellisenä muistan yhden kerran ajatelleeni, että miten koti onkin siisti. Se tapahtui 2007 lapsen rippipäivän aamuna. Silloin kodissa ei ollut yhtään kohtaa, joka olisi ollut siivoamatta. Seuraavana päivänä meillä näytti taas siltä, että jotain pitäis tehdä. Tunnistan hyvin aloittajan ongelman ja toivoisin itsekin pääseväni siitä eroon. Kasvatuksesta johtuen tunnen, että arvoni ihmisenä mitataan miten hyvin onnistun kodin siistinä pitämisessä.

Vierailija
20/28 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on rutiinina napsauttaa tiskikone illalla pyörimään jos täynnä , aamulla sen tyhjennys . Sitten on helppo täyttää astioilla konetta pitkin päivää kun niitä kertyy,  samalla vaivalla sen astian laittaa suoraa koneeseen valmiiksi kuin että kasvaisi tiskivuorta tasoille . Joka aamu laitan  myös pyykkikoneen pyörimään jos riittävästi likaisia . Lisäksi lasken kädestäni tavarat aina heti paikoilleen enkä jätä pitkin . Kotona on aina siistiä ja nautin siitä . Imuroin tai pyyhin ehkä pari kertaa viikossa lattiat ja kerran viikossa pesen vessan . Keittiön tasot putsaan heti ruuanteon lomassa . Pöydät ehtii hyvin pyyhkiä vaikka perunoiden kiehuessa . Ei siinä paljoa aikaa kulu siivotessa kun ei sotkekaan . Aikaa jää ulkoiluun ja rentoutumiseen yllin kyllin . 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä