Eläkkeelle jäädessä ihmiselämän saldo punnitaan
Minä elin oikein, tein fiksut valinnat ja siksi minua odottaa yli 3000 euron eläke kuukaudessa. Ne keillä ei polka riittänyt, joutuvat tyytymään vähään.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saldo lasketaan, ei punnita.
Toisaalta sanojenkin painon voi punnita. Ap:n tapauksessa sanojen määrä on suurempi kuin paino. Toki jos hän jää eläkkeelle esim. 40-vuotiaana, voi todellakin vielä olla eläkkeestä paljon iloakin. Seitsemänkympin korvilla aika samantekevää onko eläke 3 vai 5 tonnia, elämä on jo kuitenkin enimmäkseen eletty.
No ei nyt välttämättä ihan kokonaan siinä vaiheessa. Kyllä niitä kituuttamisvuosiakin voi olla, jos rahaa ei ole, eikä kummoista eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä ei todellakaan ole eletty 70 vuotiaana. Toki ihminen voi olla tuolloin hyvin eri kuntoinen. Puolisoni on hyvässä sielu- ja ruumiinvoinnissa. Ei sairauksia, ei lääkkeitä, hiihtää ja luistelee, tekee metsätöitä jne.
Itse olen vähän nuorempi ilman mitään sairauksia jne.
Ihminen voi olka vaikka kuollut ennen kuin täyttää 70v. Älä nuolaise ennen kuin tipahtaa.
Juu ja moni ajaa puuta päin jo 18- vuotiaana. Että semmoista.
Vierailija kirjoitti:
Elämä ei todellakaan ole eletty 70 vuotiaana. Toki ihminen voi olla tuolloin hyvin eri kuntoinen. Puolisoni on hyvässä sielu- ja ruumiinvoinnissa. Ei sairauksia, ei lääkkeitä, hiihtää ja luistelee, tekee metsätöitä jne.
Ei kylläkään eletty, mutta toivottavasti tuohon ikään mennessä on jo kirkastunut mikä elämässä ja elämän onnessa on lopultakin kysymys - asioita joita ei rahalla saa. Läheiset, ihmissuhteet ylipäänsä, myötätunnon avartuminen yli oman egon, perheen, lähipiirin käsittämään laajempaa kokonaisuutta, yhteys luontoon, yhteys sisäiseen rauhaan ja tasapainoon, uudistavaan luovuuteen.
Itsellä on vielä kymmenkunta vuotta eläkeikään, mutta vaikka tiedän jo valmiiksi ettei eläkkeeni tule olemaan kummoinen, en panikoi. Saan iloa nytkin ilmaisista asioista: luonnosta, retkeilystä, lukemisesta (kirjasto), taidenäyttelyt yms., joten miksei sama jatkuisi eläkkeelläkin. Minusta on surullista, mikäli ihminen vielä seitsemänkymppisenä tarrautuu materiaan niin, että ajattelee onnentunteensa ja rauhansa olevan ensisijaisesti siitä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeet, PYH ! Köyhälistön näpertelyjä. Osinko- sekä vuokratuottoja olla pitää. Eipä tarvitse kituuttaa jollain kolmella tuhannella. Kuulostaa nälän kiusaaman kommunistin "elämältä". No, itsehän kukin kurjuuteensa valitsee. Kuten itse valitsin menestyksen. Kaikillahan meilläon samat mahdollisuudet menestyä, eikä elämään kuuluu empatia ennen kuin oma mukavuus varmistettu.
"eikä elämään kuuluu empatia---"
Riikka Purrako se siellä?
Purran poliittisen työn mottohan on, että empatia ei kuulu politiikkaan.
Ja sinulle, jota lainaan, niin missä on se raja, jolloin "oma mukavuus on varmistettu"? Sanot 3000 eläkettä kituuttamiseksi. Minkälaiselle tuhlarille ei eläkeiässä riitä tuollainen kuukausittainen summa? Aika monelle 3000 euron eläke on tavoittamattomissa - mutta hei, eivät siltikään "kituuta".
Väität, että jokaisella on samat mahdollisuudet menestyä. Oletpa pumpulissa kasvanut ja elänyt. Väitteesi ei pidä paikkansa. Jo lähtökohdat vaihtelevat. Perheen elintaso tai sen puutteellisuus vaikuttavat lapsen kehitykseen. Rahan puute vaikuttaa suuresti siinäkin kohtaa, kun nuori aloittaa itsenäisen elämän. Toisella, varakkaan perheen lapsella on lähtöviiva siloiteltu valmiiksi: lapsilisiä ei ole tarvittu elämiseen, vaan niillä voidaan ostaa lapselle oma asunto, ehkä laitettu sijoituksiinkin. Köyhemmän perheen lapsen lapsilisät ovat menneet elatukseen, eli siihen mihin lapsilisä alunperin tarkoitettiinkin. Köyhempi nuori siis aloittaa itsenäisen elämänsä tyhjästä. Asuu vuokralla, mikä ei ole ehkä taloudellisesti järkevää, mutta muutakaan vaihtoehtoa ei ole. Opintotukisysteemi sentään auttaa opiskelun mahdollistajana - tuotakaan etuutta ei ollut aiempien polvien köyhien perheiden lapsilla.
Vierailija kirjoitti:
Köyhiä olette jos elämän saldot euroissa laskette.
Juuri näin, hyvin kiteytetty.
Kun luin otsikon, kuvittelin että seuraa elämän "saldon" analyysiä vähän syvemmässä merkityksessä - ei materialistisen "menestyksen" mittaamista vaan mitä henkisiä eväitä (ja henkisiä voimavaroja) on elämän reppuun kertynyt. Surullista, että ap:n ja kaltaistensa kohdalla tuo reppu on joko tyhjä tai köykäisen kevyt. Vielä elämän ehtoopuolella painaa vain raha, raha ja raha.
Täytyy sanoa, että en todellakaan kadehdi. Oma elämäni on täyttä ilman mainittavaa maallista mammonaakin.
Vierailija kirjoitti:
--- On varmaankin kiinni siitä mitä elämässään arvostaa kuinka hyviksi ne elämän ehtoopuolen päivät muodostuvat.
Näinpä juuri.
Onko aloittajan eläke brutto vai netto? Nettona se tarkoittaa 5000 bruttoa. Silloin palkka on ollut lähes 10 000. Aika paljon siitä on verojakin makseltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kylläkään eletty, mutta toivottavasti tuohon ikään mennessä on jo kirkastunut mikä elämässä ja elämän onnessa on lopultakin kysymys - asioita joita ei rahalla saa. Läheiset, ihmissuhteet ylipäänsä, myötätunnon avartuminen yli oman egon, perheen, lähipiirin käsittämään laajempaa kokonaisuutta, yhteys luontoon, yhteys sisäiseen rauhaan ja tasapainoon, uudistavaan luovuuteen.
Itsellä on vielä kymmenkunta vuotta eläkeikään, mutta vaikka tiedän jo valmiiksi ettei eläkkeeni tule olemaan kummoinen, en panik
Eläkkeellä saisi olla vähän enemmän käyttörahaa kuin nyt täyskuntoisena. Nythän juuri retkeily ja luonnossa liikkuminen esimerkiksi ovat ihania ilon aiheita, mutta jossain kohtaa vanhuutta ne eivät enää onnistu. Osa ei pysty lukemaan kirjojakaan. On hyvä, jos pystyy tilaamaan hyvää ruokaa ja pitämään suoratoistopalveluita ja äänikirjoja saatavilla. Fyssarista voi olla paljon hyötyä. Jos on liukasta, kannattaa tilata taksi, ettei kaadu.
Kannattaahan se niinä työvuosina jos/kun palkka on verojenkin jälkeen huomattavasti enemmän kuin työttömän 599vml/kuussa.